Pakkasnesteistä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Pakkasnesteistä

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Miten on pitääkö pakkasnesteen tossa 97 tonnarissa olla vihreää kuten nyt on.
Vai kävisikö jos huuhtelee järjestelmän tuollainen oranssi Zero BS6580.
Ylittää British standard 6580, A.F.N.O.R (1991) sekä ASTM D3306.
Ja käy pöntön tekstin mukaan nykyaikaisiin alumiinimoottoreihinkin.
Ei muuten mutta kun tota ois yks tynnyri lojumassa ja vois nuo varmuudeksi vaihtaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Itse ainakin käytin tonnarissa Zero Red punaista litkua vajaan pari vuotta, nyt tosin alkukesästä siirryin taas "vihreälle" linjalle. Kunhan vaan huuhtelee järjestelmän KUNNOLLA, ei pitäisi värinvaihto olla ongelma. Itse täytin, käytin lämpimäksi ja tyhjensin koneen kolmeen kertaan vedellä ennen kuin laitoin uuden väriset liemet sisään. Ja uudet liemet tietty n. 60% sekoitussuhteella, kun lohkoon yms. jää kuitenkin jonkun verran noita huuhteluvesiä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ei kai tuolla värillä ole mitään väliä, kunhan oikeat Standardit täyttyy. Jäähdytinneste on vain perinteisesti ollut vihreää, ja jotkut valmistajat ovat alkaneet värjätä litkunsa eriväriseksi jotta erottuisivat vanhoista nesteistä.

Siis tarkoitan tietysti normaalin käytön kannalta. Kun nesteitä vaihdetaan kannattaa aina järjestelmä huuhdella, ja käyttää yhtä väriä kerrallaan.
Viimeksi muokannut MacTurbo, Ti Loka 04, 2005 12:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Barney74
"Turbo"
Viestit: 258
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Minkäs verran muuten tuo 2,0t vm. -97 vetää jäähdytysjärjestelmään nestettä?
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Barney74 kirjoitti:Minkäs verran muuten tuo 2,0t vm. -97 vetää jäähdytysjärjestelmään nestettä?
8.65L
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

MacTurbo kirjoitti:Ei kai tuolla värillä ole mitään väliä, kunhan oikeat Standardit täyttyy. Jäähdytinneste on vain perinteisesti ollut vihreää, ja jotkut valmistajat ovat alkaneet värjätä litkunsa eriväriseksi jotta erottuisivat vanhoista nesteistä.
Ei pidä paikaansa, punainen on silikaatti vapaata eli tarkoitettu näihin alumiini lohkoisiin kulkineisiin. Noita ei saa sekoittaa keskenään. Myös vihreä toimii mutta vaihtoväli pitäisi olla tiuhempi kuin punaisella. Jostain luin että myös sinistä olisi mutta sen sisältöä en tiedä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Itse käytän juurikin sinistä litkua (ei ole sama kuin bilteman litku joka on samanlaista kuin vihreä, mutta värjätty siniseksi).

Syystä että: http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... ingsys.htm

Eli sininen on fosfaattivapaata ja pH-bufferoitua, ei syövytä alumiinikansia. Hieman kalliimpaa se on, mutta itse päätin että halvemmaksi ja mukavammaksi se tulee käyttää laadukkaita jäähdytinnesteitä kuin tehdä kansiremppaa.

Sinistä nestettä löytyy ilmeisesti ainakin joiltain huoltoasemilta, ja bmw:n sekä mersun merkkiliikkeistä. Itse hain mersun merkkiliikkeestä, kun ei paikallisilta huoltoasemilta eikä tarvikeliikkeistä löytynyt. Korrek G-48 coolant lukee purkin kyljessä. Ei saa sitten sekoittaa niihin perinteisiin vihreisiin nesteisiin!
Viimeksi muokannut jcarlson, Ma Loka 03, 2005 12:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

VAG käyttää sinistä ensiasennuslitkuna,mutta tosiaan sisällöstä en tiedä,kyselin kerran mitä saa sekoittaa ja mitä ei,mutta muistaakseni tuo sininen ei käy minkään kanssa yhteen.

-edit: jcarlson on nopea-
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Nythän mä hokasin....!!!!
Meikälainen laittoi viimeksi väritöntä nestettä...!!!!
Joku Zero merkkinen....kuinkas nyt suu pannaan..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Punainen G-12 jäähdytysneste otettiin käyttöön VAG-konsernin autoissa vuonna 1996. Sen vaihtoväli on noin 4 vuotta.

Sininen/vihreä G-11 jäähdytysneste oli käytössä VAG-konsernin autoissa vuoteen 1996. Sen vaihtoväli on noin 2 vuotta.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Muistinpa väärin, G-48:han siinä purkissa lukee. VAG:sta en tiedä, mutta MB ja BMW ainakin käyttää ensiasennuksena.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

9000CD23T kirjoitti:Nythän mä hokasin....!!!!
Meikälainen laittoi viimeksi väritöntä nestettä...!!!!
Joku Zero merkkinen....kuinkas nyt suu pannaan..?
Tuo väritön on käsittääkseni ihan sitä tavallista vihreää, Zerolla se vain sattuu olemaan väritöntä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

jcarlson kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Nythän mä hokasin....!!!!
Meikälainen laittoi viimeksi väritöntä nestettä...!!!!
Joku Zero merkkinen....kuinkas nyt suu pannaan..?
Tuo väritön on käsittääkseni ihan sitä tavallista vihreää, Zerolla se vain sattuu olemaan väritöntä.
Eli ei ole syytä huolestua..?
*kummallista....väritöntä vihreää...??*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jack
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Loka 03, 2005 15:23

Viesti Kirjoittaja Jack »

Meillä olevat punaiset ja vihreät saa sotkea keskenään, eli koostumus on muuttunut jommassa kummassa.
Mercedes käyttää edelleen "vihreää" nestettä.
Saabin edustus meillä on myös, mutten niistä mitään tiedä.

Voi olla että on olemassa edelleen jossain "punaista" nestettä jota ei saa sotkea.

jaska
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Ottaa tästäkin nyt sitten selvää :roll: :)
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vastaa Viestiin