Tyhjäkäynti ylhäällä ja pysähtelee. Apuuva!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
nevist
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Syys 18, 2004 19:37
Paikkakunta: Rauma

Tyhjäkäynti ylhäällä ja pysähtelee. Apuuva!

Viesti Kirjoittaja nevist »

Onkohan kellään kokemusta tällaisesta:
Tonnari turbo, -89, ei kat, DI:llä, ajettu paljon + 50%, ilmast., manuaali. Tyhjäkäynti on kasvanut ollen nyt noin 1600 r/min, mutta veto tyhjäkäynnin tuntumassa on silti aivan voimatonta (ilmavuoto jossain :?: ). Lisäoireina on käynnin ontuminen, aivan kuin yksi tulppa ei toisinaan sytyttäisi ja ajoittainen sammuminen "tyhjäkäynniltä" tai pieniltä kierroksilta(aivan kuin avaimesta sammuttaisi). Kaasun painaminen estää sammumisen :roll: . Liian nopea kaasun painaminen taas saattaa aiheuttaa sammumisen 8O . Ja kylmänä, siis pakkasesta, käynnistettäessä kaasuun koskeminen aiheuttaa sammumisen heti.
Tähän mennessä on kokeiltu uutta tyhjäkäyntimoottoria (vaikutus korkeintaan 100 r/min) ja B-osa DI-kasettia (ei mitään vaikutusta). Mitäs seuraavaksi? Olisko kellään ideoita tai peräti tietoa :) Ilmamäärämittari vaihtoonko :?:
Saab... hyvä auto... kaikille!

Volkswagen Polo Classic TDi -00 Käyttöauto
Nissan Micra 1,2LX -92 Työmatkakulkine
nevist
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Syys 18, 2004 19:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja nevist »

Mutta, aiheuttaisiko se kaiken tuon :?: 8O
Saab... hyvä auto... kaikille!

Volkswagen Polo Classic TDi -00 Käyttöauto
Nissan Micra 1,2LX -92 Työmatkakulkine
nevist
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Syys 18, 2004 19:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja nevist »

Ai joo, unohtui mainita etta tulpatkin on vaihdettu. Ensimmäiseksi :!: . Ja ne on oikean laatuiset NGK:t :)
Saab... hyvä auto... kaikille!

Volkswagen Polo Classic TDi -00 Käyttöauto
Nissan Micra 1,2LX -92 Työmatkakulkine
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Läppäakseli väljä :?: :?:
nevist
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Syys 18, 2004 19:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja nevist »

Tuota en oo tsekannut... pitää tutkia... kaasuläppäkytkin ainakin naksuu niin kuin kuuluukin :?
Saab... hyvä auto... kaikille!

Volkswagen Polo Classic TDi -00 Käyttöauto
Nissan Micra 1,2LX -92 Työmatkakulkine
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Voisiko täysin risa By-pass aiheuttaa tuollaiset oireet...?

Harri
nevist
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Syys 18, 2004 19:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja nevist »

Mutku se on ehjä...
Saab... hyvä auto... kaikille!

Volkswagen Polo Classic TDi -00 Käyttöauto
Nissan Micra 1,2LX -92 Työmatkakulkine
nevist
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Syys 18, 2004 19:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja nevist »

Uutta tietoa: Nyt ollaan siinä vaiheessa että on vaihdettu by-pass (joka vuosi sittenkin :( ), käyty läpi ainakin suurin osa letkuista ja korjattu pari alipainevuotoa, vaihdettu lämpötunnistin ja kokeiltu toista ilmamäärämittaria. Vika vaan ei ole muuttunut miksikään 8O .
Uutta tietoa on sen verran että joutokäyntimoottorin liittimen avaaminen pudottaa joutokäynnin normaaliksi. Uusikin joutokäyntimoottori tekee saman, eli joku käskee nostaa kierroksia ylös. Mutta mikä :?:
Autossa on kuulemma joku virityslastu (ja sporttiputki) :lol: Valmistajista tai asennusajankohdista ei ole tietoa. Onko kellään muistikuvaa liittyikö johonkin lastuun kenties tällanen (tyhjäkäynti ylhäällä, vastaa kaasuun laiskasti, pätkii sytytystä lievästi mutta selvästi ainakin alle 50% kaasulla) "ominaisuus" :?: Ei kait sentään :?: Yksi lisähuomoi on kierroslukumittarin toiminta: se kun esim. laskee nollille arvokkaan hitaasti moottoria sammutettaessa :? Ei liene normaalia :?:
Kunpa edes saisi tuon pätkimisen pois ja kaasuun saisi vastata edes normaalisti niin voisi mennä katsastukseen ja saisi ajoluvan tonnarille... :oops: Antaa sitten olla vaikka liittimen irti että kierrokset pysyy alhaalla :cry:
Lisää idoita kaivattaisiin... :!: :?: :idea:
Saab... hyvä auto... kaikille!

