Sunnuntaipohdittavaa tasapainoakseleista...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Sunnuntaipohdittavaa tasapainoakseleista...

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tere,

kaikkihan meistä on kuullut noista B234 / B204 tasapainoakseliongelmista, jotkut pitävät legendana, toiset ei. No, alla foto vuoden -92 B234 turbomoottorin tasapainoakseleiden käyttörattaasta, kilometrejä takana (vähintään...) 240000km. Kukin tehköön siitä omat päätelmänsä.

Kuva

Jakopää ei pitänyt vielä mitään tuntuvaa meteliä, mutta eipä tainnut kovin monen tuhannen kilometrin päässä häämöttää tuon rattaan totaalinen loppu. Arvatkaapa laitanko tasapainoakseleiden ketjun takaisin kunhan joskus tuon paketin saan taas läjään...

EDIT: vertailukohdaksi uusi hihnapyörä:
Kuva
Viimeksi muokannut V.J.S, Su Huhti 24, 2005 17:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

oiko jotenkin kuluneet hampaat? 8O
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Just! Omassa 2.3T vm 92 tonnarissa on uusittu juuri abaut 240-250 tkm. kohdalla tasapainoakseleiden hilut ja sälät ja muuta pientä (ihanan kallista!). 8) Ei se tasapainoakselijuttu ihan tuulesta ole temmattu! :) Onneksi auton edellinen omistaja oli tehnyt/teettänyt rempan, joten ei lähtenyt se raha omasta kukkarosta pois... 8)
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Re: Sunnuntaipohdittavaa tasapainoakseleista...

Viesti Kirjoittaja moksu »

V.J.S kirjoitti:Tere,
Arvatkaapa laitanko tasapainoakseleiden ketjun takaisin kunhan joskus tuon paketin saan taas läjään...
laitat :D :D
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

LR kirjoitti: Onneksi auton edellinen omistaja oli tehnyt/teettänyt rempan, joten ei lähtenyt se raha omasta kukkarosta pois... 8)
Heh, ilmaistahan tuo on nypätä toi ketju helkkariin, jos ei laske omalle "työlle" (=sähläykselle...) hintaa.
moksu kirjoitti:
V.J.S kirjoitti: Tere,
Arvatkaapa laitanko tasapainoakseleiden ketjun takaisin kunhan joskus tuon paketin saan taas läjään...
laitat :lol: :lol:
Kertakaikkiaan hieno arvaus, mutta valitettavasti väärin :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Minä laittaisin ainakan takasi. Ei ole kuin huonoja kokemuksia pois jättämisestä. :evil:
9000 CS 2.3t
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

mikvil kirjoitti:Minä laittaisin ainakan takasi. Ei ole kuin huonoja kokemuksia pois jättämisestä. :evil:
millaisia 8O :?:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Viesti Kirjoittaja koppsa »

moksu kirjoitti:
mikvil kirjoitti:Minä laittaisin ainakan takasi. Ei ole kuin huonoja kokemuksia pois jättämisestä. :evil:
millaisia 8O :?:
Minuakin kiinnostaisi kuulla :D
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

Uuteen rattaaseen uusi ketju, eikös se niin mene :!:
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Siis minun autostani tuota ketjua ei pois otettu vaan siihen liittyen osia uusittiin, joten ei todellakaan ilmaista touhua...
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Kun ja jos nuo tasapaino-osat poistaa niin sille tiellä ei kannata lähteä että tulppaa sen öljykierron joka menee tasapainoakseleille. Tulos ainakin yhdessä tapauksessa B235 oli se että öljynpaine nousee järjestelmässä ja stefat alkavat pullistella.
Suositeltavaa on myös muiden osien tasapainoitus ko. poito-operaation yhteydessä. Käynnissä ei mitään moitittavaa sen jälkeen.
#1730
500whp.net member
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Niin. Kyllä tuon ketjun voi käsitykseni mukaan poistaa aika huoletta. Moottoria kun hiukan nostaa että saa öljypohjan irti ja laskettua. Sitten vaan ketju (ulompi!) jollain poikki ja pois, ja kasaan. Niin ja kannattiko siinä sitten samalla vaihtaa joku öljypumpun tiiviste..? :?
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

koppsa kirjoitti:
moksu kirjoitti:
mikvil kirjoitti:Minä laittaisin ainakan takasi. Ei ole kuin huonoja kokemuksia pois jättämisestä. :evil:

millaisia 8O :?:
Minuakin kiinnostaisi kuulla :D
Alkaa kone täristämään aika helvetisti. Esim. 80km/h vauhdissa nelos vaihteella värinöiden taajuus oli sellainen, että koko auto tärisi ja kaasujalka oli hellänä. Kaks päivää ajelin ja sitte riitti. Alle 2000rpm käyntinopeuksilla ei värinöitä ollut, mutta siitä ylöspäin alkoi kamala kurnutus. Ja varsinkin kun kiihdytti täysillä ja vaihtoi vaihdetta kuului hirveä moukasu.

Mutta ah mitä luxusta, kun ketju oli taas paikoillaan. :P
9000 CS 2.3t
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Viesti Kirjoittaja koppsa »

Ei minulla mitään ongelmia ole ollut, edes sen kummempaa tärinää ei ollut havaittavissa vaikka tuon ketjun pois otinkin. Samalla poistin myös nuo ketjun laahainkiskot. Kiristimen jätin paikoilleen. Ajeltua tuli 40 tkm ilman mitään ongelmia.

Öljypumpunkopan tiiviste ehdottomasti kannattaa vaihtaa sekä vähintäänkin kiristää kampuran stefa tai vaihtaa uuteen.
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Vigge kirjoitti:Kun ja jos nuo tasapaino-osat poistaa niin sille tiellä ei kannata lähteä että tulppaa sen öljykierron joka menee tasapainoakseleille. Tulos ainakin yhdessä tapauksessa B235 oli se että öljynpaine nousee järjestelmässä ja stefat alkavat pullistella.
Suositeltavaa on myös muiden osien tasapainoitus ko. poito-operaation yhteydessä. Käynnissä ei mitään moitittavaa sen jälkeen.
Juu mitään ei olla tulppamassa, ketju lentää vaan näreikköön viettämään ansaittuja eläkepäiviä...Akselit hammaspyörineen jää paikoilleen.

P.S: Myös PCS tekee näitä ketjun poistoja ihan pyynnöstä, eli ei tarvitse edes pakottaa :roll: Käsittääkseni jopa suosittelevat kyseistä operattiota jos joutuu kansipahvia tms. vaihtamaan.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin