käyntiongelmaa tonnarissa
käyntiongelmaa tonnarissa
-96 2.0t tonnarin tyhjäkäynti tuntui toimivan huonosti ja käynti oli muutenkin omituinen, joten putsasin tyhjäkäyntimoottorin. Olihan siellä jonkun verran likaa ja ongelma katosikin vähäksi aikaa. Ongelmat kuitenkin ovat jatkuneet, mutta välillä kaikki toimii moitteettomasti. Silloin kun ongelma on päällä, niin ajaa voi, mutta on seuraavia oireita:
- käynnistyy huonosti ja saattaa vaatia useamman yrityksen
- ei meinaa pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä
- ajossa kierroslukumittarin viisari seilaa n. 500 kierrosta alas-ylös
- ajotietokone näyttää kulutukseksi n. 20 litraa satasella
Löytyisikö ideoita ongelman korjaamiseksi?
- käynnistyy huonosti ja saattaa vaatia useamman yrityksen
- ei meinaa pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä
- ajossa kierroslukumittarin viisari seilaa n. 500 kierrosta alas-ylös
- ajotietokone näyttää kulutukseksi n. 20 litraa satasella
Löytyisikö ideoita ongelman korjaamiseksi?
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Mites vika vilkut, antaako?
MAP-anturin letku halki ja voi väittää lambda vikaa tai adaptaatiota
MAP-anturin letku halki ja voi väittää lambda vikaa tai adaptaatiota
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Kiitos vinkeistä, alan etsimään imuvuotoa.
Yritin lukea vikakoodit, mutta lukulaite ei saa yhteyttä autoon. En ole tässä tonnarissa sitä aikaisemmin käyttänyt, mutta muiden kanssa se on kyllä aikaisemmin toiminut. Täytyy yrittää lainata toista lukulaitetta.
Huomasin uuden oireen, kun laitoin virrat päälle vikakoodin lukijaa varten. Noin 20 sekuntia virtojen päälle laiton jälkeen jostain matkustajan puolen turvatyynyn alla olevan sulakepaneelin takaa alkaa kuulua kovaa pärinää tai rutinaa. Konehuoneen puolella kuulostellessa ääni tuntuisi kuuluvan jostain sisälokarin takaa jäähdytysnesteen paisuntasäiliön alta !?!? Mikähän ääni se voisi olla?
Yritin lukea vikakoodit, mutta lukulaite ei saa yhteyttä autoon. En ole tässä tonnarissa sitä aikaisemmin käyttänyt, mutta muiden kanssa se on kyllä aikaisemmin toiminut. Täytyy yrittää lainata toista lukulaitetta.
Huomasin uuden oireen, kun laitoin virrat päälle vikakoodin lukijaa varten. Noin 20 sekuntia virtojen päälle laiton jälkeen jostain matkustajan puolen turvatyynyn alla olevan sulakepaneelin takaa alkaa kuulua kovaa pärinää tai rutinaa. Konehuoneen puolella kuulostellessa ääni tuntuisi kuuluvan jostain sisälokarin takaa jäähdytysnesteen paisuntasäiliön alta !?!? Mikähän ääni se voisi olla?
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Aktiivihiilisäiliön pumppu? Kuulostaa erikoiselta.. Vika vilkkuja ei siis virrat päällä asennossa anna?
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Saako tässä vikakoodit jotenkin näkyviin ilman lukulaitetta? Minä olen käyttänyt vain lukulaitetta (joka nyt ei tässä jostain syystä toimi).
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Imuvuodon etsintä kannattaa keskittää kaasuläpän jälkeiselle alueelle (se MAP-anturin letku kuulostaa potentiaalisimmalta, toinen voisi ehkä olla bensapaineensäätimen letku), koska sitä edeltävä ei ainakaan tuota käytöstä aiheuta.
Ennemmin mulle melkein tulisi mieleen sytkävaiva. Jos yksi pytty ei sytytä, käynti on heikkoa, tehot vähissä, kulutus tapissa jne. Tuo sitten tappaa katalysaattorin ja vissiin lambdankin, joten jos kyseessä on syttyvika, kannattaa se korjata nopeasti (vaikka tarkoittaisikin 300+e hintaista DI-kasettia).
Se rutina voisi olla vaikkapa ilmanvaihdon sisäkierron läppä, joka vikaantuessaan osaa pitää aika jännää ääntä. Jos saat sen esille painelemalla sisäkiertoa päälle ja pois, on se tuo.
Ennemmin mulle melkein tulisi mieleen sytkävaiva. Jos yksi pytty ei sytytä, käynti on heikkoa, tehot vähissä, kulutus tapissa jne. Tuo sitten tappaa katalysaattorin ja vissiin lambdankin, joten jos kyseessä on syttyvika, kannattaa se korjata nopeasti (vaikka tarkoittaisikin 300+e hintaista DI-kasettia).
Se rutina voisi olla vaikkapa ilmanvaihdon sisäkierron läppä, joka vikaantuessaan osaa pitää aika jännää ääntä. Jos saat sen esille painelemalla sisäkiertoa päälle ja pois, on se tuo.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Avain virrat päälle asentoon(siis asento ennen starttia) odottelet hetken että, check engine/radiator valot sammuu ja sit pitäis antaa "check engine" vilkkuja.phvk kirjoitti:Saako tässä vikakoodit jotenkin näkyviin ilman lukulaitetta? Minä olen käyttänyt vain lukulaitetta (joka nyt ei tässä jostain syystä toimi).
Vilkutusten lukumäärä kertoo vikaa:
2 Manifold absolute pressure sensor
3 Temperature sensor, manifold
4 Temperature sensor, coolant
5 Throttle position sensor
6 Oxygen sensor
7 Adaptation
8 Purge valve (EVAP valve)
9 ECM, internal fault
Tosin se on joskus suuntaa antava, vika voi olla laajempi kokonaisuus
Imuvuotoja voi myös etsiä laittamalla kompuralla ilmaa, imusarjan nipasta tai letkusta. Sitten letkut kädellä ja silmällä huolella läpi.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Jos todellinen kulutus on reilusti yläkanttiin niin vanha lambdahan se siellä hilaa seosta rikkaammaksi ja talletetut sopeutusarvot sitten paksuntavat myös starttiseokset. Paksulla seoksella kone ei käy kunnolla.
Todellinen kulutus selviää tankkauksen ja riittävän pitkän ajetun matkan perusteella.
Jos otat akun irti (jolloin sopeutukset nollautuu) ja starttaat auton ja tunnustelet koneen käyntiä puoli minuuttia (aika ennenkuin lambda on lämmennyt ja alkaa säätää seosta) ja käynti on normaalimpaa niin lambda menee vaihtoon (mikäli todellinen kulutus oli oikesti noussut selvästi). Sopeutukset alkavat sekoittaa pakkaa tuon jälkeen kunnes akku irrotetaan taas.
Mikäli kulutusmittari näyttää selvästi enemmän kuin todellinen kulutus niin bensanpaine on laskenut ja suuttimien aukioloaikaa lisäämällä moottorinohjaus pyrkii pitämään seoksen oikeana (kulutusmittaus tuossa autossa perustuu suuttimen aukiolosignaalin mittaamiseen ja toimii oikein vain jos suuttimelle tarjottava syöttöpaine on oletettu 3 bar)
Todellinen kulutus selviää tankkauksen ja riittävän pitkän ajetun matkan perusteella.
Jos otat akun irti (jolloin sopeutukset nollautuu) ja starttaat auton ja tunnustelet koneen käyntiä puoli minuuttia (aika ennenkuin lambda on lämmennyt ja alkaa säätää seosta) ja käynti on normaalimpaa niin lambda menee vaihtoon (mikäli todellinen kulutus oli oikesti noussut selvästi). Sopeutukset alkavat sekoittaa pakkaa tuon jälkeen kunnes akku irrotetaan taas.
Mikäli kulutusmittari näyttää selvästi enemmän kuin todellinen kulutus niin bensanpaine on laskenut ja suuttimien aukioloaikaa lisäämällä moottorinohjaus pyrkii pitämään seoksen oikeana (kulutusmittaus tuossa autossa perustuu suuttimen aukiolosignaalin mittaamiseen ja toimii oikein vain jos suuttimelle tarjottava syöttöpaine on oletettu 3 bar)
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Ei vilku "check engine". Nelossylinterin tulppa oli märkä ja hyvin karstainen. Yritän lainata ehjää sytytyskasettia, niin näkee onko vika kasetissa.
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Sain naapurilta lainaksi ehjän sytytyskasetin. Ihan samat oireet oli senkin kanssa.
Voiko tuo lambda-anturin vika tulla ja mennä? Välillä nimittäin mitään ongelmia ei ole, ainakin sunnuntaina vartin maantieajon jälkeen kaikki oli ihan kunnossa.
Täytyy jatkaa imuvuodon etsintää huomenna. MAP-anturin letkun vaihdoin, kun se oli vähän koppura, mutta tuskin sekään vuoti.
Voiko tuo lambda-anturin vika tulla ja mennä? Välillä nimittäin mitään ongelmia ei ole, ainakin sunnuntaina vartin maantieajon jälkeen kaikki oli ihan kunnossa.
Täytyy jatkaa imuvuodon etsintää huomenna. MAP-anturin letkun vaihdoin, kun se oli vähän koppura, mutta tuskin sekään vuoti.
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Paikkakunta tieto vois auttaa, joku ystävällinen saattas olla lähellä ja käydä katsomassa.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Eipä löytynyt imuvuotoa bräkleenin kanssa etsiessä.
Sain vinkin kokeilla kampiakselin asentoanturin vaihtamista. Se voi kuulemma aiheuttaa mystisempiäkin häiriöitä, kuin käynnistysongelman lämpimänä. Vaihdoin anturin, mutta se ei vaikuttanut oireisiin millään tavalla.
Otin myös akun irti puoleksi tunniksi, mutta tyhjäkäyntiongelmakin oli heti käynnistyksen jälkeen tallella.
Olisiko kenelläkään lisää vinkkejä ongelman syyn etsimiseen?
Sain vinkin kokeilla kampiakselin asentoanturin vaihtamista. Se voi kuulemma aiheuttaa mystisempiäkin häiriöitä, kuin käynnistysongelman lämpimänä. Vaihdoin anturin, mutta se ei vaikuttanut oireisiin millään tavalla.
Otin myös akun irti puoleksi tunniksi, mutta tyhjäkäyntiongelmakin oli heti käynnistyksen jälkeen tallella.
Olisiko kenelläkään lisää vinkkejä ongelman syyn etsimiseen?
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
4 suutin vuotaa tai alempi o-rengas huono? Ylempi jos huono vuotaa bensaa yleensä välistä mutta alempi horii ilmaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Kokeilitko pistää paineilmaa imusarjalle? Sillä räkleenillä mitää löydä. Ilmaa sinne vaan ja kyllä se huono letku sit sihisee. Jos sielä mapin letku on koppura, niin nii o muutki ja halkeilleet.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005