Aamun ylläri - 9000i ei käynnisty - virtaa on

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jarihujala
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 17:58
Paikkakunta: Korpilahti

Aamun ylläri - 9000i ei käynnisty - virtaa on

Viesti Kirjoittaja jarihujala »

Uudenkarhea 9000i -91 ei täysin yllättäen käynnistynyt aamulla tallista(+15 astetta). Ei ole ollut ongelmia aiemmin paitsi jokunen viikko sitten tyhjäkäynnin seilaus liikennevaloissa hetkisen sekä syksyllä ja keväällä pari kertaa nykimistä hetken startin jälkeen kostealla, viileällä kelillä.

Pyörittää hyvin, mutta ei polta yhtään. Ei bensanhajua tms. ulkoisesti erikoista. Bensaako puuttuu vai kipinää - en tiedä.

Mistä kannattaisi aloittaa?
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Yritä kuunnella, joskos bensapumppu kurahtaa kun käännät virrat päälle autoon. (radio kannattaa pitää pois tässä tilanteessa. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
jarihujala
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 17:58
Paikkakunta: Korpilahti

Viesti Kirjoittaja jarihujala »

Kuuntelen huomenna. Kiitos. Saattaa olla että joudun jatkamaan lisäkysymyksin.

Jäi edellisessä viestissä kehumatta nämä sivut. Hienot on. Merkin arvolle sopivat siis. Ja mukavaa että uusillekin kyselijöille vastataan.
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

itel oli tuos alkutalvesta tyhjäkäynnin seilausta aluks, sit yht äkkiä kesken ajon sammu auto --->bensa pumppu sökönä...siitä pariviikkoa ja ei lähteny enää millään käyniin --->DI-kasetti sökönä
BMW 525iA Touring Executive
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Tädilläni oli -88 vuoden tonnarissaan, joka on myös vapaasti hengittävä samanlainen ongelma ja syyksi paljastui bensapumppu.

Omassa tonnarissani joka on turbo ja myöskin -88 vuosimallia on boschin bensapumppu ja se kertoo ainakin minulla hajoamisestaan oireilemalla ennen kuin hajoaa, mutta tädilläni niin kuin todennäköisesti myös sinunkin autossasi on Walbron bensapumppu ja se ainakin hajosi kerta laakista.

Ihan takuuseen en mene tuosta edellä kirjoittamastani eli siitä että sinulla olisi autossasi Wlabron pumppu ja vika ylipäätänsä olisi bensapumpussa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Autossasi on todennäköisesti LH2.4.2 ruisku.

Nyt taas kun "saabmasterin" sivut toimii, niin tässä vähän "iltalukemista" :wink:

http://68.18.180.230/engine_folder/nostart24.htm

Kuten tuossa jo edellä todettiin, niin mahdollisia vikoja voisi olla:
-pa-pumppu
-pa-pumpun rele tai sulake
-DI kasetti.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Hyppyytä vaikka radion sulakkeelta virrat bensapumpun sulakkeella ja mene takakonttiin kuuntelemaan, käykö bensapumppu. Sillä saat yhden potentiaalisen vikakohteen todettua tai suljettua pois saman tien.
#1970
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

yhdistä pareleen navat 30 ja 87 hyppylangalla, pitäisi punpun lähteä käyntiin, sitten startti harjoitus!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Bensapumppu?

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

94 mallinen temppuili käynnistyksen kanssa pitempäänkin. Yli kuukausi sitten bensapumpun vaihdon jälkeen ei ole vielä temppuillut. Walbron pumpun hiilet olivat kuluttaneet yli 1 mm kolon kollektoriin.
Ihmetelin hieman sitä viimeistä ongelmakäynnistystä ennen pumpun vaihtoa: 6 starttausta ilman minkäänlaista lupausta, seitsemännellä annoin pumpulle virtaa hyppylangalla suoraan sulakkeelta ja heti käyntiin??
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Jope kirjoitti:Yritä kuunnella, joskos bensapumppu kurahtaa kun käännät virrat päälle autoon. (radio kannattaa pitää pois tässä tilanteessa. :-)
Noissa on hieman eroja vuosimallin mukaan. Omassa -89:ssä bensapumppu ei saa virtaa ennen kuin starttaa; ei tiedä saako sitten herätteen startilta vai kampiakselin pyörimisanturilta. Hanskalokeron kautta pumpulle voi antaa virtaa ja kuunnella pyöriikö se. Jos ei pyöri, on se kulunut, jolloin pieni näpäytys herättää sen usein henkiin. Pääsetpään ajamaan, mutta mene sitten ensi tilassa uuden pumpun ostoon. Vika nimittäin pahenee koko ajan eikä ole kovin mukavaa kontata takakontissa monta kertaa päivässä.

Toinen petentiaalinen vikapaikka on DI-kasetti. Maksaa 200 euroa ja vaihto vie noin kymmenen minuuttia. ÄLÄ kallista kasettia ennen asennusta, sillä kondensaattoreiden öljyt valahtavat silloin väärään paikkaan. Mikäli olet epävarma, niin varttitunnissa ne ovat valuneet takaisin

Ja kolmas kampiakselilla oleva pyörimisanturi.

Jos ei näillä lähde käyntiin, niin minä valehtelen sitten lisää :wink:
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

Pekka Valtanen kirjoitti:
Toinen petentiaalinen vikapaikka on DI-kasetti. Maksaa 200 euroa ja vaihto vie noin kymmenen minuuttia. ÄLÄ kallista kasettia ennen asennusta, sillä kondensaattoreiden öljyt valahtavat silloin väärään paikkaan. Mikäli olet epävarma, niin varttitunnissa ne ovat valuneet takaisin
ei muuten aivan mene noin....nimittäin kasettin on paketissaan jo väärinpäin kun tehtaalta tulee....mutta kun kerran sen on paikalleen laittanut niin sen jälkeen pois ottaessa ei saa enää kallistella, näin sanoivat metroautossa
BMW 525iA Touring Executive
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

doh... onhan tuo toiminut kallistelunkin jälkeen...
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
jarihujala
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 17:58
Paikkakunta: Korpilahti

Viesti Kirjoittaja jarihujala »

Tässä on ajat menneet muissa askareissa ja lapsenhoidossa. Kerran kokeilin käynnistystä ja ihan alkuun pikkaisen hörähti ja sitten ei taas mitään. Virrat päällä kuuluu kyllä ainakin yksi sähkömoottorin sirinä ihan nätisti. No, pitää kuunnella tuleeko kontista.

Mondeolla töihin ;-(
jarihujala
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 17:58
Paikkakunta: Korpilahti

Viesti Kirjoittaja jarihujala »

DI kasettia ehdottelitte. Tässä yksilössä on kyllä ihan jakaja ja tavalliset piuhat. Jos oikein ymmärrän, kasetti korvaa nämä.
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

taitanee olla se bensa pumppu sit
BMW 525iA Touring Executive
Vastaa Viestiin