Tonnaristako pelkkä talviauto?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Tonnaristako pelkkä talviauto?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Seuraavanlaista programmia ilmennyt tonnarissa: kun konehuoneessa lämpötila nousee, kuolee käynti siihen paikkaan, aivan kuin avaimesta sammuttaisi. Aina lähtee hetken odottelun jälkeen käymään, hetki voi olla noin 5sek tai 15min odottelua, mutta aina on pienen viilentelypaussin jälkeen lähtenyt käymään. Esim. reilu 300km:n siirtymä meni viileässä vesisadekelissä ilman pätkäisyä, mutta heti kun joutui tuon siirtymän loppupäässä matelemaan n. 10min ruuhkassa kävelyvauhtia, sammahti pirssi siihen paikkaan. Auto ei käy mittarin mukaan liian kuumana, vesipumppu termari & nesteet on kaikki alle vuoden ikäisiä ja flektikin toimii OK. Kolmea eri DI-kasettia kokeiltu, kaikilla sama juttu. Mittarivalot, mankka yms. pysyy päällä kun kone sammuu, eli virrat ei katoa mihinkään. Sammumisen jälkeen startti pyörittää ihan vinhasti, mutta ei ota tulta kun vasta hetken viilentelyn jälkeen (eli auton sähkönsaantipuoli on kunnossa --> ei maadoitus- tai virtalukon pohjan vika??).

Ajattelin vielä varmistaa, että kun käynti katkeaa, on todella kipinä
hukassa. Eli hommaan setin tulppia, kiinnitän ne varakasettiin maadoitusjohdot tulpissa valmiina, ja kun taas kerran tonttu sammahtaa, isken ton varakasetin tulppineen kiinni plugiin ja tutkailen, onko se kipinä tosiaan hukassa, mutta siltä se kyllä vaikuttaa, sen verran laakista tuo sammuu. Jos olis bensapuolen ongelma, luulis että varoittelisi / nykisi ennen sammumista?

Itse en moiseen käytökseen keksi mitään muuta syytä kun sen, että kampiakselin asentotunnistin alkaa lähettämään härösignaalia kuumetessaan, tai sitten itse DI/APC tai LH-jet bokseissa on lämpötilasta riippuvaa "pahuutta"? Muita ideoita, anyone?

Alkaa jo pikkuisen viiksettämään toi ruuhkista tai risteyksistä auton pois työntäminen tai motarin pientareella hätävilkkujen vilkuttaminen... Taitaa olla semmoinen "ominaisuus", että tuolla ei voi ajella kuin pilvisinä päivinä maantiellä, tai sitten odotella talven tuloa :evil:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Arvelua jännitteen riittämättömyydestä:

Mikä mahtaa olla akun napajännite kuumakelissä? Ajotietokoneen näyttämänä tai mieluiten yleismittarilla suoraan akulta mitattuna?
Onko akku vanha? Miten latausjännite yleensä, minkälaisia lukemia näyttää tällä kelillä heti startin jäkeen? Entä varttitunnin ajon jälkeen? Notkuuko akkujännite kovasti, kun laitat kaukovalot, takalasinlämmittimen päälle ja lämppärin puhaltimen täysille?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jus kirjoitti:Arvelua jännitteen riittämättömyydestä:

Mikä mahtaa olla akun napajännite kuumakelissä? Ajotietokoneen näyttämänä tai mieluiten yleismittarilla suoraan akulta mitattuna?
Onko akku vanha? Miten latausjännite yleensä, minkälaisia lukemia näyttää tällä kelillä heti startin jäkeen? Entä varttitunnin ajon jälkeen? Notkuuko akkujännite kovasti, kun laitat kaukovalot, takalasinlämmittimen päälle ja lämppärin puhaltimen täysille?
Tuota myös tullut pohdittua, että ei vaan riittäisi jännite helteillä. Lataussäädin on uusi (Bosch lämpötilakompensoitu, Motonetistä). EDU:n mukaan latausjännite startin jälkeen 13,4V, kuumana alimmillaan n. 12,7V (tiedän, melko alhainen). Navoista en ole viimeaikoina mittaillut, mutta viimeksi kun asiaa tutkin, akun napajännite oli n. 0,5-0,8V suurempi kuin EDU:n näyttämä. Akku on n. vuoden vanha (12V / 72Ah). Eikös tuon DI:n pitäisi iskeä kipunaa ainakin starttausyrityksissä, vaikka jännite olisi alle 10V? Tuo kun ei edes lupaile ennen kuin viilentyy tarpeeksi, ja sitten kun lähtee käymään, käy ihan nätisti...Ja kuten sanottua, HETI sammumisen jälkeen startti kyllä pyörii vinhasti, eli kyllä siellä jotain mehuja on jäljellä akussakin. Mystistä...No, nyt sviduttaa sen verran, kun meinattiin tuon takia jäädä lankomiehen kersan ristiäisistä, että tänä iltanq otetaan iso läjä neuvoa-antavaa, ja hutkitaan huomenna tarkemmin tuota jännitettä...Jos ei sieltä löydy mittään, katsellaan maanantaina tuo kipinä-analyysi. Viimeisenä "oljenkortena" tuodaan ensi torstain potkijaisiin "potilas" asiantuntijoiden ihmeteltäväksi, toivottavasti sattuu viileä kesäilta :roll: :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Luulin että mulla on alhainen jännite, kun kuumalla kelillä alimmillaan 13.0 V ajotietokoneen mukaan normaalikuormalla kaupunkiajossa (ilmastointi, jäähdyttimen flekti, lämmityslaitteen puhallin, ajovalot). Tästä syystä vaihdoin Motonetin lämpökompensoidun jännitteensäätimen tilalle Hüco-säätimen, jonka nimellisjännite oli vähän korkeampi, lämpötilakompensoinnista ei tietoa. Sitä ennen kerkisin laturinkin vaihtamaan, tosin jännitteet tosin pysyivät samanlaisina.

