Jakopään ketjut - automaatti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Jakopään ketjut - automaatti

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Kaunokainen aiheuttaa murheita :( (Siis 9000 Griffin 23.T '92)
1. Ilmastoinnin kompuran laakerit olen vaihtamassa. Saabin pikahuollon kaverikin sitä kuulosteli ja arveli että myös jakopään ketjut (?) tai mitkä ne Saabilla ovatkin pitää huolestuttavaa krapelia. Onko kokemuksia mitä ja missä ajassa pitää vaihtaa ja mitä luokkaa kustannukset.
2. Automaatista vaihdettiin palautusjouset ja pakki menee nyt tosi pehmeästi päälle. Nyt vain se ykkösen luisto on kiusannut toistuvasti. Ei jäänyt mysteeriksi vaan pysyy sellaisena. Joku päivä ei kiusaa lainkaan, toisena taas satunnaisesti. Kun saa vauhdin 50:iin, kakkonen menee päälle ja puree kiinni ok. Kilometrejä 158 000. Yleensä näillä ajetaan tietääkseni 400 000 tienoille ilman ongelmia.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Jakopään ketjut - automaatti

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Peter Finn kirjoitti:Kaunokainen aiheuttaa murheita :( (Siis 9000 Griffin 23.T '92)
1. Ilmastoinnin kompuran laakerit olen vaihtamassa. Saabin pikahuollon kaverikin sitä kuulosteli ja arveli että myös jakopään ketjut (?) tai mitkä ne Saabilla ovatkin pitää huolestuttavaa krapelia. Onko kokemuksia mitä ja missä ajassa pitää vaihtaa ja mitä luokkaa kustannukset.
2. Automaatista vaihdettiin palautusjouset ja pakki menee nyt tosi pehmeästi päälle. Nyt vain se ykkösen luisto on kiusannut toistuvasti. Ei jäänyt mysteeriksi vaan pysyy sellaisena. Joku päivä ei kiusaa lainkaan, toisena taas satunnaisesti. Kun saa vauhdin 50:iin, kakkonen menee päälle ja puree kiinni ok. Kilometrejä 158 000. Yleensä näillä ajetaan tietääkseni 400 000 tienoille ilman ongelmia.
Eikös se ole jo kolmonen pykälässä tuossa 50:n vauhdissa.
Nelonen menee päälle jo n. 65 - 77 km/h.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

:oops: sitten se on kakkonen kun luistaa, ajatuskatkos
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Sinun ikäisissä malleissa on mennyt n. 200 tkm kohdalla ketjuja vaihtokuntoon. Nimenomaan Aerot ja 2.3T automaatit.

Nythän on kyseessä nimenomaan tasapainoakseleiden ketju.

vm. 95 karaistusta lisättiin, mutta silti ketju on ongelma. Vaihtoon menee ketju ja rattaat. Varaosien hinta taitaa olla luokkaa 1000 euroa ja työ toinen mokoma.

Itse teetin homman Länsikeskuksen autohuollossa kohtuu hintaan. Minulta poistettiin koko ketju eikä uutta laitettu tilalle. Homma tehtiin öljypohjaa raottamalla ja koneen pääty tietenkin avattiin. Näin työnkin osuus oli selvästi pienempi. Valitettavasti öljypohja sen seurauksena hieman hikoilee, mutta öljyä ei kuitenkaan kulu.

Paljon löytyy aikaisempaa keskustelua asian tiimoilta ketjun poiston puolesta ja vastaan.
Aeroon tuli lisää vääntöä, mutta tyhjäkäynnin värinät selvästi lisääntyivät.

Itse suhtaudun vähän epäillen ilmastoinnin kompuran laakeriin ja epäilenkin pomppivaan hihnaan syylliseksi hihnan "siimapyöriä" jotka ovat jääneet vaihtamatta hihnan yhteydessä. Mainitsemani korjaaja kyllä selvittää taatusti molemmat oireet. Voinen suositella lämpimästi :lol:
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Tarkoittaako tuo lansikeskuksen autohuolto muuten Laineen Seppoa? Meinaan vaan etta voipi olla etta mullekin tarvisi tuommoinen operazione tehda jossakin vaiheessa..
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Automaatin luisto ei ole enää kiusannut, mennyt melkein pari viikkoa. Siellä oli varmaan joku roska, joka meni ehkä suodattimeen. Vaara ohi siltä osin. :wink: Kiilahihnan rullia ja kiristimiä Metro-Auto vaihtoi 345 egen edestä, kilinät väheni. Vielä kuitenkin niinkuin nokkaketjut helisee. Asioista aina niin hyvin perillä oleva Pevi kirjoitti että siellä on kahdet ketjut, joista tasapainoketjut hän otatti pois. Metro-Autossa todettiin, ettei tonnarissa ole koskaan (?!?!) vaihdettu nokkaketjuja :?: Mitä kokemuksia muilla on asiasta. Mun vanhalla 88 900 iA sotaratsulla ajoin alusta alkaen 435 000 km eikä ketjut kiusanneet koskaan.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Eikai niitä nokkaketjujen vaihdon takia juurikaan aukaista, mutta tasapainoakselien ketjujen takia aukaistaan.
Tällöin kun kone on levällään muutenkin on myös nokkaketjun vaihto perusteltua, varmuuden vuoksi.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Kiitti vastauksesta. Siis tonnari on monimutkaisempi kuin ysisatanen.
Pevi kirjoitti, että ketjuremppa voi tulla eteen 200.000 km paikkeilla. Onko kokemuksia.
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Tasapainoakseli / ketjuremppa tulee eteen abaut 200 tkm tienoilla, ei auta mikään. :( Kahdesta 2.3 turbosta henkilökohtaista kokemusta ja toisessa (vm 91) remppa oli tehty 190 tkm kohdalla ja toisessa (vm92) 250 tkm kohdalla.
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Se tasapainoakselin ketju tuli ensiksi heti alussa 2.3 koneisiin ja vasta myöhemmin ( tarkkaa vuotta en nyt muista ) 2.0 koneisiin. og900:sta ja 80-luvun 2.0 9000:sta se puuttuu.

Kuva


Lyhyempi ketjuista on se tasapainoakseleiden ketju.
Viimeksi muokannut pevi, Ma Elo 22, 2005 21:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jakopään ketju voi olla vaihtorajassa (kiristin tullut ulos 11mm) about 200-250tkm:n kohdalla. Jakoketjukin kestää paremmin 2.3-lyhytlohkoisissa, saattanee johtua paremmista ohjureista tms.
Tasapainoakselien ketju ja rattaat eivät tunnu kestävän 2.3-pitkälohkoisissa kuin maks reilut 200tkm.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Vähän Off Topic, mutta milloinkas lyhyt ja pitkälohko muuttui, koskiko myös vapareita? Ja tietääkö sen vuosimallista vai jostain muusta :oops: ?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jaahas...
Sittenhän minullakin on lyhytlohko.
( B234 ) 1991 CD
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

9000CD23T kirjoitti:Jaahas...
Sittenhän minullakin on lyhytlohko.
( B234 ) 1991 CD
Onkos se mahrollista? Eikös lyhyt tullut M94? Vai onko sulla ilmastointia siinä tai kone vaihdettu?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ilmastointi löytyy.
Ja kaikki apulaitteet on yhdellä hihnalla. ( myös ilmastoinnin kompressori )
Moottoria ei ole vaihdettu.

( vai onko näitä "pitkälohkoisiakin" yhdellä hihnalla..? )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin