Tarkasta se alipainetkuista mikä menee sen valetulipellin välistä, kokemuksien mukaan se on aina ihan haperoa...
Magneettiventtiilistä, By-Pass:ista sekä letkuista
Re: Magneettiventtiilistä, By-Pass:ista sekä letkuista
Sanoisin että voi, kaverilla oli se auton sisälle tuleva alipaineletku ihan haperoa niin päästi vaikka minkälaisia tuhahduksia ja ahdot kateissa. Tulpattii sit se konehuoneen puolelta niin jopas rupes taas auto toimimaan( paitsi vakio ahtopainemittari
).
Tarkasta se alipainetkuista mikä menee sen valetulipellin välistä, kokemuksien mukaan se on aina ihan haperoa...
Tarkasta se alipainetkuista mikä menee sen valetulipellin välistä, kokemuksien mukaan se on aina ihan haperoa...
Re: Magneettiventtiilistä, By-Pass:ista sekä letkuista
Jotta oppisin tän fooruminslangia, voisiko joku suomentaa:
Dumppi ?
By-pass ?
Dumppi ?
By-pass ?
#3907
Re: Magneettiventtiilistä, By-Pass:ista sekä letkuista
Venttiili joka puhaltaa ylimääräisen ilman ulos järjestelmästä.Carfan kirjoitti:Jotta oppisin tän fooruminslangia, voisiko joku suomentaa:
Dumppi ?
Samanlainen venttiili, mutta palauttaakin ilman takaisin järjestelmään ilmanputsarin ja ahtimen välille.By-pass ?
Joku selittäköön paremmin.
Re: Magneettiventtiilistä, By-Pass:ista sekä letkuista
Eli se musta boschin tekele siinä ahtoputken pystysuoralla osalla, johon tulee ohut alipaineletku imusarjasta.
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Magneettiventtiilistä, By-Pass:ista sekä letkuista
Ei löytynyt ilmavuotoa letkusta joka haarautuu ahtopainemittarille ja by-passille. Silti mittari näyttää liikaa alipainetta tyhjäkäynnillä. Täytyy ottaa by-passilta letku irti tulpata, kattoo onko mitään eroa.
Huomaako muuten selvästi jos ahtoputkisto tai cooleri vuotaa?
Huomaako muuten selvästi jos ahtoputkisto tai cooleri vuotaa?
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Re: Magneettiventtiilistä, By-Pass:ista sekä letkuista
Oletetaan esim, että alipaine pitäisi tyhjäkäynnillä olla 0,6 bar. Ilman alipainevuotoja ahtomittari siis näyttää -0,6 bar ja auton oma ilman asteikkoa oleva ahtomittari on ~kolmasosan valkoisen puolella.t8 kirjoitti:Jossain on vieläkin alipainevuoto, koska ahtomittari on n.5mm liian alhaalla tyhjäkäynnillä.
Alipainevuoto tarkoittaa, että järjestelmään vuotaa ilmaa sisään vuotokohdasta, alipaine pienenee esim. 0,6barista 0,3 bariin tyhjäkäynnillä. Mittari siis näyttää -0,3 bar ja vain pari milliä valkoisen puolella.
Tyhjäkäynnillä imusarjassa vallitsevalle alipaineelle ei ole ohjearvoa, se voi olla jossain 0,5 bar - 0,8 bar välillä, tai siellä päin, riippuen moottorin lämpötilasta, moottorin kuormituksesta (sähkölaitteet, vaihteisto, kompressori).
Miksi epäilet alivuotoa jos alipainetta on liikaa? Minkälaisella mittarilla mittaat paineita, paljonko alipainetta on mielestäsi liikaa alipainetta?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Magneettiventtiilistä, By-Pass:ista sekä letkuista
Muistelen että ahtopainemittarin pitäisi olla tyhjäkäynnillä valkoisen ja keltaisen rajalla, ainakin omassa autossa ennen oli. Nyt mittari on viitisen milliä valkoisen puolella. Oikeaa mittaria en ole vielä saanut asennettua, sillähän tuo selviäisi paremmin.jus kirjoitti: Miksi epäilet alivuotoa jos alipainetta on liikaa? Minkälaisella mittarilla mittaat paineita, paljonko alipainetta on mielestäsi liikaa alipainetta?
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Re: Magneettiventtiilistä, By-Pass:ista sekä letkuista
Ainoastaan moottori sammutettuna viisari voi olla valkoisen ja keltaisen rajalla, kun ei ole yli- eikä alipainetta. Sen sijaan kun viisari on moottorin käydessä sen viitisen milliä valkoisella on kaikki ok, eli koneessa on alipainetta sen käydessä tyhjäkäyntiä. Moottorijarrutuksessa viisari siirtyy vieläkin enemmän valkoiselle. Eli vanhassa autossasi on mittarin näyttämä ollut päin seiniä tai siellä on ollut jossain vuoto alipaineletkuissa.
Siis tähän tapaan:

Matti
p.s. kuten JUS tuossa ylempänä totesi, alipainevuoto ei tarkoita sitä, että alipainetta on liikaa vaan aivan päinvastoin.
Siis tähän tapaan:

