Lambada & vikakoodeista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8101
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Lambada & vikakoodeista

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Moro,

koska vikojen määrä Saabissa näyttää olevan jotakuinkin vakio, niin ahtimen vaihdon jälkeen pukkasi CE-valon palamaan. Äsken kävin leikkimässä koodinlukulaitetta ja sain ulos seuraavat koodit ja niille selitykset löysin http://www.swedishwrench.com sivuilta:

12111 Learning fault in lambda(air fuel mixture adj)
12223 fuel air mixture too lean

Kysymys kuuluu, että onko nuo netistä bongatut selitykset oikein, ja mikähän lienee todennäköisin syy? Ilmeisesti Lambda anturi, tai olisiko ilmavuoto jossain? Katselin kyllä kaikki liitokset melkoisen tarkkaan enkä mitään ihmeempiä vuotoja ole huomannut...Lambda on saattanut ottaa itseensä turbon kanssa painiessani...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Juu, yhdyn tohon vakio vikamäärään... 8O

Itseä on kiusannut puuttuva tyhjäkäynti kylmänä ja vaelteleva käynti
ja nykimiset (tonnaria kai mahdoton saada toimimaan täysin moottorinohjauksen osalta).

Moottoritilassa kuulee että jostakin vuotaa, mutta kokeilut ja tutkimiset eivät tuottaneet tulosta. Sama vikakoodi ilmaantuu mullekkin, tosin ilman CE valoa? Viikonloppuna kuunneltiin kaverin kanssa vanhalla kumiputki konstilla, eli ohut kumiputki korvaan ja toista päätää liikuteltiin pitkin imusarjaa ja kappas sieltähän vuoto löytyi. Ykköspytyn ruiskusuuttimen juuresta vetää niin perkeleesti. Oma lukunsa on tuon korjaaminen, millähän ihmeellä sais purettua niin paljon että sais suuttimen irti...

Kannattaa varmaan kuunnella tolleen putkella kriittiset kohdat ja sit varmaan mitata lambda. Todennäköistä kyllä on että se on kyrvähtänyt :?
9000 CD 2.3 -90
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Mittaa lambada-anturin viesti, onko hukassa tai selkeästi poskellaan.

Täältä löytyy tausta tietoa:

http://www.fastcarskotka.com/tekniikka/bosch/seos.htm
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8101
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jussi kirjoitti:Mittaa lambada-anturin viesti, onko hukassa tai selkeästi poskellaan.

Täältä löytyy tausta tietoa:

http://www.fastcarskotka.com/tekniikka/bosch/seos.htm
Sarjassamme amatööri ihmettelee:

Mistäs kohtaa tuota lambaadaa kannattaa mittailla? Eli löytyykö mistä kohtaa liitos, johon pääsee yleismittarin tunkemaan, vai pitääkö kuoria johtimia 8O Tonnarissani on kolmepiuhainen anturi (kaksi valkoista ja musta johto), vissiin jompikumpi noista valkoisista on signaalijohdin?

Eipä siinä, tänään aamulla töihin ajellessa sammui CE-valo, kun ohitin yhdistelmärekka puolirivakalla kiihautuksella (ahdin vielä "sisäänajossa"). Eikä valo tullut takaisin loppumatkallakaan (~30km). Saattaahan se olla, että LH-jetti oli hiukan hukassa, kun ajelin kiinni jumahtaneella turbolla muutaman päivän ja kaikki kompensoinnit oli "tapissa", eikä akun piuhan irtiotto "nollannutkaan" tilannetta tarpeeksi. Mutta jos sitä kuitenkin varmuudeksi mittailisin tuota anturia...ei oikein huvittaisi ajella "laihallakaan" (12223=fuel air mixture too lean 8O ).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

riisipussi kirjoitti:millähän ihmeellä sais purettua niin paljon että sais suuttimen irti...
2.3 koneessa koostuu imusarja 3 osasta, joista 2 lähtee irti puolessa tunnissa muutaman pultin ja klemmarin avaamisen jälkeen. Alta paljastuvat polttoainesuuttimet, lämpöanturi, startti, laturi, AIC-venttiili ovatkin sitten varsin helpossa paikassa.
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

MarkusJ kirjoitti:
riisipussi kirjoitti:millähän ihmeellä sais purettua niin paljon että sais suuttimen irti...
2.3 koneessa koostuu imusarja 3 osasta, joista 2 lähtee irti puolessa tunnissa muutaman pultin ja klemmarin avaamisen jälkeen. Alta paljastuvat polttoainesuuttimet, lämpöanturi, startti, laturi, AIC-venttiili ovatkin sitten varsin helpossa paikassa.
Pelottaa vaan se kumiliitos, onko se miten tiukka ja saako sen normaalipelissä takas?
9000 CD 2.3 -90
Vastaa Viestiin