Apua aloittelijalle..

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
nomercy2
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 15:16

Apua aloittelijalle..

Viesti Kirjoittaja nomercy2 »

Tervehdys SAAB gurut! Ajatuksena olisi ostaa sedan mallin 9000 Saab,mutta kun ainoa Saab minkä olen omistanut on vanha Saab 96 joten tietoa moisista laitteista kaivataan. Sen verran olen jo selannut näitä topickeja että olen päässyt siihen käsitykseen että tonnisen kori RUOSTUU RAJUSTI??? Eikö niitä ole sitten saanut galvanoidulla korilla? Eikö ainakin osa 900 malleista ole sinkittyjä tai galvanoitujako ne nyt on?? Mites tekniikan kestävyys ?? Joku urbaani legenda sanoo että Saabin kone ei saisi kuluttaa yhtään öljyä tai on ongelmia tiedossa...??? Auttakaa aloittelijaa karsimaan turhat murheet ja antakaa hyviä vinkkejä 9000 Saabin ostoa varten,pleace!!! :roll: 8O :wink:
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Viistoperät -92 eteenpäin on sinkittyjä. Ruostuu huonosti.

Toisaalta paremmin ruostuvat 80-luvun autot vanhoja..niitä löytyy monen kuntosia. Ovien alareunat tiivisteen alta niistä on yleensä ainakin pikkasen kellertäviä, sama juttu vissiin satkuissa. Joo, eli ei ne yleensä huonommassa kunnossa ole kuin 80-luvun satkut.

JOs putjetti on viiden tonnin paremmalla puolella niin alkaa löytymään kunnollisia face-lift -malleja, jopa tuontiturboja. Niihin kannattaa tähdätä niin ei voi mennä paljoo pieleen. Ai miten niin tuontitonnariin? No Suomessa oli 90-luvun puolella aika mukavat lamat, eikä monella porholla ollut varaa pistää 50 000e autoon sillon. Saksalaisilla oli ja niissä on sitten melkein kaikki mausteet kanssa. Eikä korit ja koneet ole huonossa kunnossa olleet, mitä niitä on tuotu. Siinä on auto isältä pojalle...jos hennoo enää pojalleen luovuttaa.

Öljyn kulutuksesta? No, toisilla ei mene yhtään ja toiset sanoo, että kyseessä ei ole saapin kone jos ei "hengitä" yhtään nesteitä.

Vanhoja öljynkulutuspaikkoja:
-kannentiiviste
1. Vuotaa ulos - märkä lohko kylki
2.vuotaa sisään jäähdytysnesteen sekaan - valkoinen savu
-turbo - pölläyttelee sinisiä kun antaa hanaa. Öljyä imuputkessa.
-venttiilin varren kumit - savu voi olla tummempaa ja haisee läpi. öljyä kuluu, vaikkei vuotoa näy missään.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
nomercy2
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja nomercy2 »

Ok,mites noi porrasperä mallit,,eikö ole sinkittyjä ollenkaan noi konttiperät vai onko niissä toi sama vuosiluku sinkityksen määreenä?? Eikös noi sataset ole jo jostai -89/-90 lähtien sinkityllä korilla? Mietin että ilman turboa ainakin tää eka Saab ja jos/kun tehon nälkä kasvaa,niin sitten "isona poikana" turbo hankinta listalle ??!!!! Onkos toi ruostuminen syynä noiden kasikyt ja ysikyt luvun taitten tonnisten halpaan hintaan vai mistä johtuu että näin komeet kaarat on hyvinkin halpoja ( lue alle 2000e)?? vai mikä on syynä? Ajokilometrit??
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Itse ainakin näin jälkiviisaana tarkistaisin seuraavat kohdat:

-DI-kasettioireet, eli nykiminen, epätasainen käynti, lähtee välillä vain kolmella pytyllä käymään, jne. No ostaessani ei kyllä moisia vikoja ilmenny, mut kolmen kuukauden päästä auto ei inahtanutkaan ja ei paljon varoitellut. kerran teki sen tempun, et lähti vain kolmella käymään.