Matti
p.s. kuten JUS tuossa ylempänä totesi, alipainevuoto ei tarkoita sitä, että alipainetta on liikaa vaan aivan päinvastoin.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
Henkka #2283
- "Hölösuu"
- Viestit: 2919
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Magneettiventtiilistä, By-Pass:ista sekä letkuista
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Magneettiventtiilistä, By-Pass:ista sekä letkuista
Mun tietämys autotekniikasta on vielä sillä tasolla että tämä oli taydellinen vastaus mulle, Kiitos.ysikoo kirjoitti:Eli se musta boschin tekele siinä ahtoputken pystysuoralla osalla, johon tulee ohut alipaineletku imusarjasta.
Mutta kiitokset myös muille kysymyksiini vastanneille, autatte mua oppimaan !
#3907
Re: Magneettiventtiilistä, By-Pass:ista sekä letkuista
kävin koeajolla W-letku ja by-passin ohjausletku irti. En huomannut mitään eroa normaaliin. Paineet ei nousseet edes tavallista ylemmäs. Niinkö olikin mäntykorvelta ostettu mankku hajalla.
Kiristelin ahtoputkien klemmareitakin, muttei siitäkään ollut apua.
Kiristelin ahtoputkien klemmareitakin, muttei siitäkään ollut apua.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Re: Magneettiventtiilistä, By-Pass:ista sekä letkuista
Tuota, jos otit ja tulppasit sen by-passille tulevan alipaineletkun, niin sen ei pitäisi juuri muuttaa tilannetta, mutta otappa koko by-pass pois ja tulppaa sen liitäntä ja sitte mene kokeilemaan ilman W-letkua. Varoituksen sana on lienee paikallaan, että ei tee isompia testauksia mikäli paineet nousee, sillä paineisku ilman by-passia ei tee hyvää turbolle. Näin saadaan suljettua pois vuotavan by-passin mahdollisuus.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Magneettiventtiilistä, By-Pass:ista sekä letkuista
Tulppasin by-passin ja laitoin samalla autometerin mittarin kiinni. Ylimääräiset ulinat hävisi, mutta suhina ahtojen noustessa pysyi ja kun kaasun löysäsi, ennen kuului suhahdus nyt kuuluu aikalailla tämmönen. http://www.youtube.com/watch?v=GvPgLN2YJeo
Hieman tuo patentti vuosi ilmaa, kun kaasun löysäksen jälkeen tuntui pientä nykimistä.
Autometerin mukaan max paineet on 0,8b, josta tippui heti 0,5-0,6b:iin. En tajunnut kokeilla paljonko autometeri näyttää peruspaineilla. Tyhjäkäynnillä näytti -0,8b. Tiedä sitten miten luotettava tuommonen halpismittari on.
Hieman tuo patentti vuosi ilmaa, kun kaasun löysäksen jälkeen tuntui pientä nykimistä.
Autometerin mukaan max paineet on 0,8b, josta tippui heti 0,5-0,6b:iin. En tajunnut kokeilla paljonko autometeri näyttää peruspaineilla. Tyhjäkäynnillä näytti -0,8b. Tiedä sitten miten luotettava tuommonen halpismittari on.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Re: Magneettiventtiilistä, By-Pass:ista sekä letkuista
Se varoituksen sana koski juuri tuota ääntä joka tulee siitä, kun paineisku tavoittaa turbon. Toisinsanoen by-passin/dumpin tehtävä on estää kaasuläpän sulkeutuessa paineiskun kulkeutuminen takaisin turboahtimen kompressorisiiville. Jos ulina poistui, niin olet uuden by-passin tarpeessa, mutta tuo suhina voi meinata, että sinulla on jossain ilmavuoto ahtopaineella. Ja tuosta ahtopainemittarista... ei taida olla jenkkivalmistaja Autometerin tuote oikeasti, tai mistäs minä tiedän onko halpismittari n 70€ hintainen. Mulla näyttää autometerin mittari tyhjäkäynnillä muistaakseni -0,4 bar ja moottorijarrutuksessa -0,6bar. Siis tämmöinen:

Matti

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Magneettiventtiilistä, By-Pass:ista sekä letkuista
tuo ääni kuuluu nytkin kun by-pass on paikallaan, ennen tuota testiä vaan suhahti kaasua löysätessä. Aika jäykältä se kalvo tuntui, muttei kuitenkaan jumissa ollut. Täytyy hakea uusi ja laittaa kunnon klemmareilla kiinni. Saisi vaan jostain paineilmaa niin voisi kattoo vuotaako cooleri.
Se mittari olikin autogauge eikä autometer
Pitänee huomenna hakea puuhakassi ja mennä viettämään iltapäivää saappaan konepellin alle. Loppuillasta sitten auton alle

Se mittari olikin autogauge eikä autometer
Pitänee huomenna hakea puuhakassi ja mennä viettämään iltapäivää saappaan konepellin alle. Loppuillasta sitten auton alle
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98