Aika ihmeellinen juttu tuo säätimen lämpötilakompensointi, speksi sanoo kompensoinnin olevan luokkaa 1 millivoltti per aste tms jotain yhtä häviävän pientä. Luulisi, että tonnarin konehuoneessa laturin seudulla lämpötila helleajossa ei olisi kovin monta kymmentä astetta kuumempi kuin talvikelillä.

Minulla oireili APC tuosta jännitteen notkumisesta, lämpimänä vain perusahdot. Uudella magneettiventtiilin johdolla ja nakutusanturin johdolla pääsin tuosta ongelmasta yli. DI:tä minulla ei ole ja ruisku on LH 2.2. Akku on kolme vuotta vanha 60 Ah.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Niin, muilla kommenttia aiheeseen? Eli siis meno katkeaa VAIN täyslämpimällä / kuumalla koneella, kylmänä pelaa kuin unelma ja starttaa vaivatta...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tonnaristako pelkkä talviauto?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

V.J.S kirjoitti:...

Itse en moiseen käytökseen keksi mitään muuta syytä kun sen, että kampiakselin asentotunnistin alkaa lähettämään härösignaalia kuumetessaan...
Niin, että tuota jo epäilin aikaisemmin...Jotain kepulikonstia tuon testaamiseen?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnaristako pelkkä talviauto?

Viesti Kirjoittaja jus »

V.J.S kirjoitti:Niin, että tuota jo epäilin aikaisemmin...Jotain kepulikonstia tuon testaamiseen?
Eiköhän siihen päde samat konstit kuin virranjakajassa olevan Hall-anturin testaamiseen. Mitataan jännite ohjausyksikön sopivista nastoista hihnapyörän reikälevyn ollessa aukon kohdalla ja ei aukon kohdalla.
http://townsendimports.com/Web/electric ... cttest.htm

Pitäisi vaan tietää mistä mitata ja miten, ilmeisesti tässä tapauksessa on syytä mitata silloin kun vika on päällä eli lämpimänä kun ei käy :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

91-kytkiksessä DI/APC-boksin kampiakselin kytkentänavat ovat samat kuin 89-mallisessa.

89-mallisessa kampiakselin testausohjeissa käsketään mittaamaan ISATilla boksin 15 ja 23 välinen jännite, joka pitää olla 0 Volttia vauhtipyörän 20 asteen merkin kohdalla ja 5 Volttia vauhtipyörän 0 asteen kohdalla.

Kai nuo jännitteet voi mitata yleismittarilla DI/APC-boksin liittimen takaa boksin ollessa kiinni liittimessä.

Lähteet:
Saab 9000 3:2 Sähköjärjestelmä, osakaavio, toiminta, vianetsintä M1991
Saab 9000 2:6 DI/APC-järjestelmä M1989-

VARAUS: en ota mitään vastuuta kun käräytät boksin tai auton :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jus kirjoitti: VARAUS: en ota mitään vastuuta kun käräytät boksin tai auton :-)
Kuulostaa hyvältä takuulta :) "Valitettavasti" löytyy myös vuoden 1992 DI/APC korjaamokäsikirja, pitää katsoa mitä inputtia sieltä saisi huomiselle yleismittarisessiolle koskien tota kampuran asentotunnistimen signaalia. Pitää varmaan lopettaa sopan otto, että pystyy ennen auringonlaskua lähteä yleisille teille polkemaan ton koneen lämpöiseksi :oops:

