9000 kansiremontin kuvia?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

ysitonnari93 kirjoitti:Pika info: Veljekset Mäntykorpi lomilla 9.8. asti, jos osatarve iskee.
Ei ainakaan vielä tarvitse uusia muutakuin tuo hihnapyörän pultti.. :)
Kompura siirretty sivuun ja paisari irti.
Turbon ja pakosarjan väliset mutterit löysytetty, ennenkä otan noi irti niin pitääkö turboa ja putkistoa tukea altapäin??

Tähänmennessä tehty:

Sisälokari poissa
Hihna irti
Nesteet ja öljyt poissa.
Kompura sivussa
Paisari irti
Tulpat irti.

tärkeimmät työkalut
Kuva
Viimeksi muokannut Lobo_Earthworm, To Elo 05, 2010 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ainakin alkuperäisesti ahtimelta kulki tukirauta lohkon alaosalle B234:ssä, mutta jo alkujaankin varsin heikohkonlainen sellainen (Melko ohut meltorautainen tukirauta, M8 pultit päissänsä.). Jos ja kun nyt on epäilyksiä sekä myös osoituksia "Ranen" vierailusta, on viisasta tukea ennen kannen pakosarjoineen irroitusta ainakin DP:n (Downpipe, pakoputken alkukäyrä) öljypohjan alta kulkeva osa esim. autopukilla kaikenlaisten ylimääräisten rasitusten välttämiseksi, lähinnä mieleentulevien turbon öljy- sekä jäähdytysvesiputkistojen vääntymisien/murtumisien välttämiseksi. Sekä myös muistaa tämä tehty tuenta jos jostakin syystä autoa täytyy liikutella ylös-alas remontin tuoksinoissa.
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Jumalauta teistä on apua!! Kiitos..
Aamulla tukemaan ja irroittelemaan lisää... imusarja ja laturi vois olla seuraavat kohteet.. :) :saab:
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Kyllä se siitä sujuu maltilla ja Minutemanin jäätävän hyvillä / selkeillä ohjeilla :D Minä katsoin 2006 eka kertaa tontun konepellin alle ja totesin silloin että tuonne ei parane mennä sormeilemaan, mutta olen purkanut yhden tontun tänä kesänä atomeiksi. Kannenkin sain irti alkuhämmennyksen jälkeen saman päivän aikana vaikka aamulla tuntui että siihen menee kaksi päivää :lol: Nyt on tullut asennettua purkutontusta käyttikseen sähkölasit / peilit ja vakkari. Alkaa tuntua siltä että kyllä se ihan ihmisen tekemä auto on :lol:
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja aero »

ysitonnari93 kirjoitti:Alkaa tuntua siltä että kyllä se ihan ihmisen tekemä auto on :lol:
Vaihda vielä lämppärin kenno, niin tuo harhakuvitelma häipyy :D.

Disclaimer: en tiedä missä vaiheessa akvaariokotelo uudistui. Manuaalistettu MY89 (jolle itse tuon tein) oli kait pahimmasta päästä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

aero kirjoitti:
ysitonnari93 kirjoitti:Alkaa tuntua siltä että kyllä se ihan ihmisen tekemä auto on :lol:
Vaihda vielä lämppärin kenno, niin tuo harhakuvitelma häipyy :D.

Disclaimer: en tiedä missä vaiheessa akvaariokotelo uudistui. Manuaalistettu MY89 (jolle itse tuon tein) oli kait pahimmasta päästä.
Varsinkin ilmastoidussa mallissa työläs ja pitkää pinnaa vaativa operaatio, mutta onnistuu :P
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Joo, kyllä ton varmaan purkaa vaikka sit panostaja jos ei muu. Tuntuu että pukkaa projektia toisensa perään, juuri mitsun ilpo ruuttas vedet pitkin tapetteja! Onneksi emännällä oli alla tyhjä maljakko niin meni edes sinne osat... Täytyy painua toiselle foorumille kitisemään tuosta ilposta.... :(
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Lobo_Earthworm kirjoitti:Jumalauta teistä on apua!! Kiitos..
Aamulla tukemaan ja irroittelemaan lisää... imusarja ja laturi vois olla seuraavat kohteet.. :) :saab:
Mitäs laturille aattelit tehä? Ei sitä kannen irrotukses tarvi irrottaa.
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Eiks se ole kannessa kiinni!!?? Pitänee pestä silmälasit... :D

