Miten ahdot?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Ysitonnni
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2010 22:08

Miten ahdot?

Viesti Kirjoittaja Ysitonnni »

Pahoittelen jos tämmöinen topicci on mutta en löytäny kysymystäni vastaavaa vastausta 'etsi' nappulan kautta.

Kysymys on se että miten vm90 turbo vehkeessä kuuluu ahdot liikkua kohti punaista kierrosaluetta mentäessä? Vakiona siitä punasen/keltasen rajalta noin keskelle keltasta aluetta?

Mittaristossa lukee Di/apc ja akvaariokotelossakin tais olla jetronic 8O
9000 Turbo, Ostettu 288tkm -90
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Miten ahdot?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kierrosten noustessa vakioauto pudottaa ahtoja, se on ihan normaalia.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Ysitonnni
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2010 22:08

Re: Miten ahdot?

Viesti Kirjoittaja Ysitonnni »

Mawerick kirjoitti:Kierrosten noustessa vakioauto pudottaa ahtoja, se on ihan normaalia.
OK selvä, kiitoksia! Näin tuhannetta kertaa missä mahtaa majailla tuo paljon puhuttu by-pass vena? Kuvaa tyhmälle kaikista mieluiten :lol:On siis 2.0 Voisi tuon toimivuuden testailla..
Viimeksi muokannut Ysitonnni, Ma Syys 27, 2010 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 Turbo, Ostettu 288tkm -90
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Miten ahdot?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kuva

Toi lähes keskellä oleva musta mötikkä siis on bypass.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Ysitonnni
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2010 22:08

Re: Miten ahdot?

Viesti Kirjoittaja Ysitonnni »

Mawerick kirjoitti:Kuva

Toi lähes keskellä oleva musta mötikkä siis on bypass.
ahaa, eli onko tuo ahtimen ja putsarin välissä? Pitikö tuo ohutletku irrottaa ja puhallella pässille päin?
9000 Turbo, Ostettu 288tkm -90
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Miten ahdot?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Se on ilmanputsarilta ahtimelle menevän putken ja toisaalta välijäähdyttimeltä imusarjaan menevän putken välissä. Imusarjalta tulee tuo pieni alipaineletku joka vetäisee bypassin auki kun kaasuläppä sulkeutuu, jolloin bypass päästää imusarjaan menevästä putkesta ylipaineen takaisin ahtimen imupuolelle.


edit: bypassin rikkoutumisen voi usein todeta siitä, että tyhjäkäynnillä turbo/APC-mittari ei mene valkoisen eli alipaineen puolelle
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Ysitonnni
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2010 22:08

Re: Miten ahdot?

Viesti Kirjoittaja Ysitonnni »

Mawerick kirjoitti:Se on ilmanputsarilta ahtimelle menevän putken ja toisaalta välijäähdyttimeltä imusarjaan menevän putken välissä. Imusarjalta tulee tuo pieni alipaineletku joka vetäisee bypassin auki kun kaasuläppä sulkeutuu, jolloin bypass päästää imusarjaan menevästä putkesta ylipaineen takaisin ahtimen imupuolelle.


edit: bypassin rikkoutumisen voi usein todeta siitä, että tyhjäkäynnillä turbo/APC-mittari ei mene valkoisen eli alipaineen puolelle
No tuo kyllä selvästi menee alle. Eli varmaan aika turha lähteä aukomaan, mutta hyvä katsataa tuon paikka.
9000 Turbo, Ostettu 288tkm -90
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Miten ahdot?

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Mawerick kirjoitti:Se on ilmanputsarilta ahtimelle menevän putken ja toisaalta välijäähdyttimeltä imusarjaan menevän putken välissä. Imusarjalta tulee tuo pieni alipaineletku joka vetäisee bypassin auki kun kaasuläppä sulkeutuu, jolloin bypass päästää imusarjaan menevästä putkesta ylipaineen takaisin ahtimen imupuolelle.
Tyhmä kysymys, kun eilen vaihdoin ilmansuodattimen tonnariin ja huomasin että toi pieni alipaineletku oli murtunut poikki...

Eli jos se on vuotanut, niin miten se on vaikuttanut auton käyttäytymiseen?
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Miten ahdot?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Red Dragon kirjoitti:Tyhmä kysymys, kun eilen vaihdoin ilmansuodattimen tonnariin ja huomasin että toi pieni alipaineletku oli murtunut poikki...

Eli jos se on vuotanut, niin miten se on vaikuttanut auton käyttäytymiseen?
Riippuu vähän miten pahasti se on murtunut. Voi vaikuttaa niin ettei bypass avaudu, jolloin ahdin saa paineiskun kun kaasuläppä sulkeutuu, joka taas lyhentää ahtimen elinikää. Voi myös vetää seokset laihalle alipaineella ja toisaalta rikkaalle ahdoilla. Kyllä se kunnossa kannattaa pitää.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Miten ahdot?

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Mawerick kirjoitti:
Red Dragon kirjoitti:Tyhmä kysymys, kun eilen vaihdoin ilmansuodattimen tonnariin ja huomasin että toi pieni alipaineletku oli murtunut poikki...

