Muuttoauto USA, ml.89 tuh mailia. Lyhyen pysäköinnin jälkeen auto ei käynnistynyt normaalisti. Kaasupoljin pohjaan, käynnistyi, ei tyhjäkäyntiä, TCS-CTRL merkkivalo paloi, vakionopeus-säädin ei reagoinut, kaasupoljin hyvin jäykkä, ahtopaineet kierroksilla epävakaat.
Merkkikorjaamossa tutkimus, tulos= paljon vikakoodeja= läppäkotelo rikki, pitää vaihtaa uuteen. Vaihtoivat uuden jolla viat hävisivät hetkeksi, mutta muutaman pysäytys - ja käynnistyskerran jälkeen kaikki samat oireet palasivat. Taas testeriin joka ilmoitti nyt vikakoodeiksi (minulle selkokieliseksi muutettuina) sähköinen kaasuläppä säädin ja venttiili vika.
Tässä vaiheessa ilmoitin epäilyksenäni ettei mahdollinen vika olekaan alunperinkään läppäkotelossa. Tutustuin foorumilla aiemmin käsiteltyä k.o.aihetta ja sehän selvitti paljon. Ilmoitin korjaamolle hienovaraisesti , josko virhekoodien aiheuttaja olisikin viallinen varmuusventtiili. Vastaukset epämäärisiä. 3 vrk. kuluttua sain ilmoituksen , nyt autosi on kunnossa, on testattu ja koeajettu ja kaikki pelaa. Venttiili oli vaihdettu jo edellämainitun läppäkotelon lisäksi. Tiedusteluuni oliko läppäkotelo mittauksin todettu vialliseksi vastattiin ettei sitä ole mitattu eikä heiltä löydy siihen mittausarvojakaan. NYT TIEDUSTELENKIN , ONKO mahdollista enää, kun kotelo on irti järjestelmästä, eli minulla pöydällä, tutkituttaa , onko se todella viallinen vai ehjä?! Missä ja kuka sellaisen tutkimuksen voisi kohtuullisessa ajassa tehdä? En ole vielä maksanut laskua, enkä edes tiedä sen loppusummaakaan mutta kalpea aavistus on, että se on iso. Jään odottamaan jännittyneenä asiantuntevia neuvoja, kommentteja.
