oikeat rengaspaineet?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

oikeat rengaspaineet?

Viesti Kirjoittaja mazeos »

mitä paineita olette pitäneet tonnareissanne? Ei ole omistajan opasta mistä katsoa...
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: oikeat rengaspaineet?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

paineet on tarrassa öö kuskin ovessa...

2,3 taitaa tällä hetkellä olla joka nurkas ..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: oikeat rengaspaineet?

Viesti Kirjoittaja aero »

Hakemalla parhaat, renkaista riippuen tupannut mulla oleen välillä 2,2 - 2,5bar.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Jartsu
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Touko 25, 2005 23:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: oikeat rengaspaineet?

Viesti Kirjoittaja Jartsu »

Tuossapa wirallinen painetaulukko käsikirjasen takakannesta:

Kuva
900 2.1i Classic -93
9000 CS 2.0t -98
#2482
umo
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Elo 09, 2009 17:31
Paikkakunta: alavus

Re: oikeat rengaspaineet?

Viesti Kirjoittaja umo »

nuolla auton omilla taulukoilla voi pyyhkilä perseensä alle 2,5 bar ei mihkää ja kun rupee oleen 16 tuumasta tai yli ei alle 3,0 bar
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: oikeat rengaspaineet?

Viesti Kirjoittaja aero »

Miksei? Mulla tosiaan tonnarin alla 205/55/16 -rengastuksella 2,4-2,5bar osoittautui kesällä varsin kelvoksi paineeksi. Joistain talvirenkaista katosi pito yli 2,3bar paineilla, 2,2bar piti reilusti paremmin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: oikeat rengaspaineet?

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Täältä yksi kannatusääni yli 3bar paineille. Yli neljännesmiljoona on Tonnarilla tullut ajettua ja paineet olleet 3,2 - 3,6barin välillä.

Ai miksikö? No siksi, ettei renkaat kuluisi keskeltä normaalia nopeammin, myöskään renkaan sivut eivät murtuisi ennen aikojaan, polttoainetalous on parempi ja auto ohjautuu sinne minne minä haluan eikä muljua miten se itse haluaa !

Nyt jos joku viisas rupeaa väittämään, että autokoulukirjassakin sanotaan renkaan kuluvan keskeltä liian kovan paineen takia - hei haloo, nyt eletään 2000-lukua, eikä kellään varmastikkaan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta enää ole rättirenkaita Tonnarin alla, missä todellakin tapahtui noin. Nykyaikainen vyörengas tarvii toimiakseen korkeat paineet !

Joku, jolla on uusi upea Saab 9-5, voisi käydä katsomassa vasemmasta B-pilarista millaiset paineet pitää siinä olla - yllätys yllätys, egonomipaineet on aika kovat.

Hassua, Saab 9-5:sen käyttöohjekirjasta en äkkiseltään löytänyt painesuosituksia. Onkohan vika kirjassa vai miehessä ?

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: oikeat rengaspaineet?

Viesti Kirjoittaja CDTA »

WTF 8O

2,2-2,3 olleet aina ja tasaisesti ovat kuluneet.
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: oikeat rengaspaineet?

Viesti Kirjoittaja aero »

Sama, ei mulla ole tonnarissa ollut epätasaista kulumista (muuta kuin se, että eturenkaat kuluvat takarenkaita nopeammin, mutta se on aika tyypillistä keulapainoisessa etuvedossa), vaikken ihme hirmupaineita olekaan tarjoillut.

SC:n alla on ollut samaa 2,5bar luokkaa ja siinäkin kuluvat tasaseen. Ehkä se alhainen paine on syynä yli 5 litran keskikulutuksiin, pitänee koittaa koventaa.. :p

Mutta enivei, oon tosiaan tupannu hissaileen paineita koeluontosesti ylös-alas niin, että oon ettiny parhaan pito/ajettavuus -suhteen. Jos esim. puolen litran kulutuksenkasvulla saa renkaan pitään paremmin (esim. nuo mainitsemani talvirenkaat - kyseessä siis HKPL1 ja Kapnor4) tai ajettavuuden selkeästi paremmaksi, niin minä sen puoli litraa kulutan. Ellei noissa huomaa eroa, kannattaa toki etsiä se taloudellisin paineistus.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: oikeat rengaspaineet?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3220685.jpg

Otin kuvan ng9-5:n suosituspaineista
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: oikeat rengaspaineet?

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Kiitos painesuosituksen kuvaamisesta 99GL:lle ja aivan oikein muistinkin Ecopaineet ovat todellakin erikseen merkittynä (3,0bar)

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: oikeat rengaspaineet?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

aero kirjoitti:Miksei? Mulla tosiaan tonnarin alla 205/55/16 -rengastuksella 2,4-2,5bar osoittautui kesällä varsin kelvoksi paineeksi. Joistain talvirenkaista katosi pito yli 2,3bar paineilla, 2,2bar piti reilusti paremmin.
Taannoin tuli joku fantsu muutto-ohjelma telkkarista missä muuttivat kokonaisia taloja. Joutuivat kulkemaan hiekkarannan kautta, laskivat paineita reilusti jotta saisivat pitoa. Itsellä myös kokemuksia erään auton osalta, 2.5-2.7bar oli ok kesällä mutta talvella piti olla 2.1-2.2bar (tai vähemmän) jotta saisi otetta lumesta tai jäästä (yli 2.3bar puski ja liukui miten tykkää).
Vastaa Viestiin