Ilmastointi vuotaa, vika löydetty mikä avuksi?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jani03 kirjoitti:Miten onnistuu helpoiten tuon kuivaimen irroittaminen? Paisuntasäiliö irti ja sitä kautta vai?
Kyseessä ilmeisesti CS tonnari? Helpoimmalla kuivaimeen pääsee käsiksi irroittamalla ilmastoinnin kompura, vesipumppu, downpipe ja purkamalla sisälokari. Tarpeellista tuo ei ole, mutta helpottaa :lol:

No joo...Kuivain on kahdella 10mm avainvälin mutterilla kiinni, sinne vaan kirurgin käsin sohlaamaan, niin kyllä ne auki saa. Ahdasta on, mutta esim letkuklemmariruuvari (taipuisalla varrella) on ihan noheva väline tuohon hommaan. Ei sitten kannata kiristää liikaa noita muttereita, saattaa nimittäin hajota pissapojan säiliön kiinnikkeet...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mun CSE:n kuivain vaihdettiin ihan alakautta. Eli tuo muovirämpäle tosta oikeesta etukulmasta alta irti ja hyvin pääs käsiksi. :?
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Tuntuisi olevan "hieman" helpompi tuolta alakautta. No kohtahan se nähdään.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kurko kirjoitti:Mun CSE:n kuivain vaihdettiin ihan alakautta. Eli tuo muovirämpäle tosta oikeesta etukulmasta alta irti ja hyvin pääs käsiksi. :?
Mikäli oikein muistan, niin mulla tuli alakautta yrittäessä "työkaluyhteensopimattomuutta", eli ei oikein löytyny mun varastoista passelia väänninyhdistelmää...Ja jouduin siis nitkuttamaan yläkautta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Kummasta venttiilistä kompura tulisi täyttää? Tulisiko kompuran käynnistyä vähäksi aikaa jos järjestelmään laittaa saman paineen kuin mitä kylmäainepullossa on?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

CSE:n kuivain vaihdetaan helpoiten vilkku ja lamppu irroittamalla. Kaikki muutkin suunnat onnistuu (ylä- ja alakautta), mutta on pirun hankalia. Pitäähän siihen laittaa vielä letkujakin kiinni. Siinä vaiheessa on syytä olla lamppu ja keskimmäinen alamuovi irti. Kuivaimelta kennolle menevän letkun asento on tarkka, että se sopii alamuovin vekin kanssa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Miten on tuon täytön laita? Eroavaisuuksia on liikkeiden välillä.
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Nyt on kuivain ja painekytkin vaihdettu. Painekytkin oli saabin tiskillä halvempi kuin pro-carservice:llä. Kuivain maksoi 60€, saabin tiskillä olisi maksanut ~200€.

Pystyykö tuosta ilmastoinnista tarkastamaan muita mahdollisia vikoja ennen järjestelmän täyttämistä? esim. jäätymissuojaa, relettä yms?

Onko kenelläkään tietoa Joensuussa/ymp. ilmastointia huoltavia liikkeitä, lähinnä koeponnistusta ja vuotojen etsimistä varten?
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Huomenna järjestelmän täyttö, saa nähdä hörähtääkö kompura käyntiin.
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Järjestelmä täytettiin ja kompura hyrähti käyntiin. Saa nähdä miten pitkään toimii tällä kertaa.
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Pitäisikö kompuran käynnistyä näillä lämpötila lukemilla (+10 )? Vai pitääkö olla +20 tai enemmän että kompura lähtisi pyörimään?
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Eipä käynnisty :( Kunhan pimeä tulee katsoa uv-valolla onko vuotoa.

Edit:

Eipä näkynyt vuotoja olleen, liekkö niin pieni vuoto. Paineet varmaankin jälleen karanneet. :roll: :(
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Kyllä siellä pieni paine on, kun painaa varovasti täyttöliittimen nastaa sisäänpäin pientä suhinaa kuuluu.
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Jostain on sitten talven aikana falskannu, täytön yhteydessä pysyi vakuumissa hyvin. Pitää täyttää kunhan kelit lämpiää.

Edit:

Tutkiskelin hieman tuota järjestelmää auton pesun yhteydessä. Huomasin että täyttöventtiilistä kuuluu suhinaa. Venttiilin neula on vaihdettu parikesää sitten, käykö ihan normaali neula, (joka silloin laitettiin) vai pitääkö olla joku saabin oma?
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Mimmi kirjoitti: Taitaa olla jo valmiiksi karanneet, ettei yhtään jäänyt jäljelle UV:ta saamaan :wink:
Kun järjestelmä imetään vakuumiin, niin pitäisikö myös uv-aineenkin tulla pois? On pari kertaa tyhjennetty, ja täytetty ilman väriainetta, mutta kyllä vieläkin aine hohtaa uv-valossa.

Kokeilin laittaa paineilmaa järjestelmään, ja etsiä vuotoa spraylla, mutta toistaiseksi ei ole löytynyt. Testaan samalla kuinka kauan kestää paineet sisällä. Jos kestää hyvin niin yhdellä täytöllä kesän pärjäisi, tulee. Vai onko jotain pomminvarmaa tapaa etsiä vuoto?
Vastaa Viestiin