Poikkituki tonnarin konehuoneeseen.
edit: löytyy jo
Viimeksi muokannut Mawerick, Ti Marras 20, 2012 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Voisiko joku
laittaa noiden tolppien kiinnityspulttien speksit. Alkuperäisethän ei enään käy, koska laipan takia tarvitaan pidemmät. Tangon ja laipan kiinnitykseen 10 m x 25 m pultti prikkoineen ja nylock muttereineen lienee OK?
t:EN
t:EN
Käy kaikkiin tonnareihin
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=50095
Alkup. iskarintolppien yläruuvit eivät siis käy. Lukee tuolla myynti ilmoituksessa. Joutuu ostamaan itse n.5-10mm pidemmät.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=50095
Alkup. iskarintolppien yläruuvit eivät siis käy. Lukee tuolla myynti ilmoituksessa. Joutuu ostamaan itse n.5-10mm pidemmät.
Re: Voisiko joku
Eihän siinä tarvita mitään nylock muttereita kun se toinen pää on kiinni jousen yläpään tukilaakerissa, jos oikein olen ymmärtänyt. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä, sillä ikinä en ole tonnariin jousia / iskareita itse vaihtanut tai ollut mukana vaihdossa.EN9kcd20t kirjoitti:
laittaa noiden tolppien kiinnityspulttien speksit. Alkuperäisethän ei enään käy, koska laipan takia tarvitaan pidemmät. Tangon ja laipan kiinnitykseen 10 m x 25 m pultti prikkoineen ja nylock muttereineen lienee OK?
t:EN

Kuinka pitkät sulla on omassa autossasi? Vai vaikuttaako vuosimalli asiaan?TeePee kirjoitti: Käy kaikkiin tonnareihin
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=50095
Alkup. iskarintolppien yläruuvit eivät siis käy. Lukee tuolla myynti ilmoituksessa. Joutuu ostamaan itse n.5-10mm pidemmät.
Nehän tulee niihin valmiisiin kierteisiin, jotka on tukilaakerissa eikö niin?
Uskaltaako ne kaikki kolme ottaa kerralla auki ilman että auton etupää on ilmassa vai vaikuttaako se asiaan jotenkin jousen / iskarin kannalta?
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Voisiko joku
Tuha kirjoitti:Eihän siinä tarvita mitään nylock muttereita kun se toinen pää on kiinni jousen yläpään tukilaakerissa, jos oikein olen ymmärtänyt. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä, sillä ikinä en ole tonnariin jousia / iskareita itse vaihtanut tai ollut mukana vaihdossa.EN9kcd20t kirjoitti:
laittaa noiden tolppien kiinnityspulttien speksit. Alkuperäisethän ei enään käy, koska laipan takia tarvitaan pidemmät. Tangon ja laipan kiinnitykseen 10 m x 25 m pultti prikkoineen ja nylock muttereineen lienee OK?
t:EN![]()
Kuinka pitkät sulla on omassa autossasi? Vai vaikuttaako vuosimalli asiaan?TeePee kirjoitti: Käy kaikkiin tonnareihin
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=50095
Alkup. iskarintolppien yläruuvit eivät siis käy. Lukee tuolla myynti ilmoituksessa. Joutuu ostamaan itse n.5-10mm pidemmät.
Nehän tulee niihin valmiisiin kierteisiin, jotka on tukilaakerissa eikö niin?
Uskaltaako ne kaikki kolme ottaa kerralla auki ilman että auton etupää on ilmassa vai vaikuttaako se asiaan jotenkin jousen / iskarin kannalta?
Yritin tuossa alun perin kysyä, että mikä on originaali pulttien koko (kierre/pituus)? Ei tarttis vääntää irti yhtään niistä, ennen kun menee pulttikauppaan ostoksille. Tuota nylockia ajattelin siis poikkitangon ja laippojen toisiinsa liittämiseen.
t:esa
Re: Voisiko joku
Minulla -87-autossa alkuperäiset pultit oli M10X30. Pultin kokonaispituus 30 mm, pultin kärjessä 6 mm pitkä kierteetön ohennettu osuus, pultin juuressa 2,5 mm paksu prikka, eli näkyvissä olevan kierteen pituus 14 mm.EN9kcd20t kirjoitti:mikä on originaali pulttien koko (kierre/pituus)?
Poikkituen laipan kiristämistä varten näkyvissä olevan kierteen pituuteen pitää lisätä 5 mm laipan paksuutta enemmän, koska laippa on alunperin suora ja lokasuojan päällinen hiukan kaareva.
Seuraavassa laippojen tuotantoerässä olisikin hyvä huomioida tuo kaarevuus jotenkin, kun nyt laippapultit kiristäessä tangon kiinnitystä varten oleva rako levenee ainakin yhden prikan paksuuden verran.
Omassa autossa jouduin tunkkaamaan keulan ylös ja hiukan siirtämään iskarin yläpään asentoa, että sain pultit kierteille alkuun.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kaarevuuttahan siinä lokarissa on, mutta todettiin laippojen käyvän siihen hyvin suorinakin, kun vain kiristää pulteilla sen paikoilleen. Olisi vähän hankalampaa (lue: kalliimpaa) tehdä tuollaiset kaarevat laipat ja niihin sitten kaarevat pidikkeet. Onnistuisihan se, mutta hyvin on mennyt näinkin. Siksi suorat laipat.
hiukka isommat reiät (ob ) ja hieman ohkasemmasta matskusta laipat,niin pääsee hiukan taipumaan/myötäilemään lokarin muotojaTeePee kirjoitti:Kaarevuuttahan siinä lokarissa on, mutta todettiin laippojen käyvän siihen hyvin suorinakin, kun vain kiristää pulteilla sen paikoilleen. Olisi vähän hankalampaa (lue: kalliimpaa) tehdä tuollaiset kaarevat laipat ja niihin sitten kaarevat pidikkeet. Onnistuisihan se, mutta hyvin on mennyt näinkin. Siksi suorat laipat.


9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
Audi A6 2.0 TDi. Avant
Myötäileehän ne nytkin kun vaan kiristää pultit kunnolla. Toinen vaihtoehto materiaali, olisi ollut 3mm pelti, ja se tuntui liian ohuelta, tiedä sitten olisiko ollut aivan yhtä hyvä.HARTSA kirjoitti:hiukka isommat reiät (ob ) ja hieman ohkasemmasta matskusta laipat,niin pääsee hiukan taipumaan/myötäilemään lokarin muotojaTeePee kirjoitti:Kaarevuuttahan siinä lokarissa on, mutta todettiin laippojen käyvän siihen hyvin suorinakin, kun vain kiristää pulteilla sen paikoilleen. Olisi vähän hankalampaa (lue: kalliimpaa) tehdä tuollaiset kaarevat laipat ja niihin sitten kaarevat pidikkeet. Onnistuisihan se, mutta hyvin on mennyt näinkin. Siksi suorat laipat.![]()