Eli jos se on vuotanut, niin miten se on vaikuttanut auton käyttäytymiseen?
Riippuu vähän miten pahasti se on murtunut. Voi vaikuttaa niin ettei bypass avaudu, jolloin ahdin saa paineiskun kun kaasuläppä sulkeutuu, joka taas lyhentää ahtimen elinikää. Voi myös vetää seokset laihalle alipaineella ja toisaalta rikkaalle ahdoilla. Kyllä se kunnossa kannattaa pitää.
Ok. En huomannut ennen suodattimen vaihtoa katsoa sen kuntoa ja vaihdon jälkeen oli poikki juuresta...

Tuntui vaan hieman tehokkaammalta peliltä suodattimen ja letkun uudelleen kiinnittämisen jälkeen. Poltti aika hyvin kumia, kun kävin koeajolla :D
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Ysitonnni
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2010 22:08

Re: Miten ahdot?

Viesti Kirjoittaja Ysitonnni »

Red Dragon kirjoitti:
Mawerick kirjoitti:
Red Dragon kirjoitti:Tyhmä kysymys, kun eilen vaihdoin ilmansuodattimen tonnariin ja huomasin että toi pieni alipaineletku oli murtunut poikki...

Eli jos se on vuotanut, niin miten se on vaikuttanut auton käyttäytymiseen?
Riippuu vähän miten pahasti se on murtunut. Voi vaikuttaa niin ettei bypass avaudu, jolloin ahdin saa paineiskun kun kaasuläppä sulkeutuu, joka taas lyhentää ahtimen elinikää. Voi myös vetää seokset laihalle alipaineella ja toisaalta rikkaalle ahdoilla. Kyllä se kunnossa kannattaa pitää.
Ok. En huomannut ennen suodattimen vaihtoa katsoa sen kuntoa ja vaihdon jälkeen oli poikki juuresta...

Tuntui vaan hieman tehokkaammalta peliltä suodattimen ja letkun uudelleen kiinnittämisen jälkeen. Poltti aika hyvin kumia, kun kävin koeajolla :D

Soosoo laatikko porsii :lol: Ite tuli kans 'tahattomasti' poltettuu raitaa kun kokeile 0-100 vetoja. Paskat kumit mitkä paskat kumit.. Komeesti se pisti 2 raitaa ^^

Huomasitko katsoa sitä ahtomittaria kabiinissa? Oliko keltasella alueella kokoajan? Kuten yllämainittiin :)
9000 Turbo, Ostettu 288tkm -90
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Miten ahdot?

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Ysitonnni kirjoitti: Soosoo laatikko porsii :lol: Ite tuli kans 'tahattomasti' poltettuu raitaa kun kokeile 0-100 vetoja. Paskat kumit mitkä paskat kumit.. Komeesti se pisti 2 raitaa ^^

Huomasitko katsoa sitä ahtomittaria kabiinissa? Oliko keltasella alueella kokoajan? Kuten yllämainittiin :)
En huomannut "fiiliksissä" edes vilkaisemaan mittaria (keskikonsolissa) :D
Mittaristossa ei ole ahtopainemittaria, kun jälkikäteen päivitetty täyspaineiseksi enkä ole jaksanut/osannut mittaristoa "tuunaamaan".
Täytyy huomenna katsoa miten ahdot käyttäytyy... :wink:
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Miten ahdot?

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Ysitonnni kirjoitti:
Mawerick kirjoitti:Kuva

Toi lähes keskellä oleva musta mötikkä siis on bypass.
ahaa, eli onko tuo ahtimen ja putsarin välissä? Pitikö tuo ohutletku irrottaa ja puhallella pässille päin?

miten muuten vaikuttaa menoon jos on toi dumpista imusarjaan lähtevä alipaine-letku rikki/hapertunut? itsellä on rikki ja seilaa tyhjäkäynti välillä, onko nimenomaan tosta johtuva?
Sobrealimentación es la ostia.
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Miten ahdot?

Viesti Kirjoittaja t8 »

uudestakaupungistasaab kirjoitti:
Ysitonnni kirjoitti:
Mawerick kirjoitti:Kuva

Toi lähes keskellä oleva musta mötikkä siis on bypass.
ahaa, eli onko tuo ahtimen ja putsarin välissä? Pitikö tuo ohutletku irrottaa ja puhallella pässille päin?

miten muuten vaikuttaa menoon jos on toi dumpista imusarjaan lähtevä alipaine-letku rikki/hapertunut? itsellä on rikki ja seilaa tyhjäkäynti välillä, onko nimenomaan tosta johtuva?
saattaapi olla. itsellä automaatti ja meinasi sammua moottorijarrutuksissa, kerran taisi sammuakin. ennen irtoamista oli välillä pientä nykimistä matka-ajossa.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Miten ahdot?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

uudestakaupungistasaab kirjoitti:miten muuten vaikuttaa menoon jos on toi dumpista imusarjaan lähtevä alipaine-letku rikki/hapertunut? itsellä on rikki ja seilaa tyhjäkäynti välillä, onko nimenomaan tosta johtuva?
Mä luulen että se tyhjäkäynnin seilailu asettuisi kun puhdistaisit tyhjäkäyntimoottorin. Se sijaitsee imusarjan alapuolella.

Trionic-tonnareissa kun ei ole ilmamassamittaria, niin pienet imuvuodot eivät juuri vaikuta käyntiin.

http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.php
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin