Takajarrulevyjen, satuloiden ja palojen vaihto, työ 3,7h
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Takajarrulevyjen, satuloiden ja palojen vaihto, työ 3,7h
Taas pitkästä aikaa korjaamolla tuli käytyä kun kaikki laitettiin tonnarin takapäässä uusiksi. Kiltteyttäni en näköjään viitsinyt udella tarkkaa arviota mitä noiden vaihtoon kuluu aikaa. Paljonko raati arvelee että tuohon hommaan Pitäisi oikeasti mennä aikaa?
9000CS 2,3
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Takajarrulevyjen, satuloiden ja palojen vaihto, työ 3,7h
3h vaihdettiin og900:seen kaikki satulat+levyt ja palat + ilmaus. samat jarrut ku tonnarissa.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Takajarrulevyjen, satuloiden ja palojen vaihto, työ 3,7h
Menikö vanhoilla letkuilla? Oliko vanhojen satuloiden käsijarrun säätöruuvin tulppa jumissa ja kanta pyöreänä? Oliko käsijarrun vaijerit oikeissa säädöissä vai oliko vanhojen satuloiden ongelmien takia vaijerit säädetty ylikireälle jolloin ehkä joutui vaijereitakin löysäämään? Oliko vanhat levyt kiinni navoissa kohdistustapilla ja uppokantaruuvilla, oliko ruuvin kanta vielä ehjä niin että iskumeisselillä ruuvin sai vielä auki? Oliko etujarrujen ilmausnipat aukeavaa sorttia, vai jätettiinkö jarrunesteet tässä yhteydessä vaihtamatta?
Satulan saa pois kun löysää käsijarrumekanismin säädön, irrottaa liukutapit, letkun ja vaijerin. Levyn saa sen jälkeen pois irrottamalla mahdolliset ohjaustapin ja ruuvin. Paikalleen menee yhtä vähillä liikkeillä. Lisää aikaa palaa helposti jos tehdään yhtään lisähommaa tai aletaan opetella esim. käsijarrun säätämistä.
Onko nalleolut päivittänyt satkun etujarrut isompiin vai tarkoititko että samat jarrut kuin 85-87-turbotontussa?
Satulan saa pois kun löysää käsijarrumekanismin säädön, irrottaa liukutapit, letkun ja vaijerin. Levyn saa sen jälkeen pois irrottamalla mahdolliset ohjaustapin ja ruuvin. Paikalleen menee yhtä vähillä liikkeillä. Lisää aikaa palaa helposti jos tehdään yhtään lisähommaa tai aletaan opetella esim. käsijarrun säätämistä.
Onko nalleolut päivittänyt satkun etujarrut isompiin vai tarkoititko että samat jarrut kuin 85-87-turbotontussa?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Takajarrulevyjen, satuloiden ja palojen vaihto, työ 3,7h
jus on tarkka poika.. ... heh.. vanhan turbotonnarin jarrut juu.. ei oo päivitetty.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Takajarrulevyjen, satuloiden ja palojen vaihto, työ 3,7h
Päättelen jus:n kysymyksistä että tuohon voi mennä 3,7h ihan oikeastikin. Ei minua muu kiinnostakaan kuin se että en maksa olemattomista tunneista. Tuntuu vaan yhtäkkiä pitkältä ajalta.
9000CS 2,3
Re: Takajarrulevyjen, satuloiden ja palojen vaihto, työ 3,7h
Jos tehdasuuteen tonnariin pääsisi asiallisilla työkaluilla tekemään, niin tuntikin kuulostaisi jo pitkältä ajalta. Mutta kaipa tuo silti uskottavissa on.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Takajarrulevyjen, satuloiden ja palojen vaihto, työ 3,7h
Totta, maalaisjärki sanoo että ei siellä niin monta ruuvia ole pyöritettäväksi että puoli työpäivää saa noihin haaskattua. Tai olisi edes selittänyt jonkun syyn.
Sen verran epäilyttävä että kompensoidaan mahdolliset turhat tunnit viemällä autoa seuravalla kerralla muualle. Täällähän näitä korjaamoja onneksi riittää.
Harmittaa kun Espoon Suomenojalta lähti se Evacar pois. Sinne saattoi aina viedä auton mitään arviota kyselemättä ja lasku oli joka kerta kohtuullinen ja ymmärrettävissä tai sitten tuli tarkka selitys.
Tämä 3,7h korjaamo oli Kivimäki, Hannuksenpelto
Sen verran epäilyttävä että kompensoidaan mahdolliset turhat tunnit viemällä autoa seuravalla kerralla muualle. Täällähän näitä korjaamoja onneksi riittää.
Harmittaa kun Espoon Suomenojalta lähti se Evacar pois. Sinne saattoi aina viedä auton mitään arviota kyselemättä ja lasku oli joka kerta kohtuullinen ja ymmärrettävissä tai sitten tuli tarkka selitys.
Tämä 3,7h korjaamo oli Kivimäki, Hannuksenpelto
9000CS 2,3
Re: Takajarrulevyjen, satuloiden ja palojen vaihto, työ 3,7h
Kyllä siihen vaan aikaa menee, varsinkin jos joutuu taistelemaan pulttien kanssa (aina) ja pelkässä käsijarrun säätämisessäkin voi tovi vierähtää.. sen lisäks vielä linjastoon oikeat jarrupaineet, jarrujen testaus ja muu varmasti kuuluu tuohon 3.7h, kyllä mä uskon että on ihan suunnilleen oikea aika veloitettu,
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Takajarrulevyjen, satuloiden ja palojen vaihto, työ 3,7h
taikka jos asennushommissa oli työharjoittelija ammattikoulusta ![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Takajarrulevyjen, satuloiden ja palojen vaihto, työ 3,7h
Joissakin korjaamoilla "tunti" on kohtuullisen laaja käsite.
Eli jos huollon tekemisessä on mennyt aikaa 25minuuttia ja asiakasta veloitetaan täydeltä 60minuutilta.
Eli jos huollon tekemisessä on mennyt aikaa 25minuuttia ja asiakasta veloitetaan täydeltä 60minuutilta.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Takajarrulevyjen, satuloiden ja palojen vaihto, työ 3,7h
Totta.Suabisti kirjoitti:Joissakin korjaamoilla "tunti" on kohtuullisen laaja käsite.
Eli jos huollon tekemisessä on mennyt aikaa 25minuuttia ja asiakasta veloitetaan täydeltä 60minuutilta.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Takajarrulevyjen, satuloiden ja palojen vaihto, työ 3,7h
En nyt tietenkään puolustele kyseistä korjaamoa mitenkään,mutta joskus korjaamoilla on tapana "pyöristää" myös alaspäin..tietysti riippuen paikasta,paikkakunnasta,korjaamosta,itse olen joutunut tilojen puutteen vuoksi käyttämään yllättävän paljonkin korjaamon palveluja hyväksi,mutta monesti olemme sopineet työn laadusta vähän riippuen "könttäsumman",tai vaihtoehtoisesti tuntiveloituksen.Olen huomannut että mitä enemmän samaa korjaamo paikkaa olen käyttänyt niin sitä asiakasystävällisempi loppuveloitus on ollut..
No..tuttu kylä,tutut miehet..maksun puolelle aina joutuu..näin pienellä kylällä olen tavannut myös noin 500% hintaeroa(urakkahinta) korjaamoiden välillä et mieluummin vien aina sille "tutulle" pajalle..
Pitäisin tuota aikaa ihan inhimillisenä vaihtotyönä kotioloissa,kun tietää asian..no se riippuu taas korjaamoiden tuntiveloituksesta et miten kallis tuo 3,7h on,täälläpäin halvimmillaan n.50e-70e/h varmaan pääkaupunkiseudulla jopa jo lähelle 80-100e/h??
No..tuttu kylä,tutut miehet..maksun puolelle aina joutuu..näin pienellä kylällä olen tavannut myös noin 500% hintaeroa(urakkahinta) korjaamoiden välillä et mieluummin vien aina sille "tutulle" pajalle..
Pitäisin tuota aikaa ihan inhimillisenä vaihtotyönä kotioloissa,kun tietää asian..no se riippuu taas korjaamoiden tuntiveloituksesta et miten kallis tuo 3,7h on,täälläpäin halvimmillaan n.50e-70e/h varmaan pääkaupunkiseudulla jopa jo lähelle 80-100e/h??
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Takajarrulevyjen, satuloiden ja palojen vaihto, työ 3,7h
korjaamolla vissiin ihan oma ajanotto.. tunnissa kuitenkin edelleen 60min ni korjaamolla vissiin 70.. ![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Takajarrulevyjen, satuloiden ja palojen vaihto, työ 3,7h
joo-o..olen näin ymmärtänyt et korjaamoiden mikki-hiiri kellot on yleensä sellaista jätättävää mallia.. ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Takajarrulevyjen, satuloiden ja palojen vaihto, työ 3,7h
He . ite vaihoin kaikki uuvet jarrupalat eteen ja taakse plus laakerit
rasvasin uuvestaa. takana ei ongelmia mut etupäässä meni viikko..
Oli muute 88 vm ja pikkuse joutu lekaa tarjoamaa... alkuperäne laakeeri
Mutta pakoputken vaihossa meni 6 tuntia kun 2 pulttia oli ruostunu.
sillo vähä otti pattii...
rasvasin uuvestaa. takana ei ongelmia mut etupäässä meni viikko..
Oli muute 88 vm ja pikkuse joutu lekaa tarjoamaa... alkuperäne laakeeri
Mutta pakoputken vaihossa meni 6 tuntia kun 2 pulttia oli ruostunu.
sillo vähä otti pattii...
-89 valmetin , -88 , -91 ja -97 vm 9000: tonnit.