Ylimäärin öljyä 1. mittauksessa ja vuoto mittatikunputkesta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tosiynnäri
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25

Ylimäärin öljyä 1. mittauksessa ja vuoto mittatikunputkesta

Viesti Kirjoittaja tosiynnäri »

Tarkastin moottorin öljyntason vuorokauden ulkona seisseestä autosta ja hämmästys oli suuri kun mittatikussa öljyntaso oli noin 10-15 cm yli MAXimin 8O ! Mieleen tuli jo kauhukuvat, miten öljyn joukkoon on päässyt litrakaupalla bensaa. Eihän sellainen litku enää voitelekaan mitään ja koko moottori ui siinä litkussa. Ihme ettei mitään käyntihäiriöitä ole ollut. No tikku kuivaksi ja uusi mittaus jolloin öljyntaso oli puolisen senttiä alle MAXimin eli suurinpiirtein sama kuin se on viimeaikoina kylmässä koneessa ollut. En yleensäkään ole luottanut ensimmäiseen mittaukseen, muttei taso ole koskaan ollut näin korkealla, korkeintaan puoli senttiä tai sentin korkeammmalla kuin toisella mittauksella, jos sitäkään. Oikeaoppisestihan öljynmäärä tarkastetaan lämpimästä koneesta muutama minuutti sammuttamisen jälkeen, mutta saa siitä kylmänäkin jonkun käsityksen, lämpimässä taso on hieman alempana.

Nyt kiinnostaisikin tietää, miksi öljyntaso näytti ensimmäisessä mittauksessa niin korkealta ja ovatko muut havainneet, että ensimmäisessä mittauksessa taso olisi korkeammalla kuin seuraavissa. Itsellä tulee näin äkkiseltään mieleen, että
1. kampikammion tuuletus (huohotin) ei toimi kunnolla, jolloin kampikammion paine työntää öljyä mm. mittatikunputkeen, jonne se jää kunnes tikku vedetään pois.
2. lämpimässä koneessa myös mittatikunputki lämpiää ja jäähtyessään putkeen syntyy alipaine, joka vetää öljyä putkeen edellyttäen, että mittatikunkorkki on niin tiivis, ettei päästä ilmaa yläkautta läpi.
3. koneen käydessä öljyä roiskuu ja läikkyy mittatikunputkeen, jonne se jää kunnes tikku vedetään pois.
4. öljy nousee kapillaarilla putken ja tikun välissä, mikä nyt ei ainakaan tunnu todennäköiseltä, tuskin se niin tiukka väli on.

Mahtaakohan tällä olla yhteyttä siihen, että vielä viisi vuorokautta tasaisella alustalla tasalämpöisessä tallissa seisseestä autosta tiputtelee hiukan öljyä mittatikunputken juuresta? Olettaisin kuitenkin öljyntason öljypohjassa olevan öljypohjan ja lohkon välisen sauman alapuolella. Miksi se ylipäätään tiputtelee tästä kohtaa? Onko tässä muita tiivisteitä kuin O-rengas?

Kyseessä on B202 turbo (LPT)(vm. 93), jossa mittatikunputken liitäntä on öljypohjan yläreunassa ja olettaisin liitännän aukon moottorin sisäpuolella olevan öljytason alapuolella.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Ylimäärin öljyä 1. mittauksessa ja vuoto mittatikunputkesta

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

mäntäpistiäinen :roll:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ylimäärin öljyä 1. mittauksessa ja vuoto mittatikunputkesta

Viesti Kirjoittaja CDTA »

On tuohon ilmiöön törmätty täälläkin, veikkaisin syyksi ykkösvaihtoehtoa, ja veikkaisinpa vielä ettei kyseessä ole vika vaan ominaisuus.
tosiynnäri
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25

Re: Ylimäärin öljyä 1. mittauksessa ja vuoto mittatikunputkesta

Viesti Kirjoittaja tosiynnäri »

CDTA:n veikkausta näistä mieluiten toivon ja jusa_71:n veikkausta pelkään. Kyllähän se mäntäpistiäinen työntää öljyä joka paikkaan, mutta luulisi silloin olevan jotain muitakin oireita.

Katsoin tässä öljyt reilu tunti ajon jälkeen, jolloin 1. mittauksessa oli n. puoli senttiä yli MAXimin ja toisella mittauksella puolisen senttiä alle MAXimin. Seuraavana päivänä (konetta ei käytetty tässä välissä) ensimmäisessä mittauksessa oli noin 1.5 cm yli MAXimin ja toisella n. 4 mm alle MAXimin, joten ei kai mahdollinen reikä männässä ole voinut sammutetun koneen öljyä mittatikunputkeen työntää. Mutta tarkkaillaan miten tilanne kehittyy jos on kehittyäkseen.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ylimäärin öljyä 1. mittauksessa ja vuoto mittatikunputkesta

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Se mittatikun putkikin on just sen verran käyrä, että lattamallin tikku makaa siellä putken alapään seinämää vasten ja väliin valuu/nousee kapillaarisesti öljyä, jolloin ensimmäisen vedon tulokseen ei ole koskaan luottamista. Eli tikku puhtaaksi ja toisella tuikkauksella oikea tulos niinkuin proseduuri kulkee, ensimmäisen koitoksen "tulos" kannattaa suosiolla unohtaa tai olla kiinnittämättä siihen ollenkaan huomiota koska se ei kerro oikeata tilannetta.

Kannattaa myös tarkistaa että täyttö/tarkastusputken kiinnitys on kunnossa jottei koko putki liikuskele ylös-alas sen puoli senttiä, jotakin häikkäähän siellä on koska on jo kerrottu vuotavan.

Mahdollinen mäntäpistiäinen tai paremminkin katkennut männänrengas/renkaat on (tehojen hiipumisen ohella) helppo diagnosoida tai sulkea pois käyttämällä konetta ilman öljykorkkia ja koettamalla kämmenellä että mitä se moottori höpöttää; Ei saisi olla juuri puhallusta ulos, vain normaali juuri ja juuri tuntuva tykytys mäntien vuorottaisesta liikkeestä johtuen, öljysumusta ja pakokaasusta nyt puhumattakaan.
tosiynnäri
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25

Re: Ylimäärin öljyä 1. mittauksessa ja vuoto mittatikunputkesta

Viesti Kirjoittaja tosiynnäri »

OK. Tsekkaan huomenna moottorin höpötykset kun lähden liikenteeseen. Toivottavasti ei lennä öljyt silmille. Jos siellä jotakin ongelmaa ilmenee, tarkistan seuraavaksi huohotusputken kunnon.
tosiynnäri
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25

Re: Ylimäärin öljyä 1. mittauksessa ja vuoto mittatikunputkesta

Viesti Kirjoittaja tosiynnäri »

Nyt on moottorin höpötykset tsekattu. Eivät tulleet öljyt silmille eikä oikein mitään muutakaan. Laitoin kämmenen korkinaukolle eikä tuntunut puhallusta, pikemminkin pientä imua. Vaikuttaisi kone olevan siltä osin kunnossa.
Vastaa Viestiin