flekti ei pyöri

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

flekti ei pyöri

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

auto siis 9000 cse vm93.

sulakkeita tutkin konehuoneessa ja vaihdoin ne toisiin ei vaikutusta.. relettäkin samasta laatikosta käytin irti... ei vaikutusta..

flekti ei edes lähde käymään sammuttamisen jälkeen....

mistä lähden vikaa hakemaan... mittauskohtia??? vikakohtia? kuvallista materiaalia!!!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: flekti ei pyöri

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos jäähdyttimen päädyssä on termostaattikytkin, tutki johdotus termostaattikytkimeltä rele(i)lle. Kaksi flektin relettä jos on kaksinopeuksinen flekti, silloin termostaattikytkimessä on kolme johtoa. Jos ei ole termostaattikytkintä ollenkaan, Trionic ohjaa flektiä.

Miksi flektin pitäisi lähteä pyörimään sammuttamisen jälkeen, onko moottorilla kuuma?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: flekti ei pyöri

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

meinaa nostella lämpöjä kun pysähtyy.. klo10 asti viiisari nousi ennen ku sammutin...

joo lämpökytkin löytyy syyläristä ja 3 johtoa siitä lähtee.... yhden releen löysin vain konehuonee sulakerasiasta....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: flekti ei pyöri

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tutkittua...

4 kpl sulakkeita ehjänä konehuoneessa....
kahden releen "oikosulkeminen" johdolla käynnistää flektin..johdotus lienee siis kunnossa...

kuppi kahvia odottaen että lämmöt kipuaa..tutkiminen jatkuu.. se vika voi olla lämpökytkimessä---kenties
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: flekti ei pyöri

Viesti Kirjoittaja jus »

Kokeile avata flektikytkimen johtoliitin ja oikosulje siitä johtoja, sinivalkoinen mustaan tai sininen mustaan pitäisi puhaltaa puolella tai täydellä nopeudella. Jos vieläkin alkaa puhaltaa, vika ei ole releissä eikä johdotuksessa. Johtoviat on termostaattikytkimen ja releiden välillä on tyypillisiä.

Jostain syystä pitkälohko-2.3:ssa viisari pyrkii näyttämään yli vaakatason vaikka kaikki on OK ja flekti käynnistyy kun oikeasti alkaa olla kuuma.

Toimiva ilmastointi pyörittäisi flektiä aiemmin kuin flektin termostaattikytkin.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: flekti ei pyöri

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ilmastointi tuntuu toimivan...nuhaa pukkaa hih..

joo otin johdot irti lämpökytkimeltä ja hyppylangalla sain molemmat nopeudet pelaamaan.. askartelin sinne ranteuksen siksi aikaa että saa ehjän anturin...

eli mun oletus on että se anturi on paskana.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: flekti ei pyöri

Viesti Kirjoittaja jus »

Oli minullakin uusi termostaattikytkin haettuna mutta vein sen takaisin kauppaan kun en huomannut mitään eroa kytkeytymislämpötiloissa alkuperäiseen verrattuna. Keittelin kumpaakin soppakattilassa lämpömittari ja merkkivalot viritettynä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: flekti ei pyöri

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

oolright...

mihin väliin tuohon kannattais rakentaa flektin pakko päälle kytkentä...koelautaan nappia ....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: flekti ei pyöri

Viesti Kirjoittaja j0ne »

mihin väliin tuohon kannattais rakentaa flektin pakko päälle kytkentä...koelautaan nappia ....
Maadota sen flektin releen yksi napa niin rele rupeaa vetämään ja flekti rupeaa pyörimään. Releen ko. napa taisi olla "85" ainakin T5 vehkeissä.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: flekti ei pyöri

Viesti Kirjoittaja stara »

tai eristä termari, jos tarkenisi paremmin...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: flekti ei pyöri

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ajattelin uusia nuo 3 johtoa kun liitokset näyttää todella hurjalta.. värien perusteella ainakin kerran korjattu kun ei vastaa kytkentäkaavioiden väriin...

eli 3 johtoa... 1 niistä lienee maa jobka löydän yleismittarin piipparilla... ja 2 muuta + eri nopeuksille...

keltainen ,ruskea ja valkoinen.. tulee sulakerasialta..sit epämääräinen liitos ja jatkuu anturille vihreänä :mrgreen:

missäs järjestyksessä ne anturiin tulee....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: flekti ei pyöri

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jaaha ... onpa aikaa kulunu... flektin pakkokytkentä johtohässäkkä sai poistua koelaudasta kun vaihdoin uuden anturin syyläriin.

anturi irtosi todella helposti saabin omalla papukaija pihdeillä.

aikaisemmin olin jo testannu kattilassa mitkä 2 johtoa yhdistyy kun vesi lähenee kiehumispistettä tämä siis hidas puoli...

rohkeena kytkemään piuhoja konepellin alla. ja avoot. flekti pyörii ja sammuu ... lämmöt ei nouse edes niin korkeelle että nopea puoli lähtisi peliin....

tutkitaan...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: flekti ei pyöri

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Mulla samoja ongelmia myös, ohjeiden mukaan tarkistin johdotukset ja siellähän se vika oli, oli ilmeisesti jostain syylärin takaa poikki, vedin vain uudet johdot suojaletkun kanssa ja alkoi toimiin.

Ps: Tällä kertaa vedin vain ne kaksi johtoa, vaikka olikin ne kolme siis (kaksi nopeus), kun en löytänyt tai jaksanut :lol: alkaa selvittää mihin se toinen menee, lähti anturilta liittimelle muitaakseni (valkoinen, ruskea, musta,- en ole ihan varma), mutta liittimiltä eteenpäin sitten vastaavasti kaksi sinistä ja musta (siis alkuperäiset)
Rele taululle oliko se kohtaan H laitoin ihan tavallisen 30A valoreleen, minne vedin myös nämä kasi uutta johtoa.
Nytte toimii niinku pitääkin, paitsi toi kakkos nopeus on pois käytöstä, eikä ole myöskään relettä oliko se kohdassa F, mutta hyvin tuntuu riittävän toi jäähdytys teho ainakin näin normaali käytössä, en sitten tiedä jos alkais vaunuu vetään ja toi jälki jäähdytyskin toimii sen mitä vaatiii ja sammuu sitten.
Saab 9-5 A 2.3t stw
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: flekti ei pyöri

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jups...en enempää kehannu askarrella... relerasialta jo tuli sen värisiä johtoja ettei kytkentäkaaviot tunne edes ja vanhalle anturille meni 3xvihreä johto :mrgreen: joten hah...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: flekti ei pyöri

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

nalleolut kirjoitti:jups...en enempää kehannu askarrella... relerasialta jo tuli sen värisiä johtoja ettei kytkentäkaaviot tunne edes ja vanhalle anturille meni 3xvihreä johto :mrgreen: joten hah...
Juu kaippa sitä vois joskus aikansa kuluksi :lol: vaikka vastusmittarilla tutkia, mihin se yksi johto niistä kolmesta menee, oli vain hassua kun tutkin niin anturilta liittimen kautta eteenpäin lähti kaksi saman väristä ja yksi musta ja vaikka kuinka tutkin että oliskos niissä sinisissä värillisesti mitään eroa niin en havainnut jos en sitten ole (värisokea :P )

Ps: Tollaisella mittarillahan se olis helppo tutkia, jos se johto olis sitten vain ehjä sieltä väliltä tai sitten tutkii pätkän kerrallaan (piikkipäiset vastusmittarin päät niin voi vaikka painella varovasti johdon suojakuoren läpi)
Saab 9-5 A 2.3t stw
Vastaa Viestiin