Miten ahdot?
Miten ahdot?
Pahoittelen jos tämmöinen topicci on mutta en löytäny kysymystäni vastaavaa vastausta 'etsi' nappulan kautta.
Kysymys on se että miten vm90 turbo vehkeessä kuuluu ahdot liikkua kohti punaista kierrosaluetta mentäessä? Vakiona siitä punasen/keltasen rajalta noin keskelle keltasta aluetta?
Mittaristossa lukee Di/apc ja akvaariokotelossakin tais olla jetronic
Kysymys on se että miten vm90 turbo vehkeessä kuuluu ahdot liikkua kohti punaista kierrosaluetta mentäessä? Vakiona siitä punasen/keltasen rajalta noin keskelle keltasta aluetta?
Mittaristossa lukee Di/apc ja akvaariokotelossakin tais olla jetronic
9000 Turbo, Ostettu 288tkm -90
Re: Miten ahdot?
Kierrosten noustessa vakioauto pudottaa ahtoja, se on ihan normaalia.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Miten ahdot?
OK selvä, kiitoksia! Näin tuhannetta kertaa missä mahtaa majailla tuo paljon puhuttu by-pass vena? Kuvaa tyhmälle kaikista mieluiten :lol:On siis 2.0 Voisi tuon toimivuuden testailla..Mawerick kirjoitti:Kierrosten noustessa vakioauto pudottaa ahtoja, se on ihan normaalia.
Viimeksi muokannut Ysitonnni, Ma Syys 27, 2010 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 Turbo, Ostettu 288tkm -90
Re: Miten ahdot?
Toi lähes keskellä oleva musta mötikkä siis on bypass.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Miten ahdot?
ahaa, eli onko tuo ahtimen ja putsarin välissä? Pitikö tuo ohutletku irrottaa ja puhallella pässille päin?Mawerick kirjoitti:
Toi lähes keskellä oleva musta mötikkä siis on bypass.
9000 Turbo, Ostettu 288tkm -90
Re: Miten ahdot?
Se on ilmanputsarilta ahtimelle menevän putken ja toisaalta välijäähdyttimeltä imusarjaan menevän putken välissä. Imusarjalta tulee tuo pieni alipaineletku joka vetäisee bypassin auki kun kaasuläppä sulkeutuu, jolloin bypass päästää imusarjaan menevästä putkesta ylipaineen takaisin ahtimen imupuolelle.
edit: bypassin rikkoutumisen voi usein todeta siitä, että tyhjäkäynnillä turbo/APC-mittari ei mene valkoisen eli alipaineen puolelle
edit: bypassin rikkoutumisen voi usein todeta siitä, että tyhjäkäynnillä turbo/APC-mittari ei mene valkoisen eli alipaineen puolelle
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Miten ahdot?
No tuo kyllä selvästi menee alle. Eli varmaan aika turha lähteä aukomaan, mutta hyvä katsataa tuon paikka.Mawerick kirjoitti:Se on ilmanputsarilta ahtimelle menevän putken ja toisaalta välijäähdyttimeltä imusarjaan menevän putken välissä. Imusarjalta tulee tuo pieni alipaineletku joka vetäisee bypassin auki kun kaasuläppä sulkeutuu, jolloin bypass päästää imusarjaan menevästä putkesta ylipaineen takaisin ahtimen imupuolelle.
edit: bypassin rikkoutumisen voi usein todeta siitä, että tyhjäkäynnillä turbo/APC-mittari ei mene valkoisen eli alipaineen puolelle
9000 Turbo, Ostettu 288tkm -90
-
- "Hirsch"
- Viestit: 990
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
Re: Miten ahdot?
Tyhmä kysymys, kun eilen vaihdoin ilmansuodattimen tonnariin ja huomasin että toi pieni alipaineletku oli murtunut poikki...Mawerick kirjoitti:Se on ilmanputsarilta ahtimelle menevän putken ja toisaalta välijäähdyttimeltä imusarjaan menevän putken välissä. Imusarjalta tulee tuo pieni alipaineletku joka vetäisee bypassin auki kun kaasuläppä sulkeutuu, jolloin bypass päästää imusarjaan menevästä putkesta ylipaineen takaisin ahtimen imupuolelle.
Eli jos se on vuotanut, niin miten se on vaikuttanut auton käyttäytymiseen?
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Re: Miten ahdot?
Riippuu vähän miten pahasti se on murtunut. Voi vaikuttaa niin ettei bypass avaudu, jolloin ahdin saa paineiskun kun kaasuläppä sulkeutuu, joka taas lyhentää ahtimen elinikää. Voi myös vetää seokset laihalle alipaineella ja toisaalta rikkaalle ahdoilla. Kyllä se kunnossa kannattaa pitää.Red Dragon kirjoitti:Tyhmä kysymys, kun eilen vaihdoin ilmansuodattimen tonnariin ja huomasin että toi pieni alipaineletku oli murtunut poikki...
Eli jos se on vuotanut, niin miten se on vaikuttanut auton käyttäytymiseen?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
-
- "Hirsch"
- Viestit: 990
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
Re: Miten ahdot?
Ok. En huomannut ennen suodattimen vaihtoa katsoa sen kuntoa ja vaihdon jälkeen oli poikki juuresta...Mawerick kirjoitti:Riippuu vähän miten pahasti se on murtunut. Voi vaikuttaa niin ettei bypass avaudu, jolloin ahdin saa paineiskun kun kaasuläppä sulkeutuu, joka taas lyhentää ahtimen elinikää. Voi myös vetää seokset laihalle alipaineella ja toisaalta rikkaalle ahdoilla. Kyllä se kunnossa kannattaa pitää.Red Dragon kirjoitti:Tyhmä kysymys, kun eilen vaihdoin ilmansuodattimen tonnariin ja huomasin että toi pieni alipaineletku oli murtunut poikki...
Eli jos se on vuotanut, niin miten se on vaikuttanut auton käyttäytymiseen?
Tuntui vaan hieman tehokkaammalta peliltä suodattimen ja letkun uudelleen kiinnittämisen jälkeen. Poltti aika hyvin kumia, kun kävin koeajolla
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Re: Miten ahdot?
Red Dragon kirjoitti:Ok. En huomannut ennen suodattimen vaihtoa katsoa sen kuntoa ja vaihdon jälkeen oli poikki juuresta...Mawerick kirjoitti:Riippuu vähän miten pahasti se on murtunut. Voi vaikuttaa niin ettei bypass avaudu, jolloin ahdin saa paineiskun kun kaasuläppä sulkeutuu, joka taas lyhentää ahtimen elinikää. Voi myös vetää seokset laihalle alipaineella ja toisaalta rikkaalle ahdoilla. Kyllä se kunnossa kannattaa pitää.Red Dragon kirjoitti:Tyhmä kysymys, kun eilen vaihdoin ilmansuodattimen tonnariin ja huomasin että toi pieni alipaineletku oli murtunut poikki...
Eli jos se on vuotanut, niin miten se on vaikuttanut auton käyttäytymiseen?
Tuntui vaan hieman tehokkaammalta peliltä suodattimen ja letkun uudelleen kiinnittämisen jälkeen. Poltti aika hyvin kumia, kun kävin koeajolla
Soosoo laatikko porsii Ite tuli kans 'tahattomasti' poltettuu raitaa kun kokeile 0-100 vetoja. Paskat kumit mitkä paskat kumit.. Komeesti se pisti 2 raitaa ^^
Huomasitko katsoa sitä ahtomittaria kabiinissa? Oliko keltasella alueella kokoajan? Kuten yllämainittiin
9000 Turbo, Ostettu 288tkm -90
-
- "Hirsch"
- Viestit: 990
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
Re: Miten ahdot?
En huomannut "fiiliksissä" edes vilkaisemaan mittaria (keskikonsolissa)Ysitonnni kirjoitti: Soosoo laatikko porsii Ite tuli kans 'tahattomasti' poltettuu raitaa kun kokeile 0-100 vetoja. Paskat kumit mitkä paskat kumit.. Komeesti se pisti 2 raitaa ^^
Huomasitko katsoa sitä ahtomittaria kabiinissa? Oliko keltasella alueella kokoajan? Kuten yllämainittiin
Mittaristossa ei ole ahtopainemittaria, kun jälkikäteen päivitetty täyspaineiseksi enkä ole jaksanut/osannut mittaristoa "tuunaamaan".
Täytyy huomenna katsoa miten ahdot käyttäytyy...
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
- Paikkakunta: Turku 10
Re: Miten ahdot?
Ysitonnni kirjoitti:ahaa, eli onko tuo ahtimen ja putsarin välissä? Pitikö tuo ohutletku irrottaa ja puhallella pässille päin?Mawerick kirjoitti:
Toi lähes keskellä oleva musta mötikkä siis on bypass.
miten muuten vaikuttaa menoon jos on toi dumpista imusarjaan lähtevä alipaine-letku rikki/hapertunut? itsellä on rikki ja seilaa tyhjäkäynti välillä, onko nimenomaan tosta johtuva?
Sobrealimentación es la ostia.
Re: Miten ahdot?
saattaapi olla. itsellä automaatti ja meinasi sammua moottorijarrutuksissa, kerran taisi sammuakin. ennen irtoamista oli välillä pientä nykimistä matka-ajossa.uudestakaupungistasaab kirjoitti:Ysitonnni kirjoitti:ahaa, eli onko tuo ahtimen ja putsarin välissä? Pitikö tuo ohutletku irrottaa ja puhallella pässille päin?Mawerick kirjoitti:
Toi lähes keskellä oleva musta mötikkä siis on bypass.
miten muuten vaikuttaa menoon jos on toi dumpista imusarjaan lähtevä alipaine-letku rikki/hapertunut? itsellä on rikki ja seilaa tyhjäkäynti välillä, onko nimenomaan tosta johtuva?
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Re: Miten ahdot?
Mä luulen että se tyhjäkäynnin seilailu asettuisi kun puhdistaisit tyhjäkäyntimoottorin. Se sijaitsee imusarjan alapuolella.uudestakaupungistasaab kirjoitti:miten muuten vaikuttaa menoon jos on toi dumpista imusarjaan lähtevä alipaine-letku rikki/hapertunut? itsellä on rikki ja seilaa tyhjäkäynti välillä, onko nimenomaan tosta johtuva?
Trionic-tonnareissa kun ei ole ilmamassamittaria, niin pienet imuvuodot eivät juuri vaikuta käyntiin.
http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.php
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366