Sitä alumiinia on paksummalti (reilu sentti) jotta se kestää?Firges9000 kirjoitti:Kuis se vahva rautapultti voi sitten katketa heikon alumiinin sisällä.![]()
Pakosarjan pultit?
Re: Pakosarjan pultit?
#3834
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pakosarjan pultit?
siiseli kirjoitti:Sitä alumiinia on paksummalti (reilu sentti) jotta se kestää?Firges9000 kirjoitti:Kuis se vahva rautapultti voi sitten katketa heikon alumiinin sisällä.![]()
nii i ja reilu milli syvemmällä siellä reijässä, kuin "rautapultti"

höpö höpö, kaikki pinnapultit toimivat kuin jouset.
Liika kiristys saa ne katkeamaan lämpölaajenimisen takia.
Siksi tuo momenttikiristyskin on suositeltavaa.
Luulen ennemminkin, että tehtaalla ruuvaavat vain KIINNI, eli momentit ovat suunnitelmissa, mutta käytännössä ei.
Haluan keskustella/väitellä asiasta, en tapella/kinata.

Viimeksi muokannut Firges9000, Ke Tammi 28, 2009 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Pakosarjan pultit?
Siksi, koska sitä pulttia on ruuvattu sinne riittävän syvälle, että alumiinikierre kestää siihen pulttiin kohdistuvat voimat.
Jos olisi vähemmän, porsisi kierteet eikä pultti. Kun on syvällä, kierteet kestävät mutta pultti ei.
Jos olisi vähemmän, porsisi kierteet eikä pultti. Kun on syvällä, kierteet kestävät mutta pultti ei.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pakosarjan pultit?
juurihan tuossa joku sanoi, ettei pinnapulttia kierretä reijän pohjaan asti.Jope kirjoitti:Siksi, koska sitä pulttia on ruuvattu sinne riittävän syvälle, että alumiinikierre kestää siihen pulttiin kohdistuvat voimat.
Jos olisi vähemmän, porsisi kierteet eikä pultti. Kun on syvällä, kierteet kestävät mutta pultti ei.

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Pakosarjan pultit?
Reikä jatkuu pidemmälle, kuin mitä pultissa on kierrettä.
Pultin (reikää lyhyempi) kierre riittää, että tarvittava lujuus saavutetaan.
Pultin (reikää lyhyempi) kierre riittää, että tarvittava lujuus saavutetaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pakosarjan pultit?
Täytyypäs tehdä itse tollanen testi.
Kyseinen Speedpartsin-pultti ? ruuvipenkkiin ja katsoa millä momentilla katkeaa,
sekä millä momentilla menee Motonetin pinnapultti poikki ?
ja sitten marmoritiskin pultti poikki ?

Kyseinen Speedpartsin-pultti ? ruuvipenkkiin ja katsoa millä momentilla katkeaa,
sekä millä momentilla menee Motonetin pinnapultti poikki ?
ja sitten marmoritiskin pultti poikki ?


Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Pakosarjan pultit?
Pistä toki, sittenpähän tiedetään mitä sinne kannattaa ruuvata.
Ilmeisesti pultti voi myös väsyä lämpölaajenemisista ja värinästä(!). Voi olla, että ihan empiirisin kokein tähän ei saada 100% varmuutta.
Ilmeisesti pultti voi myös väsyä lämpölaajenemisista ja värinästä(!). Voi olla, että ihan empiirisin kokein tähän ei saada 100% varmuutta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Pakosarjan pultit?
dziisus soikoon ( sanoi Linda, viulu jäi suomeen ), kun on toi tekniikka vaikeeta.
Alumiinin/ ruostumattoman/ raudan lämpölaajenemiskertoimet suhtautuvat kuten 23,6/17,2/12,3, eli ehkäpä juuri siksi on orkkispinnapultit rosteria , koska sen kerroin on lähempänä alumiinia ja lisäksi se ei niin pahasti pala karrelle= jumitu.
Ne pitkät holkit ovat tasaamaan pinnapultin lämpölaajenemiserosta aiheutuvaa jännitystä, eli toimivat kuin pidempi jousi ( mitä pidempi sen vähemmän jännitys nousee lämpölaajenemisesta johtuen).
Kiristysmomentilla haetaan vain riittävää pintapainetta/ voimaa , jotta kannetiiviste pitää paineen hallinnassa kylmänäkin. Paineen vaihtelusta ja lämpöjännityksistä tuleva väsyttävä kuorma se on, joka ne lopulta katkoo. Eli jos ylikiristät niin nopeammin menee. Mutta kuten lämpölaajemiskertoimista näkyy niin tavallinen patarautapinnapultti on kehno ja saattaa vielä lisäksi olla huonoa lujuusluokkaa ja paha terävä haava kierteen tyvessä, joka moninkertaistaa heikkouden väsymistä vastaan, koska siihen syntyy terävä jännityshuippu. Laadukkaat kierteet on mankeloitu tai muuten siten valmistettu, jotta ei sellaista terävää kierteen pohjaa esiinny, katsokaa vaikka suurennuslasilla. Pelkkä momenttitesti ei siis kerro totuutta.
Jot silleen, ja tääkin tieto on melkein puoli vuosisataa sitten omaksuttua...
Alumiinin/ ruostumattoman/ raudan lämpölaajenemiskertoimet suhtautuvat kuten 23,6/17,2/12,3, eli ehkäpä juuri siksi on orkkispinnapultit rosteria , koska sen kerroin on lähempänä alumiinia ja lisäksi se ei niin pahasti pala karrelle= jumitu.
Ne pitkät holkit ovat tasaamaan pinnapultin lämpölaajenemiserosta aiheutuvaa jännitystä, eli toimivat kuin pidempi jousi ( mitä pidempi sen vähemmän jännitys nousee lämpölaajenemisesta johtuen).
Kiristysmomentilla haetaan vain riittävää pintapainetta/ voimaa , jotta kannetiiviste pitää paineen hallinnassa kylmänäkin. Paineen vaihtelusta ja lämpöjännityksistä tuleva väsyttävä kuorma se on, joka ne lopulta katkoo. Eli jos ylikiristät niin nopeammin menee. Mutta kuten lämpölaajemiskertoimista näkyy niin tavallinen patarautapinnapultti on kehno ja saattaa vielä lisäksi olla huonoa lujuusluokkaa ja paha terävä haava kierteen tyvessä, joka moninkertaistaa heikkouden väsymistä vastaan, koska siihen syntyy terävä jännityshuippu. Laadukkaat kierteet on mankeloitu tai muuten siten valmistettu, jotta ei sellaista terävää kierteen pohjaa esiinny, katsokaa vaikka suurennuslasilla. Pelkkä momenttitesti ei siis kerro totuutta.
Jot silleen, ja tääkin tieto on melkein puoli vuosisataa sitten omaksuttua...

