Tuulilasin karmin ruostekorjaukset.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Mr_nice
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Huhti 28, 2011 23:58
Paikkakunta: Varkaus

Tuulilasin karmin ruostekorjaukset.

Viesti Kirjoittaja Mr_nice »

Pitkästä aikaa olisi tarkoitus panostaa tonnariin (pakko kun viimeinen katsastuspäivä lähestyy ensikuussa) ja vuorossa tuulilasin vaihto. Jos nyt homma menee ok niin asian taitava henkilö ottaa huomenna vanhan lasin pois ja meikäläisen pitäis kokeilla viikonlopun aikana laittaa karmi uuden lasin asennuskuntoon jos tällä saisi säästettyä jonkun euron.

Eilen kuitenkin hoksasin että eihän se nyt ihan niin iisi olekkaan että lasi pois ja kostealla pyyhkäisen, vaan jotainhan sinne pitää keksiä. Varsinkin jos yhtä pahassa kunnossa mitä näiltä foorumeilta olen juttua kuullut ja kuvia nähnyt (Toivottavasti ei). Lisähaasteen tuo aikataulu, eli jos lasi lähtee huomenna irti ja toiveissa olisi alkuviikosta nippuun, iskee tällä kylällä ongelma että tarvikkeita ei mistään saa kun korkeintaan huomenna ennen klo 14 (ja ihan automaalit saa sillonkin unohtaa) ja seuraavan kerran vasta maanantaina. Eli kaikki olisi kokeiltava haalia tänään vaikka kunnosta ei edes ole tarkempaa tietoa.

Eli kysymys kuuluu: Millähän varustuksella tähän hommaan nyt pitäisi lähteä?

Itse näin äkkiä ajateltuna lähtisin "hiomahiirellä" johon muutamat aika hienot paperit. Hiiri käsittelyn jälkeen Annitrolia eli hapotus jolla "lähtee" aika hyvin pienikin ruoste pois. Mutta sitten iskee tyhjää että millaista maalia tms. kannattaisi lähteä kokeilemaan? Vaatisihan lasin ympäristö muutenkin maalauksen eli ihan oikeaa sävytettyä maalia, mutta en tiedä kestääkö lompakko ja meikäläisen kittaus/maalaus taidot lähteä tekemään niin hyvää :roll ja olisiko itse liimapintaan jopa parempi joku muu? ns. happomaali?

Näitä topiceja voi olla tietysti jo muutamakin, mutta itse en ainenkaan löytänyt. Enkä kehdannut lähteä sotkemaan lähinnä lasin puhdistusta jne käsitteleviä ketjuja ruosteeseen.

edit. sehän tästä puuttu että rakkinen on vm. -96 CS jos tuolla nyt mitään merkitystä on.
Viimeksi muokannut Mr_nice, Pe Loka 25, 2013 10:57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Käyttis: Seat Cordoba 1.9 TDI (320tkm)
Ex-käyttis: Saab 9000 CS -97 2.0t stage 1 (06.2015 312tkm myydessä)
2-pyöränen: Yamaha XJ 900 -89 (vain 132tkm mittarissa)
Projekti: VW Kupla 1300 -74 1300cc (km lukemasta ei mitään hajua)

sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Tuulilasin karmin ruostekorjaukset.

Viesti Kirjoittaja sarka »

Porakoneeseen kuitulaikka tai pari + teräsharjalaikka, tulee puhdasta. Jos on Dremel tai vastaava niin sillekin löytyy käyttöä.

Rostex Superia voit paiskoa maaliksi pohjalle, päälle voit pistää mitä huvittaa.

Hitsauskone sulla oletettavasti on, kuten myös muut asiaankuuluvat. Kemiallista metallia tai lasikuitupakkeliakin voi käyttää.

Tuulilasia ei ole tullut koskaan irrotettua kokonaan, mutta ainakin siihen saa varata purkin (tai pari) kunnollista liimaa, vähän paremman liimapistoolin, puhdistusainetta (esim würth pro clean) ja imukuppikahvat. Ja kisälli 8)
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850

Mr_nice
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Huhti 28, 2011 23:58
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tuulilasin karmin ruostekorjaukset.

Viesti Kirjoittaja Mr_nice »

sarka kirjoitti:Porakoneeseen kuitulaikka tai pari + teräsharjalaikka, tulee puhdasta. Jos on Dremel tai vastaava niin sillekin löytyy käyttöä.

Rostex Superia voit paiskoa maaliksi pohjalle, päälle voit pistää mitä huvittaa.

Hitsauskone sulla oletettavasti on, kuten myös muut asiaankuuluvat. Kemiallista metallia tai lasikuitupakkeliakin voi käyttää.

Tuulilasia ei ole tullut koskaan irrotettua kokonaan, mutta ainakin siihen saa varata purkin (tai pari) kunnollista liimaa, vähän paremman liimapistoolin, puhdistusainetta (esim würth pro clean) ja imukuppikahvat. Ja kisälli 8)
Joo no ymmärtääkseni lasinasentaja hoitaa nuo itse asennustarvikkeet. Itse katson että karmi tulisi asennuskuntoon ennen kun irroituksen jälkeen asentajaa uudestaan vaivaan.

porakoneen teräsharjat pitääkin lisätä listaa, rälläkkään niitä jo onkin mutta sehän nyt on välillä vähän kömpelö. Mig löytyy, mutta hirvittää jo miettiäkkin tommosessa paikassa hitsailua 8O mutta pakkohan se on jos isompaa reikää.
Käyttis: Seat Cordoba 1.9 TDI (320tkm)
Ex-käyttis: Saab 9000 CS -97 2.0t stage 1 (06.2015 312tkm myydessä)
2-pyöränen: Yamaha XJ 900 -89 (vain 132tkm mittarissa)
Projekti: VW Kupla 1300 -74 1300cc (km lukemasta ei mitään hajua)

Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4674
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Tuulilasin karmin ruostekorjaukset.

