Menikö takajarrusatula vaihtoon?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Menikö takajarrusatula vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Noniin, koska topiccini tonnarin jarrupalojen vaihdosta "kaapattiin" häpeilemättömästi värikoodi/CD(E)/varustelukeskusteluksi, laitanpa uuden postauksen aiheesta. Eli ETUjarrupalat vaihtuivat kivuttomasti, ensimmäisen puolen kanssa meni ihmetellessä n. 40 minuuttia, toisen kanssa meni hyvä jos vartti. Satulat oli ihmeen hyvässä kunnossa eikä tiivisteetkään näyttänyt vuotavan, toisen puolen palat oli AIVAN loppu, hyvä jos puoli milliä oli pintaa yhdessä palassa. Mutta mutta...

Takasatulan kimppuun käydessä tuli todettua, että männän säätöruuvi (se sieltä 14mm pultin alta paljastuva) oli sökö. Eli se 4mm kuusiokolo oli jo alkujaan melkosen heikossa hapessa ja meni aivan pyöreäksi kun sitä yritti avata :arrow: mäntä ei liikunnut mihinkään ja siihen jäi palojen vaihto. Kysymys kuuluu, että meneekö koko satula vaihtoon, kun ei mäntää pysty säätöruuvilla sisään vetämään, vai pystyykö sen säätöruuvin jotenkin "raneilla" kuntoon? Onneksi oli sentään vielä n.5mm pintaa takapaloissa...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Rimuli
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 19:13
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

Tämä on enemmänkuin sekavaa, muuta en voi sille mitään.
Ainakin omassa ni on se 4mm kuusiokanta, sellaisessa, 15mm pitkässä ja 10mm halkaisijaisessa palassa, jonka ulkopinta muistuttaa torx -avainta, ja kyseinen pala tulee välillä vahingossa avaimen mukana ulos, eli voit koittaa saada kys palan ulos, ja toisen puolen palalla säätää, tai virittää tohon palaan jotain.
Autoni on -87
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hmm, uskoisin että -92 CS:ssä on eri takasatula (ATE) kun -87:ssa, kummasti helpottaisi jos näkisi räjäytyskuvan satulasta...Olisko jollain EPC:ssä tai jossain semmoista saatavilla?

Jos uskaltaudun urheasti itse tuota ruuvia porailemaan, niin olisi kiva tietää, että miten se ruuvi mäntää säätää. Onko se vain stoppari, joka määrää männän sisäänmenopituuden? Eli ruuvi itsessään ei "vedä" mäntää, vaan se mäntä pitää vielä kammeta tai puristaa sisään, kunhan ruuvi vaan on ruuvattu auki, tai jotain :?: Kaikki vinkit ja vihjeet satulan kuntoon saamiseksi otetaan vastaan kiitollisena :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Takajarrusatulan osanumero on sama kaikissa tonnareissa, vuosimallista riippumatta.

EPC:n ja korjaamokäsikirjan kuvan perusteella tuo "ruuvi" onkin toisesta päästään hammastettu siten, että se näyttäisi pyörittävän satulan sisällä toista suurempaa hammastettua osaa. Ja "ruuvia" pidättelisi kolossaaan lukkorengas. Ehkä poraaminen "ruuvin" läpi asti ei olekaan hyvä ajatus :-)

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... uruuvi.gif

Juha
Viimeksi muokannut jus, Ti Maalis 25, 2008 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Rimuli
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 19:13
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

Juurikin kuvan mukainen systeemi itselläni on, ja tuo oikean reunimmainen osa, johon 16 viittaa, tulee ulos, ehkä jopa tuon kokoinen torx voisi toimia...
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Noniin, kiitoksia kuvasta! En kyllä saa pieneen mieleeni, että miten sinne torxin saisi tungettua ja mitä sillä pitäisi kääntää. Vääntäkää tyhmälle rautalangasta 8O :?: Toi kuusiokoloruuvi on semmoisen sileäseinäisen sylinterin sisällä ehkä n.15mm "syvyydessä", enkä kyllä muista noita lukkorenkaitakaan siellä nähneeni. Niin, tai sitten oon koittanut vääntää sitä ruuvia auki lukkorenkaita vasten :arrow: ihme jos meni pyöreäksi :oops:

No, pitänee tutkailla tarkemmin tulevana viikonloppuna, meni nimittäin hermot kun totesin kuusiokolon muuttuneen ympyräksi, joten jätin leikin sikseen. Toisen puolen takasatulaa en edes vilkaissut.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Jos tuntuu jossain vaiheessa, että satula menee vaihtoon niin minulta löytyisi ylimääräisenä kummallekin puolelle.
Foxbody turbo
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Torx-avaimen käyttö perustuu siihen, että hiukan isommalla torxilla voi onnistua pyörittämään nylppääntynyttä 6-koloa. Lievä väkivalta lisättynä (lyö avaimen koloon) voi olla hyvinkin toimiva ratkaisu.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Vielä torxia parempi keino on sopiva vastakierretappi.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kiitosta vain valaisusta :idea: Tarttee varmaan ostaa uusi tuommoinen säätöruuvi, jos jotenkin onnistun murjomaan vanhan ulos satulasta...Veikkaisin, että Saabilta ei pelkkää ruuvia saa ostettua ja ruuvin lisäksi pakettiin tulee koko satula, á 8000000€ :roll:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Menikö takajarrusatula vaihtoon, satula vuotaa

Viesti Kirjoittaja enska »

T!

Jatkan tähän topicciin passelisti....

Takasatula siis vuotaa siitä käsijarruvaijerin varren (siis varsi mihin käkkärivaijeri kiinnitetään) akselilta, olisko tuosta kellään räjäytyskuvaa. Vai onko sitä edes mahdollista purkaa?

Satula pöydällä eli pikavastauksesta plussaa.....
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Menikö takajarrusatula vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

On purettavissa ja tiiviste vaihdettavissa. Vilkaisepas tuota: http://www.saab9000.com/procedures/brak ... ebuild.php
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Menikö takajarrusatula vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja enska »

Ahaa...

Täytyypä koittaa purkaa!

Kiitosta
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Menikö takajarrusatula vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja enska »

--> No yllättävän helposti irtosi se zeekeri sieltä mäntäkupin pohjasta ja sain sen ruuvin käteen, siinä on o-rengas, lieko se voi aiheuttaa sen vuotamisen?

tuon jälkeen pitäs lähtä se käksijarrunkampi irti ilman mitään mutta ei vain lähde... :oops: , vieläkö siinä on joku kikka mitä en ymmärrä. Laitoin siihen jo voimaaki mutta ei tipu....homma seisoo, oisko vinkkiä?

ja jos se sitte irtoaa niin onkohan siinä jonkinlainen stefa, löytyykö mistään?
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Menikö takajarrusatula vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja jus »

Käsijarruvivun juuressa näyttäisi noiden saab9000.com-kuvien mukaan olevan kulmikas kumitiivisterengas. Ostin vuosia sitten Motonetistä kaksi tiivistesarjaa http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/236097/9 , en asentanut vaan jäivät hyllyyn. Niissä näytti olevan mukana sellainen käsijarruvipuun sopivan näköinen tiiviste. Toisessa oli se O-rengas sylinterin pohjalla olevan säätöruuvin juureenkin :-) Aitoa Scantech-laatua.

Jos ei tiivistesarjassa ole, niin ehkä sitten tuossa luulisi ainakin olevan:
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/236755/1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin