tonnarin vajaakäynti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

tonnarin vajaakäynti

Viesti Kirjoittaja JaHu »

Hello!
Mulla on ongelmia tulppien keston kanssa.

Ongelmat alkaa aina lämpimällä koneella ja vajaa käyntinä.
Edellisillä tulpilla oli ajettu vähän alle 8tkm ja oli sit myös ihan oikeet arvoltaan ja merkiltään (ngk).

Näin on nyt käyny kahesti, mikä näitä tulppia riivaa.
olisko kellän hyviä ideoita asian tiimoilta.

Saab 9000 2.3 aut. vapari
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

No heitetään eka arvaus. Eli käy laihalla ja rikkoo tulpat?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Viesti Kirjoittaja JaHu »

Niinpä!
Tulpissa ei näy päälle päin mitään, no aavistuksen eri sävy mut tarkasti saa kahtoo senkin.
saab_9000_t
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Kesä 15, 2004 18:59

Viesti Kirjoittaja saab_9000_t »

kun omassa tonnarissa oli pakokaasuntakaisikierrätys systeemin alipaineletku poikki ja kone pääsi laihalle niin nkg:n tulpat kesti noin 5000km ja muistaakseni jotkut bossilaiset 3000km..
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Viesti Kirjoittaja JaHu »

Miten toi letkurikko ilmeni?
saab_9000_t
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Kesä 15, 2004 18:59

Viesti Kirjoittaja saab_9000_t »

auto pelasi ihan normaalisti mutta kun noita tulppia hajosi, tuli tarkastettua imusarjan putket ja liitokset jos löytyisi vuotoa joka vetää koneen laihalle.
ja sieltä syyllinen löytyikin.. hämärästi muistelen että olis kans joku toinenkin letku vuotanut.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7772
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Onko auton puristuksia nostettu...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
saab_9000_t
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Kesä 15, 2004 18:59

Viesti Kirjoittaja saab_9000_t »

lisäystä vielä.. kun noilla mainituilla tulpilla oli ajettu se 5000km niin auto lopetti käymästä kaikilla pytyillä joissain tilanteissa ja kun otin tulpat pois ne näyttivät silmämääräisesti ihan hyvältä.. kun vuodot oli tulpattu, alkoi tulpat kestämään niinkuin piti

ps. kun 9000i saappi tuli taloon, se ei myöskään halunnut käynyt kaikilla pytyillä.syylliseksi paljastui hiukan LIIKAA kiristetyt
bossin nelikärkitulpat, oli vedetty niin piukkaan että posliinit olivat halkeilleet :) :)
sai vääntää räikällä auki tosissaan,onneksi kierteet oli sentään kestäneet
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7772
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tollaset tulppien katkeilut ovat myrkkyä DI-kasetille.
*muistakaa että SAABissa pitää EHDOTTOMASTI olla valmistajan suosittelemat tulpat*

Ja muistin virkistämiseksi ( ja että DI kasetti pysyy ehjänä )
Oikeat tulpat:
Engine Plug type Gap
2.0i (non-DI) NGK BCP5ES 0.6-0.7mm (0.024"-0.028")
2.0i (DI) NGK BCPR6ES 1.0mm +0.1/-0.2 (0.040" +0.004/-0.008)
2.0 turbo (non-DI) NGK BCP7ES 0.6-0.7mm (0.024"-0.028")
2.0 turbo (DI) NGK BCPR7ES 1.0mm +0.1/-0.2 (0.040" +0.004/-0.008)
2.3i (DI) NGK BCPR6ES 1.0mm +0.1/-0.2 (0.040" +0.004/-0.008)
2.3 turbo (DI) NGK BCPR7ES 1.0mm +0.1/-0.2 (0.040" +0.004/-0.008)
3.0 V6 (normal driving) Bosch FR8 LDC 0.8mm (0.031")
3.0 V6 (hard driving) Bosch FR7 LDC 0.8mm (0.031")
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Viesti Kirjoittaja JaHu »

No ihan norski kone, vaihdettu vain n. 170000tkm. sitten.
Tasapainoakselit oli sorvautuneet muussiksi.

Edellinen omistaja oli ollut Itävallassa työmatkalla, jossa kone oli poikinut.

Oli vielä ennen reissua käynyt huollossa näyttämässä kun oli ollut jotain pientä ääntä koneessa.

Oli sitten ko. liike tullut vastaan maksuissa ja ilmeisesti myös tehdas/maahantuoja.
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Viesti Kirjoittaja JaHu »

No niin, luulen selvittäneen tuon tulppien/vajaakäynnin syyn: 98 bensa.

Nyt en ole laittanut tuota tankkiin niin ei mitään ongelmia ole ollut.
Kokeilin välillä 98:lla niin jo alkoi vajaakäynti.
Tankissa oli puolet 95 ja puolet 98.

Kumma juttu.
Vastaa Viestiin