Ostinpa tonnarin. Taas.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Tämän: http://www.nettiauto.com/saab/9000/4384976

Kori näytti todella hyväkuntoiselta, kone kehräsi ja koeajolla tuli fiilis että täähän on tässä. Laiskahan tuo on että jotain tarttis enstöikseen tehdä sille asialle. Sisäilmanhaistelijakin vähän rutisee sekä puhallin puskee vain kuumaa millä tahansa lämpötilalla. Ulkolämpötila oli myös viivoilla. Nahkajakkaroista saa hienot pelkällä pesulla, muuten olivat täysin ehjät. Tuontiauto tuo on mutta historiasta ei ole mitään sen kummemmin tietoa. Olipa mukavaa ajella taas isolla tonnarilla pitkästä aikaa, kyyti oli ylipehmeää ja vakaata. Stage1 vielä sisään niin avot.

Tyhmä kysymys: tuossa on apurin airbag hanskalokeron tilalla? Ei siis hanskalokeroa? :)
Viimeksi muokannut dj_pirtu, La Joulu 03, 2011 13:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Koskinen
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: La Touko 07, 2011 12:30
Paikkakunta: Imatra

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja Koskinen »

Onnittelut, siistissä kunnossa näyttäisi Saab olevan. Penkitkin kilometreihin nähden hienossa kunnossa!
Joo tonnariisi on valittu vänkärin bägi valinnaisvarusteeksi ja se korvaa hanskalokeron. Ilmeisesti noita ei silloin osattu samaan tilaan mahduttaa, sama juttu omassa tonnarissa. Mutta eipä tuo ole häirinnyt, säilytystilaa kuitenkin ovissa ja keskikonsolissa! :)

- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Hanskalokeroa ei juuri koskaan tule käytettyä mutta kun se puuttuu niin ihmetys on suuri. :) Huomenissa saan haettua auton omaan pihaan kun ei ollut kakkoskuskia nyt saatavilla. Tuo porrasperäinen miellyttää silmää kyllä enempi kuin edellinen CS-tonnari.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Hienolta näyttää ja konttiperä on aina hyvä valinta! (täysin puolueellinen mielipide)

Lämmityslaitteen saa varmaankin puhaltamaan muitakin lämpötiloja, kun laittaa lämmönsäätövaijerin paikoilleen. Näin ainakin minulla oli. Vielä kun muistaisi laittaa lukituslevyn siihen tapin päähän, ettei vaijerin silmukka pääse irtoamaan uudelleen.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

XJ-JJJ kirjoitti:Hienolta näyttää ja konttiperä on aina hyvä valinta! (täysin puolueellinen mielipide)

Lämmityslaitteen saa varmaankin puhaltamaan muitakin lämpötiloja, kun laittaa lämmönsäätövaijerin paikoilleen. Näin ainakin minulla oli. Vielä kun muistaisi laittaa lukituslevyn siihen tapin päähän, ettei vaijerin silmukka pääse irtoamaan uudelleen.
Olenkin joskus lämmönsäätövaijerista kuullut jotain juttua mutta eipä tullut mieleen. Täytyy huomenna tutkia kun saa koslan talliin ihmeteltäväksi.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Lämmönsäätövaijeri löytyy konehuoneesta, ns. akvaariosta, eli kotelosta joka muodostuu tuulilasin alapuolelle moottorin tulipellin taakse. Otat suojamuovilevyn pois (olikohan kuusi ruuvia) ja pääset näkemään lämppärin moottorin keskellä koteloa. Pelkääjänpuolella puhallinkotelon reunassa on vaijeri (oikeammin ehkä ohut terästanko), joka liikuttaa lämmönsäätövipua. Katso onko lipsahtanut pois paikoiltaan tai jos on paikoillaan, niin liikkuuko lainkaan kun lämmitystä säätelee.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ahaa, se oli sen takia peruutettu sinne sivuun. Poikkesin itsekin katsomassa niitä kahta tonnaria sielä liikkeessä tänään. Kori on varmaan sen takia hyvä, kun on tuotu. Pientä alkavaa ruostetta oli takaluukussa, ovien alareunoissa ja oikealla tuulilasin reunassa, mutta tässävaiheessa ne saa hoidettua kuntoon, jos haluaa ettei mene pahemmaksi.
Se vapari oli huomattavasti huonommassa kunnossa koriltaan, elikä normaali Suomi-auto.
Voisiko johtua anturin viallisuudesta, kun ei näytä ulkolämpötilaa ja sen takia myös lykkää kuumaa sisälle, toki vaijeri voi olla irti tai moottori jumissa ja jäänyt lämmöt täysille, tosin tähän aikaa mieluimmin niin, kuin toisinpäin.

Edustavan näköinen muutoin.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Taisin olla siellä joskus klo 11-12 ja huomasin että saabisteja oli muitakin paikalla kun käyttelin autoa ja sulattelin laseja. :) Edellisessä tonnarissa manasin pitkään kun veti laseja huuruun niin eiköhän sisäilmankierto ollut jumittunut päälle. Läppä/luukku oli tuhannen jumissa ja joutu voimalla kampeemaan sitä toiseen asentoon.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Emmää löytäny sitä tankoa... En tajua missä se menee.

Ihmettelen kyl noita tehoja että onko tuo oikeesti noooiiin laaaaiiisska... Kolmosvaihteella ei juuri enää kiihtyvyyttä tunne. Hetkittäin tuntuu ettei mitään turboa ole. Hienosti käy kuitenkin eikä mitään muutakaan ihmeellistä.


Eka jännitystilanne oli tankkauksen jälkeen kun ei lähteny käyntiin. Kerkesin tovin jurnuttaa kunnes hoksasin että ajonestoledi vilkkuu... Tuossa on saabin alkuperäinen häly.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Vaijeri tulee lämmönsäätövipuun puhaltimen ja ilmastointilaitteen liitoskohdassa aivan rintapellin tuntumassa, voipi olla ahdas paikka kun koneisto on edessä.
Kiihtyvyys on suhteellista, eihän 150 hevosella pidäkään selän painua penkkiin, mutta hyvin pysyy liikenteen rytmissä.
Täytyykö ajonesto kuitata erikseen pois päältä?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Täytyy vielä ajan kanssa tutkia sitä vipua...

Jos autolla on ajettu, sammutettu ja jonkun ajan päästä pitäis lähteä taas ajamaan niin kakesta joudun käyttämään hälyn päälle ja pois että starttaa.

Ehkäpä tuon edellisen tonnarin +300hv on vielä niin tuoreessa muistissa että 150hv tuntuu mopolta. Täytyy youtubesta penkoa kiihdytysvideoita ja verrata.

Erittäin tyytyväinen hankintaan kuitenkin, kyyti ja ajettavuus on parhautta.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

dj_pirtu kirjoitti:Täytyy vielä ajan kanssa tutkia sitä vipua...

Jos autolla on ajettu, sammutettu ja jonkun ajan päästä pitäis lähteä taas ajamaan niin kakesta joudun käyttämään hälyn päälle ja pois että starttaa.

Ehkäpä tuon edellisen tonnarin +300hv on vielä niin tuoreessa muistissa että 150hv tuntuu mopolta. Täytyy youtubesta penkoa kiihdytysvideoita ja verrata.

Erittäin tyytyväinen hankintaan kuitenkin, kyyti ja ajettavuus on parhautta.
Antaa tuo vähä eri kyydit mitä satkut.

Kyl se on vakiona melko laiska, minkäännäköistä turbopotkuu ei kyl tunnu et lastuttamaan vaan.

Mulla olis sellanen muistikuva että tuon ajoneston sais toimimaan niin ettei mee päälle kuin ovet lukkoon laittaessa vai olikos se kolkis...
Joku muu vois varmistaa tuon....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Ei tosiaan ole mitään turbopotkua tahi kierroksilla tehoaluetta kuten vaikkapa Hondassa. Tasaisen laiskasti vetää koko alueella. :lol:

Onko heittää vinkkiä mistä lähtisi ensimmäiseksi ihmettelemään ulkolämpömittarin toimimattomuutta? Siis viivoilla.

Tuon sisälämppärin ongelma taitaa tosiaankin olla kuuman/kylmänsaanti. Eli:

-Pyynti vaikkapa 20'C ja auto lämpiää siihen
-Fööni hiljenee kokonaan ja siirtyy ylläpitoon
-Auto jatkaa lämpenemistään ja 20'C ylittyy
-ACC alkaa viilentämään ja vääntää fööniä isommalle vaan sieltä tuleekin kuumaa
-Fööni on hetken päästä täysillä vaan kuumaahan sieltä tulee ja auto on kuin sauna

Kuinkahan pitkäksi tuon sähköantennin pitäisi nousta, nyt menee juuri ja juuri katon korkeudelle. Jää surraamaan ylä- ja ala-asennossa hetkeksi ettei taida ihan koko pituuteen mennä.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

dj_pirtu kirjoitti: Ihmettelen kyl noita tehoja että onko tuo oikeesti noooiiin laaaaiiisska... Kolmosvaihteella ei juuri enää kiihtyvyyttä tunne. Hetkittäin tuntuu ettei mitään turboa ole. Hienosti käy kuitenkin eikä mitään muutakaan ihmeellistä.
Olet kai tsekannut, ettei hukkaportin tangosta ole sokka pudonnut tms?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Juha96 kirjoitti:
dj_pirtu kirjoitti: Ihmettelen kyl noita tehoja että onko tuo oikeesti noooiiin laaaaiiisska... Kolmosvaihteella ei juuri enää kiihtyvyyttä tunne. Hetkittäin tuntuu ettei mitään turboa ole. Hienosti käy kuitenkin eikä mitään muutakaan ihmeellistä.
Olet kai tsekannut, ettei hukkaportin tangosta ole sokka pudonnut tms?
En ole, ja luulen että tuo ei nyt pelitä niinkuin pitää. Tämä letku: http://www.nbl.fi/~nbl2192/autoja/tonna ... 011219.jpg on aivan laho. Muita letkuja kävin läpi ja ne näyttivät olevan kunnossa.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Vastaa Viestiin