kun kylmää tuntuu kompura työntävän eikä tuntuis kokoajan pyörivän, niin säästetään rahat muihin kesän rientoihin ja tonnarin korjaamiseen
Ilmastoinnin korjaus
Re: Ilmastoinnin korjaus
ok, kiitos
kun kylmää tuntuu kompura työntävän eikä tuntuis kokoajan pyörivän, niin säästetään rahat muihin kesän rientoihin ja tonnarin korjaamiseen
kun kylmää tuntuu kompura työntävän eikä tuntuis kokoajan pyörivän, niin säästetään rahat muihin kesän rientoihin ja tonnarin korjaamiseen
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Ilmastoinnin korjaus
No niin, kylmäkone vaikuttaisi olevan kunnossa taas...
Vaihtoivat pyynnöstäni painekytkimen ja tyhjiöivät/täyttivät järjestelmän uudelleen. Ainetta ei kuulemma ollut tuon "posauksen" jäljiltä kuin 200g eli kyllähän tuo varsin tyhjä oli. Olisiko kuitenkin ollut sen verran painetta systeemissä että alapaineraja olisi antanut kompuralle käyntiluvan. Tai sitten sekä ylä- että alapainerajat olivat jostain syystä kaputt...
Kävi tuossa mielessä sekin, josko se kompressorin paineraja olisi löystynyt painekytkimen kytkentärajan alle, mutta ainakaan nyt näin ei näyttäisi olevan; kompura pätkii melko taajaan ihan kunnollisen oloisesti, samoin flekti pyörii omia aikojaan eli tarvittaessa. Niin ja tietysti tärkein eli kylmää pukkaa kabiiniin
Nyt odotellaan vain helteitä palaaviksi.
Finanssipuolesta sen verran, että painekytkin maksoi 68€ ja vaihto 62€. Meni kai aika kivuttomasti ja alle tunnissa (tietokanta antoi vaihtoajaksi 1,5h), tosin kiittelivät mielenkiintoista sijaintia. Kolmas rivi lapulla oli ilmastointihuolto 99€, kaikki siis ALV:illisia hintoja. Aineita ei ollut eritelty, joten sisältyivät kai tuohon huolto-osioon. Lisäystä oli kuitenkin 750g, joten kaiken kaikkiaan en pidä loppusummaa (229€) ollenkaan pahana!
Työn teki paikallinen Bosch/AD-huolto Yläjärven kyljessä Elovainiolla. Palvelu oli todella ystävällistä ajanvarauksesta ja vikapohdinnasta lähtien. Auton vein eilen aamulla n.klo 11 aikaan ja klo 14 tuli soitto että kunnossa on.
Suosittelen!
Vaihtoivat pyynnöstäni painekytkimen ja tyhjiöivät/täyttivät järjestelmän uudelleen. Ainetta ei kuulemma ollut tuon "posauksen" jäljiltä kuin 200g eli kyllähän tuo varsin tyhjä oli. Olisiko kuitenkin ollut sen verran painetta systeemissä että alapaineraja olisi antanut kompuralle käyntiluvan. Tai sitten sekä ylä- että alapainerajat olivat jostain syystä kaputt...
Kävi tuossa mielessä sekin, josko se kompressorin paineraja olisi löystynyt painekytkimen kytkentärajan alle, mutta ainakaan nyt näin ei näyttäisi olevan; kompura pätkii melko taajaan ihan kunnollisen oloisesti, samoin flekti pyörii omia aikojaan eli tarvittaessa. Niin ja tietysti tärkein eli kylmää pukkaa kabiiniin
Finanssipuolesta sen verran, että painekytkin maksoi 68€ ja vaihto 62€. Meni kai aika kivuttomasti ja alle tunnissa (tietokanta antoi vaihtoajaksi 1,5h), tosin kiittelivät mielenkiintoista sijaintia. Kolmas rivi lapulla oli ilmastointihuolto 99€, kaikki siis ALV:illisia hintoja. Aineita ei ollut eritelty, joten sisältyivät kai tuohon huolto-osioon. Lisäystä oli kuitenkin 750g, joten kaiken kaikkiaan en pidä loppusummaa (229€) ollenkaan pahana!
Työn teki paikallinen Bosch/AD-huolto Yläjärven kyljessä Elovainiolla. Palvelu oli todella ystävällistä ajanvarauksesta ja vikapohdinnasta lähtien. Auton vein eilen aamulla n.klo 11 aikaan ja klo 14 tuli soitto että kunnossa on.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Ilmastoinnin korjaus
Ei. Kompura imee kylmää höyrystimeltä ja samalla joutuu työntämään kuumaa lauhduttimelleteesalama kirjoitti:...kylmää tuntuu kompura työntävän...
Re: Ilmastoinnin korjaus
mjoo..kompura työntää taas nesteeksi lauhduttimelle menevän kuumakaasun
Lauhduttimella jäähdytetty kaasumuodossa oleva kylmäaine puristuu kompressorissa nesteeksi. Nestemäinen kylmäaine kulkeutuu höyrystimelle, jossa se ottaa sisäilman lämmön vastaan ja höyrystyy. Kylmäaineen kiehumispiste kun on alle 0 C°. Kuumakaasu menee taas lauhuttimelle ja luovuttaa sisäilman lämmön ulkoilmaan. Tästä sama kierto jatkuu, olomuoto vaihtuu nesteen ja kaasun välillä.
Lauhduttimella jäähdytetty kaasumuodossa oleva kylmäaine puristuu kompressorissa nesteeksi. Nestemäinen kylmäaine kulkeutuu höyrystimelle, jossa se ottaa sisäilman lämmön vastaan ja höyrystyy. Kylmäaineen kiehumispiste kun on alle 0 C°. Kuumakaasu menee taas lauhuttimelle ja luovuttaa sisäilman lämmön ulkoilmaan. Tästä sama kierto jatkuu, olomuoto vaihtuu nesteen ja kaasun välillä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Ilmastoinnin korjaus
Kompuralle tulee höyryä ja lähtee höyryä. Paine vain nostetaan kompuran työllä niin kylmä muuttuu kuumaksi.
Lauduttimessa auton keulalla kylmäaine nesteytyy ja menee nestelinjaa höyrystimelle. Ennen höyrystintä paisuntaventtiilillä alennetaan nesteen paine niin tulee kylmää nestettä joka taas höyrystyy höyrystimessä.
Paine ja lämpötila on suhteessa sama mutta erillaisilla kylmäaineilla eri alueet mistä muodostuu että joku kylmäaine on hyvä pakastimessa ja toinen taas kylmiössä.
Lauduttimessa auton keulalla kylmäaine nesteytyy ja menee nestelinjaa höyrystimelle. Ennen höyrystintä paisuntaventtiilillä alennetaan nesteen paine niin tulee kylmää nestettä joka taas höyrystyy höyrystimessä.
Paine ja lämpötila on suhteessa sama mutta erillaisilla kylmäaineilla eri alueet mistä muodostuu että joku kylmäaine on hyvä pakastimessa ja toinen taas kylmiössä.
Re: Ilmastoinnin korjaus
Miten testaan paineanturin olevan paska? Koska kompura lähtee päälle muttei katkaise ja flekti ei pyöri?
Re: Ilmastoinnin korjaus
joo olet oikeassa ja minä olin väärässä. Kirjoitin aluksi "kompura työntää kylmää" vain yleistääkseni että kylmäkone toimii.et kirjoitti:Kompuralle tulee höyryä ja lähtee höyryä. Paine vain nostetaan kompuran työllä niin kylmä muuttuu kuumaksi.
Lauduttimessa auton keulalla kylmäaine nesteytyy ja menee nestelinjaa höyrystimelle. Ennen höyrystintä paisuntaventtiilillä alennetaan nesteen paine niin tulee kylmää nestettä joka taas höyrystyy höyrystimessä.
Mutta todellakin: lauhduttimessa kuumakaasu muuttuu nesteeksi, johan härvelin nimikin sen kertoo. Olomuoto muuttuu nesteeksi kun kaasu lauhtuu.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Ilmastoinnin korjaus
Kylmäkierto on hyvin yksinkertainen, mutta on kuin uskonasia koska ei tuonne kylmäkiertoon pääse omin silmin katselemaan.
Pöhkiksen kysymykseen heittäisin arvauksen... Jos paineet ei mene yli tai ali paineanturin arvoista niin silloin virta kulkee. Kiinnitettäessä painemittarit kompuran molemmin puolin ja paineet näyttää järjestelmän olevan kunnos niin ottaa paineanturilta johdot ja yhdistää ne.
Paineanturit kuuluis oikeaoppisesti olla imulinjas ja kuumakaasulinjas eikä nestelinjas.
Pöhkiksen kysymykseen heittäisin arvauksen... Jos paineet ei mene yli tai ali paineanturin arvoista niin silloin virta kulkee. Kiinnitettäessä painemittarit kompuran molemmin puolin ja paineet näyttää järjestelmän olevan kunnos niin ottaa paineanturilta johdot ja yhdistää ne.
Paineanturit kuuluis oikeaoppisesti olla imulinjas ja kuumakaasulinjas eikä nestelinjas.
Re: Ilmastoinnin korjaus
et kirjoitti:Kylmäkierto on hyvin yksinkertainen, mutta on kuin uskonasia koska ei tuonne kylmäkiertoon pääse omin silmin katselemaan.
Pöhkiksen kysymykseen heittäisin arvauksen... Jos paineet ei mene yli tai ali paineanturin arvoista niin silloin virta kulkee. Kiinnitettäessä painemittarit kompuran molemmin puolin ja paineet näyttää järjestelmän olevan kunnos niin ottaa paineanturilta johdot ja yhdistää ne.
Paineanturit kuuluis oikeaoppisesti olla imulinjas ja kuumakaasulinjas eikä nestelinjas.
Eikös tuo painekytkin/anturi ohjaa flektiä ja kompuraa?
Re: Ilmastoinnin korjaus
Niin se on varolaitteena kompuralle (estää kompuran käytön) ja käyttökytkimenä puhaltimelle. Voi hel&%¤/*! jos yksi painekytkin tarkkailee matalapainetta, korkeapainetta kompuralle ja vielä käynnistystä puhallinmoottorille. Teollisuuden kylmäs nuo kaikki olis ehdottomasti omia paineantureita oikeissa linjoissa.