kaikkihan meistä on kuullut noista B234 / B204 tasapainoakseliongelmista, jotkut pitävät legendana, toiset ei. No, alla foto vuoden -92 B234 turbomoottorin tasapainoakseleiden käyttörattaasta, kilometrejä takana (vähintään...) 240000km. Kukin tehköön siitä omat päätelmänsä.
Jakopää ei pitänyt vielä mitään tuntuvaa meteliä, mutta eipä tainnut kovin monen tuhannen kilometrin päässä häämöttää tuon rattaan totaalinen loppu. Arvatkaapa laitanko tasapainoakseleiden ketjun takaisin kunhan joskus tuon paketin saan taas läjään...
EDIT: vertailukohdaksi uusi hihnapyörä:
Viimeksi muokannut V.J.S, Su Huhti 24, 2005 17:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Just! Omassa 2.3T vm 92 tonnarissa on uusittu juuri abaut 240-250 tkm. kohdalla tasapainoakseleiden hilut ja sälät ja muuta pientä (ihanan kallista!). Ei se tasapainoakselijuttu ihan tuulesta ole temmattu! Onneksi auton edellinen omistaja oli tehnyt/teettänyt rempan, joten ei lähtenyt se raha omasta kukkarosta pois...
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Kun ja jos nuo tasapaino-osat poistaa niin sille tiellä ei kannata lähteä että tulppaa sen öljykierron joka menee tasapainoakseleille. Tulos ainakin yhdessä tapauksessa B235 oli se että öljynpaine nousee järjestelmässä ja stefat alkavat pullistella.
Suositeltavaa on myös muiden osien tasapainoitus ko. poito-operaation yhteydessä. Käynnissä ei mitään moitittavaa sen jälkeen.
Niin. Kyllä tuon ketjun voi käsitykseni mukaan poistaa aika huoletta. Moottoria kun hiukan nostaa että saa öljypohjan irti ja laskettua. Sitten vaan ketju (ulompi!) jollain poikki ja pois, ja kasaan. Niin ja kannattiko siinä sitten samalla vaihtaa joku öljypumpun tiiviste..?
mikvil kirjoitti:Minä laittaisin ainakan takasi. Ei ole kuin huonoja kokemuksia pois jättämisestä.
millaisia
Minuakin kiinnostaisi kuulla
Alkaa kone täristämään aika helvetisti. Esim. 80km/h vauhdissa nelos vaihteella värinöiden taajuus oli sellainen, että koko auto tärisi ja kaasujalka oli hellänä. Kaks päivää ajelin ja sitte riitti. Alle 2000rpm käyntinopeuksilla ei värinöitä ollut, mutta siitä ylöspäin alkoi kamala kurnutus. Ja varsinkin kun kiihdytti täysillä ja vaihtoi vaihdetta kuului hirveä moukasu.
Mutta ah mitä luxusta, kun ketju oli taas paikoillaan.
Ei minulla mitään ongelmia ole ollut, edes sen kummempaa tärinää ei ollut havaittavissa vaikka tuon ketjun pois otinkin. Samalla poistin myös nuo ketjun laahainkiskot. Kiristimen jätin paikoilleen. Ajeltua tuli 40 tkm ilman mitään ongelmia.
Öljypumpunkopan tiiviste ehdottomasti kannattaa vaihtaa sekä vähintäänkin kiristää kampuran stefa tai vaihtaa uuteen.
Vigge kirjoitti:Kun ja jos nuo tasapaino-osat poistaa niin sille tiellä ei kannata lähteä että tulppaa sen öljykierron joka menee tasapainoakseleille. Tulos ainakin yhdessä tapauksessa B235 oli se että öljynpaine nousee järjestelmässä ja stefat alkavat pullistella.
Suositeltavaa on myös muiden osien tasapainoitus ko. poito-operaation yhteydessä. Käynnissä ei mitään moitittavaa sen jälkeen.
Juu mitään ei olla tulppamassa, ketju lentää vaan näreikköön viettämään ansaittuja eläkepäiviä...Akselit hammaspyörineen jää paikoilleen.
P.S: Myös PCS tekee näitä ketjun poistoja ihan pyynnöstä, eli ei tarvitse edes pakottaa Käsittääkseni jopa suosittelevat kyseistä operattiota jos joutuu kansipahvia tms. vaihtamaan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84