EDU1 > DCC
EDU1 > DCC
Tässä vaan tuli yhtäkkiä mieleen, että onko kuinka helppoa/vaikeaa vaihtaa tuon oman tonnarin EDU1 DCC:hen? Onko koko idea niin järjetön, että on helpompaa ostaa tonnari, jossa on jo valmiina DCC?
Nimissä: 9000 CSE Jubilee
Kierrätetty: 9000i -89, 90 -87
Kierrätetty: 9000i -89, 90 -87
Eiks siitä ainakin puutu tuo tuiki tarpeellinen herätyskello
Ja oliko siinä edes tuota "lähes" oikein näyttävää saapuminen kohteeseen toimintoa.
No itsekin kyllä tuollaisen haluaisin näin talven kynnyksellä.
Kun eiks tuo lämppärin ohjaus ollut vielä ennakoivaa mallia eli laitetaan lämmin auto aika ja kone miettii kauan tarvii bensalämppäriä töhötellä.
Ja oliko siinä edes tuota "lähes" oikein näyttävää saapuminen kohteeseen toimintoa.
No itsekin kyllä tuollaisen haluaisin näin talven kynnyksellä.
Kun eiks tuo lämppärin ohjaus ollut vielä ennakoivaa mallia eli laitetaan lämmin auto aika ja kone miettii kauan tarvii bensalämppäriä töhötellä.
Jos laitat 85-89-autoon tarkoitetun DCC:n 90-luvun tonnariin, joudut lisäksi asentamaan ulkolämpöanturin jos haluat käyttää lämpötilatoimintoja.
90-92-mallin DCC osaa vastaanottaa EDU:lta pulssimuotoisen lämpötilasignaalin, sellaisen kanssa lisäantureita ei tarvittane.
"Väärän" vuosimallin laitteen sovittaminen on mahdolista rakentamalla johtoliittimiin/johtoliittimeen adapterit tai muuttamalla olemassa olevien liittimien kytkentäjärjesteystä (+ tuo lämpötilatiedon tuominen).
Tästä aiheesta löytyy paljon keskustelua hakusanoilla DCC ja SCC, kirjoittajina mm. jus ja pevi.
90-92-mallin DCC osaa vastaanottaa EDU:lta pulssimuotoisen lämpötilasignaalin, sellaisen kanssa lisäantureita ei tarvittane.
"Väärän" vuosimallin laitteen sovittaminen on mahdolista rakentamalla johtoliittimiin/johtoliittimeen adapterit tai muuttamalla olemassa olevien liittimien kytkentäjärjesteystä (+ tuo lämpötilatiedon tuominen).
Tästä aiheesta löytyy paljon keskustelua hakusanoilla DCC ja SCC, kirjoittajina mm. jus ja pevi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kurko kirjoitti:Ja olihan tuo DCC:n lämppärin ohjaus ennakoiva, eli laitettiin lämmin auto aika.
Vaan mistähän se tietää, jos noin on kuinka tehokas lämppäri siellä on vai onko "kaliproitu" tolle Saabin / Ardicin 4,8kW:selle.
On se ennakoiva. Ei se mittaa sisälämpötilaa joilloin on mahdollisuus, että lämpötila ei ole "haluttu" lähdettäessä, mutta ACC korjannee sen tuota pikaa
Itse olen asentanut tonnareihini ( vm 95 ja 97 ) DCC vm 87-89, eli piti anturi ja releen ohjaus johdottaa. Myös yksi liitin piti lisätä ja muuttaa SCC:n liittimen kytkentöjä. Ei paha, jos osaa
DCC:stä puuttuu saapumisajan näyttö SCC:hen nähden.
SCC:stä taas sitten puuttuu DCC:hen nähden:
- sekkari (stop watch)
- lämpötilannäyttö
- kaksi ajastettavaa lämmitysaikaa (lohkolämmityksen / webaston ohjaus)
- näin kauan olet ajanut-näyttö
- näin pitkälle olet ajanut-näyttö
Yhteisiä featureita:
- kello
- herätyskello
- nopeushälytys
- etäisyys kohteeseen
- keskinopeus
(disclaimer: nämä siis tiukasti pinnistellen muisteltua, joku DCC:n feature saattoi jäädä listaamatta vielä?)
Paha sanoa. DCC:ssä jos olisi tuo saapumisajan arvioitsija, en epäröisi vaihtaa CSE:henkin DCC:tä.
Toisaalta SCC:tä on miellyttävämpi käyttää, koska tietää aina, mikä feature tulee seuraavaksi.. DCC:ssä tulee helposti kelattua yli, kun naputtelee sieltä pitkistä featurelistoista sitä oikeaa esiin.
Vähän sama juttu, kuin EDU:n kanssa. Oppiihan tuon ulkoa, mutta ei tarvitsisi keskittyä niin paljon, jos näkisi heti, että kuinka monen painalluksen päässä haluttu feature on.
Ei ole helppoa nykyihmisen elo, keräilijä-metsästäjällä oli varmasti vähemmän murheita. :-)
SCC:stä taas sitten puuttuu DCC:hen nähden:
- sekkari (stop watch)
- lämpötilannäyttö
- kaksi ajastettavaa lämmitysaikaa (lohkolämmityksen / webaston ohjaus)
- näin kauan olet ajanut-näyttö
- näin pitkälle olet ajanut-näyttö
Yhteisiä featureita:
- kello
- herätyskello
- nopeushälytys
- etäisyys kohteeseen
- keskinopeus
(disclaimer: nämä siis tiukasti pinnistellen muisteltua, joku DCC:n feature saattoi jäädä listaamatta vielä?)
Paha sanoa. DCC:ssä jos olisi tuo saapumisajan arvioitsija, en epäröisi vaihtaa CSE:henkin DCC:tä.
Toisaalta SCC:tä on miellyttävämpi käyttää, koska tietää aina, mikä feature tulee seuraavaksi.. DCC:ssä tulee helposti kelattua yli, kun naputtelee sieltä pitkistä featurelistoista sitä oikeaa esiin.
Vähän sama juttu, kuin EDU:n kanssa. Oppiihan tuon ulkoa, mutta ei tarvitsisi keskittyä niin paljon, jos näkisi heti, että kuinka monen painalluksen päässä haluttu feature on.
Ei ole helppoa nykyihmisen elo, keräilijä-metsästäjällä oli varmasti vähemmän murheita. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Mutta kumpi kokoonpano on sitten "luximpi", mullahan kumminkin tuo digitaalikello bensalämppäriä varten..?(alkup.lämmitin siis)Jope kirjoitti:Se pitää erikseen enabloida DCC:stä.. Manuaali ei ole tässä, joten en muista mitä nappeja piti painaa.
Mulla kun ei kumminkaan tunnu olevan tuota automaattista ACC:n ohjausta tuossa lämppärisysteemissä, vaan pitää laittaa huurteenpoistotilaan ennen sammuttamista jotta puhaltaisi sinne.
Tuo EDU3 + (DCC, SCC:n ja eberin kellon tilalla) + ACC3 + Ardic bensalämppäri, toimi erinäisten kytkentämuutosten jälkeen viimetalven loppupuolella aika moitteetomasti, , vaan taas tuo Ardic hiukan v-ittuilee, kun sitä viimeviikonlopulla mökillä testasin, no eiköhän se tavoille opi ennen eteläsuomen pakkasia.