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Edelliseen CC koriseen tonnariin autokorjaamo joutui rakentamaan pellistä lähes koko alareunan ja se luo haasteensa myös sillä se kun sattuu olemaan kahteen suuntaan kaareva.
Saab 9000 CD 3.0 V6 Griffin -95, Saab 9000 CSE 2.3T -98,
Saab 9-5 2.3t Sedan -99, Saab 9-5 2.3t Sedan -02, Saab 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, vm. -68 Sonett II


Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.

ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tuulilasin karmin ruostekorjaukset.

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Onkohan toi lasin reunan vaaleneminen miten varma merkki, että mätää saattaa löytyä?
M97CSB234EFM57001 RE85

JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1037
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre - Lapua- Seinäjoki

Re: Tuulilasin karmin ruostekorjaukset.

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Mulla oli -88 tonnarissa vain pienet pätkät ehjää sivutolpissa. Ylä-ja alareunat tein suorasta pellistä. Oli ihan järjetön työ. Suosittelen korjauspeltejä jos on päässyt pahaksi. On sitten uuden veroinen.
9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), 96 -75 ja 96 -71 (stage 1), A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Skoda 1201 STW -54, Taunus 17m -67, Avensis -98

öljysormi
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: Tuulilasin karmin ruostekorjaukset.

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

JiiVee kirjoitti:Mulla oli -88 tonnarissa vain pienet pätkät ehjää sivutolpissa. Ylä-ja alareunat tein suorasta pellistä. Oli ihan järjetön työ. Suosittelen korjauspeltejä jos on päässyt pahaksi. On sitten uuden veroinen.
Saakos korjauspeltejä jostain valmiina vai purkuautosta leikkaamalla?
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg

JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1037
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre - Lapua- Seinäjoki

Re: Tuulilasin karmin ruostekorjaukset.

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

En tiedä saako uusia korjauspaloja. Taannoin rahatilanne edellytti suoran pellin käyttöä, joten en selvittänyt.
9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), 96 -75 ja 96 -71 (stage 1), A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Skoda 1201 STW -54, Taunus 17m -67, Avensis -98

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5139
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Tuulilasin karmin ruostekorjaukset.

Viesti Kirjoittaja mestari »

saattaa olla että edelleen rahatilanteet vaativat suoran pellin käyttöä
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

öljysormi
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: Tuulilasin karmin ruostekorjaukset.

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

Mr nice miten projekti onnistui? Menikö kaikki kuten strömsössä?
Kiinnostaa, koska kohta itsellä sama edessä.

btw, mistä löytyy markkinoiden halvimmat tonnarin tuulilasit tällä hetkellä?
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg

öljysormi
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: Tuulilasin karmin ruostekorjaukset.

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

öljysormi kirjoitti:
JiiVee kirjoitti:Mulla oli -88 tonnarissa vain pienet pätkät ehjää sivutolpissa. Ylä-ja alareunat tein suorasta pellistä. Oli ihan järjetön työ. Suosittelen korjauspeltejä jos on päässyt pahaksi. On sitten uuden veroinen.
Saakos korjauspeltejä jostain valmiina vai purkuautosta leikkaamalla?
Nostanpa vanhan kysymykseni ylös jos tällä välin em. korjauspeltejä olisi ilmaantunut myyntiin?
ei ole maailman helpoin homma lähteä suorasta taivuttelemaan.

aivan järjettömän laho karmi oli kun pari vuotta sitten lasin vaihdoin... Ärsyttävän helposti nämä tonnarit (CS:t myös) ruostuu.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg

m.k.a.
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2010 20:19
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tuulilasin karmin ruostekorjaukset.

Viesti Kirjoittaja m.k.a. »

öljysormi kirjoitti:btw, mistä löytyy markkinoiden halvimmat tonnarin tuulilasit tällä hetkellä?
Varastamalla naapurin tonnarista.
#4481

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10638
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuulilasin karmin ruostekorjaukset.

Viesti Kirjoittaja jus »

Syyskokouksessa huomenna on ilmoituksen mukaan tuulilasimyyjä paikalla. Tonnarilasisaatavuudesta en tiedä ja jos onkin lasia tarjolla, niin asennuksen joutuu junailemaan itse.

Korjauspeltejä saa isolla laikalla jostain vähemmän mädästä tonnarista. Kyllä ne auttaa paljon, vaikka paikkapalaankin joutuisi jonkun paikan laittamaan.
Kuva Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tuulilasin karmin ruostekorjaukset.

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Näkeekös tuota karmin ruostetilannetta kojelaudan kannen pois ottamalla? Toki jos läpi asti on niin housussahan se on jo...
M97CSB234EFM57001 RE85

juhi81
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: La Maalis 29, 2014 21:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tuulilasin karmin ruostekorjaukset.

Viesti Kirjoittaja juhi81 »

Näkee ja kun otat a-pilareiden verhoilulevyt irti niin sekin kertoo levinneisyydestä. Sieltä se alkaa pellin ja liiman välistä punottamaan.
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11

Vastaa Viestiin