
Nyt kiinnostaisikin tietää, miksi öljyntaso näytti ensimmäisessä mittauksessa niin korkealta ja ovatko muut havainneet, että ensimmäisessä mittauksessa taso olisi korkeammalla kuin seuraavissa. Itsellä tulee näin äkkiseltään mieleen, että
1. kampikammion tuuletus (huohotin) ei toimi kunnolla, jolloin kampikammion paine työntää öljyä mm. mittatikunputkeen, jonne se jää kunnes tikku vedetään pois.
2. lämpimässä koneessa myös mittatikunputki lämpiää ja jäähtyessään putkeen syntyy alipaine, joka vetää öljyä putkeen edellyttäen, että mittatikunkorkki on niin tiivis, ettei päästä ilmaa yläkautta läpi.
3. koneen käydessä öljyä roiskuu ja läikkyy mittatikunputkeen, jonne se jää kunnes tikku vedetään pois.
4. öljy nousee kapillaarilla putken ja tikun välissä, mikä nyt ei ainakaan tunnu todennäköiseltä, tuskin se niin tiukka väli on.
Mahtaakohan tällä olla yhteyttä siihen, että vielä viisi vuorokautta tasaisella alustalla tasalämpöisessä tallissa seisseestä autosta tiputtelee hiukan öljyä mittatikunputken juuresta? Olettaisin kuitenkin öljyntason öljypohjassa olevan öljypohjan ja lohkon välisen sauman alapuolella. Miksi se ylipäätään tiputtelee tästä kohtaa? Onko tässä muita tiivisteitä kuin O-rengas?
Kyseessä on B202 turbo (LPT)(vm. 93), jossa mittatikunputken liitäntä on öljypohjan yläreunassa ja olettaisin liitännän aukon moottorin sisäpuolella olevan öljytason alapuolella.