9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

Ken-1 kirjoitti:
Pakoputki kirjoitti:Niinkuin sanoin niin voi olla että se nakuttaa sen pilalle...

Autodatasta katselin kannen kiristysohjeita, niin siellä oli kolmea eri vaihtoehtoa. Oli 15mm torxeille ennen -88 ja 15 jälkeen -88 ja 17mm torxeille niin voi myös olla että on mennyt kansi aivan väärään kireyteen mitä olisi tarkoitus alunperin.

Mutta mutta ei se paljon auta jos kansi alkaisikin pitämään, kun kytkin lipsuu...

Saako tuohon jostain ruotsista tai suomesta pitävempää levyä ja asetelmaa? Tai varmasti saa mutta kenellä on kokemuksia jostain riittävästä?
Moi, ei millä pahalla mut tämähän vaikuttaa olevan semmoinen "rajoitettu budjetti" projekti (vähän kun mun oma). Kytkinlevyn kitkapinnat on mahdollista korvata sinteri-paloilla. Olen tehnyt sen operaation kahdelle levylle ja aikakin yksi niistä on vielä toimintakunnossa. Olen toki samalla pistänyt uuden paineasetelman paikalle.

Ruotsin puolelta linkki, kai nämä ovat suomessakin jossain myynnissä, itse olen tilannut täältä. http://62.181.75.60/Default.aspx?Produc ... 1+4091-003
3,2 mm paksut palat ovat ihan sopivat tuon ikäiselle tonnarille.

Pahvista niin orkkispahvilla ylitetään 500hv kun kaikki on kunnossa, jos pahvi hajoaa ongelma on hyvinkin luultavasti jossain muualla. 431-suuttimen tuotolla ei passaa ylittää 300 hv, korkealla bensapaineella se kai kävisi mut ei vakiopaineella joka pitäisi olla 2,5 - 2,8 bar sun autossa.

/Kenneth
Joo eihän tässä mitään herneitä vedetä. Alunperin oli vain tarkoitus vähän nostaa ahtoja, mutta tuntuu, että tämäkin homma alkaa taas lähtemään hallitsemattomasti lapasista.

Noista sintteri paloista vielä, niin ymmärsinkö oikein, että ne on mahdollista niitata vakio levyyn kiinni?

Ja vielä sellainen kysymys onko vakio asetelma riittävän jäykkä tuollaiselle alta 300hv moottorille sintteripalojen kanssa?
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Ken-1
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 13:35
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Ken-1 »

Jep, ymmärsit oikein. Ne sintteripalat niitataan vakiolevyyn kiinni. Kestävyydestä niin minä olen semmoisella ajanut nyt ~10 000 km ja vielä toimii kuten pitäisi. Hankaluutta toki kaupunkiajoa aika lailla. Tehonkestosta niin tämä veijari: http://www.garaget.org/?car=2892 ajaa 228mm orkkis paineasetelmalla ja tuommoisilla sintteripaloilla. Eli kestää.

Voi olla muuten et sulle riittäisi korvata sinun 228 mm kytkin ja vauhtipyörä 2,3 litraisen 240 mm:llä. Ne kestää 450 Nm tonnari aeroissa.

/Kenneth
9-5 -00, Aero
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

Ken-1 kirjoitti:Jep, ymmärsit oikein. Ne sintteripalat niitataan vakiolevyyn kiinni. Kestävyydestä niin minä olen semmoisella ajanut nyt ~10 000 km ja vielä toimii kuten pitäisi. Hankaluutta toki kaupunkiajoa aika lailla. Tehonkestosta niin tämä veijari: http://www.garaget.org/?car=2892 ajaa 228mm orkkis paineasetelmalla ja tuommoisilla sintteripaloilla. Eli kestää.

Voi olla muuten et sulle riittäisi korvata sinun 228 mm kytkin ja vauhtipyörä 2,3 litraisen 240 mm:llä. Ne kestää 450 Nm tonnari aeroissa.

/Kenneth

Ihan vaikuttava 9000.

Mielummin kyllä laitan suoraan nuo sintteripalat jos kerran laatikon irti otan, koska pettymys voi olla aika kova jos se 240mm alkaisi lipsumaan jossain kohtaa.

Sanoit myös, että 431-loppuiset suuttimet ei ole järkevä vaihtoehto yli 300hv moottorille. Sopiiko tommoseen saabin rotteloon matalaohmiset vai korkea ohmiset suitsuttimet?

Meinaan kyllä siitä jossain välissä varmasti se yli 300hv otetaan...Riippuen nyt alkaako tuohon kansipahvin maistumiselle löytyä syytä.
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja G-mies »

240mm täyspaineen uudehko vakiokytkin kestää n.500Nm, luistaminen alkaa n.530Nm kohdalla. Sachsin jäykkä paineasetelma auttaa n.600Nm saakka, mutta on hinnakas verrattuna tuohon omatekoiseen sintteriratkaisuun. Budjettiratkaisuksi erittäin hyvä vaihtoehto. Mikäs puhallin sulla on koneen kaverina?