Vaihdan ainakin hiilet sit siihen.. heh
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja aero »

Kansitaionnasta ja sarjoista tämänpäiväisen jumpan perusteella: ainakin lyhytlohkossa jättäisin ite imusarjan paikoilleen, se lähtee niin helposti irti kannesta (muutama hassu 12mm pultti), niihin alapuolisiin pultteihin pääsee käsiksi hylsyllä ja jatkovarrella varsin helposti. Pakosarjassa ainoa harkintaa aiheuttava pultti olisi se kirurginpultti, johon pääsee just ja just alakautta käsiksi (jossain siinä keskivaiheilla). Muut aukeaa suht. helposti yläkautta. Meikäläisen CSE:ssä on ahdin joskus vaihdettu ja ilmeisesti silloin ko. pultti on maagisesti jäänyt pois, joten suoritustavan valinta oli varsin helppo. Tämä siis siitä huolimatta, että autosta lähtee kyllä nuo sarjatkin vielä irti. Ehjän näköistä oli sylinteritilassa:
http://aero.1g.fi/kuvat/Saab/9000+CSE/_dsc9031.jpg . Pari kannenpulttiakin näytti melko pestyiltä, selkeästi päässyt jäähdytysneste juttelemaan lähietäisyydeltä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Noniin, imusarja on irti, olipahan mielenkiintoinen irroitettava... :D
Vielä pitäisi keksiä miten saan ketjunkiristimen irti.

Ohessa muutama kuva.
Aikalailla lähellä on merkki, kuva valehtelee hieman.
Kuva

Kuva

Mikä on tuo erivärinen niitti tuossa ketjussa?
Entäs tuo merkki ketjupyörässä?
Kuva
Miten tarkasti merkit täytyy olla kohdillaan?
Kuva

Joko minä kohta uskallan ottaa kannen pois? :oops:
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

kiristimen irroitus:

nappaat sen moottorin ylätuen irti jotta pääset mukavammin hiplaileen ja sen jälkeen yhdistelet alla olevia työkaluja keskenään ja ruuvaat eri suuntaan mihin kello pyörii. (Huomaa tuo "nivel" versioinen jatkovarsi

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 1201_h.jpg

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... y12iso.jpg
Näitä 12mm sekä 27mm versiot

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -390_h.jpg
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Kiitos!

Mikä toi kirkas ketjulenkki on? Ja näyttääkös nyt siltä että YKK olis liki? :roll:
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mikä toi kirkas ketjulenkki on? Ja näyttääkös nyt siltä että YKK olis liki? :roll:
Noilla erivärisillä voidaan helpottaa ajotuksen katsomista, mutta älä luota niihin koska ketjua ei ole välttämättä täsmätty niille(eli kirkkaat lenkit esim. nokkien keskimerkkin kohdille ja yksi vastaavasti kampuran merkin kohdille tjs.).
Entäs tuo merkki ketjupyörässä?
Se ulospäin näkyvä merkki ketjupyörässä pitäs osottaa suoraan ylös kun YKK (suhteessa kannen tasopintaan).
Miten tarkasti merkit täytyy olla kohdillaan?
Vanhoille jakopään osille nuo merkit on ihan tarpeeksi lähellä.

Hyvä myös huomata että noitten nokkapyörien keskimerkkien väliin tulee jäädä 15niittiä.
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Noniin kiristin irti, olipahan paikassa... :)

Se on sitten ketju vaihtokunnossa mullakin... :/ (11mm kiristäjä ulkona)
Onko paha rasti vaihtaa ketjua? Mitäs siinä samalla joutuu vaihtaa / avaa paikkoja?
Ja onko mun ny ihan pakko vaihtaa ketju??

Niin, ja voi kääk. Nokkapyörää irrottaessa joku kuorma tuota ketjua vasten oli koska ketju kimposi käsistä nokkapyörän kanssa ja kampiakselin merkki pomppas 4 senttiä sivuun... :)

Otin ketjun kireelle ja pyöräytin merkin kohdilleen kampiakselista... Ei kai tossa kauheeta tapahtunu? 8)
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Vastaa Viestiin