-Lämppärin kenno. Tuoksahtaako glykoli, kun astut autoon tai kuluttaako nestettä. Itsellä tuntuu menevän n. litra kahdella tuhannella kilsalla, joten kohta vaihtoon menee kenno.

-Bensapumppu. Oli onneksi omassani vaihdettu hiljattain ja kuitit löytyi.

-Kojetaulun valot. Omassani puolet pimeenä ja hälyttimen ledikään ei pelitä, hälytin ja ajonesto kylläkin onneksi.

-Ruosteet. Näkyy talven jäljiltä tulleen kauniit ruskeet raidat tuonne alaspoilerin ja etulokarin saumakohtaan ja näkyy valkoisessa vielä hävettävän selvästi.

-Heijastinpaneli takana. Että on ehjä, eikä liimattu versio. On suhteessa kallis muovilärpäke.

Eipä nyt muita tuu mieleen tällä erää. Nämä oli omakohtaisia kokemuksia ja auton ostin viime lokakuussa. Noi ku laittais, ni sit taas ois kun uus, mut rahaa siihen tarvittais. P.S. DI-kasetti on sentään vaihdettu, ku oli pakko.
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Usein tuntuu hinta selittyvän sillä että saabin maine ei ole kovin hyvä. Melkein aina tuttavat ja kaverit naurahtaa kun ehdotan edullista tonnaria autoksi (tai vähän kalliimpaakin), ts väärä käsitys autosta.
Myöskin ruoste sekä kilometrit pelottaa asiakkaat pois (saabille n.300000 ei ole matka eikä mikään).
Ruosteviat ovat ikävimpiä 85-92 CC tonnareissa (viistoperäiset) ja 88-94 CD (porrasperäiset). Tosin noissa 91 eteenpäin on vähemmän ruostevikaa, kun ainakin ovien materiaalia muutettiin vuodelle 91. Omassanikin on hieman ruostetta, mutta ei läheskään yhtäpaljon kuin edellisessä joka oli vuosimalllia -90 (tosin ajettukin hieman alta 500000).
Jos varaa on niin 2.0t tai T kannattaa katsoa, mutta jos turbo nyt ei niin tärkeä ole (tai siltä tuntuu ettei ole) niin 2.0 vapari on ihan hyvä vaihtoehto.
Di-kasetin kanssa on ongelmia ollut, ja se maksaa sen 200eur noin pyöreesti...
Myöskin muita vakio vikoja näkee (varsinkin kun lukee foorumin läpi), tosin ei ole olemassa autoa ilman vikoja, saabin omistajat vain jakavat tietonsa ja kysyksensä kaikkien katseltavaksi :D

Riippuen budjetista, katselisin -94 cd tai cs tonnista. Mutta edukkaasti jos haluaa cd korisen, laittaisin 91-94 vuotisen, korkeakeulaisen, edustusvarustuksella olevan turbo tonnarin :D

Ja varusteista sen verran että muutamia hyödyllisiä varusteita kannattaa pitää silmällä: Cruise (pitkällä matkalla verraton), ilmastointi (kesällä todella mukava, talvellakin kuivaa ohjaamon kosteudesta matkalla, miinuksena että pitää huoltaa sillointällöin :) ), ABS (tosin kaikille se ei ole tarpeellinen).
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Juu kyllä tonnari ihan hyvä auto on ja ruostuu ne muutkin 80luvun autot. :) 88:sani ei kylläkään ollut muuta ruostetta kuin ne paljonpuhutut ovien alalaidat. Ja oli sitten kunnolla. :(
Eihän se mikään bensapihi ole vaan mukavuudesta kannattaa maksaa hintansa. :)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

-Lämppärin kenno. Tuoksahtaako glykoli, kun astut autoon tai kuluttaako nestettä. Itsellä tuntuu menevän n. litra kahdella tuhannella kilsalla, joten kohta vaihtoon menee kenno.
Tähän varoittava sananen. Jos sitä non paljon menee, se taitaa jo lorotella
sitten pitkin lattioita. Eli nostappa testin vuoksi etu mattoja ylös ja kokeile ettei siellä ole märkää alla. Glykolin pois pesu on sitten pirullista touhua.
Suosittelen ottamaan kiinni hyvissä ajoin.
Itsellä tuli nesteet ihan näkyville kun auto seisoi yön loivassa mäessä, keula ylöspäin.
Valui nestettä takajalkatilaan mattojen päälle :roll:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Ei ole matot ainakaan märkänä, joten en tiedä mihin se sit lorisee? Konehuoneen puolella ei ainakaan näy mitään vuotoja, joten kennoa epäilen. Minkäs hintainen projekti ois uuden vaihto? Itse en ainakaan aatellu tuolla pakkasessa taivasalla ruveta enskertalaisena sitä vaihtamaan. Onko helpompi vaihtaa, kun ei ole ilmastointia?

Perskele, kun tahtoo kaikki raha mennä tuohon autolainan lyhennykseen, alkaa jo kaduttaan pikkuhiljaa tonnarin osto. Taisin haukata liian ison palan.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Jos olet iivari- eli ei-turbomallia katselemassa, saat kyllä (edellyttäen että on ehjä) yhden bensapiheimmistä autoista! (Nyt; älkää vain tulko kertomaan kuinka pienellä Daihatsu Charade TD, Suzuki/Maruti Alto 800 tms. koppi menee! :) )

Turbokaan -siis taas Saabista puhuttaessa- ei mitenkään pahasti lisää kulutusta, mutta sillä tuppaa olemaan vaikutusta ajotapaan. :wink: Lisäksi monipuolisemman tekniikan myötä tulee enemmän mahdollisia ikääntymiskohteita, jotka vaikuttavat kulutukseen.

Käytetty tonnari tarjoaa tyyppivikoineenkin rahalle niin paljon vastinetta, että montaa vaihtoehtoa ei taida löytyä. Aika harva korjauskaan edellyttää ulkopuolisten apua, jos vain on paikka missä tehdä. Osiakaan en pidä kalliina, ja niiden saatavuus on Suomessa hyvä. Toki pitää olla huolellinen autoa (siis yksilöä) valitessa ettei ehdoin tahdoin saa turhia kätten voiteita. Jos joku seikka epäilyttää/ihmetyttää, niin tältä palstalta saa kyllä apuja. Allekirjoittaneellakin olisi monta "älä tee niin kuin minä tein"-kokemusta jaettavana :roll: .
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saabisti-76 kirjoitti:Ei ole matot ainakaan märkänä, joten en tiedä mihin se sit lorisee? Konehuoneen puolella ei ainakaan näy mitään vuotoja, joten kennoa epäilen. Minkäs hintainen projekti ois uuden vaihto? Itse en ainakaan aatellu tuolla pakkasessa taivasalla ruveta enskertalaisena sitä vaihtamaan. Onko helpompi vaihtaa, kun ei ole ilmastointia?
On se helpompi ilman ilmastointia, ja noin uudessa on imusarjakin miellyttävästi matalampi, eikä niin pahasti tiellä.

On siinä oma hommansa, ja varovainenkin pitää olla ettei tee lisää vahinkoa. Liikkeessä teetettynä voi kennolle vaihtotöineen tulla hintaa 500kin eur, mutta Motonetin kenno on OK, maksaa 88 eur.

Jos tuntuu että itse ei halua ryhtyä, pyydä talkooapua joltain joka homman on joskus jo tehnyt. Jos olisit Helsingissä, voisin minkin yrittää auttaa. Toisaalta, äkkiähän sieltä Turusta tänne polkaisee...

Samalla kannattaa harkita puhallinmoottorin uusimista.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 3239#53239
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=12673
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin