automaattiloota (?) jurisee tai kone resonoi *KORJATTU?*

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

automaattiloota (?) jurisee tai kone resonoi *KORJATTU?*

Viesti Kirjoittaja MP »

Eli vika? on sellainen, ilmeisesti lootasta päin kuuluu jurinaa tms. ropellusta kun tallaan vähän enemmän kaasua n. alle 80 km/h nopeuksissa, eli tarkemmin siis silloin kun laatikko luistattaa reilummin ja on reilumman rasirtuksen alaisena..

Kevyemmällä kaasulla ääntä ei tule, eikä isommilla nopeuksilla, missä liene jo 3 ja 4 vaihde käytössä. Sama ääni mielestäni kuuluu kun D-asennossa pidän autoa paikallaan jarrulla ja painan kaasua. Mistäköhän olisi kyse?

Mittatikun mukaan lootassa olisi liikaa öljyä, olisiko sillä yhteuttä tähän asiaan?

Onko öljyt helppo itse vaihtaa?
Viimeksi muokannut MP, Ma Elo 29, 2005 22:33. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Turbon automaattilaatikko (?) jurisee

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

MP kirjoitti:Eli vika? on sellainen, ilmeisesti lootasta päin kuuluu jurinaa tms. ropellusta kun tallaan vähän enemmän kaasua n. alle 80 km/h nopeuksissa, eli tarkemmin siis silloin kun laatikko luistattaa reilummin ja on reilumman rasirtuksen alaisena..

Kevyemmällä kaasulla ääntä ei tule, eikä isommilla nopeuksilla, missä liene jo 3 ja 4 vaihde käytössä. Sama ääni mielestäni kuuluu kun D-asennossa pidän autoa paikallaan jarrulla ja painan kaasua. Mistäköhän olisi kyse?

Mittatikun mukaan lootassa olisi liikaa öljyä, olisiko sillä yhteuttä tähän asiaan?

Onko öljyt helppo itse vaihtaa?
Ääien kuuluvuudesta en osaa sanoa mitään, mutta loota on minusta herkkä öljymäärälle joten se kannattaa laittaa oikeaan arvoon. Osaatko katsoa oikeaoppisesti lootan öljyt ? Tikussahan on 40C ja 80C asteikot. käytät auton niin lämpimääksi että flekti alkaa pyöriä konehuoneessa ja sitten siirrät vaihteensiirtimen rauhallisesti paikallaan 1-2-3-D-R-N tai P en muista sitten annat auton olla edelleen käynnissä ja katsot mittatikusta kohtaa 80C toimit sen mukaan mitä tikku näyttää. Haista myös haiseeko öljy palaneelle. vai ihan automaattiöljylle.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Omassa tonnarissa tuon kummallisen "jurinan" aiheutti VETOAKSELI
Se laatikon puolelta ulos tuleva booritus oli vaurioitunut, ryntöpinnat
aivan pielessä ja ulkohalkaisijassa oli eroa n.1mm ( uuteen verrattuna )
Tämä viallinen akselin pätkä hajoitti minun autosta 4 vetoakselia.
( ennenkuin tajusin vaihtaa myös tämän viallisen akselin pätkän uuteen )
Jurinan lisäksi tämä välys aiheutti teräviä nykäyksiä automaatin vaihtaessa
pienemmälle tai isommalle, ja nämä paukut muuttuivat aina vaan rajummaksi.
Jopa kun kytki D tai R asennon päälle niin paukahti todella ilkeästi.
No nyt ei pauku, mutta tuo laatikko tuntuu vaihtavan melko karkeasti.
( tarkoitan että se ei luistata kamalasti, vaan tällää isomman silmään melko
rivakasti ja tästä tulee sellainen pieni nykäisy. )

Että tällaista.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Noniin, kiitosta vaan vastauksista! niin, vetoakseliahan tässä ensin epäiltiin, mutta koska se ei ääntele käännettäessä, "asiantuntevasti" laskimme sen pois laskuista. Ehkä asiaa pitää tutkailla uudestaan näiden tietojen valossa. Putkipihdeillä kyllä väänneltiin kumankin puolen vetareita, saman verran tuntuii olevan väljää, hiukan ne liikkuivat kun pihdeillä liikutteli.

Tuosta öljymäärän tarkistuksesta, huomaanpa nyt että tein sen väärin, katsoin kyllä "kuumalta puolelta" mittatikusta, ajon jälkeen, mutta moottori oli minulla pysäytettynä. Eli pitääpä hoidella homma huomenna kone käynnissä, ohjeiden mukaan. Tarkimmin kait määrän voi tarkistaa vaihtamalla öölit ja laittamalla uudet sisään. Paljonkos tuonne laatikkoon menee? En vielä ole selaillut ohjekirjaa, se kun on saksankielinen... :roll:
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mimmi kirjoitti:Laatikon öljyt tarkistetaan käyntilämpöisestä laatikosta (eli aja lenkki) ja pysäköi auto tasaiselle alustalle. Vaihteenvalitsinta käytetään jokaisessa asennossa (muistaakseni 30s/asento) ja lopuksi valitsin siirretään asentoon P. Auton käydessä TYHJÄKÄYNTIÄ tarkistetaan laatikon öljy HOT puolelta. Öljymäärä pitää olla merkkien välissä. Öljyn pitää olla kirkasta (krkkaanpunaista) eikä saa haista tai maistua palaneelta.
nii eikö tämä tullut viestissäni esiin jo...
:wink: :D
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

MP kirjoitti:Noniin, kiitosta vaan vastauksista! niin, vetoakseliahan tässä ensin epäiltiin, mutta koska se ei ääntele käännettäessä, "asiantuntevasti" laskimme sen pois laskuista. Ehkä asiaa pitää tutkailla uudestaan näiden tietojen valossa. Putkipihdeillä kyllä väänneltiin kumankin puolen vetareita, saman verran tuntuii olevan väljää, hiukan ne liikkuivat kun pihdeillä liikutteli.

Tuosta öljymäärän tarkistuksesta, huomaanpa nyt että tein sen väärin, katsoin kyllä "kuumalta puolelta" mittatikusta, ajon jälkeen, mutta moottori oli minulla pysäytettynä. Eli pitääpä hoidella homma huomenna kone käynnissä, ohjeiden mukaan. Tarkimmin kait määrän voi tarkistaa vaihtamalla öölit ja laittamalla uudet sisään. Paljonkos tuonne laatikkoon menee? En vielä ole selaillut ohjekirjaa, se kun on saksankielinen... :roll:
Kokonaistilavuus on semmosta 8 litran luokkaa, mutta koska laatikosta ei saa kaikkia öljyjä laskettua pihalle, niin käytännön vaihtotilavuus on luokkaa 4 litraa. Riippuen laatikon vuosimallista, tilavuus muuttui jossain määrin -89 alkaen.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »


Kokonaistilavuus on semmosta 8 litran luokkaa, mutta koska laatikosta ei saa kaikkia öljyjä laskettua pihalle, niin käytännön vaihtotilavuus on luokkaa 4 litraa. Riippuen laatikon vuosimallista, tilavuus muuttui jossain määrin -89 alkaen.
Jeps, taidan viedä liikkeeseen niin tulee varmasti oikein. Onkohan kallista...
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

MP kirjoitti:

Kokonaistilavuus on semmosta 8 litran luokkaa, mutta koska laatikosta ei saa kaikkia öljyjä laskettua pihalle, niin käytännön vaihtotilavuus on luokkaa 4 litraa. Riippuen laatikon vuosimallista, tilavuus muuttui jossain määrin -89 alkaen.
Jeps, taidan viedä liikkeeseen niin tulee varmasti oikein. Onkohan kallista...
Ei se varmastikaan kallista ole. Kannattaa itse hommata öljyt ja suodatin (motonet n.20€) ja viedä liikkeeseen. Tulee edukkaammaks. Öljyt ovat Mobil ATF 220, hinta noin 5€ litra.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Junnu1957
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Touko 06, 2005 09:04
Paikkakunta: h:ki

Viesti Kirjoittaja Junnu1957 »

Vaihdatin vaihdelaatikon öljyt tikkurilan nesteellä 49 €
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Tulipa tässä mieleen että eipä tuo ääni kyllä välttämättä sieltä laatikosta tule .. :oops: Esim. moottorin yläpään rikkinäistä tuentaa on ehdotettu.. :? ITseasiassa tuntuu että tuo ääni ei kovin enää kuulukkaan, joskus välillä ehkä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Henkka #2283 kirjoitti: Ei se varmastikaan kallista ole. Kannattaa itse hommata öljyt ja suodatin (motonet n.20€) ja viedä liikkeeseen. Tulee edukkaammaks. Öljyt ovat Mobil ATF 220, hinta noin 5€ litra.
Onko sen öljyn tosiaan pakko olla tuota Mobilin 220 ATF:ää, eli varmaankin huonolaatuisinta öljyä mitä markkinoilta löytyy?
Eikö loota pelaa kunnolla nykyaikaisimmilla öljyillä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

ng900aero kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti: Ei se varmastikaan kallista ole. Kannattaa itse hommata öljyt ja suodatin (motonet n.20€) ja viedä liikkeeseen. Tulee edukkaammaks. Öljyt ovat Mobil ATF 220, hinta noin 5€ litra.
Onko sen öljyn tosiaan pakko olla tuota Mobilin 220 ATF:ää, eli varmaankin huonolaatuisinta öljyä mitä markkinoilta löytyy?
Eikö loota pelaa kunnolla nykyaikaisimmilla öljyillä?
Ostin jotain "Nimetöntä" ping-pong merkkiä tänään, 5,5 euroa / litra. Vielä en oo vaihtanut tosin. Olikohan tämä sitten olevinan huono ostos :roll:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

:D En laittaisi ainakaan tuota ping-pongia :D Pakko kait uskoa viisaampia ja laittaa tuota 220:stä, onhan laatikkokin vanhanaikainen niin varmaan on ihan oikeaa ainetta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

ng900aero kirjoitti::D En laittaisi ainakaan tuota ping-pongia :D Pakko kait uskoa viisaampia ja laittaa tuota 220:stä, onhan laatikkokin vanhanaikainen niin varmaan on ihan oikeaa ainetta.
Tarkastan merkin.. Eli se on "King Oils" :) oli se kuitenkin "dexron 2" suosituksen mukaista. Kyllä mä sitä taidan laittaa kuitenkin :)
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Sen verta herkäks oon ruvennu ton ZF:n laatikon kans, et teen kaikki jutut just niinku on suositeltu 8)

Oon vaan aina luullut, että se 220 olisi suht pätevää litkua, mitkä ovat parempia? Ihan mielenkiinnosta
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin