EDU1 > DCC

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Ionwind
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2005 21:37
Paikkakunta: Tampere

EDU1 > DCC

Viesti Kirjoittaja Ionwind »

Tässä vaan tuli yhtäkkiä mieleen, että onko kuinka helppoa/vaikeaa vaihtaa tuon oman tonnarin EDU1 DCC:hen? Onko koko idea niin järjetön, että on helpompaa ostaa tonnari, jossa on jo valmiina DCC?
Nimissä: 9000 CSE Jubilee
Kierrätetty: 9000i -89, 90 -87
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vanha juttu jo mutta DCC:n saa kaiketi asennettua SCC:n tilalle pienin kytkentämuutoksin, mutta saako sen kytkettyä ilman järjettömiä ponnisteluita niin että se ohjaa myös lohkolämmitintä/sisälämppäriä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2007
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

mitä johtoja tuoho 91:n sähköihin tarvii lisätä että saa dcc:n toimimaan siinä. nyt on koetaulussa edu3 ja scc on myös. tahtoisi vaihtaa sen dcc:hen
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eipä tuo monimutkaiselta kuulosta.
Onkos DCC:ssä samat toiminnot kuin SCC:ssä, paitsi että siinä on lisäksi se lämppärin ohjaus?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Eiks siitä ainakin puutu tuo tuiki tarpeellinen herätyskello :?: :D
Ja oliko siinä edes tuota "lähes" :) oikein näyttävää saapuminen kohteeseen toimintoa. :?:
No itsekin kyllä tuollaisen haluaisin näin talven kynnyksellä.
Kun eiks tuo lämppärin ohjaus ollut vielä ennakoivaa mallia eli laitetaan lämmin auto aika ja kone miettii kauan tarvii bensalämppäriä töhötellä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos laitat 85-89-autoon tarkoitetun DCC:n 90-luvun tonnariin, joudut lisäksi asentamaan ulkolämpöanturin jos haluat käyttää lämpötilatoimintoja.

90-92-mallin DCC osaa vastaanottaa EDU:lta pulssimuotoisen lämpötilasignaalin, sellaisen kanssa lisäantureita ei tarvittane.

"Väärän" vuosimallin laitteen sovittaminen on mahdolista rakentamalla johtoliittimiin/johtoliittimeen adapterit tai muuttamalla olemassa olevien liittimien kytkentäjärjesteystä (+ tuo lämpötilatiedon tuominen).

Tästä aiheesta löytyy paljon keskustelua hakusanoilla DCC ja SCC, kirjoittajina mm. jus ja pevi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ja olihan :?: tuo DCC:n lämppärin ohjaus ennakoiva, eli laitettiin lämmin auto aika. :?:
Vaan mistähän se tietää, jos noin on kuinka tehokas lämppäri siellä on vai onko "kaliproitu" tolle Saabin / Ardicin 4,8kW:selle. :?:
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kurko kirjoitti:Ja olihan :?: tuo DCC:n lämppärin ohjaus ennakoiva, eli laitettiin lämmin auto aika. :?:
Vaan mistähän se tietää, jos noin on kuinka tehokas lämppäri siellä on vai onko "kaliproitu" tolle Saabin / Ardicin 4,8kW:selle. :?:

On se ennakoiva. Ei se mittaa sisälämpötilaa joilloin on mahdollisuus, että lämpötila ei ole "haluttu" lähdettäessä, mutta ACC korjannee sen tuota pikaa :lol:

Itse olen asentanut tonnareihini ( vm 95 ja 97 ) DCC vm 87-89, eli piti anturi ja releen ohjaus johdottaa. Myös yksi liitin piti lisätä ja muuttaa SCC:n liittimen kytkentöjä. Ei paha, jos osaa :wink:
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

DCC:stä puuttuu saapumisajan näyttö SCC:hen nähden.

SCC:stä taas sitten puuttuu DCC:hen nähden:

- sekkari (stop watch)
- lämpötilannäyttö
- kaksi ajastettavaa lämmitysaikaa (lohkolämmityksen / webaston ohjaus)
- näin kauan olet ajanut-näyttö
- näin pitkälle olet ajanut-näyttö

Yhteisiä featureita:
- kello
- herätyskello
- nopeushälytys
- etäisyys kohteeseen
- keskinopeus

(disclaimer: nämä siis tiukasti pinnistellen muisteltua, joku DCC:n feature saattoi jäädä listaamatta vielä?)

Paha sanoa. DCC:ssä jos olisi tuo saapumisajan arvioitsija, en epäröisi vaihtaa CSE:henkin DCC:tä.

Toisaalta SCC:tä on miellyttävämpi käyttää, koska tietää aina, mikä feature tulee seuraavaksi.. DCC:ssä tulee helposti kelattua yli, kun naputtelee sieltä pitkistä featurelistoista sitä oikeaa esiin.

Vähän sama juttu, kuin EDU:n kanssa. Oppiihan tuon ulkoa, mutta ei tarvitsisi keskittyä niin paljon, jos näkisi heti, että kuinka monen painalluksen päässä haluttu feature on.

Ei ole helppoa nykyihmisen elo, keräilijä-metsästäjällä oli varmasti vähemmän murheita. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Herätän vanhaa aihetta. :)

Ei mun -91 DCC:ssä ainakaan ole lämppärin ohjausta..? Ohjekirjan(kaan) mukaan. :?
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Se pitää erikseen enabloida DCC:stä.. Manuaali ei ole tässä, joten en muista mitä nappeja piti painaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Jope kirjoitti:Se pitää erikseen enabloida DCC:stä.. Manuaali ei ole tässä, joten en muista mitä nappeja piti painaa.
Mutta kumpi kokoonpano on sitten "luximpi", mullahan kumminkin tuo digitaalikello bensalämppäriä varten..?(alkup.lämmitin siis)

Mulla kun ei kumminkaan tunnu olevan tuota automaattista ACC:n ohjausta tuossa lämppärisysteemissä, vaan pitää laittaa huurteenpoistotilaan ennen sammuttamista jotta puhaltaisi sinne. :?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

87-DCC:ssä ainakin aktivointi tehdään pitämällä lämpö- ja kellonapit painettuna 8 sekuntia.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

jus kirjoitti:87-DCC:ssä ainakin aktivointi tehdään pitämällä lämpö- ja kellonapit painettuna 8 sekuntia.
Sullahan ei taida sitten olla digikelloa lämppärille ollenkaan, vai? Tarkoitan että tuskimpa saisin ohjattua sitä kummastakin?? :?
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Tuo EDU3 + (DCC, SCC:n ja eberin kellon tilalla) + ACC3 + Ardic bensalämppäri, toimi erinäisten kytkentämuutosten jälkeen viimetalven loppupuolella aika moitteetomasti, :D , vaan taas tuo Ardic hiukan v-ittuilee, kun sitä viimeviikonlopulla mökillä testasin, no eiköhän se tavoille opi ennen eteläsuomen pakkasia. :?
Vastaa Viestiin