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

G-mies kirjoitti:240mm täyspaineen uudehko vakiokytkin kestää n.500Nm, luistaminen alkaa n.530Nm kohdalla. Sachsin jäykkä paineasetelma auttaa n.600Nm saakka, mutta on hinnakas verrattuna tuohon omatekoiseen sintteriratkaisuun. Budjettiratkaisuksi erittäin hyvä vaihtoehto. Mikäs puhallin sulla on koneen kaverina?

Matti
Td06
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Ken-1
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 13:35
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Ken-1 »

Pakoputki kirjoitti: Sanoit myös, että 431-loppuiset suuttimet ei ole järkevä vaihtoehto yli 300hv moottorille. Sopiiko tommoseen saabin rotteloon matalaohmiset vai korkea ohmiset suitsuttimet?
Ne 431-suuttimien tuotto on 352cc/min kolmen baarin paineella. Eli jos haluat yli 300 hv niitä on vaihdettava. Saabille sopii korkeaohmiset suuttimet, jos paljon tehoa meinaat koneesta ottaa ruisku on hyvä vaihtaa. LH-jetronic on valitettavasti aika rajoittava tekijä noissa koneissa.

Lisäsuuttimet jollain painekytkimellä on tietysti yks vaihtoehto, tai sit kokeilet lastuttaa boksi jotta se toimii esim. Siemens Deka 630 cc suuttimilla. Voi olla että se toimii hyvin tai sit ei olleenkaan. Kokeilemalla asia selviää.
9-5 -00, Aero
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

Ken-1 kirjoitti:
Pakoputki kirjoitti: Sanoit myös, että 431-loppuiset suuttimet ei ole järkevä vaihtoehto yli 300hv moottorille. Sopiiko tommoseen saabin rotteloon matalaohmiset vai korkea ohmiset suitsuttimet?
Ne 431-suuttimien tuotto on 352cc/min kolmen baarin paineella. Eli jos haluat yli 300 hv niitä on vaihdettava. Saabille sopii korkeaohmiset suuttimet, jos paljon tehoa meinaat koneesta ottaa ruisku on hyvä vaihtaa. LH-jetronic on valitettavasti aika rajoittava tekijä noissa koneissa.

Lisäsuuttimet jollain painekytkimellä on tietysti yks vaihtoehto, tai sit kokeilet lastuttaa boksi jotta se toimii esim. Siemens Deka 630 cc suuttimilla. Voi olla että se toimii hyvin tai sit ei olleenkaan. Kokeilemalla asia selviää.
Joo katotaan nyt mitä sitä jaksaa tehdä...Otin tossa ilta puhteena laatikon ja lohkon irti autosta mitkä voi huomenna sitten nostaa pois pakettina kone huoneesta.

Jos siitä nyt se 300hv vaikka jossain vaiheessa irtoaisi niin eiköhän se ole siihen hyvä lopettaa.

Auto tuli minulle ihan extempore ja oikeastaan kyllästyin siihen kun takaluukussa lukee turbo, mutta mitään ei tapahtunut ja niitä audeja ja volvoja tunki motarilla vasemmalta ja oikealta ohi.

Lohko lähtee jossain välissä tasohiontaan kun saan sen purrettua ja sitten koitetaan uudestaan josko alkaisi tiivisteet pysymään ehjinä. Sen jälkeen alkaa myyntiedustajien kiusaaminen aamu ruuhkassa :)
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

No niin...Nyt olisi lohko koneistettu suoraksi. Seuraavaksi alkaa osien niputus takasin.

Perin vittumainen oli kiinnittää vinon kaltevuuden takia!

Kytkimeen tilataan edellä mainostettuja sintteri palasia joita sitten nepparoidaan kiinni kytkimeen.

Katotaan alkaako jo pelit kestämään.

Jotain seosmittareitakin olen koittanut vähän katella mutta ei oikein antaisi rahat myöden tähän ns. ylimääräiseen rojektiin. Ajattelinkin koittaa ajella ihan yleismittarilla.

Pakopainemittarinkin ajattelin vanhaan egr-tulppaan laitaa.
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

Nii ja siinä välissä kun ruottista tulee sintteriä niin vois tota kantta vähän ronkkia. Ei mitään jäätävää kairausta, mutta jos nyt vähän silottelis sieltä täältä!
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

Joo alkaa olemaan hommat siinä mallissa taas, että on aika tänään tai huomenna ottaa savut ulos koneesta...

Sitä ennen kuitenkin taas yksi kysymys, kun olen kuullut, että ei kannata laittaa ohjaustehostimeen muuta kuin saabin omaa tehostinöljyä niin eikö esimerkiksi tämä kävisi? http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-0025

Vai onko käynti paikallisessa saabbiliikeessä väistämätön? Ja mahtaakohna niillä edes olla sellaista kotona?
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Synteettinen öljy on tarkoitettu uudempiin tehostimiin 98(?)->,
virallista öljyä löytyy kyllä merkkiliikkeen tiskiltä hintaan ~14e/l, yksi pullo piisaa järjestelmän täyttöön.

On noissa ATF:ääkin käytetty ja ei ole vielä yhtään tapausta vastaan tullut että olisi ongelmia aiheuttanut, vanhuuttaan ne hajoaa ja pääasiassa OG:sta, tonnarin hammastanko tuntuu olevan laadukkaampi. Mutta eipä se paha ole toisaalta kymppiä maksaa "mielenrauhasta" ettei ainakaan öljyn takia voi hajota.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

Jep jep..Savut saatiin ulos ja lastu vaihdettiin nyt siis -431 suuttimille.

Huomenna sitte laitetaan kaikki pakolliset nippusiteet ja muut letkut pikaliimalla kiinni ja lähdetään koittamaan mites ses sintterikytkin pelaa. Eli semmosen väsäsin tossa ajan kuluessa.

Tehostinöljyä täytyy sitte varmaan lähteä hakemaan sieltä merkkipaikasta. En viitti laittaa mitään atf vaikka sitä töistä saisikin kyllä ilmaiseksi.

Hommat jatkuu..
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

No niin nyt alkaa sitte menemään usko tohon kansipahvi hommaan...

Tällä kertaa oli sitte kolmen pytyn liekkirenkaat lentänyt helvetin kuuseen, syyläri räjähti kirjainmellisesti, samoin pari lämppärin letkua ja vielä öljyt lensi täyttöputkea pitkin ylös.

Vetoja oli siinä 1,5 b tietämillä ihan kivasti, kun kytkinkin jo piti, mutta sitä harmittaa armottomasti joka 3km jälkeen nypätä kansi pois.

Kenellä nyt olisi heittää jotain ohjeita miten toi saadaa pitämään vai joko sinne ruvetaan laittamaan peltiä väliin?
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ohhoh. En kyllä saanut itse koskaan pahvia räjähtämään edes 1,9 barilla ja samaa kokoluokkaa olevalla puhaltimella. :)

Ilmeisesti plaanasit kannen, lohkon pinnankin ja pultit on kiristetty oikein, 90 asteen kiristys mukaanlukien? Pakko siinä jotain muuta vikaa on jo olla jos noin herkästi räjähtelee, ei se pahvi todellakaan niin huono ole.. Onko varma ettei nakuta sitä tohjoksi? Mitään nakutustunnistusta tai seosmittaria, ennakot? Luureilla tai stetoskoopillakin pääsee pitkälle, tai sitten APC:n nakutusledi..
Tosiaan 1,5 bar ahdot jos on niin vaikka nuo 350cc/min suuttimet olisi selällään niin tuon kokosella ahtimella menee aivan varmasti laihalle ja nakuttaa.
Hyvää tuuria jos vaan pahvi possahti, luulisi tuommosella nakutuksella jo olevan männässä reikää tai vähintään renkaat poikki.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000t -87 ja väsähtänyt luonne

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

jcarlson kirjoitti:Ohhoh. En kyllä saanut itse koskaan pahvia räjähtämään edes 1,9 barilla ja samaa kokoluokkaa olevalla puhaltimella. :)

Ilmeisesti plaanasit kannen, lohkon pinnankin ja pultit on kiristetty oikein, 90 asteen kiristys mukaanlukien? Pakko siinä jotain muuta vikaa on jo olla jos noin herkästi räjähtelee, ei se pahvi todellakaan niin huono ole.. Onko varma ettei nakuta sitä tohjoksi? Mitään nakutustunnistusta tai seosmittaria, ennakot? Luureilla tai stetoskoopillakin pääsee pitkälle, tai sitten APC:n nakutusledi..
Tosiaan 1,5 bar ahdot jos on niin vaikka nuo 350cc/min suuttimet olisi selällään niin tuon kokosella ahtimella menee aivan varmasti laihalle ja nakuttaa.
Hyvää tuuria jos vaan pahvi possahti, luulisi tuommosella nakutuksella jo olevan männässä reikää tai vähintään renkaat poikki.
Kansi on plaanattu, samoin lohko ja tällä kertaa vedettiin kansipultitkin ihan just niin tarkasti, kun vain ohjeissa luki...Avainkin on malli Snap-on Vibra niin ei pitäis ihan kauheen herkästi mennä väärään momenttiin.

Ei ole kerinnyt mitään mittausarvoja tekemään, kun se on joka kerta pamahtanut ensimmäisellä vedolla...Nyt taisi olla 3-vaihde jo käytössä, viime kerralla 2 -vaihde.

Ennen en kantta takaisin laita, ennenkuin siihen on laajakaista ympätty pakoputken kylkeen. Alkaa olemaan jo mitta täynnä tota kansi jumppaa. Kerran päivässä paikoilleen ja kerran pois :roll:

Luulen, että se vika on tuossa bensapuolen hommeleissa...Tuntuu vaan oudolta, että auto liikahtaa kuitenkin iloisesti noilla suuttimilla, mutta kun kokeilin vanhoilla aikasemmin (orig.) niin silloin todella huomasi puutumisen. Näillä suitsuttimilla tuntuu todella jo liikahtavan.

Ei vain tunnu olevan mitään järkeä laittaa tota kantta tohon paikalle, kun se on aina veto ja paskana.
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Vastaa Viestiin