Saab 9000 2,3 T-MM/267 Läppäkotelo

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Saab 9000 2,3 T-MM/267 Läppäkotelo

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

VIKA, OIREET
Muuttoauto USA, ml.89 tuh mailia. Lyhyen pysäköinnin jälkeen auto ei käynnistynyt normaalisti. Kaasupoljin pohjaan, käynnistyi, ei tyhjäkäyntiä, TCS-CTRL merkkivalo paloi, vakionopeus-säädin ei reagoinut, kaasupoljin hyvin jäykkä, ahtopaineet kierroksilla epävakaat.
Merkkikorjaamossa tutkimus, tulos= paljon vikakoodeja= läppäkotelo rikki, pitää vaihtaa uuteen. Vaihtoivat uuden jolla viat hävisivät hetkeksi, mutta muutaman pysäytys - ja käynnistyskerran jälkeen kaikki samat oireet palasivat. Taas testeriin joka ilmoitti nyt vikakoodeiksi (minulle selkokieliseksi muutettuina) sähköinen kaasuläppä säädin ja venttiili vika.
Tässä vaiheessa ilmoitin epäilyksenäni ettei mahdollinen vika olekaan alunperinkään läppäkotelossa. Tutustuin foorumilla aiemmin käsiteltyä k.o.aihetta ja sehän selvitti paljon. Ilmoitin korjaamolle hienovaraisesti , josko virhekoodien aiheuttaja olisikin viallinen varmuusventtiili. Vastaukset epämäärisiä. 3 vrk. kuluttua sain ilmoituksen , nyt autosi on kunnossa, on testattu ja koeajettu ja kaikki pelaa. Venttiili oli vaihdettu jo edellämainitun läppäkotelon lisäksi. Tiedusteluuni oliko läppäkotelo mittauksin todettu vialliseksi vastattiin ettei sitä ole mitattu eikä heiltä löydy siihen mittausarvojakaan. NYT TIEDUSTELENKIN , ONKO mahdollista enää, kun kotelo on irti järjestelmästä, eli minulla pöydällä, tutkituttaa , onko se todella viallinen vai ehjä?! Missä ja kuka sellaisen tutkimuksen voisi kohtuullisessa ajassa tehdä? En ole vielä maksanut laskua, enkä edes tiedä sen loppusummaakaan mutta kalpea aavistus on, että se on iso. Jään odottamaan jännittyneenä asiantuntevia neuvoja, kommentteja. :?:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Läppäkotelo

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

Minun autoni läppäkotelovika on uusi asia ja aihe. Kysymyshän kuului, voiko läppäkotelon toimivuuden/kunnon tarkastaa auton järjestelmästä irroitettuna, työpöydällä.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Voi sen periaatteessa mitata.

Ainakin uudemmat.:?:

Moottorin vääntömomentti testi:
Homma tapahtuu seuraavasti +12 lähteen ( akku ) kanssa sarjaan 21W lamppu sarjaan akun kanssa
- napa nastaan yksi
+ napa nastaan 7

Läppäkoteloa liikutetaan käsin eikä lampun kirkkaus saa vaihdella.
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

läppäkotelo

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

Kiitos Pevi, etsin autosähkoliikkeen jossa testi voitaisiin tehdä. Ilmoittelen tuloksesta.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Läppäkotelo

Viesti Kirjoittaja jus »

erites-2 kirjoitti:Minun autoni läppäkotelovika on uusi asia ja aihe. Kysymyshän kuului, voiko läppäkotelon toimivuuden/kunnon tarkastaa auton järjestelmästä irroitettuna, työpöydällä.
Tuossa aiemmin linkittämässäni kirjoituksessa on nimenomaan käsitelty läppäkotelon mittaamista. Jos 89-läppäkotelo on spekseiltään samanlainen kuin tuolla käsitelty 91-92-mallinen, niin moottorin testauksen (navat 1 + 7) ohella voi ja pitää mitata moottorin asentoanturin arvot moottorin eri asennoilla läppämoottorin liittimen navoista johdon ollessa irrotettuna, asennon mukaan säätyvä vastusarvo mitataan napojen 2 ja 4 väliltä, ja potentiometrin kokonaisvastus napojen 2 ja 6 väliltä. Noista vastusarvojen poikkeavuuksista ja täsmäämättömyyksistä muihin järjestelmästä saataviin mittausarvoihin niitä virhekoodeja tulee.

Läppäkoteloa testattaessa neuvotaan synnyttämään alipaine sinne kammioon, jotta limp-home-moodin jousikuorma tulee vedetyksi pois vastustamasta läpän liikettä ja mittailua eri asennoissa.