Viimeksi muokannut stara, Ke Tammi 28, 2009 19:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pakosarjan pultit?
Lämpölaajenemisen ja värinän ( iskujen) takia tuo momenttiinkiristyskin on suositeltavaa.
pitkän päälle
staralle ,ihan asiaa puhut, mutta on täälläkin pajassa rautaa väännetty.

staralle ,ihan asiaa puhut, mutta on täälläkin pajassa rautaa väännetty.

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Pakosarjan pultit?
hjuva niin, koska täällä landella on painopiste enempi siirtyny tohon alumiinin vääntöön, meinaan siis lapinkullan linkkua väännetty...Firges9000 kirjoitti:Lämpölaajenemisen ja värinän ( iskujen) takia tuo momenttiinkiristyskin on suositeltavaa.pitkän päälle
staralle ,ihan asiaa puhut, mutta on täälläkin pajassa rautaa väännetty.

900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pakosarjan pultit?
Saadaan tota tietoakin mukaan, eikä vain mutua.stara kirjoitti:
hjuva niin, koska täällä landella on painopiste enempi siirtyny tohon alumiinin vääntöön, meinaan siis lapinkullan linkkua väännetty...


Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Pakosarjan pultit?
Laita pinnapultti alumiiniin älä ruuvvipenkkiin, niin selviää samalla onko tuolla parin millin pituuserolla mitään merkitystä.Firges9000 kirjoitti:Täytyypäs tehdä itse tollanen testi.
Kyseinen Speedpartsin-pultti ? ruuvipenkkiin ja katsoa millä momentilla katkeaa,
sekä millä momentilla menee Motonetin pinnapultti poikki ?
ja sitten marmoritiskin pultti poikki ?
![]()
Tee katsos tieteellisen tarkka koe

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Pakosarjan pultit?
Ja tottakai myös lämpötilat mukaan, lämmität uunin 200 asteiseks jonka jälkeen laitat palikan pakastimeen jne.MacTurbo kirjoitti:Laita pinnapultti alumiiniin älä ruuvvipenkkiin, niin selviää samalla onko tuolla parin millin pituuserolla mitään merkitystä.Firges9000 kirjoitti:Täytyypäs tehdä itse tollanen testi.
Kyseinen Speedpartsin-pultti ? ruuvipenkkiin ja katsoa millä momentilla katkeaa,
sekä millä momentilla menee Motonetin pinnapultti poikki ?
ja sitten marmoritiskin pultti poikki ?
![]()
Tee katsos tieteellisen tarkka koe

#3834
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pakosarjan pultit?
Tehdään ja otan mielelläni vinkkejä kokeen suorittamiseen .MacTurbo kirjoitti:
Laita pinnapultti alumiiniin älä ruuvvipenkkiin, niin selviää samalla onko tuolla parin millin pituuserolla mitään merkitystä.
Tee katsos tieteellisen tarkka koe

1) pidempi, eli reunapultti, hylsy, prikka ja mutteri
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Pakosarjan pultit?
Mythbuster meininki
Odotetaan tuloksia, toivottavasti nopeasti... Yks pinnapultti jo poikki 


#3834