automaattiloota (?) jurisee tai kone resonoi *KORJATTU?*
automaattiloota (?) jurisee tai kone resonoi *KORJATTU?*
Eli vika? on sellainen, ilmeisesti lootasta päin kuuluu jurinaa tms. ropellusta kun tallaan vähän enemmän kaasua n. alle 80 km/h nopeuksissa, eli tarkemmin siis silloin kun laatikko luistattaa reilummin ja on reilumman rasirtuksen alaisena..
Kevyemmällä kaasulla ääntä ei tule, eikä isommilla nopeuksilla, missä liene jo 3 ja 4 vaihde käytössä. Sama ääni mielestäni kuuluu kun D-asennossa pidän autoa paikallaan jarrulla ja painan kaasua. Mistäköhän olisi kyse?
Mittatikun mukaan lootassa olisi liikaa öljyä, olisiko sillä yhteuttä tähän asiaan?
Onko öljyt helppo itse vaihtaa?
Kevyemmällä kaasulla ääntä ei tule, eikä isommilla nopeuksilla, missä liene jo 3 ja 4 vaihde käytössä. Sama ääni mielestäni kuuluu kun D-asennossa pidän autoa paikallaan jarrulla ja painan kaasua. Mistäköhän olisi kyse?
Mittatikun mukaan lootassa olisi liikaa öljyä, olisiko sillä yhteuttä tähän asiaan?
Viimeksi muokannut MP, Ma Elo 29, 2005 22:33. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Re: Turbon automaattilaatikko (?) jurisee
Ääien kuuluvuudesta en osaa sanoa mitään, mutta loota on minusta herkkä öljymäärälle joten se kannattaa laittaa oikeaan arvoon. Osaatko katsoa oikeaoppisesti lootan öljyt ? Tikussahan on 40C ja 80C asteikot. käytät auton niin lämpimääksi että flekti alkaa pyöriä konehuoneessa ja sitten siirrät vaihteensiirtimen rauhallisesti paikallaan 1-2-3-D-R-N tai P en muista sitten annat auton olla edelleen käynnissä ja katsot mittatikusta kohtaa 80C toimit sen mukaan mitä tikku näyttää. Haista myös haiseeko öljy palaneelle. vai ihan automaattiöljylle.MP kirjoitti:Eli vika? on sellainen, ilmeisesti lootasta päin kuuluu jurinaa tms. ropellusta kun tallaan vähän enemmän kaasua n. alle 80 km/h nopeuksissa, eli tarkemmin siis silloin kun laatikko luistattaa reilummin ja on reilumman rasirtuksen alaisena..
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viesti:
Omassa tonnarissa tuon kummallisen "jurinan" aiheutti VETOAKSELI
Se laatikon puolelta ulos tuleva booritus oli vaurioitunut, ryntöpinnat
aivan pielessä ja ulkohalkaisijassa oli eroa n.1mm ( uuteen verrattuna )
Tämä viallinen akselin pätkä hajoitti minun autosta 4 vetoakselia.
( ennenkuin tajusin vaihtaa myös tämän viallisen akselin pätkän uuteen )
Jurinan lisäksi tämä välys aiheutti teräviä nykäyksiä automaatin vaihtaessa
pienemmälle tai isommalle, ja nämä paukut muuttuivat aina vaan rajummaksi.
Jopa kun kytki D tai R asennon päälle niin paukahti todella ilkeästi.
No nyt ei pauku, mutta tuo laatikko tuntuu vaihtavan melko karkeasti.
( tarkoitan että se ei luistata kamalasti, vaan tällää isomman silmään melko
rivakasti ja tästä tulee sellainen pieni nykäisy. )
Että tällaista.
Se laatikon puolelta ulos tuleva booritus oli vaurioitunut, ryntöpinnat
aivan pielessä ja ulkohalkaisijassa oli eroa n.1mm ( uuteen verrattuna )
Tämä viallinen akselin pätkä hajoitti minun autosta 4 vetoakselia.
( ennenkuin tajusin vaihtaa myös tämän viallisen akselin pätkän uuteen )
Jurinan lisäksi tämä välys aiheutti teräviä nykäyksiä automaatin vaihtaessa
pienemmälle tai isommalle, ja nämä paukut muuttuivat aina vaan rajummaksi.
Jopa kun kytki D tai R asennon päälle niin paukahti todella ilkeästi.
No nyt ei pauku, mutta tuo laatikko tuntuu vaihtavan melko karkeasti.
( tarkoitan että se ei luistata kamalasti, vaan tällää isomman silmään melko
rivakasti ja tästä tulee sellainen pieni nykäisy. )
Että tällaista.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Noniin, kiitosta vaan vastauksista! niin, vetoakseliahan tässä ensin epäiltiin, mutta koska se ei ääntele käännettäessä, "asiantuntevasti" laskimme sen pois laskuista. Ehkä asiaa pitää tutkailla uudestaan näiden tietojen valossa. Putkipihdeillä kyllä väänneltiin kumankin puolen vetareita, saman verran tuntuii olevan väljää, hiukan ne liikkuivat kun pihdeillä liikutteli.
Tuosta öljymäärän tarkistuksesta, huomaanpa nyt että tein sen väärin, katsoin kyllä "kuumalta puolelta" mittatikusta, ajon jälkeen, mutta moottori oli minulla pysäytettynä. Eli pitääpä hoidella homma huomenna kone käynnissä, ohjeiden mukaan. Tarkimmin kait määrän voi tarkistaa vaihtamalla öölit ja laittamalla uudet sisään. Paljonkos tuonne laatikkoon menee? En vielä ole selaillut ohjekirjaa, se kun on saksankielinen...
Tuosta öljymäärän tarkistuksesta, huomaanpa nyt että tein sen väärin, katsoin kyllä "kuumalta puolelta" mittatikusta, ajon jälkeen, mutta moottori oli minulla pysäytettynä. Eli pitääpä hoidella homma huomenna kone käynnissä, ohjeiden mukaan. Tarkimmin kait määrän voi tarkistaa vaihtamalla öölit ja laittamalla uudet sisään. Paljonkos tuonne laatikkoon menee? En vielä ole selaillut ohjekirjaa, se kun on saksankielinen...

nii eikö tämä tullut viestissäni esiin jo...Mimmi kirjoitti:Laatikon öljyt tarkistetaan käyntilämpöisestä laatikosta (eli aja lenkki) ja pysäköi auto tasaiselle alustalle. Vaihteenvalitsinta käytetään jokaisessa asennossa (muistaakseni 30s/asento) ja lopuksi valitsin siirretään asentoon P. Auton käydessä TYHJÄKÄYNTIÄ tarkistetaan laatikon öljy HOT puolelta. Öljymäärä pitää olla merkkien välissä. Öljyn pitää olla kirkasta (krkkaanpunaista) eikä saa haista tai maistua palaneelta.

Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
-
- "Hölösuu"
Kokonaistilavuus on semmosta 8 litran luokkaa, mutta koska laatikosta ei saa kaikkia öljyjä laskettua pihalle, niin käytännön vaihtotilavuus on luokkaa 4 litraa. Riippuen laatikon vuosimallista, tilavuus muuttui jossain määrin -89 alkaen.MP kirjoitti:Noniin, kiitosta vaan vastauksista! niin, vetoakseliahan tässä ensin epäiltiin, mutta koska se ei ääntele käännettäessä, "asiantuntevasti" laskimme sen pois laskuista. Ehkä asiaa pitää tutkailla uudestaan näiden tietojen valossa. Putkipihdeillä kyllä väänneltiin kumankin puolen vetareita, saman verran tuntuii olevan väljää, hiukan ne liikkuivat kun pihdeillä liikutteli.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Jeps, taidan viedä liikkeeseen niin tulee varmasti oikein. Onkohan kallista...
Kokonaistilavuus on semmosta 8 litran luokkaa, mutta koska laatikosta ei saa kaikkia öljyjä laskettua pihalle, niin käytännön vaihtotilavuus on luokkaa 4 litraa. Riippuen laatikon vuosimallista, tilavuus muuttui jossain määrin -89 alkaen.
-
- "Hölösuu"
Ei se varmastikaan kallista ole. Kannattaa itse hommata öljyt ja suodatin (motonet n.20€) ja viedä liikkeeseen. Tulee edukkaammaks. Öljyt ovat Mobil ATF 220, hinta noin 5€ litra.MP kirjoitti:Jeps, taidan viedä liikkeeseen niin tulee varmasti oikein. Onkohan kallista...
Kokonaistilavuus on semmosta 8 litran luokkaa, mutta koska laatikosta ei saa kaikkia öljyjä laskettua pihalle, niin käytännön vaihtotilavuus on luokkaa 4 litraa. Riippuen laatikon vuosimallista, tilavuus muuttui jossain määrin -89 alkaen.
SS-K Jäsen #2283
Onko sen öljyn tosiaan pakko olla tuota Mobilin 220 ATF:ää, eli varmaankin huonolaatuisinta öljyä mitä markkinoilta löytyy?Henkka #2283 kirjoitti: Ei se varmastikaan kallista ole. Kannattaa itse hommata öljyt ja suodatin (motonet n.20€) ja viedä liikkeeseen. Tulee edukkaammaks. Öljyt ovat Mobil ATF 220, hinta noin 5€ litra.
Eikö loota pelaa kunnolla nykyaikaisimmilla öljyillä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ostin jotain "Nimetöntä" ping-pong merkkiä tänään, 5,5 euroa / litra. Vielä en oo vaihtanut tosin. Olikohan tämä sitten olevinan huono ostosng900aero kirjoitti:Onko sen öljyn tosiaan pakko olla tuota Mobilin 220 ATF:ää, eli varmaankin huonolaatuisinta öljyä mitä markkinoilta löytyy?Henkka #2283 kirjoitti: Ei se varmastikaan kallista ole. Kannattaa itse hommata öljyt ja suodatin (motonet n.20€) ja viedä liikkeeseen. Tulee edukkaammaks. Öljyt ovat Mobil ATF 220, hinta noin 5€ litra.
Eikö loota pelaa kunnolla nykyaikaisimmilla öljyillä?

Tarkastan merkin.. Eli se on "King Oils"ng900aero kirjoitti:En laittaisi ainakaan tuota ping-pongia
Pakko kait uskoa viisaampia ja laittaa tuota 220:stä, onhan laatikkokin vanhanaikainen niin varmaan on ihan oikeaa ainetta.

-
- "Hölösuu"
Sen verta herkäks oon ruvennu ton ZF:n laatikon kans, et teen kaikki jutut just niinku on suositeltu
Oon vaan aina luullut, että se 220 olisi suht pätevää litkua, mitkä ovat parempia? Ihan mielenkiinnosta

Oon vaan aina luullut, että se 220 olisi suht pätevää litkua, mitkä ovat parempia? Ihan mielenkiinnosta
SS-K Jäsen #2283