Ota tuo kytkentäkaavio http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... 0_3083.JPG mukaan sinne autosähköliikkeeseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sari
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Elo 11, 2004 20:13

LÄPPÄKOTELOSTA

Viesti Kirjoittaja sari »

Läppäkotelon mittaus irrallaan.
3 ja 5 navasta läppä kiinni 24-29 kohm
auki 440-540 ohm

2 ja 4 navasta asennon mukaan säätyvä kiinni 5-50 ohm
auki 800-1200 ohm

2 ja 6 navasta kokonaisvastus (kun tätä mitataan niin läppä kiinni)likimain sama kuin 2 ja 4 navoista läppä auki


HUOM. KUN MITTAAT KOTELOA LÄPPÄ AUKI JA KIINNI NIIN SEN PITÄÄ TYÖNTÄÄ SORMIN ÄÄRIASENTOIHIN.
KUN VEDÄT KAASUVIVUSTA NIIN LÄPPÄ EI MENE TÄYSIN AUKI VAAN SEN TOSIAAN PITÄÄ TYÖNTÄÄ SORMIN LOPUN.
KIINNI ASENOSSA SE EI OLE TÄYSIN KIINNI JOS EI TYÖNNÄ LOPUA,JA ARVOT OVAT VÄÄRÄT.
HUOMAA MYÖS KOSKA ON KOHM TAI OHM.

TUSKIN KOTELOSSA ON MITÄÄN VIKAA
sari
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Elo 11, 2004 20:13

LÄPPÄKOTELOSTA

Viesti Kirjoittaja sari »

Nämä mittaukset pystyt tekemään itse,otat kaverin avuksi muuten hieman hankalaa.
Vedät kaasuvivusta kaasun pohjaan työnnät lopun läpästä sitten kaveri mittaa.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: läppäkotelo

Viesti Kirjoittaja pevi »

erites-2 kirjoitti:Kiitos Pevi, etsin autosähkoliikkeen jossa testi voitaisiin tehdä. Ilmoittelen tuloksesta.
Sitten, kun lähdet kinaamaan autokorjaamon kanssa oliko vika takaiskuventtiilissä vaiko läppäkotelossa. Muistuta niitä, että jos takaiskuventtiilli vuotaa ja laukaisee "limp home tilan" eli vaijeriohjauksen, niin on luonnollista, että TCS tietokone ( eli ETS unit ) antaa virheilmoituksia läppäkotelosta. Eihän se ( ETS ) tiedä tietenkään tällöin syytä miksei läppäkotelo enää tottele ETS:n ohjausta.

Tulikohan selväksi 8O
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Läppäkotelo

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

Lämpimät kiitokset ohjeistuksista. Ne ovat varsin selkeitä ja toteutettavissa. Joudun nyt kuitenkin odottelemaan joulun yli saadakseni todistuskelpoisen mittaustuloksen.
Hyvää Joulua kaikille
Heimo Vartiainen
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Re: Läppäkotelo

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

erites-2 kirjoitti:Lämpimät kiitokset ohjeistuksista. Ne ovat varsin selkeitä ja toteutettavissa. Joudun nyt kuitenkin odottelemaan joulun yli saadakseni todistuskelpoisen mittaustuloksen.
Hyvää Joulua kaikille
Heimo Vartiainen
Nyt joulun jälkeen:

Nyt kun on uusi läppäkotelo ja takaiskuventtiili , TCS valo ei pala ja vakionop. säädin toimii, samoin tyhjäkäynti. Kuitenkin kiihdytettäessä vähänkin kovemmin kulku muuttuu laukkaavaksi. Samoin vapaalla kierroksia lisättäessä reippaammin moottori käy laukaten (aaltoillen).
Löytyisikö forumilta ohjeita, neuvoja, mista vikaa nyt haettaisin?
Tiedoksi
Vanhalle kotelolle suoritettu mittaukset ja kaikki arvot olivat OK

Heimo Vartiainen
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Moottorin epätasaiseen käyntiin lähtisin hakemaan vikaa suorasytyskasetista ( punainen iso mötikkä mootorin kannen päällä ), joka tyypilliseti laukeaa siinä 150 000 km kohdalla. Selkein oire kasetille on yhden pytyn käynnin puuttuminen. Kasetti on hinnaltaan 200 euron luokkaa.

Palstalta löytyy useita juttuja em yksikön oireista.

Sen verran voin lohdutella, ettei sitten enää muita vikakohtia 9000:ssa tyypillisesti esiinny paitsi bensapumppu hiukan myöhemmin :(
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Läppäkotelo

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

pevi kirjoitti:Moottorin epätasaiseen käyntiin lähtisin hakemaan vikaa suorasytyskasetista ( punainen iso mötikkä mootorin kannen päällä ), joka tyypilliseti laukeaa siinä 150 000 km kohdalla. Selkein oire kasetille on yhden pytyn käynnin puuttuminen. Kasetti on hinnaltaan 200 euron luokkaa.

Palstalta löytyy useita juttuja em yksikön oireista.

Sen verran voin lohdutella, ettei sitten enää muita vikakohtia 9000:ssa tyypillisesti esiinny paitsi bensapumppu hiukan myöhemmin :(
Kiitos neuvosta :D Kävin aamukuivalla -8astetta sula tie, kiihdyttelemässä ja nyt auto toimi mielestäni moitteettomasti. Vapaalla kierroksia rajusti lisäämällä käynti alkaa aaltoilemaan , mutta sehän kuuluneekin asiaan, eli rajoittaja säätelee ettei pääse ylikierroksille.
Vanhasta läppäkotelosta mitattiin vääntömomentitkin ja 21 W lampun valossa ei tapahtunut juuri havaittavia vaihteluita. ELI läppäkotelo on ehjä.
Keskusteltuani korjaamon työnjohdon kanssa, hän oli hyvin myötämielinen asian sopimiseksi ilman suurempia reklamaatioita. Eivät tienneet oliko uudessa kotelossa kullatut navat (tarkistamatta), entiset johtopäätteet kytketty sinällään uuteen koteloon. Sain kehoituksen tarkistaa navat itse! Minulla epätietoisuus siintä, jos irroitan liittimen kotelosta virrat avaimesta sammutettuina , aiheuttaako se jotain uusia resetoimisia isatilla? Nyt autollani ajettu 90 tuhatta mailia joista 28 tuhatta USA:ssa . Tämä foorumi ERITTÄIN hyvä, näin maallikkokin oppii tuntemaan ajopelinsä saloja!
Heimo Vartiainen
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kun irroitat liittimen jännitteettömänä akku irrotettuna ei pitäisi olla mitään ongelmia, etkä kytke jännitteitä ennen kuin liitin on kiinni.

Läppäkoteloa ei saa kuitenkaan vaihtaa toiseen ilman tietokoneen nollausta. Muuten saattaa läppäkotelo vaurioitua. Syytä en tiedä, mutta uskon, että tietokone on oppinut edellisen kotelon tyhjäkäyntiasennon ja jos uuden kotelon potikka tieto eroaa aikaisemmasta saattaa se pyrkiä ajamaan sitä rajoittimeen ylläpitääkseen oppimansa tyhjäkäynnin polttaen moottorin.


Jos joku ihmettelee kullattujen liittimien juttua, niin sanottakonn, että uusimmat läppäkotelot ja kaasupotikat toimitetaan kullatuin liittimin. Korjaamokäsikirja kieltää käyttämästä alkuperäisia kaapeliliittimiä ( tinattuja ) kullattujen kontaktien kanssa. Eri metallien yhdistäminen aiheuttaa sähköparin ja siten hapettumisen.
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

pevi kirjoitti:Kun irroitat liittimen jännitteettömänä akku irrotettuna ei pitäisi olla mitään ongelmia, etkä kytke jännitteitä ennen kuin liitin on kiinni.

Läppäkoteloa ei saa kuitenkaan vaihtaa toiseen ilman tietokoneen nollausta. Muuten saattaa läppäkotelo vaurioitua. Syytä en tiedä, mutta uskon, että tietokone on oppinut edellisen kotelon tyhjäkäyntiasennon ja jos uuden kotelon potikka tieto eroaa aikaisemmasta saattaa se pyrkiä ajamaan sitä rajoittimeen ylläpitääkseen oppimansa tyhjäkäynnin polttaen moottorin.


Jos joku ihmettelee kullattujen liittimien juttua, niin sanottakonn, että uusimmat läppäkotelot ja kaasupotikat toimitetaan kullatuin liittimin. Korjaamokäsikirja kieltää käyttämästä alkuperäisia kaapeliliittimiä ( tinattuja ) kullattujen kontaktien kanssa. Eri metallien yhdistäminen aiheuttaa sähköparin ja siten hapettumisen.
Kuinkas nyt tässä minun tapauksessani, kun korjaamo vaihtoi uuden läppäkotelon ja jos tietokoneen nollausta ei ole tehty niin aiheuttaako se näitä epätasaisia , viivästyneitä ja heittelehtiviä moottorin kierroksia?
Nyt olen taas aivan "ymmälläni" :(
Vastaa Viestiin