Vanteeet ja alusta?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kari
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 20:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Vanteeet ja alusta?

Viesti Kirjoittaja kari »

Kesäks tarvis laittaa saabismiin alusta ja vanteet uusiksi. Meinasin jotain 17" tai 18" vanteita. Mikäs pitäs olla ET ja leveys? Tohon taitaa olla vaikeeta löytää mieleisiä vanteita, ku kävin tossa kysyyn parista rengasliikkeestä ni eihän niitten papereista löydy ku 16" vanteita pari mallia.
Minkäs levyset kumelekset tohon mahtuu?
Sitte toi alusta. Kattelin noita Bilstein:in ja Konin iskareita ja HR:n jousia (40mm). Onkos teillä kokemuksia tollasesta alustasta?
Yks vaihtoehto ois toi 10mm madaltava sarja(Sportchassi Saab 9000) joka näky olevan tuola speedpartsin sivuilla. Toi ois kyllä puolet halvempi.
Oisko muita ideoita/kokemuksia?
9-3 2.8 xwd -09
9-3 Cab -04
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Eli ei muuta kun katsoo pösön luettelosta sen vanteen. Löytyy aika paljon vaihtoehtoja. Mulla kesällä on mak :in matrix 8, 17" 7" leveä et 28. ja kumeina misukan 235/45/17. alustana on tuo sport. Perä ei tarvi olla yhtän matalampi, mutta keula saisi vähä laskea.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Tuo on toimiva systeemi vanteiden ostoon. Kertoo pulttijaon (4x108) ja ET:n (n.30) eikä suostu paljastamaan mihin autoon tulossa ;)
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Kapsun hyviä kokemuksia aiheesta:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2698

-heikki
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
kapsu
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ma Marras 17, 2003 15:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja kapsu »

Joo siis noi oli hyviä kokemuksia Sachsin alustasarjasta tonnarissa...

Tosta vanteiden valinnasta sen verran, että tsekkaa että vanteiden et-luku on alle 33. Käsittääkseni 17 tuumaisilla vanteilla, jossa et on 35, saattaa vanteet/renkaat ottaa edessä kiinni jousi-iskaripakettiin....näin olen kuullut. Joten vanteiden sopiva et-luku on varmaan tossa 25-30 välissä. Ai niin tonnarin alkuperäisten vanteiden et-luku on 33.

kapsu
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

ET38 ei ota vielä kiinni ainakaan madalletussa tonnarissa. 17" rinkuloitahan kukaan ei laittane madaltamattomaan autoon, eihän?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Itsellä ainakin kokemusta 7x17 ja 7x18 ET.llä 35 eikä ota kiinni, menee vielä sormi väliin. Kapsun kuulemat ongelmat voinee liittyä 7 1/2 leveisiin vanteisiin?
kari
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 20:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kari »

Jos renkaat 225/45/17, pääsekö tolla 40mm alustalla kivetyksen yli? :roll:
Oisko kellään kuvaa tolla rengas koolla ja 10mm alustalla? Näkis paljoko tohon renkaan ja lokarin väliin jääpi tilaa :)
9-3 2.8 xwd -09
9-3 Cab -04
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Itelläkin suunnitelmissa tuo joko -40mm tai -10mm madaltava alusta.Vielä en ole päättänyt kumman laitan tilaukseen.. Mulla vanne koko on 215/45/17. Oon alkanut kallistuun ton -40mm madaltavan alustan tilaukseen. 8) Voihan siinä tietenkin ahasta olla kivetyksen ja etulipan välissä.. :oops:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mulla on Saksan tuliaisessa madallussetti. Myyjän mukaan (paikallisen Saab-edustajan korjaamopäällikkö) siihen oli edellinen omistaja laittanut H&R:n jouset, mikä madalsi autoa 30mm. On tarpeeksi jämäkkä ajaa eikä mun mielestä tarvitsisi olla yhtään alempana. Nyt ei sentään tarvitse jokaisessa korotuksessa pohtia, että kolahtaako, mutta esim. systerin talon parkkikselle/parkkikselta (jyrkähkö mäennyppylä+katukiviluiska) ei voi ajaa jos on useampi kyytiläinen, kun raapii pohja kiinni. Iskaritkin on tosin korkeintaan keskinkertaisessa kunnossa ja alustan puslatkin lienee yhä alkuperäiset, joten parannettavaa toki on...Vanteina alkuperäiset Saabin 15" alut, (kesä)renkaat 205/60.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
HoGGy
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2003 11:47
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HoGGy »

Mulla olis peräkontissa vaihtoa odottamassa HR jouset -40mm. Olen katsonut kuvista että taitaa olla aikalailla ainoat jouset jolla tulee about samalle korkeudelle perä & etupää. Hirveetä on kun vakiona perä on matala ja keula kun maastoautossa. Kyllä noilla -40mm madaltavilla ei tule varmasti yhtään enemmän pohjakosketuksia koska ovat jämäkämmät. Vakiona niiaa varmasti syvemmälle! Ajattelin aluksi kokeilla ihan noilla vakio vaimentimilla ja katsoo sit kesällä jos ostaa jotku laadukkaammat. varaosa liikkeessä tarjoovat ihan tavan vaimentimia muutenkin tuohon vaikka yleensä madallukset ei kyllä toimi alkuunkaan orkkis jousien kanssa! No ei kai se huonommaksikaan mene..
Minkälainen rojekti tuo jousten vaihto on? pitäisi peräpäässä olla vähän helpompi kun ei tarvitse vaimenninta irroittaa? Kertokaas vähän kikkoja tohon hommaan.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

kari kirjoitti:Jos renkaat 225/45/17, pääsekö tolla 40mm alustalla kivetyksen yli? :roll:
Oisko kellään kuvaa tolla rengas koolla ja 10mm alustalla? Näkis paljoko tohon renkaan ja lokarin väliin jääpi tilaa :)
Mulla pitäisi olla kotona koneella omasta kuva. 10mm alustalla 235/45/17 kumit. Jos satut haluamaan, niin voin mailata sen sun sähköpostiin. Kun tänne en sitä saa laitettua

Jani
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
kari
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 20:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kari »

Laita vaan kuva tuleen. :)
9-3 2.8 xwd -09
9-3 Cab -04
kari
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 20:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kari »

Käykö tollanen vanne 7,5x17" et25? Entäs kumin leveys jos korkeus 45? Alusta on vielä vakio, mutta vanteet tarvis pyöriä vielä 40mm alustallaki.
9-3 2.8 xwd -09
9-3 Cab -04
HARTSA
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 15:29
Paikkakunta: toholampi

Alustasarja

Viesti Kirjoittaja HARTSA »

TM-14/88 oli juttu Saab 9000 Turbo Airflowsta.Siihen oli asennettu jouset jotka madalsivat keulaa 20mm ja persus 10mm.Itse haluaisin autooni myös vastaavanlaiset(9000 CD TURBO -89). Elikkä etupää saisi laskea enemmän.Onko tällaisia sarjoja tullut vastaan?Tuo 10mm sarja kuulostais olevan hyvä. Mikä on Saabin vanteen keskireiän halkaisia? Pitäis saada alle 16/17" vanteet. Olisiko kellään ylimääräisiä? :D
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
Vastaa Viestiin