Termari vai mikä?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Termari vai mikä?

Viesti Kirjoittaja arcti »

Lakkasi tulemasta lämmintä kabiiniin ja lämmöt nousee oudon nopeasti. Öljyt ja vedet pysyy erillään, mutta jo lyhyen ajonjälkeen pysähtyessä fletti huutaa. Mittarin mukaan lämmöt on normaalissa eli vaakatasossa. Oisko termari jumittanut vai vesipumppu antautunut?
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Termari vai mikä?

Viesti Kirjoittaja arcti »

Tuossa tutkiskelin vähän ja tuntuu painetta olevan järjestelmässä kovasti myös. 2km ajonjälkeen mittarinmukaan lämmöt normaalissa ja syylärin ylävesiletku kylmä ja kova. Tekisikö rikkinäinen kansipahvi tuollaista, vai voiko jokin muu olla vikana? Pahimmassa tapauksessa termari/vesipumppu rikkoutunut ja paskonut kannentiivisteen? Lämmöt kyllä mittarinmukaan olleet normaaleissa, että sikäli tuntuu oudolta.
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: Termari vai mikä?

Viesti Kirjoittaja smeq »

Aika kovasti vaikuttais olevan vesipumppu sökö. Lämpömittari nousee ylemmäs vasta, kun on reilusti ylilämpöä. Käsittääkseni.
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termari vai mikä?

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko jäähdytysnesteet pakkasenkestävät, paljonko on pakkasta?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Termari vai mikä?

Viesti Kirjoittaja arcti »

Voiko vesipumppu hajota siten, että se vaan ei kierrätä vettä? Näyttäis tuo nimittäin ainakin pyörivän eikä pidä ääntäkään. Ja mites toi paine järjestelmässä? Voiko tulla paljonkin painetta ihan vaan kun vesi ei kierrä? Pakkasta taitaa olla 2 astetta ja samoilla nesteillä mentiin ihan ok -30 kelillä
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termari vai mikä?

Viesti Kirjoittaja et »

arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Termari vai mikä?

Viesti Kirjoittaja arcti »

Juu tuon lämmityslaitteen fiksauksen kyllä olen tehnyt ennemmin jo kertaalleen, mutta nytten on ongelmana tuo kun vesi ei tunnu kiertävän ja kerää painetta järjestelmään.
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
jks9000
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2011 13:22
Paikkakunta: muurame

Re: Termari vai mikä?

Viesti Kirjoittaja jks9000 »

arcti kirjoitti:Tuossa tutkiskelin vähän ja tuntuu painetta olevan järjestelmässä kovasti myös. 2km ajonjälkeen mittarinmukaan lämmöt normaalissa ja syylärin ylävesiletku kylmä ja kova. Tekisikö rikkinäinen kansipahvi tuollaista, vai voiko jokin muu olla vikana? Pahimmassa tapauksessa termari/vesipumppu rikkoutunut ja paskonut kannentiivisteen? Lämmöt kyllä mittarinmukaan olleet normaaleissa, että sikäli tuntuu oudolta.
kun kerää painetta,niin oisko paisuntasäiliön korkki rikki???
saab 9000 2.3t automaatti -91
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Termari vai mikä?

Viesti Kirjoittaja arcti »

koitin jättää korkin raolleen, mutta eipä ollut vaikutusta. Tänään koitan saada hinailtua auton kotiin lämpimään halliin ja vaihtaa kannentiivisteen, termarin ja vesipumpun. Johan on kumma jos ei tokene. Kummasti auto kyllä toimi sunnuntaina helsingistä vaasaan ajaessa, mutta maanantaina ei vaan tullut enää lämmintä.
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
morc
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 09:20
Paikkakunta: Kerava

Re: Termari vai mikä?

Viesti Kirjoittaja morc »

Mites lämppärin kenno, mulla oli lahonnut ja mennyt tukkoon.
En osaa sanoa miten tuo vesi kiertää jos lämppärin kenno on tukossa.
9000 CSE 2.3T A -96
#2344
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Termari vai mikä?

Viesti Kirjoittaja arcti »

Kyllä tuokin mulla mielessä kävi, mutta tuntuu mahdottomalta ajatukselta, että koko kone puskee vedet pihalle, jos lämppärin kenno ois tukossa/rikki. Kannentiiviste ainakin on varmaan vaihtokunnossa jo muutenkin kun ostaessa auto oli ollut seisonnassa useamman vuoden. Tarkoitus oli toki vasta keväämmällä vaihtaa ja samalla pistää täysipaineiseksi, mutta nyt kävi näin. Ei toki kauhean yllätyksenä tullut tuo kannentiivisteen vaihto, kun kaikkiin omistamiini olen sen joutunut vaihtamaan kertaalleen :lol: Samaten vesipumppu oli tarkoitus muutenkin vaihtaa moniurahihnan vaihdon yhteydessä eli tässä lähiaikoina.

Tosiaan siis ajelin tänään taas kouluun ja takaisin n.2,5km matkan ja tuossa matkalla puski vettä ulos senverran, että check radiator valo syttyi. Matkan päätteeksy myös fletti huuti vaikka lämpömittarissa lämmöt alhalla olivatkin. Yritän iltasella purkaa ja tutkia alkuun ja viimeistään viikonloppuna sitten kasailla takaisin. Edellyttää toki että ei kansi näytä tarvitsevan koneistusta...

Ps. tilannekomiikkaa https://www.youtube.com/watch?v=zwFSnqpl7E4
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Termari vai mikä?

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Eiks kansi kannattais kuitenkin käyttää tasohiottavana kun auki sen otat..vai katotko suoruuden kotikonstein..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Termari vai mikä?

Viesti Kirjoittaja arcti »

voi olla että tarvitsisi käyttää tarkistettavana vaan kun tarvitsisi auton käyttöön mahdollisimman nopeasti. En tänään ehtinyt aukoa ollenkaan kun kesti trailerin ja auton saaminen odotettua kauemmin. Nyt auto on kuitenkin hallissa sulamassa ja pääsee viimeistään perjantaina tutkailemaan.
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Termari vai mikä?

Viesti Kirjoittaja core2 »

jannevillepetteri kirjoitti:Eiks kansi kannattais kuitenkin käyttää tasohiottavana kun auki sen otat..vai katotko suoruuden kotikonstein..
Olen kanssasi samaa mieltä kannattaa jyrsiä kansi, mutta ei hioa, kansi on parhaimmillaan jyrsinnän jäljiltä kun esimerkiksi kynnellä kannen pituus suunnassa vetää ja tuntee hienon hienoja uria, siis se ei saisi olla aivan sileä.
Jyrsimiseen riittää noin kymmenysosa millin lastu. Huom! jos ottaa yhden millimetrin niin nokkaakselien tukit on korotettava samanverran.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Termari vai mikä?

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Kyllähän se kannattaa hyvin tehdä tuo kansiremppa jos alkaa..voipi huonolla tuurilla mennä huonommaksi jos jättää tuon kannen oikaisun väliin..Samalla koeponnistaa ettei halki ole kansi..maksaahan nuo ylimääräistä,mut kuuluu mielestäni ihan perusasioihin kun kansi käytetään irti..
Eri juttu joku peltoauto jos tiivisteen vaihtaa ja vetää liimat väliin ja ylimomentit.. :roll:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vastaa Viestiin