käyntiongelmaa tonnarissa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

käyntiongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja phvk »

-96 2.0t tonnarin tyhjäkäynti tuntui toimivan huonosti ja käynti oli muutenkin omituinen, joten putsasin tyhjäkäyntimoottorin. Olihan siellä jonkun verran likaa ja ongelma katosikin vähäksi aikaa. Ongelmat kuitenkin ovat jatkuneet, mutta välillä kaikki toimii moitteettomasti. Silloin kun ongelma on päällä, niin ajaa voi, mutta on seuraavia oireita:
- käynnistyy huonosti ja saattaa vaatia useamman yrityksen
- ei meinaa pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä
- ajossa kierroslukumittarin viisari seilaa n. 500 kierrosta alas-ylös
- ajotietokone näyttää kulutukseksi n. 20 litraa satasella

Löytyisikö ideoita ongelman korjaamiseksi?
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Petterike
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 21:44
Paikkakunta: Pori

Re: käyntiongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja Petterike »

Imuvuoto
9000 cs 2.3T -92
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: käyntiongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Mites vika vilkut, antaako?
MAP-anturin letku halki ja voi väittää lambda vikaa tai adaptaatiota
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: käyntiongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja phvk »

Kiitos vinkeistä, alan etsimään imuvuotoa.

Yritin lukea vikakoodit, mutta lukulaite ei saa yhteyttä autoon. En ole tässä tonnarissa sitä aikaisemmin käyttänyt, mutta muiden kanssa se on kyllä aikaisemmin toiminut. Täytyy yrittää lainata toista lukulaitetta.

Huomasin uuden oireen, kun laitoin virrat päälle vikakoodin lukijaa varten. Noin 20 sekuntia virtojen päälle laiton jälkeen jostain matkustajan puolen turvatyynyn alla olevan sulakepaneelin takaa alkaa kuulua kovaa pärinää tai rutinaa. Konehuoneen puolella kuulostellessa ääni tuntuisi kuuluvan jostain sisälokarin takaa jäähdytysnesteen paisuntasäiliön alta !?!? Mikähän ääni se voisi olla?
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: käyntiongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Aktiivihiilisäiliön pumppu? Kuulostaa erikoiselta.. Vika vilkkuja ei siis virrat päällä asennossa anna?
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: käyntiongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja phvk »

Saako tässä vikakoodit jotenkin näkyviin ilman lukulaitetta? Minä olen käyttänyt vain lukulaitetta (joka nyt ei tässä jostain syystä toimi).
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: käyntiongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja aero »

Imuvuodon etsintä kannattaa keskittää kaasuläpän jälkeiselle alueelle (se MAP-anturin letku kuulostaa potentiaalisimmalta, toinen voisi ehkä olla bensapaineensäätimen letku), koska sitä edeltävä ei ainakaan tuota käytöstä aiheuta.

Ennemmin mulle melkein tulisi mieleen sytkävaiva. Jos yksi pytty ei sytytä, käynti on heikkoa, tehot vähissä, kulutus tapissa jne. Tuo sitten tappaa katalysaattorin ja vissiin lambdankin, joten jos kyseessä on syttyvika, kannattaa se korjata nopeasti (vaikka tarkoittaisikin 300+e hintaista DI-kasettia).

Se rutina voisi olla vaikkapa ilmanvaihdon sisäkierron läppä, joka vikaantuessaan osaa pitää aika jännää ääntä. Jos saat sen esille painelemalla sisäkiertoa päälle ja pois, on se tuo.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: käyntiongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

phvk kirjoitti:Saako tässä vikakoodit jotenkin näkyviin ilman lukulaitetta? Minä olen käyttänyt vain lukulaitetta (joka nyt ei tässä jostain syystä toimi).
Avain virrat päälle asentoon(siis asento ennen starttia) odottelet hetken että, check engine/radiator valot sammuu ja sit pitäis antaa "check engine" vilkkuja.
Vilkutusten lukumäärä kertoo vikaa:
2 Manifold absolute pressure sensor
3 Temperature sensor, manifold
4 Temperature sensor, coolant
5 Throttle position sensor
6 Oxygen sensor
7 Adaptation
8 Purge valve (EVAP valve)
9 ECM, internal fault

Tosin se on joskus suuntaa antava, vika voi olla laajempi kokonaisuus :lol:

Imuvuotoja voi myös etsiä laittamalla kompuralla ilmaa, imusarjan nipasta tai letkusta. Sitten letkut kädellä ja silmällä huolella läpi.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: käyntiongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jos todellinen kulutus on reilusti yläkanttiin niin vanha lambdahan se siellä hilaa seosta rikkaammaksi ja talletetut sopeutusarvot sitten paksuntavat myös starttiseokset. Paksulla seoksella kone ei käy kunnolla.
Todellinen kulutus selviää tankkauksen ja riittävän pitkän ajetun matkan perusteella.

Jos otat akun irti (jolloin sopeutukset nollautuu) ja starttaat auton ja tunnustelet koneen käyntiä puoli minuuttia (aika ennenkuin lambda on lämmennyt ja alkaa säätää seosta) ja käynti on normaalimpaa niin lambda menee vaihtoon (mikäli todellinen kulutus oli oikesti noussut selvästi). Sopeutukset alkavat sekoittaa pakkaa tuon jälkeen kunnes akku irrotetaan taas.

Mikäli kulutusmittari näyttää selvästi enemmän kuin todellinen kulutus niin bensanpaine on laskenut ja suuttimien aukioloaikaa lisäämällä moottorinohjaus pyrkii pitämään seoksen oikeana (kulutusmittaus tuossa autossa perustuu suuttimen aukiolosignaalin mittaamiseen ja toimii oikein vain jos suuttimelle tarjottava syöttöpaine on oletettu 3 bar)
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: käyntiongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja phvk »

Ei vilku "check engine". Nelossylinterin tulppa oli märkä ja hyvin karstainen. Yritän lainata ehjää sytytyskasettia, niin näkee onko vika kasetissa.
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: käyntiongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja phvk »

Sain naapurilta lainaksi ehjän sytytyskasetin. Ihan samat oireet oli senkin kanssa.

Voiko tuo lambda-anturin vika tulla ja mennä? Välillä nimittäin mitään ongelmia ei ole, ainakin sunnuntaina vartin maantieajon jälkeen kaikki oli ihan kunnossa.

Täytyy jatkaa imuvuodon etsintää huomenna. MAP-anturin letkun vaihdoin, kun se oli vähän koppura, mutta tuskin sekään vuoti.
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: käyntiongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Paikkakunta tieto vois auttaa, joku ystävällinen saattas olla lähellä ja käydä katsomassa.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: käyntiongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja phvk »

Eipä löytynyt imuvuotoa bräkleenin kanssa etsiessä.

Sain vinkin kokeilla kampiakselin asentoanturin vaihtamista. Se voi kuulemma aiheuttaa mystisempiäkin häiriöitä, kuin käynnistysongelman lämpimänä. Vaihdoin anturin, mutta se ei vaikuttanut oireisiin millään tavalla.

Otin myös akun irti puoleksi tunniksi, mutta tyhjäkäyntiongelmakin oli heti käynnistyksen jälkeen tallella.

Olisiko kenelläkään lisää vinkkejä ongelman syyn etsimiseen?
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: käyntiongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja Kupari »

4 suutin vuotaa tai alempi o-rengas huono? Ylempi jos huono vuotaa bensaa yleensä välistä mutta alempi horii ilmaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: käyntiongelmaa tonnarissa

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Kokeilitko pistää paineilmaa imusarjalle? Sillä räkleenillä mitää löydä. Ilmaa sinne vaan ja kyllä se huono letku sit sihisee. Jos sielä mapin letku on koppura, niin nii o muutki ja halkeilleet.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Vastaa Viestiin