Moro,
koska vikojen määrä Saabissa näyttää olevan jotakuinkin vakio, niin ahtimen vaihdon jälkeen pukkasi CE-valon palamaan. Äsken kävin leikkimässä koodinlukulaitetta ja sain ulos seuraavat koodit ja niille selitykset löysin http://www.swedishwrench.com sivuilta:
12111 Learning fault in lambda(air fuel mixture adj)
12223 fuel air mixture too lean
Kysymys kuuluu, että onko nuo netistä bongatut selitykset oikein, ja mikähän lienee todennäköisin syy? Ilmeisesti Lambda anturi, tai olisiko ilmavuoto jossain? Katselin kyllä kaikki liitokset melkoisen tarkkaan enkä mitään ihmeempiä vuotoja ole huomannut...Lambda on saattanut ottaa itseensä turbon kanssa painiessani...
Lambada & vikakoodeista
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8101
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Lambada & vikakoodeista
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
Juu, yhdyn tohon vakio vikamäärään...
Itseä on kiusannut puuttuva tyhjäkäynti kylmänä ja vaelteleva käynti
ja nykimiset (tonnaria kai mahdoton saada toimimaan täysin moottorinohjauksen osalta).
Moottoritilassa kuulee että jostakin vuotaa, mutta kokeilut ja tutkimiset eivät tuottaneet tulosta. Sama vikakoodi ilmaantuu mullekkin, tosin ilman CE valoa? Viikonloppuna kuunneltiin kaverin kanssa vanhalla kumiputki konstilla, eli ohut kumiputki korvaan ja toista päätää liikuteltiin pitkin imusarjaa ja kappas sieltähän vuoto löytyi. Ykköspytyn ruiskusuuttimen juuresta vetää niin perkeleesti. Oma lukunsa on tuon korjaaminen, millähän ihmeellä sais purettua niin paljon että sais suuttimen irti...
Kannattaa varmaan kuunnella tolleen putkella kriittiset kohdat ja sit varmaan mitata lambda. Todennäköistä kyllä on että se on kyrvähtänyt

Itseä on kiusannut puuttuva tyhjäkäynti kylmänä ja vaelteleva käynti
ja nykimiset (tonnaria kai mahdoton saada toimimaan täysin moottorinohjauksen osalta).
Moottoritilassa kuulee että jostakin vuotaa, mutta kokeilut ja tutkimiset eivät tuottaneet tulosta. Sama vikakoodi ilmaantuu mullekkin, tosin ilman CE valoa? Viikonloppuna kuunneltiin kaverin kanssa vanhalla kumiputki konstilla, eli ohut kumiputki korvaan ja toista päätää liikuteltiin pitkin imusarjaa ja kappas sieltähän vuoto löytyi. Ykköspytyn ruiskusuuttimen juuresta vetää niin perkeleesti. Oma lukunsa on tuon korjaaminen, millähän ihmeellä sais purettua niin paljon että sais suuttimen irti...
Kannattaa varmaan kuunnella tolleen putkella kriittiset kohdat ja sit varmaan mitata lambda. Todennäköistä kyllä on että se on kyrvähtänyt

9000 CD 2.3 -90
Mittaa lambada-anturin viesti, onko hukassa tai selkeästi poskellaan.
Täältä löytyy tausta tietoa:
http://www.fastcarskotka.com/tekniikka/bosch/seos.htm
Täältä löytyy tausta tietoa:
http://www.fastcarskotka.com/tekniikka/bosch/seos.htm
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8101
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Sarjassamme amatööri ihmettelee:Jussi kirjoitti:Mittaa lambada-anturin viesti, onko hukassa tai selkeästi poskellaan.
Täältä löytyy tausta tietoa:
http://www.fastcarskotka.com/tekniikka/bosch/seos.htm
Mistäs kohtaa tuota lambaadaa kannattaa mittailla? Eli löytyykö mistä kohtaa liitos, johon pääsee yleismittarin tunkemaan, vai pitääkö kuoria johtimia

Eipä siinä, tänään aamulla töihin ajellessa sammui CE-valo, kun ohitin yhdistelmärekka puolirivakalla kiihautuksella (ahdin vielä "sisäänajossa"). Eikä valo tullut takaisin loppumatkallakaan (~30km). Saattaahan se olla, että LH-jetti oli hiukan hukassa, kun ajelin kiinni jumahtaneella turbolla muutaman päivän ja kaikki kompensoinnit oli "tapissa", eikä akun piuhan irtiotto "nollannutkaan" tilannetta tarpeeksi. Mutta jos sitä kuitenkin varmuudeksi mittailisin tuota anturia...ei oikein huvittaisi ajella "laihallakaan" (12223=fuel air mixture too lean

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
2.3 koneessa koostuu imusarja 3 osasta, joista 2 lähtee irti puolessa tunnissa muutaman pultin ja klemmarin avaamisen jälkeen. Alta paljastuvat polttoainesuuttimet, lämpöanturi, startti, laturi, AIC-venttiili ovatkin sitten varsin helpossa paikassa.riisipussi kirjoitti:millähän ihmeellä sais purettua niin paljon että sais suuttimen irti...
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
Pelottaa vaan se kumiliitos, onko se miten tiukka ja saako sen normaalipelissä takas?MarkusJ kirjoitti:2.3 koneessa koostuu imusarja 3 osasta, joista 2 lähtee irti puolessa tunnissa muutaman pultin ja klemmarin avaamisen jälkeen. Alta paljastuvat polttoainesuuttimet, lämpöanturi, startti, laturi, AIC-venttiili ovatkin sitten varsin helpossa paikassa.riisipussi kirjoitti:millähän ihmeellä sais purettua niin paljon että sais suuttimen irti...
9000 CD 2.3 -90