2.3i moottorin alakerrasta ääntä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
SaabAri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Pe Syys 17, 2004 13:00
Paikkakunta: Vaasa

2.3i moottorin alakerrasta ääntä

Viesti Kirjoittaja SaabAri »

Onkohan 2.3i -91 kone vetelemässä viimeisiään kun alakerrasta kuuluu "kolinaa".

Onko kokemusta kuinka ko. 2.3i kone on kestänyt.. itsellä on 440 000 mittarissa.

Mistähän ääni voisi tulla, kampiakseli loppu ???

jos kone on teillä hajonnut niin mitä meni rikki..?


Vastatkaa ihmeessä jos jotain tiedätte..
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Olisko tasapainoakselit helyineen antautumaisillaan? Onko auton historiassa noille tehty remppaa milloinkaan?

Saattaahan toi kampura & runkolaakeritkin alkaa hajoilemaan...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
SaabAri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Pe Syys 17, 2004 13:00
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SaabAri »

V.J.S kirjoitti:Olisko tasapainoakselit helyineen antautumaisillaan? Onko auton historiassa noille tehty remppaa milloinkaan?
.
Tasapainoakseleille on tehty remppaa jossain 250 000 kohdalla.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

SaabAri kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Olisko tasapainoakselit helyineen antautumaisillaan? Onko auton historiassa noille tehty remppaa milloinkaan?
.
Tasapainoakseleille on tehty remppaa jossain 250 000 kohdalla.
Noniin, eli alkaa olla taas remontin aika kun on parisataatuhatta hilppeillä mittarissa :wink: Oikeasti, näissä 2.3koneissa vuosimalliin 1992 asti on noi tasapainoakselien rattaat aivan liian pehmyttä tavaraa :evil: Tiedä sitten, onko remppaan käytetty jo hieman parempilaatuisia hammaspyöriä...

Nylppäse koko systeemi hiiteen (eli poista ketju), ei siitä ole kun haittaa :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
SaabAri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Pe Syys 17, 2004 13:00
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SaabAri »

Nylppäse koko systeemi hiiteen (eli poista ketju), ei siitä ole kun haittaa.....

Eli öljypohja pois ja ketju ..ulompi poikki..toivottovasti oikea :?

mitä muuta kuin pohjan tiiviste kannattaa uusia / tsekata samalla ?

.. voiko sitä kampiakselia ..runkolaakerin kuntoa tarkistaa mitenkään ? =dummy kysymys
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Mimmi kirjoitti:Älä ulompaa poikkase, jollet ole nokkaketjua vaihtamassa :wink:
Se sisempänä oleva on tasapainoakselin ketju.
Tais mennä just toisin päin!! :P :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mimmi kirjoitti:Älä ulompaa poikkase, jollet ole nokkaketjua vaihtamassa :wink:
Se sisempänä oleva on tasapainoakselin ketju.
NOT! :lol: Toisinpäin.. :wink:
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Hmm. mitä jos laittais molemmat poikki. :D
Ei kuuluis enään kolinoita (ainakaan kauaa) :D
SaabAri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Pe Syys 17, 2004 13:00
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SaabAri »

Siis rupes mietityttämään.. tasapainoketju on moottorista päin katottuna..ulompi vai.. jottei jää kenellekkään epäselväksi :oops:
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kurko kirjoitti:Hmm. mitä jos laittais molemmat poikki. :D
Ei kuuluis enään kolinoita (ainakaan kauaa) :D
Juu, viskaa ne ketjut metsään, eihän niistä ole kuin harmia..kuluvat jne.. 8)
espe
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja espe »

[quote="V.J.S"]Olisko tasapainoakselit helyineen antautumaisillaan? Onko auton historiassa noille tehty remppaa milloinkaan?

Saattaahan toi kampura & runkolaakeritkin alkaa hajoilemaan...[/quote
...niin tota... kuuluukos tää tasapainojutska johonkin määräaikaishuoltosydeemeihin tai jotain...
Mullakin kuuluu jotain epämääräistä "lotkotusta" hyttiin sisälle; pitäiskö huolestua vai mitä???? Autolla ajettu juurikin] 210k täyteen... Nimim.: Turhaanko tuhlaan resurssejani moiseen mietintään???
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
espe
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja espe »

...ja ecopowerille "big hand" tuosta käännytystyöstä...
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

espe kirjoitti: ...niin tota... kuuluukos tää tasapainojutska johonkin määräaikaishuoltosydeemeihin tai jotain...
Mullakin kuuluu jotain epämääräistä "lotkotusta" hyttiin sisälle; pitäiskö huolestua vai mitä???? Autolla ajettu juurikin] 210k täyteen... Nimim.: Turhaanko tuhlaan resurssejani moiseen mietintään???
Ei ole määräaikaishuoltoihin speksattu, mutta alkupään 2.3 litraisen tasapainoakselien hammaspyörä on karkaisematonta kamaa, tuppaa näyttämään tältä parinsadantuhannen jälkeen (kuva mun vuoden -92 2.3 turbosta):
Kuva

Oliko siis sulla vuoden -90 2.3 litrainen kone? Jos näin, niin kyllä tuo remppa tullee aika varmasti jossain vaiheessa eteen, ellei ole jo tehty :( Siihen en osaa sanoa, onko se "lotkotus" juuri nimenomaan tästä johtuvaa. Itselläni ei pitänyt jakopää ihmeempää ääntä (ei suurempia rohinoita tai kilinöitä), vaikka oli hammapyörä jo aika valmis. Kone vaan tuppasi täristämään jonkin verran, kun oli vissiin tasapainoakseleiden ajoitus svidurallaan (ketju hyppinyt rattaiden yli miten sattuu).

P.S: Ja kuten kuvasta näkyy, se on se ULOMPI ketju, mikä kannattaa katkaista :D On tuo kyllä selvästi pienempikin kuin nokkaketju, eli kohtuullisella asennuskaljan määrällä ei pitäisi olla erehtymisen vaaraa :wink:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
SaabAri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Pe Syys 17, 2004 13:00
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SaabAri »

Kyllä moottori hiljeni kun katkasin ketjun pois .. onneksi vika oli vain siinä.. kiitoksia kaikille vinkeistä.
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Archie »

SaabAri kirjoitti:Kyllä moottori hiljeni kun katkasin ketjun pois .. onneksi vika oli vain siinä.. kiitoksia kaikille vinkeistä.
Miten katkaisit ??? Irroititko vain öljypohjan ???

Tuosta kuvasta päätellen ketjut ovat koneen päädyssä.. :(

Onkohan vm.-95 rattaat lujempia.. :cry:
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Vastaa Viestiin