TiDiä tonnariin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3368
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

TiDiä tonnariin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tässä, kun lomat alkaa painaa päälle ja ajatella ihan levottomia, niin aloin miettimään, olisiko ihan mahdoton homma istuttaa TiD kone tonnarin keulalle? TiD-konetta tai tonnaria ei itseltä löydy, niin tämä on enemmänkin kuriositeetti - tai inspiraatio jollekulle. :P

NG900/OG9-3/9-5 bensakonehan on tonnarin koneesta kehitetty, joten tuommoisen koneen asennus tonnarin nokalle pitäisi ainakin teoriassa onnistua. Käytännössä varmaan vaatii jotain korvakkeiden vaihtoja etc. Tästä eteenpäin järkeillen luulisi myös TiDin jollain konstia saavan tonnikkaan keulalle. Tilan puolesta ei ainakaan pitäisi olla ongelma. Onko tämä jo syntymetreillä tuhoontuomittu ajatus vai kannattaisiko tuota ruveta funtsimaan eteenpäin?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Kyllähän se varmaan jollain ilveellä menisi se dieselikone sinne...

Mutta entäs kaikki muu. Sähköt? Polttoainetankki? Voimansiirto?
Olisi varmaan semmonen urakka että ei paremmasta väliä. Saattaisi ihan vaan pari kertaa vitutella melko kivasti :)
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Fiatillahan on diesel kone Croman keulilla dieseli.. se menee tonnarin kone huoneeseen (ainakin näitä on tehty tuolla naapurimaassa ja suomessakin ilmeisesti myynti-ilmotusten mukaan) :)
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

heität jonkun ihan pumpullisen td koneen vaan sinne, ettet mitään sähkö ruiskua, olisi ehkä hiukan helpompaa..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Hieno idea, mutta takaisinmaksuaika tulee olemaan pirun pitkä.
96 M75 i12 5-speed ;)
jakob85
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 17:40
Paikkakunta: Köyliö

mynnissä

Viesti Kirjoittaja jakob85 »

Tuolla myynti osastolla olisi näemmä 9-5:sen nakukone myynnissä:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=27407

Itseäkin kiinnostaisi tuollainen vaihtoehto, mutta taitaa olla utopiaa.
Seat Cordoba TDI -03
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kovatöinen projekti, enkä ainakaan ite välittäisi naku-tonnarista, eipä tuo mahdottomia kuluta bensaturbonakaan.
Jonkin Croman aikaisen TD-dieselkoneen sovittaminen tonnariin ei kuulosta kovin houkuttelevalta, kovaäänisiä, heikkotehoisia ja muiltakin ominaisuuksiltaan wanhentuneita, eikä kulutus sellaisella painu varmaankaan alle 8 litraan normiajossa.
Jokin nykyaikainen mylly sen sijaan olisikin eri juttu, mutta Ansiksen mainitsema takaisinmaksuaika lienee lähempänä 15 kuin 10 vuotta :?:

Pianhan noita 9-5:sia saa kohtuuhinnoin dieseleinäkin, jään sellaista odottelemaan, siihen asti noilla bensaturboilla ajellaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

ng900aero kirjoitti:

Pianhan noita 9-5:sia saa kohtuuhinnoin dieseleinäkin, jään sellaista odottelemaan, siihen asti noilla bensaturboilla ajellaan.
Valitettavan vähän on ainakin Suomessa myyty 9-5 dieseliä. Oli pakko ostaa tonttu kun ei löytynyt tarpeeksi tarjontaa 9-5:sta dieseleistä. Toista T7 bensa-Saabia en halunnut vaivoikseni.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mitäs vikaa T7-saabeissa on, kuluttavat T5:ttä vähemmän, käyvät nätimmin, jne? Jos vaihtaa vaan öljyt ja pitää huohottimen auki niin that's it. Eikä nuo T5 tontutkaan kovin mahtavan kestäviltä tunnu, kait se on 8v vaparikone ainoa kunnollinen Saabin mylly ;)
Noita diesel-95:sia on mobile täynnä, itseäni kiinnostaisi se 3.0 vaikkei sitä minään maailman parhaana pidetäkään, oppisipa korjaamaan sitten V6-dieselkoneenkin :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

ng900aero kirjoitti:Mitäs vikaa T7-saabeissa on, kuluttavat T5:ttä vähemmän, käyvät nätimmin, jne? Jos vaihtaa vaan öljyt ja pitää huohottimen auki niin that's it. Eikä nuo T5 tontutkaan kovin mahtavan kestäviltä tunnu, kait se on 8v vaparikone ainoa kunnollinen Saabin mylly ;)


No, ei sitä Saabilla tulisi ajeltua jos kulutus olisi ekana autoilun arvoissa eikä käyntitavoillakaan ole meikäläiselle merkitystä. Kunhan toimii ja kestää edes jollain lailla.
Ja kai se ihan normaalia on, että 125tkm kohdalla T7 kone sökö... Oma moka kun ei ole koneteknisesti taitava ja jäi yksi leima huoltotohistoriasta väliin.
Eipä juu tonttukaan oikein vakuuta, tasapainoketju pitää ottaa pois kun helisee. Onneksi ei kuitenkaan puolta moottoria kuten edellisessä.
ng900aero kirjoitti:Noita diesel-95:sia on mobile täynnä, itseäni kiinnostaisi se 3.0 vaikkei sitä minään maailman parhaana pidetäkään, oppisipa korjaamaan sitten V6-dieselkoneenkin :D
Tuontiautoa en ehtinyt edellisen autonvaihdon yhteydessä harkitsemaan. Tarkoitin tarjontaa Suomessa, tällä hetkellä autotalli.comissa peräti 18 kpl 9-5 dieseleitä tarjolla....

...eli katkeran miehen katkeraa tilitystä... :wink:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No joo onhan noita T7-koneita paukahdellut, tosin tonnarin konekin näyttää menevän loppuun siinä 200tkm:n nurkilla, laakerit ja tasapainojutskat eivät näy sen enempää juurikaan kestävän.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

No ei ihan

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

ng900aero kirjoitti:No joo onhan noita T7-koneita paukahdellut, tosin tonnarin konekin näyttää menevän loppuun siinä 200tkm:n nurkilla, laakerit ja tasapainojutskat eivät näy sen enempää juurikaan kestävän.
Asiasta voi olla kyllä montaa mieltä. Muussa tapauksessa mulla on kolme konevikaista tonnaria kotipihassa. :cry: . Yksi ajettu lastutettuna yli 100tkm ja toisessa ei ole onneksi tasapaino ketjuja.

Edellinen tonnari oli 2.3T vuodelta -90 eli ilmeisesti pitkälohkoinen. Myydessä sillä oli ajettu 250tkm ja viimeisimmän saadun tiedon mukaan oli ajettu ainakin yli 300tkm ilman mitään ongelmia (YK sotilaan tuoma auto) ja se tapahtui noin kolme vuotta sitten.

Kiinnostaisi tietää onko monesta suomiautosta hajonnut pata noilla 200tkm lukemilla :?:

T7 parempaa kulutustakaan en ihan heti lähde allekirjoittamaan. Juuri tänään sain taas tonnarin mittariin yli 700km tankillisella ja vielä ei edes bensavalo pala (20l tankissa :?: mittarin mukaan). SCC mukaan keskinopeus paluumatkalla 360km oli 98km/h :oops: .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: No ei ihan

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

9000LPT kirjoitti: T7 parempaa kulutustakaan en ihan heti lähde allekirjoittamaan. Juuri tänään sain taas tonnarin mittariin yli 700km tankillisella ja vielä ei edes bensavalo pala (20l tankissa :?: mittarin mukaan). SCC mukaan keskinopeus paluumatkalla 360km oli 98km/h :oops: .
Kulutus tuntuu olevan niin päivästä kiinni, perjantaina nimittäin kävin kajaanissa lenkin, menomatkalla edu näytti 6.3l/100km lukemaa ja tankkaus näytti samaa, ennätyksen siis tein, enkä osaa enää edes kuvitella että muulla vastaavan tehoisella bensa-autolla pääsisi samaan. Velipoikakin ihmetteli, hän kun on yleensä taloudellisempi kuski kuin minä. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7691
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

ng900aero kirjoitti:Jonkin Croman aikaisen TD-dieselkoneen sovittaminen tonnariin ei kuulosta kovin houkuttelevalta, kovaäänisiä, heikkotehoisia ja muiltakin ominaisuuksiltaan wanhentuneita, eikä kulutus sellaisella painu varmaankaan alle 8 litraan normiajossa.
Mutta olisi ainakin sellanen ettei joka saabistilla olisi. :D
Olen jonkun verta Fiatin 2.5TD:llä ajellu, tosin en tiiä onko ducatossa ja cromassa sama kone. No kumminkin kumminkin asuntoautossa tuolla meni toi 8litraa eikä kulussakaan mitään vikaa ollut, ei ihan bensaturbon tasoista mutta reipasta kumminkin.

Tuota cromaakin taitaa saada nykyään todella halvalla kun ovat vielä pahempia ruostuun kuin vanhat tonnarit, että ei tuo välttämättä ihan tuhoon tuomittu idea olisi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: No ei ihan

Viesti Kirjoittaja mikan »

9000LPT kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:No joo onhan noita T7-koneita paukahdellut, tosin tonnarin konekin näyttää menevän loppuun siinä 200tkm:n nurkilla, laakerit ja tasapainojutskat eivät näy sen enempää juurikaan kestävän.
Asiasta voi olla kyllä montaa mieltä. Muussa tapauksessa mulla on kolme konevikaista tonnaria kotipihassa. :cry: . Yksi ajettu lastutettuna yli 100tkm ja toisessa ei ole onneksi tasapaino ketjuja.

Tuon tiedon perusteella tulin tänään töihin konevikaisella tonnarilla. :) 360 tkm turboilua takana ilman että moottorille on tehty mitään muuta kuin öljynvaihdot 10 tkm:n välein. Tasapainoakselien ketjun poistamista olen kyllä harkinnut varmuuden vuoksi...

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Vastaa Viestiin