saab jarrutehostimen toiminnasta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
arska93
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 00:49

saab jarrutehostimen toiminnasta

Viesti Kirjoittaja arska93 »

En löytänyt haulla kunnolla asiaa tästä ja nopea apu lomareissun päälle painaessa olisi kultainen! eli emäntä oli saab 9000s -88 2.0l liukasradalla rääkkäämässä ja jossainvaiheessa abs lakkas toimimasta, jarrupoljin on kivikova, ja brakefruid+abs valo palaa kojetaulussa. Yritin etsiä alipaineletkua mutta en sitä löytänyt. nyt olisi nopeat vinkit poikaa!
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: saab jarrutehostimen toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ei ole alipainetehostinta noissa ekan sukupolven ABS-järjestelmissä (ABS+3). Ilmeisesti pumppu ei käy... oiskohan se ylikuumennut tai polttanut sulakkeen?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
arska93
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 00:49

Re: saab jarrutehostimen toiminnasta

Viesti Kirjoittaja arska93 »

Juha96 kirjoitti:Ei ole alipainetehostinta noissa ekan sukupolven ABS-järjestelmissä (ABS+3).
mitenhän jarrutusta sitten tehostetaan? aikaisemmin kun auton laittanut jarru päällä käyntiin tuntenut kuinka poljin on "keventynyt" ja mennyt pohjaan kun tehostin on herännyt mukaan, nyt nothing happens..
abs sulakkeet ainakin olivat ehjät, onko tietoa missä tehostimen sulake ja onko tehostin siis sähköinen?
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: saab jarrutehostimen toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ylipainetehostus ABS-järjestelmän sähköpumpun tekemällä nestepaineella. Käsittääkseni autolla voi kuitenkin ajaa vaikkei tehostus eikä lukkiutumattomuusominaisuus toimikaan, toki kestää hetken että kuskin jarrujalka tottuu erilaiseen poljintuntumaan.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
arska93
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 00:49

Re: saab jarrutehostimen toiminnasta

Viesti Kirjoittaja arska93 »

Juha96 kirjoitti:Ylipainetehostus ABS-järjestelmän sähköpumpun tekemällä nestepaineella. Käsittääkseni autolla voi kuitenkin ajaa vaikkei tehostus eikä lukkiutumattomuusominaisuus toimikaan, toki kestää hetken että kuskin jarrujalka tottuu erilaiseen poljintuntumaan.
mittailin kahta relettä mitkä tuolta sulakerasiasta löytyivät ja toinen releistä ei ollut yhdessä mistään välistä= muoks ei ollu rikki. ilmeisesti pumppu tai abs ohjausyksikkö rikki..
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: saab jarrutehostimen toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Joo, tuntuis todennäköiseltä. Hajoamisen olosuhteet viittais kai pikemminkin pumppuun mut itse ehkä kuitenkin kokeilisin ekaks toisella ohjausyksiköllä kun sen vaihtaminen lienee helpompaa kuin pumpun.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1097
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: saab jarrutehostimen toiminnasta

Viesti Kirjoittaja eegas »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &hilit=ate
Tuolla käsitelty melko perinpohjaisesti tuo jarrusysteemi.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
arska93
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 00:49

Re: saab jarrutehostimen toiminnasta

Viesti Kirjoittaja arska93 »

Noniin, tuli vihdoin laitettua jarrut kuntoon. Moottorihan sieltä oli mennyt ja korjasin sen niin että vaihdoin siihen sisuskalut jarrupaketin ollessa kinni. Nyt on saabin laadunvalvonnassa ollut moitteita sillä moottorin hiilistä toinen oli ilmeisesti jumiutunut taakse, irti rotaattorista ja toinen oli kulunut loppuun ja kitka oli sitten sulattanut koko paketin. Onneksi ei ole tulta napannut..
http://db.tt/koAw3wWF
http://db.tt/sqeLSY8f
Vastaa Viestiin