3.0 v6 vaihto 2.3T moottoriin.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
samppy81
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 21:16
Paikkakunta: oulu

3.0 v6 vaihto 2.3T moottoriin.

Viesti Kirjoittaja samppy81 »

eli autoni 3.0 v6 tonnari ja mielessä kävi jos vaihtas 2.3T tekniikan paikalleen. onko kellään kokemuksia tai tietoa pystyykö laittamaan.
9-5 SE 2.3T A-98vm RE 85. Hieman päivitetty.

Meazza
"Aero"
Viestit: 344
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 08:50
Paikkakunta: Imatra

Re: 3.0 v6 vaihto 2.3T moottoriin.

Viesti Kirjoittaja Meazza »

Mikäs veekutosessa mättää?

arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: 3.0 v6 vaihto 2.3T moottoriin.

Viesti Kirjoittaja arttu »

samppy81 kirjoitti:eli autoni 3.0 v6 tonnari ja mielessä kävi jos vaihtas 2.3T tekniikan paikalleen. onko kellään kokemuksia tai tietoa pystyykö laittamaan.
Aivan varmasti pystyy laittamaan mutta eri asia on että onko järkeä.
Jos harrastus mielessä haluta ruuata, oppia ja kasvattaa sitä "saabin-vittuilu" sietokykyä :evil: niin siitä vaan.

TAI

Myyt pois ton kutosen ja ostat sen haluamasi turbon. Usko pois vaan tämä on järkevin ratkaisu. :wink:

Meazza kirjoitti:Mikäs veekutosessa mättää?
Himohtee varmaan sitä turboa... :|

DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: 3.0 v6 vaihto 2.3T moottoriin.

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

samppy81 kirjoitti:eli autoni 3.0 v6 tonnari ja mielessä kävi jos vaihtas 2.3T tekniikan paikalleen. onko kellään kokemuksia tai tietoa pystyykö laittamaan.
Kaikkihan on mahdollista kun intoa riittää.
Jos onnistut saamaan luovuttaja-auton parilla sadalla, niin kunnon innolla ajelet jo ensimmäisillä jääkeleillä sillä. Eihän koko tekniikan vaihto niin mahoton homma ole, pirun tarkkaa vaan on kun joudut johtosarjan vaihtamaan ja kaiken muun mitä moottoriin liittyy, varmistaakseen auton varman toiminnan.

Kannattaa tosiaankin miettiä ensiksi onko valmiina sillaiseen hommaan ja löytääkö kunnon auton ensiksi. Hintoja kun katsoin, vajaalla 1500 saat vanhan mallisen viistokeulaisen 2.3 turbon ja aavistuksen verran suuremmalla summalla matalakeulaisen version.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89

JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1589
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 3.0 v6 vaihto 2.3T moottoriin.

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

samppy81 kirjoitti:eli autoni 3.0 v6 tonnari ja mielessä kävi jos vaihtas 2.3T tekniikan paikalleen. onko kellään kokemuksia tai tietoa pystyykö laittamaan.
Ennenkun viet ajattelua yhtään pisemmälle niin soita AKE:een ja kysy heidän mielipide ajatuksellesi. Vai onko tarkoitus jatkossa ajaa vain suljetulla rata-alueella?
Saab 9000 2.3T -98

samppy81
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 21:16
Paikkakunta: oulu

Re: 3.0 v6 vaihto 2.3T moottoriin.

Viesti Kirjoittaja samppy81 »

kiitos vinkeistä. tolla mun pirssillä on ajettu kohta 300 000km ja saa nähä kauan se moottori vielä kestää. autoni on Griffin eli sieltä löytyy kaikki hilppeet ynnä muuta ihanaa. se on jäänyt muulle harraste autoksi ja tehon lisäys kiinnostas kovasti, joten pitää katella mitäs tästä kehkeytyy.
9-5 SE 2.3T A-98vm RE 85. Hieman päivitetty.

Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 3.0 v6 vaihto 2.3T moottoriin.

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

alkuperäiseen kysymykseen vastaten, ehkä ois fiksumpaa laittaa koko auto vaihtoon. Melkonen savotta alkaa tekniikkaa vaihtamaan.
XC70 D5 -11

turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1280
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 3.0 v6 vaihto 2.3T moottoriin.

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

heitänpä vielä senkin mahdollisuuden, että hae ruotsista 2,3 litranen turbo griffin.. varmasti on kevyempi urakka kuin tekniikanvaihto. ite olen ainakin griffiniini ollut hyvin tyytyväinen.

ja kaikista ihme hölympölyistä huolimatta ruotsissa on myyty griffiniä 2,3T mottorilla ja lepakkopenkeillä

terv: k.o. yhdistelmän onnellinen omistaja. ja griffin löytyy vin koodista, eli on se aito, vaikkakaan sillä ei ole mitään merkitystä.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.

MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3121
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 3.0 v6 vaihto 2.3T moottoriin.

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Empä usko että AKE:lla on mitään tuollaista vaihtoa vastaan, tosin moottorivaihto pitää muutoskatsastaa.

Muuten kuin harrastemielessä, en minäkään näe tuollaiseen vaihtoon järkeä.
Eikä tuo 2.3T ole vakiona paljon kummempi kuin V6:nen, paitsi että virityspotentiaalia löytyy.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."

DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: 3.0 v6 vaihto 2.3T moottoriin.

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

samppy81 kirjoitti:kiitos vinkeistä. tolla mun pirssillä on ajettu kohta 300 000km ja saa nähä kauan se moottori vielä kestää. autoni on Griffin eli sieltä löytyy kaikki hilppeet ynnä muuta ihanaa. se on jäänyt muulle harraste autoksi ja tehon lisäys kiinnostas kovasti, joten pitää katella mitäs tästä kehkeytyy.
Kun haluat lisää tehoa niin tietenkin ahdetulla 2.3 koneella lisäykset onnistuu melko helposti. Mutta kunnon kansien työstöllä ja ohjauksen lastutuksella saat jo tuosta Ooppelin veekuutosesta jo mukavasti lisää tehoa.

Yhellä kaverinillani on vastaavanlaine 2.5 litranen veekuutonen JR:n tehokansilla ja bensalastulla. Dynolappujen mukaan saatiin noin "pienillä" hommilla saman verran tehoa kuin 3.0 litrasesta. Joten jos rahaa on ja pidät kutoskoneista, suosittelisin ottamaan kannet irti ja viemään ne kunnon virityspajaan. Onhan se veekuutosen käyntiääni omalla tavalla mukavampi kuin rivinelosen. :D
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89

JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1589
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 3.0 v6 vaihto 2.3T moottoriin.

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

samppy81 kirjoitti:kiitos vinkeistä. tolla mun pirssillä on ajettu kohta 300 000km ja saa nähä kauan se moottori vielä kestää. autoni on Griffin eli sieltä löytyy kaikki hilppeet ynnä muuta ihanaa. se on jäänyt muulle harraste autoksi ja tehon lisäys kiinnostas kovasti, joten pitää katella mitäs tästä kehkeytyy.
Yhtenä vaihtoehtona on nakata se uudempi 3.2l v6 tilalle jota saa uutenakin rapakon takaa kohtuu sopuhintaan. Huhujen mukaan ois parempi kun tää 3.0 v6. Tällä palastalla joku oli moisen swapin tehnyt.
Saab 9000 2.3T -98

qaw
"Saabisti"
Viestit: 1246
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: 3.0 v6 vaihto 2.3T moottoriin.

Viesti Kirjoittaja qaw »

On se 3.2 parempi. Vaikka paperilla ero on vain 7hp (211 vs 218), niin ero tuntuu huomattavasti isommalta. Ei noita oikeen voi edes verrata :)

Omegan konehuoneessa molempia kokeiltu, tehokkaampi auto oli vielä uudempi malli -> painaa enemmän.
Grand Cherokee -05, Suburban -80, Charger -74

V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7710
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 3.0 v6 vaihto 2.3T moottoriin.

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

samppy81 kirjoitti:eli autoni 3.0 v6 tonnari ja mielessä kävi jos vaihtas 2.3T tekniikan paikalleen. onko kellään kokemuksia tai tietoa pystyykö laittamaan.
Jos menet kyseisen virheen ihan harrastusmielessä tekemään, niin voin ostaa V6:n kannet talteen sopuhinnalla.
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajossa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2794
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 3.0 v6 vaihto 2.3T moottoriin.

Viesti Kirjoittaja Coltti »

turkkaki kirjoitti:heitänpä vielä senkin mahdollisuuden, että hae ruotsista 2,3 litranen turbo griffin.. varmasti on kevyempi urakka kuin tekniikanvaihto. ite olen ainakin griffiniini ollut hyvin tyytyväinen.

ja kaikista ihme hölympölyistä huolimatta ruotsissa on myyty griffiniä 2,3T mottorilla ja lepakkopenkeillä

terv: k.o. yhdistelmän onnellinen omistaja. ja griffin löytyy vin koodista, eli on se aito, vaikkakaan sillä ei ole mitään merkitystä.
Onko jotain faktaa asiasta, että se on tullut tehtaalta niillä lepakkopenkeillä?

Mullakin on allekirjotuksen aidossa Griffinissä lepakot, mutta ne ei ole olleet siinä tehtaalta :)
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.

2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 3.0 v6 vaihto 2.3T moottoriin.

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Jos auto on hyvä yksilö ja haluat ehdottomasti pitäytyä siinä, on myös tuon viritys vaparina jonkinmoinen vaihtoehto.

Kannen porttaus, nokat, läppärungot ja kunnon putkisto tuovat ainakin jotain lisää. Automaattilaatikon säätäminen erilaiselle tehoalueelle (enemmän kierroksia) voi olla haastava homma.

Korkeampikiertoinen vaparikutonen on myös hauska vehje.

Vastaa Viestiin