Pakosarjan pultit?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Firges9000 kirjoitti:Kuis se vahva rautapultti voi sitten katketa heikon alumiinin sisällä. :lol: :roll:
Sitä alumiinia on paksummalti (reilu sentti) jotta se kestää?
#3834
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

siiseli kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti:Kuis se vahva rautapultti voi sitten katketa heikon alumiinin sisällä. :lol: :roll:
Sitä alumiinia on paksummalti (reilu sentti) jotta se kestää?

nii i ja reilu milli syvemmällä siellä reijässä, kuin "rautapultti" :idea:

höpö höpö, kaikki pinnapultit toimivat kuin jouset.
Liika kiristys saa ne katkeamaan lämpölaajenimisen takia.
Siksi tuo momenttikiristyskin on suositeltavaa.

Luulen ennemminkin, että tehtaalla ruuvaavat vain KIINNI, eli momentit ovat suunnitelmissa, mutta käytännössä ei.

Haluan keskustella/väitellä asiasta, en tapella/kinata. :idea:
Viimeksi muokannut Firges9000, Ke Tammi 28, 2009 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Jope »

Siksi, koska sitä pulttia on ruuvattu sinne riittävän syvälle, että alumiinikierre kestää siihen pulttiin kohdistuvat voimat.

Jos olisi vähemmän, porsisi kierteet eikä pultti. Kun on syvällä, kierteet kestävät mutta pultti ei.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Jope kirjoitti:Siksi, koska sitä pulttia on ruuvattu sinne riittävän syvälle, että alumiinikierre kestää siihen pulttiin kohdistuvat voimat.

Jos olisi vähemmän, porsisi kierteet eikä pultti. Kun on syvällä, kierteet kestävät mutta pultti ei.
juurihan tuossa joku sanoi, ettei pinnapulttia kierretä reijän pohjaan asti. :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Jope »

Reikä jatkuu pidemmälle, kuin mitä pultissa on kierrettä.

Pultin (reikää lyhyempi) kierre riittää, että tarvittava lujuus saavutetaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Täytyypäs tehdä itse tollanen testi.
Kyseinen Speedpartsin-pultti ? ruuvipenkkiin ja katsoa millä momentilla katkeaa,
sekä millä momentilla menee Motonetin pinnapultti poikki ?
ja sitten marmoritiskin pultti poikki ?
:roll: :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Jope »

Pistä toki, sittenpähän tiedetään mitä sinne kannattaa ruuvata.

Ilmeisesti pultti voi myös väsyä lämpölaajenemisista ja värinästä(!). Voi olla, että ihan empiirisin kokein tähän ei saada 100% varmuutta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja stara »

dziisus soikoon ( sanoi Linda, viulu jäi suomeen ), kun on toi tekniikka vaikeeta.

Alumiinin/ ruostumattoman/ raudan lämpölaajenemiskertoimet suhtautuvat kuten 23,6/17,2/12,3, eli ehkäpä juuri siksi on orkkispinnapultit rosteria , koska sen kerroin on lähempänä alumiinia ja lisäksi se ei niin pahasti pala karrelle= jumitu.
Ne pitkät holkit ovat tasaamaan pinnapultin lämpölaajenemiserosta aiheutuvaa jännitystä, eli toimivat kuin pidempi jousi ( mitä pidempi sen vähemmän jännitys nousee lämpölaajenemisesta johtuen).
Kiristysmomentilla haetaan vain riittävää pintapainetta/ voimaa , jotta kannetiiviste pitää paineen hallinnassa kylmänäkin. Paineen vaihtelusta ja lämpöjännityksistä tuleva väsyttävä kuorma se on, joka ne lopulta katkoo. Eli jos ylikiristät niin nopeammin menee. Mutta kuten lämpölaajemiskertoimista näkyy niin tavallinen patarautapinnapultti on kehno ja saattaa vielä lisäksi olla huonoa lujuusluokkaa ja paha terävä haava kierteen tyvessä, joka moninkertaistaa heikkouden väsymistä vastaan, koska siihen syntyy terävä jännityshuippu. Laadukkaat kierteet on mankeloitu tai muuten siten valmistettu, jotta ei sellaista terävää kierteen pohjaa esiinny, katsokaa vaikka suurennuslasilla. Pelkkä momenttitesti ei siis kerro totuutta.
Jot silleen, ja tääkin tieto on melkein puoli vuosisataa sitten omaksuttua... :mrgreen:
Viimeksi muokannut stara, Ke Tammi 28, 2009 19:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Lämpölaajenemisen ja värinän ( iskujen) takia tuo momenttiinkiristyskin on suositeltavaa. :idea: pitkän päälle

staralle ,ihan asiaa puhut, mutta on täälläkin pajassa rautaa väännetty. :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja stara »

Firges9000 kirjoitti:Lämpölaajenemisen ja värinän ( iskujen) takia tuo momenttiinkiristyskin on suositeltavaa. :idea: pitkän päälle

staralle ,ihan asiaa puhut, mutta on täälläkin pajassa rautaa väännetty. :lol:
hjuva niin, koska täällä landella on painopiste enempi siirtyny tohon alumiinin vääntöön, meinaan siis lapinkullan linkkua väännetty... :lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

stara kirjoitti:
hjuva niin, koska täällä landella on painopiste enempi siirtyny tohon alumiinin vääntöön, meinaan siis lapinkullan linkkua väännetty... :lol:
Saadaan tota tietoakin mukaan, eikä vain mutua. :idea:

Kuva
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Firges9000 kirjoitti:Täytyypäs tehdä itse tollanen testi.
Kyseinen Speedpartsin-pultti ? ruuvipenkkiin ja katsoa millä momentilla katkeaa,
sekä millä momentilla menee Motonetin pinnapultti poikki ?
ja sitten marmoritiskin pultti poikki ?
:roll: :idea:
Laita pinnapultti alumiiniin älä ruuvvipenkkiin, niin selviää samalla onko tuolla parin millin pituuserolla mitään merkitystä.

Tee katsos tieteellisen tarkka koe :wink:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja siiseli »

MacTurbo kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti:Täytyypäs tehdä itse tollanen testi.
Kyseinen Speedpartsin-pultti ? ruuvipenkkiin ja katsoa millä momentilla katkeaa,
sekä millä momentilla menee Motonetin pinnapultti poikki ?
ja sitten marmoritiskin pultti poikki ?
:roll: :idea:
Laita pinnapultti alumiiniin älä ruuvvipenkkiin, niin selviää samalla onko tuolla parin millin pituuserolla mitään merkitystä.

Tee katsos tieteellisen tarkka koe :wink:
Ja tottakai myös lämpötilat mukaan, lämmität uunin 200 asteiseks jonka jälkeen laitat palikan pakastimeen jne. :) Tietys mukaan pitäisi saada vielä tärinä...
#3834
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

MacTurbo kirjoitti:
Laita pinnapultti alumiiniin älä ruuvvipenkkiin, niin selviää samalla onko tuolla parin millin pituuserolla mitään merkitystä.

Tee katsos tieteellisen tarkka koe :wink:
Tehdään ja otan mielelläni vinkkejä kokeen suorittamiseen .:idea:

1) pidempi, eli reunapultti, hylsy, prikka ja mutteri
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Mythbuster meininki :) Odotetaan tuloksia, toivottavasti nopeasti... Yks pinnapultti jo poikki :lol:
#3834
Vastaa Viestiin