Volkswagen Polo Classic TDi -00 Käyttöauto
Nissan Micra 1,2LX -92 Työmatkakulkine
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

nevist kirjoitti:Tuota en oo tsekannut... pitää tutkia... kaasuläppäkytkin ainakin naksuu niin kuin kuuluukin :?
Oletko tutkinut mittaamalla, että kontaktit sulkeutuvat kun läppä menee kiinni. Voi se mikrokytkinkin vikaantua niin, ettei sulkeudu, tai sitten voi olla kylmäjuotos niin ettei mikrokytkimeltä johtoliittimelle virta kulkeudu.

Viallinen lämpöanturikin voi aiheuttaa ihmeellisyyksiä tyhjäkäyntiin. Lämpöanturi on halpa vaihtaa vaikka varmuuden vuoksi.

Nämä molemmat ongelmat oli minulla tonnarissa.

Ihmetyttää kyllä, että kirjoitit tyhjäkäynnin olevan kovaa vaikka tyhjäkäyntimoottorin letkun lytistää umpeen. Onko tilanne edelleen näin, Bypassin vaihtamisen jälkeen? Miksi sitten tyhjäkäyntimoottorin johdon irrottaminen palauttaisi tyhjäkäynnin normaaliksi?

Mikä ruisku tuossa on LH 2.4.1 vai LH 2.2? Montako napaa tyhjäkäyntimoottorin liittimessä on?

LH2.4.1:n tyhjäkäyntimoottorissa on jousi, joka jännitteen katketessa jättää venttiilin raolleen reilulle tyhjäkäynnille. Mikä on tyhjäkäyntikierrosluku kun tkmoottorin johto on irti - sikäli kun oudosti käyttäytyvään kierroslukumittariin voi luottaa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
nevist
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Syys 18, 2004 19:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja nevist »

[Oletko tutkinut mittaamalla, että kontaktit sulkeutuvat kun läppä menee kiinni. Voi se mikrokytkinkin vikaantua niin, ettei sulkeudu, tai sitten voi olla kylmäjuotos niin ettei mikrokytkimeltä johtoliittimelle virta kulkeudu.

Viallinen lämpöanturikin voi aiheuttaa ihmeellisyyksiä tyhjäkäyntiin. Lämpöanturi on halpa vaihtaa vaikka varmuuden vuoksi.

Nämä molemmat ongelmat oli minulla tonnarissa.

Ihmetyttää kyllä, että kirjoitit tyhjäkäynnin olevan kovaa vaikka tyhjäkäyntimoottorin letkun lytistää umpeen. Onko tilanne edelleen näin, Bypassin vaihtamisen jälkeen? Miksi sitten tyhjäkäyntimoottorin johdon irrottaminen palauttaisi tyhjäkäynnin normaaliksi?

Mikä ruisku tuossa on LH 2.4.1 vai LH 2.2? Montako napaa tyhjäkäyntimoottorin liittimessä on?

LH2.4.1:n tyhjäkäyntimoottorissa on jousi, joka jännitteen katketessa jättää venttiilin raolleen reilulle tyhjäkäynnille. Mikä on tyhjäkäyntikierrosluku kun tkmoottorin johto on irti - sikäli kun oudosti käyttäytyvään kierroslukumittariin voi luottaa?[/quote]







Kiitos vastauksestasi :)

Tuon mikrokytkimen toiminta pitää tutkia kunhan pääsen autolle taas maanantaina. Lämpöanturihan siihen olikin jo vaihdettu.

Tuotaa... ei sitä tk-moottorin letkua ole kokeiltu litistää, hyvä idea muuten :idea: , enkä niin ole kirjoittanutkaan. Tuokin pitää kokeilla.

Ruiskun tyyppiä en muista, mutta tk-moottorissa on 3 liitinnastaa. Liittimen ollessa irti tyhjäkäynti on muistaakseni luokkaa 1000 r/min. Eli ihan normaali. Onko ok?

Yksi asia jonka olen havainnut ja kokonaan unohtanut kertoa on koneen hämmästyttävän nopea lämpeneminen. Joskus jossain vanhassa autossa kun oli sytytys kunnolla pielessä niin sekin lämpeni todella nopeasti. Mutta kun tuossa ei ole sitä virranjakajaa jota kiertelisi. Tuo "sytytys pielessä" -teoria kyllä selittäisi kaikki oireet. Kertokaahan joku viisaampi miten se olisi mahdollista :?: Onko ainut selitys boxivika :?: Vai voisiko esim. viallinen kampiakselin asentotunnistin sekoittaa systeemin niin että kone toimii edellä kuvatulla tavalla :?:
Saab... hyvä auto... kaikille!

Volkswagen Polo Classic TDi -00 Käyttöauto
Nissan Micra 1,2LX -92 Työmatkakulkine
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

nevist kirjoitti:Tuotaa... ei sitä tk-moottorin letkua ole kokeiltu litistää, hyvä idea muuten :idea: , enkä niin ole kirjoittanutkaan. Tuokin pitää kokeilla.
Huomaan, että en lukenut mitä kirjoitit yllä ja muistelin jotain toista vianhakutapausta. Pahoittelen...

Paljon infoa ruisku- ja tyhjäkäyntihommista löytyy:
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin