Poikkituki tonnarin konehuoneeseen.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
TeePee
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja TeePee »

2kpl. Jos olet nopea niin ehdit saamaan yhden.
TeePee
"Hölösuu"

Vielä on jäljellä tukia. Uusia kuvia saan otettua heti kun saan kameran käyttöön.
Mawerick
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

edit: löytyy jo
Viimeksi muokannut Mawerick, Ti Marras 20, 2012 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
crashline
Matalapaineturbo

Saisko?

Viesti Kirjoittaja crashline »

Käviskö tollanen kans mun vm-90 CD9000 2.0 ilman Turboa malliin? :D
EN9kcd20t
"Kaasari"
Viesti:

Voisiko joku

Viesti Kirjoittaja EN9kcd20t »

laittaa noiden tolppien kiinnityspulttien speksit. Alkuperäisethän ei enään käy, koska laipan takia tarvitaan pidemmät. Tangon ja laipan kiinnitykseen 10 m x 25 m pultti prikkoineen ja nylock muttereineen lienee OK?

t:EN
TeePee
"Hölösuu"

Käy kaikkiin tonnareihin

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=50095

Alkup. iskarintolppien yläruuvit eivät siis käy. Lukee tuolla myynti ilmoituksessa. Joutuu ostamaan itse n.5-10mm pidemmät.
Tuha
"Hölösuu"

Re: Voisiko joku

Viesti Kirjoittaja Tuha »

EN9kcd20t kirjoitti:
laittaa noiden tolppien kiinnityspulttien speksit. Alkuperäisethän ei enään käy, koska laipan takia tarvitaan pidemmät. Tangon ja laipan kiinnitykseen 10 m x 25 m pultti prikkoineen ja nylock muttereineen lienee OK?

Eihän siinä tarvita mitään nylock muttereita kun se toinen pää on kiinni jousen yläpään tukilaakerissa, jos oikein olen ymmärtänyt. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä, sillä ikinä en ole tonnariin jousia / iskareita itse vaihtanut tai ollut mukana vaihdossa. :lol:
TeePee kirjoitti: Käy kaikkiin tonnareihin

Alkup. iskarintolppien yläruuvit eivät siis käy. Lukee tuolla myynti ilmoituksessa. Joutuu ostamaan itse n.5-10mm pidemmät.
Kuinka pitkät sulla on omassa autossasi? Vai vaikuttaako vuosimalli asiaan?

Nehän tulee niihin valmiisiin kierteisiin, jotka on tukilaakerissa eikö niin?

Uskaltaako ne kaikki kolme ottaa kerralla auki ilman että auton etupää on ilmassa vai vaikuttaako se asiaan jotenkin jousen / iskarin kannalta?
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
TeePee
"Hölösuu"

Muistaakseni laitoin 30mm? Ei pitäisi olla vaikutusta vm:llä.

Niin siis kyllä tulevat valmiisiin kierteisiin, minkään näköisiä muttereita ei tarvita.

Uskaltaa uskaltaa, mutta en suosittelisi liikuttelemaan autoa sinä aikana kun pultit ovat auki.
EN9kcd20t
"Kaasari"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EN9kcd20t »

Tuha kirjoitti:
EN9kcd20t kirjoitti:

Eihän siinä tarvita mitään nylock muttereita kun se toinen pää on kiinni jousen yläpään tukilaakerissa, jos oikein olen ymmärtänyt. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä, sillä ikinä en ole tonnariin jousia / iskareita itse vaihtanut tai ollut mukana vaihdossa. :lol:
TeePee kirjoitti: Käy kaikkiin tonnareihin

Kuinka pitkät sulla on omassa autossasi? Vai vaikuttaako vuosimalli asiaan?

Nehän tulee niihin valmiisiin kierteisiin, jotka on tukilaakerissa eikö niin?

Uskaltaako ne kaikki kolme ottaa kerralla auki ilman että auton etupää on ilmassa vai vaikuttaako se asiaan jotenkin jousen / iskarin kannalta?

Yritin tuossa alun perin kysyä, että mikä on originaali pulttien koko (kierre/pituus)? Ei tarttis vääntää irti yhtään niistä, ennen kun menee pulttikauppaan ostoksille. Tuota nylockia ajattelin siis poikkitangon ja laippojen toisiinsa liittämiseen.

t:esa
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

EN9kcd20t kirjoitti:mikä on originaali pulttien koko (kierre/pituus)?
Minulla -87-autossa alkuperäiset pultit oli M10X30. Pultin kokonaispituus 30 mm, pultin kärjessä 6 mm pitkä kierteetön ohennettu osuus, pultin juuressa 2,5 mm paksu prikka, eli näkyvissä olevan kierteen pituus 14 mm.

Poikkituen laipan kiristämistä varten näkyvissä olevan kierteen pituuteen pitää lisätä 5 mm laipan paksuutta enemmän, koska laippa on alunperin suora ja lokasuojan päällinen hiukan kaareva.

Seuraavassa laippojen tuotantoerässä olisikin hyvä huomioida tuo kaarevuus jotenkin, kun nyt laippapultit kiristäessä tangon kiinnitystä varten oleva rako levenee ainakin yhden prikan paksuuden verran.

Omassa autossa jouduin tunkkaamaan keulan ylös ja hiukan siirtämään iskarin yläpään asentoa, että sain pultit kierteille alkuun.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
TeePee
"Hölösuu"

Kaarevuuttahan siinä lokarissa on, mutta todettiin laippojen käyvän siihen hyvin suorinakin, kun vain kiristää pulteilla sen paikoilleen. Olisi vähän hankalampaa (lue: kalliimpaa) tehdä tuollaiset kaarevat laipat ja niihin sitten kaarevat pidikkeet. Onnistuisihan se, mutta hyvin on mennyt näinkin. Siksi suorat laipat.
HARTSA
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja HARTSA »

TeePee kirjoitti:Kaarevuuttahan siinä lokarissa on, mutta todettiin laippojen käyvän siihen hyvin suorinakin, kun vain kiristää pulteilla sen paikoilleen. Olisi vähän hankalampaa (lue: kalliimpaa) tehdä tuollaiset kaarevat laipat ja niihin sitten kaarevat pidikkeet. Onnistuisihan se, mutta hyvin on mennyt näinkin. Siksi suorat laipat.
hiukka isommat reiät (ob ) ja hieman ohkasemmasta matskusta laipat,niin pääsee hiukan taipumaan/myötäilemään lokarin muotoja :roll: :?:
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
AnttiR
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

On,jos omistat sopivan lenkkiavaimen tai räikän.
TeePee
"Hölösuu"

HARTSA kirjoitti:
TeePee kirjoitti:Kaarevuuttahan siinä lokarissa on, mutta todettiin laippojen käyvän siihen hyvin suorinakin, kun vain kiristää pulteilla sen paikoilleen. Olisi vähän hankalampaa (lue: kalliimpaa) tehdä tuollaiset kaarevat laipat ja niihin sitten kaarevat pidikkeet. Onnistuisihan se, mutta hyvin on mennyt näinkin. Siksi suorat laipat.
hiukka isommat reiät (ob ) ja hieman ohkasemmasta matskusta laipat,niin pääsee hiukan taipumaan/myötäilemään lokarin muotoja :roll: :?:
Myötäileehän ne nytkin kun vaan kiristää pultit kunnolla. Toinen vaihtoehto materiaali, olisi ollut 3mm pelti, ja se tuntui liian ohuelta, tiedä sitten olisiko ollut aivan yhtä hyvä.
j0ne
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Hah, oli ainakin paketointi kohdillaan. Krapulainen kaverini meinas saada sydänkohtauksen yrittäessään saada osia paketista ja ei se mullakaan helppoo ollu(varmaan 15min meni kahdelta mieheltä saada osat paketista) :D
Vastaa Viestiin