Pientä epäuskoa vielä luo se, että välillä toi ei oikeasti vaadi kuin sen ~10sek. "viilennystä" (esim. sammuu motarilla n. 130km/h vauhdista, rullaa virrat pois päältä vauhdin johonkin ~60km/h ja kääntää avaimesta, niin saattaa taas lähteä) ja taas mennään, joskus taas pitää vartoa se vartti...Eli sinä aikan kun virittelen yleismittarin nastoille, saattaa "vika" olla jo pois päältä :roll: No, pitää tehdä riittävä määrä toistoja, eiköhän se siitä... Raportoin huomenna, eh, siis tänään (sunnuntai) lisää löydöksistä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

No hops, nyt menet virittämään valmiiksi mittarin piikit boksin nastoille mars :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No jännitteet tuli mittailtua, tuntuu näyttävän järjestään n. 0,8V vähemmän tuo EDU, kuin mitä akun oikea napajännite on. Eli kuumalla koneella EDU:n näyttäessä sitä 12.7V, oli navoista mitattuna 13.56V. Kylmällä koneella startin jälkeen 13.96V navoilta, 13.2V EDU:lta.

Vajan nurkasta löytyi setti vanhoja tulppia, joten pääsin jo tänään testaamaan onko se kipuna hukassa kun käynti katkeaa, ja olihan se. Yksikään tulppa ei antanut mitään kipinäksi tulkittavaa (tulpat siis maadoitettu ja kiinni DI-kasetissa), kun vika tuli päälle (=käynti katkesi). Eli kipinä hukassa kuumalla koneella.

Vaan eipä onnistunut (ainakaan minun kyvyillä) DI/APC boksilta mittaaminen liitin paikallaan, joten piti askarrella itse asentoanturin liittimelle (imusarjan alla "kivassa" paikassa) signaalijohtimeen (puna-vihreä johto) haara, johon sain yleismittarin tökkäistyä...Vaikeahan tuota tarkkaa "impulssia" on yleismittarilla seurailla käymässä olevasta koneesta, enkä viitsinyt nostaa keulaa ilmaan niin, että oisin saanut kampuran hihnapyörästä pyöriteltyä konetta syttyvirrat päällä...Sen sijaan erittäin korrektia metodia käyttäen julistan tuon asentoanturin vialliseksi. Eli yleismittari näyttää tuon signaalijohdon ja maan välille 4,05-4,07V kun kone käy, tyhjäkäynnillä hyppii tuolla välillä, kierroksilla näyttää tasaista 4,07V. Kun pata sammahti, turhissa starttiyrityksissä lukema oli karvan yli 5V. Noh, lurautin reilun litran vettä hihnapyörän seutuville, volttimittari alkoi näyttää taas n. neljää volttia ja pata heräsi eloon samantien eikä suostunut ainakaan n. 10min. tyhjäkäynnin aikana enään sammumaan.

Eli pelkäksi talviautoksi siirtymisen sijaan tuli vaihtoehdoksi rakentaa anturille vesijäähdytin, tai sitten hommata myös helteillä toimiva asentoanturi :roll:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Niin tai sitten käytät erikseen talvi-ja kesäanturia, aivan kuten termostaateissa :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Vaihtaisin ensimmäisenä uudet asentotunnistimet, nimimerkillä kokemusta omaava. (Lancia vidduili juuri kuvaamallasi tavalla eikä testereilläkään löytynyt vikaa.)
96 M75 i12 5-speed ;)
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

V.J.S kirjoitti:
Eli pelkäksi talviautoksi siirtymisen sijaan tuli vaihtoehdoksi rakentaa anturille vesijäähdytin, tai sitten hommata myös helteillä toimiva asentoanturi :roll:
Vannoutunut rakentelia ei mene yli siitä missä aita on matalin :D
Elikkäs vesijäähdytyksen rakenteluun :lol:
Tai ehkä sitä voisi jäähdyttää nestemäisellä typellä, yms. litkulla :lol: :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

MacTurbo kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:
Eli pelkäksi talviautoksi siirtymisen sijaan tuli vaihtoehdoksi rakentaa anturille vesijäähdytin, tai sitten hommata myös helteillä toimiva asentoanturi :roll:
Vannoutunut rakentelia ei mene yli siitä missä aita on matalin :D
Elikkäs vesijäähdytyksen rakenteluun :lol:
Tai ehkä sitä voisi jäähdyttää nestemäisellä typellä, yms. litkulla :lol: :lol:
Toi olis kyllä aika kova...miettikää nyt, vesiruisku tonnarissa! Streetkredibiliteetti ampaisis kattoon ja polleja tulis minimissään viiskymmentä lisää (pitäs varmaan kyl teettää tarra, että "powered by Aquamist H2O injection). Sitähän ei tartte kertoa, että vedet ruikitaan kampuran hihnapyörälle auton käynnissä pysymisen takia, eikä bensa/ilmaseoksen sekaan palolämpöjä alentamaan :P :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin