Tonnari ja sähkövammat

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Tonnari ja sähkövammat

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Mitä enemmän sähköjä sitä enemmän ongelmia. Taitaa pitää kutinsa myös Saabeissa :( Onneksi ei mitään fataalia....kai....
Listataanpas minun tonnarin, vm.´95, 2,3CS, 242tkm "viat":
1. vakionopeuden säädin ei toimi (mittaristoon tulee valo, siinä kaikki)
2. valokatkaisijasta (!!) saan riittävän naksuttelunn jälkeen päälle myös pitkät 8O, sammuvat kun vedän viikestä, joskus syttyy vain parkit vaikka kytkin on "päällä"
3. tyhjäkäynti...jeee:
joskus aivan normaalit 900rpm, joskus seilaa 1200rpm hujakoilla, käynnistyksen jälkeen saattaa ponnahtaa jopa 2000rpm paikkeille koska ilmastoinnin kompura menee päälle...hätävarjelun liioittelua..2000rpm?!
4. ilmastonti ja tyhjäkäynti: kun sammutan ilmastoinnin = kompuran painamalla OFF-kytkintä (auto paikallaan kone käy) koko hiton auto sammuu... :evil:
5.pintakaasu: nykimistä (kevyttä ikäänkuin pätkäisyn poikanen) kun ajaa kevyellä kaasujalalla :oops: , eli noin 3000rpm, 5-vaihde, 120km/t
6. "jarruvalotesteri" jää "testijarrutuksen" jälkeenkin joskus palamaan, sammuu sitten aikanaan, polttimot uusittu ja systeemi toimii muuten 90%:ti


1. saattaa olla ennemmin "ei sähköpuolen" pulma
2. saattaa olla valokatkaisija tai rele...
3. MAP-tunnistin ?? Tyhjäkäynnin "säädin" (imusarjan alla jemmassa)??
4. argghhhh...
5. kuin kohta 3.??
6. ???


Notta tuolla lailla.
Jos muillakin on joissakin tonnareissa (tai muissakin) samanoloisia vikoja olisi ilo kuulla kuinka niistä pääsi eroon ja mitä maksoi.
Laakkosen mukava huoltoheppu (oikeasti ei ironiaa) veikkasi tyhjäkäynnin säädintä ("mikä-se-nyt-olikaan"). PULMA: vikaa ei voi asentajan mukaan selvittää kuin vaihtamalla osa uuteen (osan hinta 200.- +työt, muistakaa se mokkula on imukanavien alla piilossa)...hmm.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Oma lista (-92 CS 2.3T):

1. Cruise toimii, paitsi silloin kun ei toimi. Nykyisin useimmiten ei toimi.
2. Ajovalojen varoitusvalot palaa, vaikka kaikki tuikut toimii
3. Sisävalo ei syty apparin oven autessa
4. Kummatkaan etuoven sisävalot (se puna/kirkas) ei futaa, takana OK.

Epäilykseni kohteet:
1. ECU. Toimiessaan kruise toimii kuin sveitsiläinen kello, ei pätki eikä mitään. Voi naksutella kytkimestä pois ja päälle, aina toimii. Jos sammuttaa virrat vaikka vain minuutiksi ja lähtee uudelleen ajamaan, on kruise 99,8% varmuudella kuollut eikä siitä hevillä tokene. Eli siis ei vakuumivuotoja, viiksikytkinkin toimii, epäilykset siis kontrolliboksissa.

2. Todnäk vain hiukan huono maakosketus

3. Ovikytkin hapettunut, oon jo kuskin puoleisen kytkimen putsannut, mutta sama 5 minuutin projekti apparin puolelle on jäänyt suorittamatta...(minä mikään laiska ole... :roll: )

4. Lamput palanut?

Että tämmöisiä. Ei mitään fataalia (kop kop), cruise olis kyllä ihan kiva saada toimimaan. Pitänee nakittaa ystäväni elektroniikkateollisuudessa kolvin kanssa asialle, josko se siitä tokenisi. Uusi/toimiva käytetty boksi taitaa olla hinnoissaan?

-Ville
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2007
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

1. tuli jo esille, poljinkatkaisijat
2 valorele tulisi ensin mieleen. korjailin juuri kaverin vanista samanlaisen vian(pitkät ei tullut enää ollenkaan) valorele oli tiensä päässä. Suosittelen sen mittaamista
3 tyhjäkäynti moottorilta vaikuttaisi, ensin puhdistus, ja jos ei toimi niin uusiminen
4 liittyy luultavasti edelliseen vikaan
5 map??
6 onko varmasti kaikki polttimot kunnossa, kaveri taaksen ja katsoo kun polkasee, esim lisäjarruvalonkin pimeä polttimo riittää. jos testeri jää palamaan koko ajan, viittaa se kyllä muuhun kun jarruvaloon, eli onko takavalon polttimoita pimeänä. kaikkien 4:n tulee toimia.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Hipphei...kohta on sähkö9000 FAQ-einekset kasassa :P
En muistanut mainita...minun tonari on -varokaa seuraa kirosana: tuontiauto
Eli kyllä vain minulla on toi jarruvalotesti pictogrammissa...vaan ei taasen lisäjarruvaloa...

Kiitos vinkeistä.
kohta 6.: kaikki polttimot on vaihdettu uusiin, toimii, ja jopa voideltu liitimet...silti pictogrammin "valovika" jää palamaan sammuaksen itsekseen joskus, NIIN ja ikäänkuin bonuksena: jarruvalot + muut toimii vaikka "valovika" jää palamaan....uskokaa tai älkää henkimailman juttuja kaiketi :twisted:

Kysymys:
-kuinka tyhjäkäyntimotukan saa putsattua...imukanavien alla piilossa...nnnghggh
- missä on cruisen kytkimet polkimien alla (ostan korjausoppaan tänään :wink: )

Vastauksia:
MAP = manifold absolute pressure (eli mitta imusarjan painetta) osa löytyy konehuoneen puolelta, rintapellistä apparin edestä (siis minun 9000 2,3 CS:ssä) siihen tulee yksi letku ja yksi liitin.
Osa maksaa Laa....sella 290.- Eur, Saksassa Saab kauppiaalla 190.- Eur +10.- postikulut, tiedän mistä tilaan jos vika on siinä...
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Kysymys:
-kuinka tyhjäkäyntimotukan saa putsattua...imukanavien alla piilossa...nnnghggh
Katsos linkki:

http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.html

Siellä on muutakin mielenkiintoista neuvoa. Tuli joskus korjattua noiden neuvojen innoittamana lampunpesimenmoottori. Olis kai maksanut saabilla 1300 vanhaa rahaa, joten päätin vähän katsoa mitä se on syönyt :D

9000 CDE 2,3t -95
99t -78
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Oman 9000 CDE -97:n tämän hetkiset sähköviat, takana vajaat 200 000 km:

-Pakkivalot pimeänä (kytkin rikki, uusi autotallin laatikossa. Piti vaihtaa viimevuoden katsastukseen... en jaksanut... josko nyt jaksaisi)

-Hätävilkut ei toimi (releessä häikkää, piti korjata toissa vuoden katsastukseen... oli suuret sateet ja pimeetä... viime vuonna en jaksanut... josko tänä vuonna ei olisi tekosyitä)

-Lämpömittarin skaalaus on poskellaan (regulaattori rikki... ei jaksa, ei kerkee korjata, mutta pyhä tarkoitus on sekin tehdä)

Muuten käy kuin kello, mitä nyt joskus renkkaa, mutta onhan tuo 6 vuotta vanha ja kilometrejäkin on takana. Vioista selviää yleensä korjaamalla ja vielä en ole nähnyt yhtäkään autoa jossa ei vikoja olisi ollut.

Täytyy kyllä sanoa että edellinen Tonnarini -93 9000 CS oli luotettavampi ja pikkuvikoja ei juuri esiintynyt sen paremmin kuin isojakaan vaikka autolla oli kun se minulta lähti ajettu 340 000 km, joista puolet itse.

