Laatikko vai kytkin basana?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Laatikko vai kytkin basana?
Potilas kärrätty minulle vaihdeongelmaisena, 5v manuaali tonnari vuodelta 1995.
Täräytin käyntiin kytkin alhaalla, ei kuulunut mitään outoja ääniä. Kytkimen nosto sai auton stumppaamaan vaikka vaihde vapaalla, ihan kun ois vaihde päällä. Sama homma vaikka kuinka antoi kierroksia ja koitti luistattaa. Ei liikkunut senttiäkään millään vaihteella, ei eteen eikä taakse, vaan stumppasi. Kytkintuntuma ihan normaali, eli stumppasi siinä kun kytkin alkaa ottamaan kiinni.
Sitten veivasin startilla väkisin kytkin ylhäällä, pari toooodella hikistä pyöräytystä kunnes pärähti käyntiin kauhian rolinan kera. Kytkimen painaminen saa rolinan loppumaan. Nyt taas auto liikkuu omin avuin, mutta siis kauhia rallatus kun kytkin on ylhäällä. Ei kerkiä varmaan ku joskus su aloittelemaan purkuhoomia, mutta eikös se nyt näillä oireilla ole aika saletisti laatikko päreinä? Kiinni hirttänyt painelaakeri rolisisi varmaankin enämpi kytkin alhaalla kuin ylhäällä, ja bashana oleva paineasetelma tai levy "hieman" jäykistäisi kytkinpoljinta?
Täräytin käyntiin kytkin alhaalla, ei kuulunut mitään outoja ääniä. Kytkimen nosto sai auton stumppaamaan vaikka vaihde vapaalla, ihan kun ois vaihde päällä. Sama homma vaikka kuinka antoi kierroksia ja koitti luistattaa. Ei liikkunut senttiäkään millään vaihteella, ei eteen eikä taakse, vaan stumppasi. Kytkintuntuma ihan normaali, eli stumppasi siinä kun kytkin alkaa ottamaan kiinni.
Sitten veivasin startilla väkisin kytkin ylhäällä, pari toooodella hikistä pyöräytystä kunnes pärähti käyntiin kauhian rolinan kera. Kytkimen painaminen saa rolinan loppumaan. Nyt taas auto liikkuu omin avuin, mutta siis kauhia rallatus kun kytkin on ylhäällä. Ei kerkiä varmaan ku joskus su aloittelemaan purkuhoomia, mutta eikös se nyt näillä oireilla ole aika saletisti laatikko päreinä? Kiinni hirttänyt painelaakeri rolisisi varmaankin enämpi kytkin alhaalla kuin ylhäällä, ja bashana oleva paineasetelma tai levy "hieman" jäykistäisi kytkinpoljinta?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Laatikko vai kytkin basana?
Noinhan rolinan loppumisesta vois ainakin päätellä. Mulla kuitenkin levyn rikkoutuessa oireet oli hieman samankaltaiset, jos nyt ymmärrän sanan "stumppasi" oikein. Samoin laatikko(?) rolisi aika kovaa jonkun aikaa ennen tuhoa, mutta kytkinrempan jälkeen ääni vaimeni huomattavasti. Rallattaa tosin vieläkin, mutta paljon hiljemmin. Kun purat autoa, niin kytkimestä varmaan sen vian kuitenkin erottaa. Jos ei erota, niin sittenhän jäljelle jää enää loota...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Laatikko vai kytkin basana?
Stumppaus = kytkintä hiljalleen nostettaessa auto sammui kaikilla vaihdekepin asennoilla, myös vapaalla. Ei auttanut vaikka kuinka yritti luistattaa ja antaa kaasua.
Koska mosa (=moottori ) pyöri ja käynnistyi ihan iloisesti kytkin pohjassa, niin jotainhan siellä on lootan/kytkimen puolella jumitellut. Vetoniveletkin saanee synninpäästön, sillä kun tuo voimansiirron jumitus aukesi (kytkin ylhäällä starttimoottorilla pyörittäen), auto liikkuui ihan normaalisti mitä nyt mukavan pikku rallatuksen säestämänä.
Siitä laatikon päällä olevasta pikku aukosta kytkinkoppaan kurkkien ei näkynyt mitään ihmeellistä. Mut joo, purkamalla varmistuu, ois vaan hommaa nopeuttanut jos olisi varaloota valmiina odottamassa. Toisaalta jos on sitten joku myyttinen kytkinvika, niin sitten on ylimääränen loota hommattuna turhaan. Ei oo heleppoo Nooh, purkamalla se selviää, haittaa vaan toi ryönteko näitä "harrastuksia".
Koska mosa (=moottori ) pyöri ja käynnistyi ihan iloisesti kytkin pohjassa, niin jotainhan siellä on lootan/kytkimen puolella jumitellut. Vetoniveletkin saanee synninpäästön, sillä kun tuo voimansiirron jumitus aukesi (kytkin ylhäällä starttimoottorilla pyörittäen), auto liikkuui ihan normaalisti mitä nyt mukavan pikku rallatuksen säestämänä.
