vinkkejä tonnarin startin vaihtoon

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

vinkkejä tonnarin startin vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Pyytäisin asennusvinkkejä tonnarin startin vaihtoon ( 9000tbo/94 lyhytlohko)

Vaihto kuulemma onnistuu yläkautta
Ursin neuvoi ottamaan imusarjaan menevän paksun kumiputken irti.
Jaape ehdotti imusarjan irroitusta.

alempi pultti , mikä hylsykoko ? 16mm hölskyy ja 15mm ei mahdu.
Ylempää pulttia en löytänyt, Ursinin neuvon jälkeen etsitään uudestaan

Onko klubikavereilla muita asennusvinkkejä, olisi kiva suunnitella tuota asennusta, yhden hukkapäivän jälkeen. Ahertelin alakautta,ei luonnistunut nosturilla. Jäsenet vain kipeytyivät ja rystyset menivät verille :oops:
Kiitos (tulevista ?) vinkeistänne :)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: vinkkejä tonnarin startin vaihtoon

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Yläkautta irrotus. Ei ole mitenkään vaikeakaan homma, työasento moottoritilassa semmonen "Michelle Pfeiffer Flyygelin päällä röhnötys" niin hyvä tulee:
Kuva
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: vinkkejä tonnarin startin vaihtoon

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

startin yläpultti on muistaakseni yksi vaihdelaatikon kiinnityspulteista 18 mm. Alapultin kokoa en muista. olen vaihtanut ainakin alakautta. Ei kovin hankalaa muistaakseni.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: vinkkejä tonnarin startin vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

V.J.S kirjoitti:Yläkautta irrotus. Ei ole mitenkään vaikeakaan homma, työasento moottoritilassa semmonen "Michelle Pfeiffer Flyygelin päällä röhnötys" niin hyvä tulee:
Kuva
Kiitos vinkistäsi , mulle selkis nyt kun eí ollut tuota pfeifferia matkassa
siitäkös se kiikastikin, täytyy laitta asennuspakkiin yks tollanen Pfeifferi malliksi :D
Kiitos vinkistä
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: vinkkejä tonnarin startin vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

JiiVee kirjoitti:startin yläpultti on muistaakseni yksi vaihdelaatikon kiinnityspulteista 18 mm. Alapultin kokoa en muista. olen vaihtanut ainakin alakautta. Ei kovin hankalaa muistaakseni.
Kiitos osallistumisestasi talkoisiin, missä on muuten se pultin vastakappale, laturissa on vai reikä, kuten RuisAnterossa ikään.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: vinkkejä tonnarin startin vaihtoon

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

startissa reikä ja siinä kierteet
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: vinkkejä tonnarin startin vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

JiiVee kirjoitti:startissa reikä ja siinä kierteet
Kiitos :oops: :)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: vinkkejä tonnarin startin vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Nyt tuli uusi brobleem, ei käynnisty avaimella.
Teimme Jaapen kanssa hyppylangan solenoidilta akun viereen huilaamaan.
Solenoidille tuli ajoittai vain n. 3V , hyppylangan avulla suoraan akusta +12 V.
Nyt tutkimme mistä kiikastaa.
1) Virtalukon pohja (hankitaan tilalle taas uus paska Motonetista)
2) Joku ehjä rele, vioittuneen virtareleen tilalle ? Mikä rele?
3) Erillisen starttinapin asennus, jota Jaape vastusti ankarasti

Nyt funtsitaan mistä mättää
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: vinkkejä tonnarin startin vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Pyöriikö se kone vai ei ja pyörikö startti +12v:llä herätteeseen?
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: vinkkejä tonnarin startin vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kone ei pyöri, se on tukevasti kiinni ripustimissaan :D

Tuolla hyppylangalla solenoidille, starttaa moottori upeasti, kun vaan lyö piuhan paan akun + napaan :) kuten kerroin
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: vinkkejä tonnarin startin vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Tässä tulee vinkiksi vm94 tonnarin (Turbo,autom ilmastointi) startin vaihto :
Yläkautta se vaihto onnistui
Akku irti
Imuletku läppäkotelolle pois
Tuliseinän ja moottorin välistä piuhat irti, Pfeiffer-asennossa
Yläpultti irti vaihdelootan ylänurkasta
Alapultti irti tuliseinän ja moottorin välissä ahertaen
vanha Startti on nyt kädessä
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin