Kytkimen ilmaus!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kytkimen ilmaus!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

blobbo kirjoitti: Kun työsylinterin ilmausnipasta työntää uutta nestettä sisään, tuli ainakin omassa romussa nestesäiliöön todella mustaa nestettä, joka kertoo juuri siitä, ettei kytkimen nestepiirissä aineet normaalitilassa juurikaan liiku vaikka miten sitä poljinta pumppaisi.
Kannattaa ensin avata ilmausnippa, ja polkea sieltä vanhat liemet ulos ennen uusien laittoa.
Itselläni on apteekista ostettu huuhteluruutta joka on suht suurikokoinen, mallia johon ei edes saa neuloja kinni (ja siitä huolimatta sitä ei saanut ostettua apteekista viikonloppuna, kun niillä on sääntö joka kieltää ruiskujen myynnin muulloin kuin arkipäivinä :D ).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Re: Kytkimen ilmaus!

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Kerran joutui tekemään ilmauksen fillarin pumpulla, toimi silläkin.
96 M75 i12 5-speed ;)
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Kytkimen ilmaus!

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

blobbo kirjoitti: Eiköhän tuo härpäke ole tehty ns. "polkemista" varten, ts. se on vain ilmausnippaan liitettävä letkupätkä takaiskuventtiilillä. Toimii jarrujen ilmauksessa, muttei tonnarin kytkimen tapauksessa, jota ei siis polkemalla saa kunnolla ilmautumaan.
Aivan aivan. Onhan tuo ruiskukin, mutta pitääpi siihen perehtyä sitten tässä piakoin! :)
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Kytkimen ilmaus!

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Ansis kirjoitti:Kerran joutui tekemään ilmauksen fillarin pumpulla, toimi silläkin.
Miten sen kanssa toimit?
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Kytkimen ilmaus!

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Miten sen kanssa toimit?
Paineistaa säiliön ja avaa nippaa.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kytkimen ilmaus!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

j0ne kirjoitti:
Miten sen kanssa toimit?
Paineistaa säiliön ja avaa nippaa.
Tai sitten kuten toimii ruiskun kanssa, eli täyttää pumpun nesteellä, ja painaa sitä ilmanipan kautta sisään?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Kytkimen ilmaus!

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Onko ilmanippa sellaisen kotelon alla? Vai? En oikein luota tuohon ohjekirjaan, kun siinä esitellään ilmeisesti vuoden -94 moottoritilaa?
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kytkimen ilmaus!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vilho123 kirjoitti:Onko ilmanippa sellaisen kotelon alla? Vai? En oikein luota tuohon ohjekirjaan, kun siinä esitellään ilmeisesti vuoden -94 moottoritilaa?
Joo, nappaat sen mustan muovikotelon irti niin sen alta löytyy.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Kytkimen ilmaus!

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

ng900aero kirjoitti:
Vilho123 kirjoitti:Onko ilmanippa sellaisen kotelon alla? Vai? En oikein luota tuohon ohjekirjaan, kun siinä esitellään ilmeisesti vuoden -94 moottoritilaa?
Joo, nappaat sen mustan muovikotelon irti niin sen alta löytyy.
Siinä kotelossa lukee Bosch ? Täsmääkö tuntomerkit? Siinä suht keskellä hieman oikealla äkkiä heittämällä? =)
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kytkimen ilmaus!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vilho123 kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
Vilho123 kirjoitti:Onko ilmanippa sellaisen kotelon alla? Vai? En oikein luota tuohon ohjekirjaan, kun siinä esitellään ilmeisesti vuoden -94 moottoritilaa?
Joo, nappaat sen mustan muovikotelon irti niin sen alta löytyy.
Siinä kotelossa lukee Bosch ? Täsmääkö tuntomerkit? Siinä suht keskellä hieman oikealla äkkiä heittämällä? =)
Seuraa kytkinletkua/putkea niin löydät perille :)
Siinä se on lootan kytkinkopan päällä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Kytkimen ilmaus!

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

ng900aero kirjoitti: Seuraa kytkinletkua/putkea niin löydät perille :)
Siinä se on lootan kytkinkopan päällä.
Tuolla pimeässä etsiessä urakka on kova :lol: Putkia pitkin vaan ja takas pihalle :)
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Kytkimen ilmaus!

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Nyt tulee kyllä niin tyhmä olo kun pitää kysyä vähän väliä kuin joku tosi avuton (taino autojen kanssa olen)

http://aireesti.webs.com/DSCF8490.JPG
Tuossa kuva moottoritilasta. Onko nyt kyseessä tämä musta boxi akun VARTA-tekstiä edellä olevan logon kohdalla? Ei tuolla pimeässä oikein ota selkoa kunnolla, että johtaako kytkimen letkut minne vaikka niitä kuinka seuraa...
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kytkimen ilmaus!

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Ei.

Vaihdelaatikon (ja moottorin liitoskohdassa) yhteydessä ja kytkinkopan päällä on musta peitelevy joka irtoaa kampeamalla.
Nyt sieltä paljastuu kytkimen ilmausruuvi :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kytkimen ilmaus!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

http://sautio.kuvat.fi/kuvat/Saabi/kyk%E4.jpg/full
http://sautio.kuvat.fi/kuvat/Saabi/sylkk%E4.jpg/full
Tuon ekan kuvan osa nro 34 on kotelo jonka alta paljastuu tuollainen toisen kuvan työsylinteri, tai oikeastaan siis lähinnä tuollainen pitkä ilmausruuvi, sen kautta siis suoritat operaation, mieluummin kuin ilmamassamittarista käsin :D
Purat siis tuon imuilmatorven ilmamassamittareineen pois tieltä ensin.
Ihan ensiksi siis olisi syytä paikallistaa vaihdelaatikko, joka on siis edestäpäin katsottuna moottorin oikealla puolella :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ken-1
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 13:35
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kytkimen ilmaus!

Viesti Kirjoittaja Ken-1 »

Mulle on parhaiten toiminut periaate "avata ilmausruuvi ja odota" painovoima tekee tehtävänsä ainakin niin kauan kun letkussa on nestettä. Sillä periaatteella on myös helppoa vaihtaa neste. Jarrujen ilmaus käy loistavasti samalla tavalla, kunhan on aikaa odottaa.

Muuten pumppaus ja kiinni/auki periaate on toiminut, sekä -86 että -95 vuosimallisella autoilla. Miten ootte tulleet tulokseen, että ruisku olisi pakko olla?

/Kenneth
9-5 -00, Aero
Vastaa Viestiin