Siitä laatikon päällä olevasta pikku aukosta kytkinkoppaan kurkkien ei näkynyt mitään ihmeellistä. Mut joo, purkamalla varmistuu, ois vaan hommaa nopeuttanut jos olisi varaloota valmiina odottamassa. Toisaalta jos on sitten joku myyttinen kytkinvika, niin sitten on ylimääränen loota hommattuna turhaan. Ei oo heleppoo Nooh, purkamalla se selviää, haittaa vaan toi ryönteko näitä "harrastuksia".
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Laatikko vai kytkin basana?
Jos on kyseessä se systerisi scarabee-tonttu niin etkös sinä tehnyt siihen kykärempan "aika hiljattain"?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Laatikko vai kytkin basana?
Juu sama limousine kyseessä.ng900aero kirjoitti:Jos on kyseessä se systerisi scarabee-tonttu niin etkös sinä tehnyt siihen kykärempan "aika hiljattain"?
Reilu vuosi sitten vaihdoin tohon rahisevan painelaakerin (SKF) jota joku ex-tuusulalainen pöljä oli koittanut vaseliinilla elvyttää, muilta osin kykä oli ainakin silloin vielä priimaa
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Laatikko vai kytkin basana?
Olisit tuolloin vaihtanut samantien uuden painelaakerin etkä tuollaista elvytettyä.V.J.S kirjoitti:Reilu vuosi sitten vaihdoin tohon rahisevan painelaakerin (SKF) jota joku ex-tuusulalainen pöljä oli koittanut vaseliinilla elvyttää, muilta osin kykä oli ainakin silloin vielä priimaa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Laatikko vai kytkin basana?
Minä vaihdoin uuden, se pöljä ex-omistaja ex-tuusulalainen koitti vaseliiniaRisto kirjoitti:Olisit tuolloin vaihtanut samantien uuden painelaakerin etkä tuollaista elvytettyä.V.J.S kirjoitti:Reilu vuosi sitten vaihdoin tohon rahisevan painelaakerin (SKF) jota joku ex-tuusulalainen pöljä oli koittanut vaseliinilla elvyttää, muilta osin kykä oli ainakin silloin vielä priimaa
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Laatikko vai kytkin basana?
Airossa oli aikalailla samanlaiset oireet viime talvena. Tosin lopuksi ei kyllä liikkunut enää mihinkään olipa päällä vaihde mikä tahansa. Syykin selvisi:
http://i624.photobucket.com/albums/tt32 ... AG1153.jpg
<3 <3
http://i624.photobucket.com/albums/tt32 ... AG1153.jpg
<3 <3
Re: Laatikko vai kytkin basana?
Ihan viisasta oli vaihtaa pelkkä painelaakeri, nyt sait ajettua levyn tai asetelman loppuun, ja uusilla osilla on edessään enemmän kilometrejä vs. jos olisit vaihtanut osat samalla kuin painelaakerin
Jos vika on ainoastaan kytkinlevyssä niin tuskin asetelmaa kannattaa vaihtaa, sen hinnalla saat monta koria olutta?
Jos vika on ainoastaan kytkinlevyssä niin tuskin asetelmaa kannattaa vaihtaa, sen hinnalla saat monta koria olutta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Laatikko vai kytkin basana?
Nyt on loota irti. Kytkin kaikilta osin priima, eli laatikkohan se sitten päreinä. Kytkinakselia kun koittaa pyörittää, niin vähän aikaa pyörii, sitten "jumahtaa". Varmaan aika vankkaa kariesta joissain rattaissa...pitää varmaan avata joskus ja katsoa tarkemmin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Laatikko vai kytkin basana?
Lootan oli rikkonut öljykato. Hyvä jos desi tai kaks tuli propusta ulos, eli jopa ilman avaamista voinee ennustaa että joku/jotkut laakerit leiponut kiinni. Mitään selvää vuotokohtaa ei ollut näkösällä, ajan myötä vaan ölpät kaikonnut jonnekin
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Laatikko vai kytkin basana?
Joku persaukinen saabisti käynyt imemässä laatikon kuiviin, kun ei luonto antanut periksi maksaa kymppiä litrasta.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Laatikko vai kytkin basana?
Joku persaukinen saabisti käynyt imemässä laatikon kuiviin, kun ei luonto antanut periksi maksaa kymppiä litrasta.
Multa vois oikeesti saada vanhat laatikkoöljyt ilmatteeksi. Vaihdan manuaaliaskin öljyt 20K km välein. Joku ( ensiasennusöljyillä ) ajaa paaluun asti.
Multa vois oikeesti saada vanhat laatikkoöljyt ilmatteeksi. Vaihdan manuaaliaskin öljyt 20K km välein. Joku ( ensiasennusöljyillä ) ajaa paaluun asti.