Kannentiivisteen vaihto - Ohjeita?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Kannentiivisteen vaihto - Ohjeita?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Alkoi sekoittua öljyä jäähdytysnesteeseen ikävän paljon. Täytyy vaihtaa kannentiivisteen.. Mutta omin voimiin näköjään, joten hyvät ystävät olisiko jolloin selkeitä ohjeita ja vinkkejä miten tämän operaation voi helpottaa mahdollisimman paljon.

Tällä hetkellä ymmärsin näin:
1. Asettaa moottorin oikeaan pisteeseen pyörittämällä kampiakselia
2. Irroittaa turbon pakosarjasta (ja antaa sen roikkua) sekä ketjun kiristimen poisto.
3. Poistaa suuttimet ja polttoainerampin.
4. Irroittaa letkut sun muut vempeleet pakosarjan ja kaasuläpän alueelta.
5. Poistaa kannen kopan.
6. Aukaista ne nokka-akselien tähdet sekä tiputtaa ketjun alas.
7. Kymmenkunta pulttia auki ja kannen nosto.
8. Putsaus, sekä uusi tiiviste.
9. Takaisin kaikki paikoilleen sekä akseleiden kulmien oikea asetus.

Tuo kulmien asettelu on tässä hommassa epäselvin asia. Sekä toi ketjun kiristin.. Miten se poistuu sekä asettuu paikoilleen.

Vinkkejä miten ranettamalla saan tämän saabin taas pelikuntoon..? :D
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Kannentiivisteen vaihto - Ohjeita?

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Jos on orkkis ketju niin luultavasti sokaton malli eli työstämällä katkaistava. Itse pyörittelisin uuden ketjun vanhan avulla paikalleen a'n:90€.
Sitä että saako ketjuun tarpeeksi löysiä jotta nokkapyörät saa pois katkaisematta ketjua en osaa vastata.
Viimeksi muokannut topperharley, To Touko 28, 2015 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Kannentiivisteen vaihto - Ohjeita?

Viesti Kirjoittaja pamppu »

ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Kannentiivisteen vaihto - Ohjeita?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Suurkiitokset linkistä. Enpä edes ajatellut ohjaustehostinta..

Nyt kun on mahdollisuus joko irroittaa tai olla irroittamatta pako- ja imusarjaa niin mitenkä tässä menetellä. Imusarjan irroitus näyttää ikävältä hommalta koska minun kädet ovat huonoja mahtumaan ahtaisiin koloihin. Mutta se ei sinänsä pelota vaan toisaalta pakosarja on vasta pelottava kohta. 290tkm ajettu auto, niin siinä saattaa olla vähän tiukassa pakosarjan mutterit... Ettei vaan mikään napsahda poikirikki. Onkohan kuinka yleistä? Hyvä sen olisi muuten irroittaa koska haiskahtaa pakokaasu kivasti pakosarjan kohdalla.

Sitten nämä nokka-akselin hammasrattaat. Onko niissä joku ura? Niitä ei siis voi kääntää nokka-akselin nähden suuntaan eikä toiseen?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kannentiivisteen vaihto - Ohjeita?

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei tonnarin kansijumpassa tarvitse ihmetellä ohjaustehostinta, mutta mahdollinen ilmastoinnin kompressori pitää siirtää sivuun sen verran kuin letkut antavat myöten.

Nokkapyörät menee nokka-akselille vain yhdessä asennossa.

Usein pakosarjan pinnapulteista joku on jo valmiiksi poikki ja pudonnut matkan varrelle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Kannentiivisteen vaihto - Ohjeita?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No ei tässä pitäisi olla. Joskus 2007 oli vaihdettu sinne tiiviste, ja aikaa tuhlasivat 3 tuntia (laskun perusteella) joten luulis että oli joku mennyt joko poikki tai ikävän tiukassa.

Toisaalta ihmetyttää että vaihdettu tiiviste ja nyt haisee pakokaasu.. Ettei vaan halki..
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Kannentiivisteen vaihto - Ohjeita?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tossa on femmaan tehty ohje joka pätee noiden ketjunkiristin jne. asioiden kanssa tonnariinkin http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=134631
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Kannentiivisteen vaihto - Ohjeita?