Yleisesti ottaen: Mitä isompi, kalliimpi ja monimutkaisempi auto sitä enemmän vikoja vanhemmiten ja sitä kalliimpi ylläpitää... merkki kuin merkki. Niistä on vain suoriuduttava tai vaihdettava yksinkertaisempaan. Kyllähän esim Toyotat on pirun kestäviä ja luotettavia... mihin tahansa euromerkkiin nähden... mutta kait auton hankintaan muitakin kriteerejä on.

Jos en kärsisi pakkomielteen omaisesta tarpeesta huoltaa, korjata ja muutenkin nysvätä autojani itse vaan olisin korjaamojen armoilla niin todennäköisesti Saabit katoaisi ja pihaan ilmestyisi joku uuden karhea japanilainen auton korvike.

Alkuperäisen viestin vikaluetteloon:

1. Nykiminen, tyhjäkäynti ongelmat: Tyhjäkäynti-ilmaventtiili paskainen, kaasuläpän asentoanturi pätkii tai antaa virheviestin.

2. Piktogrammin varoitusvalot: Jarruvalopiirissä jotain häikkää, ABS:lle on oma varotusvalonsa ja piktogrammin valot kertoo vain polttimoiden kunnon. Jos on vetokoukku kannattanee katsoa sen kytkentä. Tonnarissa on liitin vetokoukun sähköjä varten ja sitä pitää käyttää, johdoista ryöstämällä saa piktogrammista diskovalot.

3. Ilmastointi: Oire voisi viitata tyhjäkäynti-ilmaventtiiliin. Kun kompuran kytkee pois pitäisi ilman mennä pienemmälle koska tehon tarve laskee, taitaa mennä täysin kiinni.

4. Vakionopeussäädin: Kannattanee aloittaa polkimien kytkimistä ja siellä se vika tod.näk onkin.

Ikävä juttu on se että merkkiliikettä tuskin kiinnostaa paskan vertaa tutkiskella ja miettiä vikoja. Lyövät kiinni testeriin ja toteavat ei vikakoodeja = ei vikoja. Tuskin edes ymmärtävät että vikalogi ei ole idioottivarmaa tietoa vaikka anturivioista olisikin kysymys. Kun sitten sanot että mutta kun se tekee niin ja niin ja se pitää saada kuntoon niin huolto vaihtaa autoon osia sillä summalla että saisit samalla rahalla juuri katsastetun pikkuauton ja ongelmien poituminen on täysin herran hallussa... kun ramppaat huollossa 5-6 kertaa saat auton tod.näk jotakuinkin kuntoon.

Esimerkkinä Saab-huoltojen pätevyydestä kerrottakoon nykyisen tonnarini tarina: Ostaessani auton sovittiin että katsotaan miksi näyttää käyvän hieman kylmänä. Huolto katsoi ja lämmöt nousi mielestäni sopivalle tasolle. Kevään tullen aloin ihmettelemään kun lämmöt ei sitten millään nouse yli puolivälin. Mittailin lämpöjä lämpöteipillä ja termoelukalla varustetulla Flukella... niiden mukaan toimi normaalisti jopa hieman kuuma. Tarkastin anturin... ehjä. Silloin soi onneksi hälytyskellot... mitä sviddua, millä ne sai lämpömittarin nousemaan puoliväliin kun se on selvästi rikki... arvaus: liian kuuma termostaatti... arvaus oli oikea, niinhän sinne oli tungettu 92deg termostaatti vaikka vajaaälyinenkin osaa lukea oppaista että 82deg on oikein. Vika löytyi mittaripiiristä, regulaattori rikki, väärä jännite... mutta vielä kun sen regulaattorin paikallistaisi.

Tyhjäkäynti-ilmaventtiilin saa irti kun irrottaa ensiksi imusarjalle tulevan viimeisen kumikäppyrän niin venttiili on esillä kuin pässin otsa. Irrottaminen onnistuu parhaiten jos on muuta ylimääräinen nivel käsivarsissa, gynekologin kädet ja halmeen näppivoimat... mutta saa sen irti normaali käsilläkin. Purettavaksi se ei ole tarkoitettu, mutta varsinaista venttiiliosaa voi putsailla esim kaasuttimen puhdistus spraylla. Huollossa laittaisivat sinulle uuden, hinta n. 200€ + työt n. 1h.

Joidenkin vikojen kanssa oppii elämään hieman turhankin hyvin, mutta aina ne ovat korjattavissa... mystisemmissä vioissa huollon kanssa touhuaminen takuuajan jälkeen on vain kipu alaselässä ja pyörre lompakon tienoilla.

-J-
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Oukkeiii, hyvä linkki kitos PVI!
Hehh...hätävilkut...unohdin kokonaan, jouduin käyttämäänkin jo kerran taannoin (Porvoossa Nesteentiellä ulosajo jollakinn häiskällä ja minä tietty siinä jonon jatkeena...) huomasin että kun laitoin hätävilkut päälle ne sammuivatkin samalla kun heilautti vilkun viikseä suuntaan jos toiseen 8O ainakin kaikki piuhat oli katkaisijassa hyvin kiinni...toistoa, mutta henkimailman juttuja...tuossa tais olla kyllä kaikki mun tonnarin sähköviat. Paitsi jos se on keksinyt niitä lisää tuolla firman tallissa tänään.

Jussille: ei ole vetokoukkua jotenka ainoa disko soi Saabin omassa toosassa :lol: Olen TÄYSIN samaa mieltä korjaamoiden "korjaamiseta" lue: osienvaihtoralli minkä minä maksan...annan paikalliselle Laa...sen hepuille kuitenkin mahdollisuden, alku tuntui kuitenkin lupaavalta.
Mutta mikämikä testeri?? Sanoivat ettei tuon ikäisessä edes ole koodeja luettavaksi. On niin vanhakin (vm.1995!!).
Vaikkakin kärsin samasta vammasta kuin Jussi....vaimon mielestä olisi syytä hakeutua jo hoitoon...möin 75tkm ajetun´99 Seatin pois ja ostin tonnarin, tosin rahaakin jäi yli...mutta rassaamisen jälkeinen tekniikan selätysvoitto on paras palkinto.
Ei oo gynekologin käsiä mutta ruvella ne on jo muutenkin vakuumiletkujen vaihtamisen jälkeen...samaan ihotulehduksen vaan tuokin työ sama se pitääkö laastareita viikon tai kaks....
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Kertonee jotain korjaamon tieto-taidon tasosta kun väittävät ettei autossa ole koodeja luettavaksi.

Vaikka sattuisikin olemaan niin että kyseessä olisi LH-Jetronicilla oleva 2.3i niin on siinäkin vikakoodit olemassa ja Trionicissa nyt on varmasti.... mutta eikös -95 mallissa ollut jo 2.3i korvautunut 2.0LPT:llä, elikkäs moottorit oli b204 ja b234 sarjaa ja ruisku tarjolla vain 2-litraisena.

Se sitten onkin eriasia onko vikalogiin kertynyt mitään luettavaa.

-J-
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2007
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Kyllä tonnarissa on jarruvalotesteri :) ainakin se vaatii jarrupolkimen painamisen, ennekuin saa piktogrammin takapään sammumaan. ja kerran mult meni jarruvalo pimeäksi joten seurauksena oli, ettei piktogrammissa saanut sammumaan takaosaa.
Ja nuo liittimet on hyvä noissa pitää kunnossa, mulla tonnisen piktossa aiheutti vilkkumista ajovalon huono liitin. ja kuten mimmi sanoi niiden polttimoiden on syytä olla saman arvoiset.

Noista käynti ongelmista. ensin voi olla fiksuin kokeilla mitä auttaa kun tuon tyhjäkäynti moottorin saa pelittää kunnolla. voi olla että kaikki käyntihäiriöt häviävät sen myötä kun tyhjäkäynti löytyy.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tuosta jarruvalotesterijutusta on Tonnarien suhteen väännetty kättä yhdellä sun toisella Saab foorumilla ja missään ei ole selvyyttä asiaan tullut. Niissä Tonnareissa mitä minulla on ollut ja mitä olen ajanut osa on vaatinut panalluksen valojen sammumiseksi ja osa. Mielestäni tuo testerijuttu on tullut vastaan vain uudemmissa malleissa. Ohjekirjassa kait ei koskaan ole asiasta mitään puhuttu.

Eikös kuitenkin NG900:ssa jarrut tarvitse kuittauksen, mutta olikos siinä piktogrammia? Olisikohan niin että tonnareihin on eksynyt satkujen osia... joidenkin toimitusvaikeuksien tai muiden sähläilyiden vuoksi?

Tuli vaan mieleeni... kun vika tuo testerifunktio ei selvästi ole koska sitä ei saa sitten millään pirullakaan korjattua... siitäkin olen tarinaa nähnyt... eikä sille löydy mitään järkeenkäypää teknistä selitystä auton piuhoja pönkimällä. Toisaalta... mitäpä väliä kunhan sekä valot että jarrut toimii :D
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2007
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

no nyt piti oikein kaivaa auton käyttöohjekirja(ruotsalainen) ja sanotaan suomennettuna seuraavaa.
Näyttää öljynpaineen varoitus valon,ovien, myös tavaratilankannen, jos ei ole täydellisesti kiinni, lisäksi löytyy varoitus valotajovaloille,jarruvaloille, ja takavaloille.
Jokohan homma olisi nyt uskottava :)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2007
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

pistettään sama vielä toisella kotimaisella

piktogrammet visar om någon av dörrarna , inkl. bagagerumsluckan, inte är helt stängd. Dessuttom finns varningslampor för lågt motoroljetryck och trasiga glödlampor för halvljus, bromsljus och bakljus.

Niin ja auto on vuosimallia -92
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9-5T kirjoitti:Vastaus löytyi lopultakin, DE-versioissa on testeri joka vaatii jarrujen painalluksen.
Tarkoitatko DE-versiolla Saksaan/Keski-Eurooppaan suunnattuja malleja? Nimittäin ainakin mun -92CS (myyty alunperin Itävallassa, siis tuontiauto) vaatii myös tuon jarruvalojen testaamisen (siis jarrun painalluksen, että piktogrammin valot sammuu).

-Ville
Avatar
c900T
"Saabisti"
Viestit: 100
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:11
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja c900T »

V.J.S kirjoitti: Tarkoitatko DE-versiolla Saksaan/Keski-Eurooppaan suunnattuja malleja? Nimittäin ainakin mun -92CS (myyty alunperin Itävallassa, siis tuontiauto) vaatii myös tuon jarruvalojen testaamisen (siis jarrun painalluksen, että piktogrammin valot sammuu).
Isällä on taas CS -93 ja muistaakseni myös alunperin myyty Itävaltaan. Siinä ei kuitenkaan tarvitse painaa jarrupoljinta sammuttaakseen piktogrammia. :?: :roll: :?:
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

9-5T Olen sen verran jääräpää että en usko tota jarrutestiä ennen kuin näen sellaisen kirjan, onko sulla maininta siitä kirjassa?
Tervetuloa vaan tänne Nurmijärvelle lukemaan auton ohjekirjaa :wink:
Tässä teksti lykäisyydessään:
PIKTOGRAMM
"Das Piktogramm zeigt ungenügenden Mororöldruck an ob alle Türen bzw. die Heckklappe völlig geschlossen sind, oder ob eine Glühlampe bei Abblendlicht, Bremslicht oder Rücklicht nicht leuchtet." Saksa hallussa toisena kotikielenä, elikkäs kyllä tuo piktogrammi ilmoittaa (ainakin Saksaan myydyissä) valoviat mukaanlukien jarruvalot. SIITÄ että jarrupoljinta pitää painaa sammuttaaksesi "testituikut" ei ole mitään mainintaa koko vihossa....eli kylläsinä 9-5T olet osittain oikeassakin.

Palatakseni tuohon valovikaan mun autossa: vika oli releessä vaikka huollon kaveri oli tiukasti valokatkaisijan kannalla...opetus: oma apu paras apu (+ lue forumissa aihepiiriä koskevat keskustelut), näistä tiedoista kompromissi.

Muita sähkövikoja (?) hämmästelen viikonloppuna. Oisko aihetta lopettaa tämä "threadi" tähän :wink:
Vastaa Viestiin