Laatikko vai kytkin basana?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Laatikko vai kytkin basana?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Potilas kärrätty minulle vaihdeongelmaisena, 5v manuaali tonnari vuodelta 1995.

Täräytin käyntiin kytkin alhaalla, ei kuulunut mitään outoja ääniä. Kytkimen nosto sai auton stumppaamaan vaikka vaihde vapaalla, ihan kun ois vaihde päällä. Sama homma vaikka kuinka antoi kierroksia ja koitti luistattaa. Ei liikkunut senttiäkään millään vaihteella, ei eteen eikä taakse, vaan stumppasi. Kytkintuntuma ihan normaali, eli stumppasi siinä kun kytkin alkaa ottamaan kiinni.

Sitten veivasin startilla väkisin kytkin ylhäällä, pari toooodella hikistä pyöräytystä kunnes pärähti käyntiin kauhian rolinan kera. Kytkimen painaminen saa rolinan loppumaan. Nyt taas auto liikkuu omin avuin, mutta siis kauhia rallatus kun kytkin on ylhäällä. Ei kerkiä varmaan ku joskus su aloittelemaan purkuhoomia, mutta eikös se nyt näillä oireilla ole aika saletisti laatikko päreinä? Kiinni hirttänyt painelaakeri rolisisi varmaankin enämpi kytkin alhaalla kuin ylhäällä, ja bashana oleva paineasetelma tai levy "hieman" jäykistäisi kytkinpoljinta?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Laatikko vai kytkin basana?

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Noinhan rolinan loppumisesta vois ainakin päätellä. Mulla kuitenkin levyn rikkoutuessa oireet oli hieman samankaltaiset, jos nyt ymmärrän sanan "stumppasi" oikein. Samoin laatikko(?) rolisi aika kovaa jonkun aikaa ennen tuhoa, mutta kytkinrempan jälkeen ääni vaimeni huomattavasti. Rallattaa tosin vieläkin, mutta paljon hiljemmin. Kun purat autoa, niin kytkimestä varmaan sen vian kuitenkin erottaa. Jos ei erota, niin sittenhän jäljelle jää enää loota...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Laatikko vai kytkin basana?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Stumppaus = kytkintä hiljalleen nostettaessa auto sammui kaikilla vaihdekepin asennoilla, myös vapaalla. Ei auttanut vaikka kuinka yritti luistattaa ja antaa kaasua.

Koska mosa (=moottori :D ) pyöri ja käynnistyi ihan iloisesti kytkin pohjassa, niin jotainhan siellä on lootan/kytkimen puolella jumitellut. Vetoniveletkin saanee synninpäästön, sillä kun tuo voimansiirron jumitus aukesi (kytkin ylhäällä starttimoottorilla pyörittäen), auto liikkuui ihan normaalisti mitä nyt mukavan pikku rallatuksen säestämänä.
Siitä laatikon päällä olevasta pikku aukosta kytkinkoppaan kurkkien ei näkynyt mitään ihmeellistä. Mut joo, purkamalla varmistuu, ois vaan hommaa nopeuttanut jos olisi varaloota valmiina odottamassa. Toisaalta jos on sitten joku myyttinen kytkinvika, niin sitten on ylimääränen loota hommattuna turhaan. Ei oo heleppoo :D Nooh, purkamalla se selviää, haittaa vaan toi ryönteko näitä "harrastuksia".
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Laatikko vai kytkin basana?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos on kyseessä se systerisi scarabee-tonttu niin etkös sinä tehnyt siihen kykärempan "aika hiljattain"? :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Laatikko vai kytkin basana?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti:Jos on kyseessä se systerisi scarabee-tonttu niin etkös sinä tehnyt siihen kykärempan "aika hiljattain"? :)
Juu sama limousine kyseessä.
Reilu vuosi sitten vaihdoin tohon rahisevan painelaakerin (SKF) jota joku ex-tuusulalainen pöljä oli koittanut vaseliinilla elvyttää, muilta osin kykä oli ainakin silloin vielä priimaa :mrgreen:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Laatikko vai kytkin basana?

Viesti Kirjoittaja Risto »

V.J.S kirjoitti:Reilu vuosi sitten vaihdoin tohon rahisevan painelaakerin (SKF) jota joku ex-tuusulalainen pöljä oli koittanut vaseliinilla elvyttää, muilta osin kykä oli ainakin silloin vielä priimaa :mrgreen:
Olisit tuolloin vaihtanut samantien uuden painelaakerin etkä tuollaista elvytettyä.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Laatikko vai kytkin basana?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Risto kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Reilu vuosi sitten vaihdoin tohon rahisevan painelaakerin (SKF) jota joku ex-tuusulalainen pöljä oli koittanut vaseliinilla elvyttää, muilta osin kykä oli ainakin silloin vielä priimaa :mrgreen:
Olisit tuolloin vaihtanut samantien uuden painelaakerin etkä tuollaista elvytettyä.
Minä vaihdoin uuden, se pöljä ex-omistaja ex-tuusulalainen koitti vaseliinia :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Autumn
"Turbo"
Viestit: 245
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 11:23
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikko vai kytkin basana?

Viesti Kirjoittaja Autumn »

Airossa oli aikalailla samanlaiset oireet viime talvena. Tosin lopuksi ei kyllä liikkunut enää mihinkään olipa päällä vaihde mikä tahansa. Syykin selvisi:
http://i624.photobucket.com/albums/tt32 ... AG1153.jpg

:saab: <3 <3
Trust Me, I Know What I'm Doing..
9000 Aero -93 RE85
#3264
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Laatikko vai kytkin basana?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ihan viisasta oli vaihtaa pelkkä painelaakeri, nyt sait ajettua levyn tai asetelman loppuun, ja uusilla osilla on edessään enemmän kilometrejä vs. jos olisit vaihtanut osat samalla kuin painelaakerin :)
Jos vika on ainoastaan kytkinlevyssä niin tuskin asetelmaa kannattaa vaihtaa, sen hinnalla saat monta koria olutta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Laatikko vai kytkin basana?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Nyt on loota irti. Kytkin kaikilta osin priima, eli laatikkohan se sitten päreinä. Kytkinakselia kun koittaa pyörittää, niin vähän aikaa pyörii, sitten "jumahtaa". Varmaan aika vankkaa kariesta joissain rattaissa...pitää varmaan avata joskus ja katsoa tarkemmin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Laatikko vai kytkin basana?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Lootan oli rikkonut öljykato. Hyvä jos desi tai kaks tuli propusta ulos, eli jopa ilman avaamista voinee ennustaa että joku/jotkut laakerit leiponut kiinni. Mitään selvää vuotokohtaa ei ollut näkösällä, ajan myötä vaan ölpät kaikonnut jonnekin 8O
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Laatikko vai kytkin basana?

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Joku persaukinen saabisti käynyt imemässä laatikon kuiviin, kun ei luonto antanut periksi maksaa kymppiä litrasta. :lol:
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Laatikko vai kytkin basana?

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Joku persaukinen saabisti käynyt imemässä laatikon kuiviin, kun ei luonto antanut periksi maksaa kymppiä litrasta. :lol:

Multa vois oikeesti saada vanhat laatikkoöljyt ilmatteeksi. Vaihdan manuaaliaskin öljyt 20K km välein. Joku ( ensiasennusöljyillä ) ajaa paaluun asti.
Vastaa Viestiin