Viesti Kirjoittaja Keme »

Shadow_Fi kirjoitti:6. Aukaista ne nokka-akselien tähdet sekä tiputtaa ketjun alas.
Jos pudottaa ketjun jakopään sisään ja lähtee nostamaan kantta, niin homma menee vituiksi. Sillon katkeaa joko jakoketjun ohjuri tai kiristäjä.
Shadow_Fi kirjoitti:saattaa olla vähän tiukassa pakosarjan mutterit... Ettei vaan mikään napsahda poikirikki. Onkohan kuinka yleistä?
On yleistä.
jeeeeeee!
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Kannentiivisteen vaihto - Ohjeita?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Keme kirjoitti:
Shadow_Fi kirjoitti:6. Aukaista ne nokka-akselien tähdet sekä tiputtaa ketjun alas.
Jos pudottaa ketjun jakopään sisään ja lähtee nostamaan kantta, niin homma menee vituiksi. Sillon katkeaa joko jakoketjun ohjuri tai kiristäjä.
Täh? Kiristäjä on silloin jo poistettu. Mitä se pudonnut hetju haittaa ohjureita?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kannentiivisteen vaihto - Ohjeita?

Viesti Kirjoittaja jus »

Kiristimen puoleisen laahaimen täytyy päästä liikkumaan eteenpäin, jotta kansi mahtuu nousemaan laahaimen ohi. Ketju ei saa olla silloin siellä välissä mytyssä.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Kannentiivisteen vaihto - Ohjeita?

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Mitä itse noita kansijumppia olen tehnyt niin olen irroittanut vaan imusarjan kannesta ja siirtänyt pikkuisen taaemmas ettei ole tiellä kantta pois nostaessa. Eli ei tarvitse mitään jakotukkia irroitella imusarjasta,huohottimen letkun kun ottaa irti venakopasta niin riittää. Tietysti joudut ahtimen nestelinjan puottamaan kannen päädystä irti ja lämppärinkennolle menevän putken.
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Kannentiivisteen vaihto - Ohjeita?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

jus kirjoitti:Kiristimen puoleisen laahaimen täytyy päästä liikkumaan eteenpäin, jotta kansi mahtuu nousemaan laahaimen ohi. Ketju ei saa olla silloin siellä välissä mytyssä.
Ok, eli avitan rautalangalla vähän.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Kannentiivisteen vaihto - Ohjeita?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Kävin kyselemässä kannen hiontaa, ja yllätyin siitä että täytyy kuulemma kannesta poistaa nokka-akselit ja kaikki muut liikkuvat osat pois, ja siitä tulee hintaa lisää sellainen 230€ hommalle (300 yhteensä). Luulin että niitä on jotain tapoja jolloin voi jotenkin suojata sorvisilpusta kannen koloja...

En taida alkaa nuin kallista homma edes ajattelemaan koska uuden käytetyn saa alle 200 eurolla ja joka on suora.

Kumma homma.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Kannentiivisteen vaihto - Ohjeita?

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Itsellä odottaa tuohon T5-kolkkiin uusi plankko kansi (~120€ merkkitiskiltä: http://webshop.saabparts.com/9000-1985- ... 0/topplock ) ja käytetty T5-kansi, josta otan liikkuvat osat. Venttiilit toki pitänee käydä koneistamassa, mutta ei montaa euroa maksa per vena.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2624
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Kannentiivisteen vaihto - Ohjeita?

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Shadow_Fi kirjoitti:Kävin kyselemässä kannen hiontaa, ja yllätyin siitä että täytyy kuulemma kannesta poistaa nokka-akselit ja kaikki muut liikkuvat osat pois, ja siitä tulee hintaa lisää sellainen 230€ hommalle (300 yhteensä). Luulin että niitä on jotain tapoja jolloin voi jotenkin suojata sorvisilpusta kannen koloja...

En taida alkaa nuin kallista homma edes ajattelemaan koska uuden käytetyn saa alle 200 eurolla ja joka on suora.

Kumma homma.
Rahastuksen makua. Omassa oli nokka-akselit, nokkapukit ja nostimet paikoillaan ja homma sisälsi venttiilien hionnan, uusien ohjurinkumien asennuksen, sekä plaanauksen hintaan 140€ Se tuskin vaikutti asiaan mitenkään, että nokkapukkien pultit olivat valmiiksi löysällä. Homma luvattiin aluksi tehdä 120 euroon, mutta soittivat minulle ja kysyivät että saavatko hioa venttiilit, johon minä et ilman muuta ja se teki sen vaivaisen 20 egee lisää hintaa.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Vastaa Viestiin