oikeat rengaspaineet?
oikeat rengaspaineet?
mitä paineita olette pitäneet tonnareissanne? Ei ole omistajan opasta mistä katsoa...
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: oikeat rengaspaineet?
paineet on tarrassa öö kuskin ovessa...
2,3 taitaa tällä hetkellä olla joka nurkas ..
2,3 taitaa tällä hetkellä olla joka nurkas ..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: oikeat rengaspaineet?
Hakemalla parhaat, renkaista riippuen tupannut mulla oleen välillä 2,2 - 2,5bar.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: oikeat rengaspaineet?
900 2.1i Classic -93
9000 CS 2.0t -98
#2482
9000 CS 2.0t -98
#2482
Re: oikeat rengaspaineet?
nuolla auton omilla taulukoilla voi pyyhkilä perseensä alle 2,5 bar ei mihkää ja kun rupee oleen 16 tuumasta tai yli ei alle 3,0 bar
mika luhtala.ml@gmail.com
Re: oikeat rengaspaineet?
Miksei? Mulla tosiaan tonnarin alla 205/55/16 -rengastuksella 2,4-2,5bar osoittautui kesällä varsin kelvoksi paineeksi. Joistain talvirenkaista katosi pito yli 2,3bar paineilla, 2,2bar piti reilusti paremmin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: oikeat rengaspaineet?
Täältä yksi kannatusääni yli 3bar paineille. Yli neljännesmiljoona on Tonnarilla tullut ajettua ja paineet olleet 3,2 - 3,6barin välillä.
Ai miksikö? No siksi, ettei renkaat kuluisi keskeltä normaalia nopeammin, myöskään renkaan sivut eivät murtuisi ennen aikojaan, polttoainetalous on parempi ja auto ohjautuu sinne minne minä haluan eikä muljua miten se itse haluaa !
Nyt jos joku viisas rupeaa väittämään, että autokoulukirjassakin sanotaan renkaan kuluvan keskeltä liian kovan paineen takia - hei haloo, nyt eletään 2000-lukua, eikä kellään varmastikkaan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta enää ole rättirenkaita Tonnarin alla, missä todellakin tapahtui noin. Nykyaikainen vyörengas tarvii toimiakseen korkeat paineet !
Joku, jolla on uusi upea Saab 9-5, voisi käydä katsomassa vasemmasta B-pilarista millaiset paineet pitää siinä olla - yllätys yllätys, egonomipaineet on aika kovat.
Hassua, Saab 9-5:sen käyttöohjekirjasta en äkkiseltään löytänyt painesuosituksia. Onkohan vika kirjassa vai miehessä ?
Ari
Ai miksikö? No siksi, ettei renkaat kuluisi keskeltä normaalia nopeammin, myöskään renkaan sivut eivät murtuisi ennen aikojaan, polttoainetalous on parempi ja auto ohjautuu sinne minne minä haluan eikä muljua miten se itse haluaa !
Nyt jos joku viisas rupeaa väittämään, että autokoulukirjassakin sanotaan renkaan kuluvan keskeltä liian kovan paineen takia - hei haloo, nyt eletään 2000-lukua, eikä kellään varmastikkaan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta enää ole rättirenkaita Tonnarin alla, missä todellakin tapahtui noin. Nykyaikainen vyörengas tarvii toimiakseen korkeat paineet !
Joku, jolla on uusi upea Saab 9-5, voisi käydä katsomassa vasemmasta B-pilarista millaiset paineet pitää siinä olla - yllätys yllätys, egonomipaineet on aika kovat.
Hassua, Saab 9-5:sen käyttöohjekirjasta en äkkiseltään löytänyt painesuosituksia. Onkohan vika kirjassa vai miehessä ?
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: oikeat rengaspaineet?
WTF
2,2-2,3 olleet aina ja tasaisesti ovat kuluneet.
2,2-2,3 olleet aina ja tasaisesti ovat kuluneet.
Re: oikeat rengaspaineet?
Sama, ei mulla ole tonnarissa ollut epätasaista kulumista (muuta kuin se, että eturenkaat kuluvat takarenkaita nopeammin, mutta se on aika tyypillistä keulapainoisessa etuvedossa), vaikken ihme hirmupaineita olekaan tarjoillut.
SC:n alla on ollut samaa 2,5bar luokkaa ja siinäkin kuluvat tasaseen. Ehkä se alhainen paine on syynä yli 5 litran keskikulutuksiin, pitänee koittaa koventaa.. :p
Mutta enivei, oon tosiaan tupannu hissaileen paineita koeluontosesti ylös-alas niin, että oon ettiny parhaan pito/ajettavuus -suhteen. Jos esim. puolen litran kulutuksenkasvulla saa renkaan pitään paremmin (esim. nuo mainitsemani talvirenkaat - kyseessä siis HKPL1 ja Kapnor4) tai ajettavuuden selkeästi paremmaksi, niin minä sen puoli litraa kulutan. Ellei noissa huomaa eroa, kannattaa toki etsiä se taloudellisin paineistus.
SC:n alla on ollut samaa 2,5bar luokkaa ja siinäkin kuluvat tasaseen. Ehkä se alhainen paine on syynä yli 5 litran keskikulutuksiin, pitänee koittaa koventaa.. :p
Mutta enivei, oon tosiaan tupannu hissaileen paineita koeluontosesti ylös-alas niin, että oon ettiny parhaan pito/ajettavuus -suhteen. Jos esim. puolen litran kulutuksenkasvulla saa renkaan pitään paremmin (esim. nuo mainitsemani talvirenkaat - kyseessä siis HKPL1 ja Kapnor4) tai ajettavuuden selkeästi paremmaksi, niin minä sen puoli litraa kulutan. Ellei noissa huomaa eroa, kannattaa toki etsiä se taloudellisin paineistus.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: oikeat rengaspaineet?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: oikeat rengaspaineet?
Kiitos painesuosituksen kuvaamisesta 99GL:lle ja aivan oikein muistinkin Ecopaineet ovat todellakin erikseen merkittynä (3,0bar)
Ari
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: oikeat rengaspaineet?
Taannoin tuli joku fantsu muutto-ohjelma telkkarista missä muuttivat kokonaisia taloja. Joutuivat kulkemaan hiekkarannan kautta, laskivat paineita reilusti jotta saisivat pitoa. Itsellä myös kokemuksia erään auton osalta, 2.5-2.7bar oli ok kesällä mutta talvella piti olla 2.1-2.2bar (tai vähemmän) jotta saisi otetta lumesta tai jäästä (yli 2.3bar puski ja liukui miten tykkää).aero kirjoitti:Miksei? Mulla tosiaan tonnarin alla 205/55/16 -rengastuksella 2,4-2,5bar osoittautui kesällä varsin kelvoksi paineeksi. Joistain talvirenkaista katosi pito yli 2,3bar paineilla, 2,2bar piti reilusti paremmin.